Hmm... al twee dagen niet gereageerd, moet ik maar eens wat aan doen.

en die start vervolgens je kernel op die in c geschreven is. Lijkt mij.
Het heeft geen zin om daar over na te denken
voordat besloten is dat de kernel in C wordt geschreven.
Als je dat wilt zul je C code moeten schrijven die geen gebruik maakt van een C library (want die heb je nog niet) en standaard APIs (die heb je ook nog niet).
Ik noem maar wat: geheugenbeheer. Daarvoor gebruikt elk C programma functies van het OS in kwestie, maar als je het geheugenbeheer zelf aan het schrijven bent in C wordt dat een beetje lastig...
En dan zit je nog met het probleem dat je een C compiler nodig hebt die code uitspuugt die voor
dit OS geschikt is. Maak je de boel dan uit gemak maar even posix/gnu/etc compliant, of maak je
echt zelf iets?
Zulk soort dingen zul je je af moeten vragen...
Je kan natuurlijk ook de bikkelmethode gebruiken == het hele ding in tasm schrijven. Ook leuk...
Maar zelfs dan loop je nog tegen problemen op. Bijvoorbeeld: wat voor formaat voor je libraries en programma's gebruik je? TLINK32 maakt alleen maar PE's, gebruik je die dan maar? Of bouw je een eigen linker?
Linux achtige kernel is een zeeeer goed plan, is ook makkelijk ivm met het ontwikkelen van drivers. Hoef je niet steeds een nieuwe kernel te fabrieken.
Hmm? Wat versta jij onder een Linux-achtige kernel? Dat volg ik in deze context even niet helemaal...
En wat heeft onno voor ervaringen met os'en??? Iedereen verwijst naar hem.
Heerlijk is dat...

We moeten dus een C compiler gaan schrijven...als die er is kun je hele stukken Linux (c-code) gewoon overnemen...lekker makkelijk de complete TCP/IP stack kun je dan gebruiken,
Ja ehh... wat wil je bouwen? Een Linux kloon of een nieuw OS? De Linux TCP/IP stack is behoorlijk Linux-specifiek...
En verder, is die stack eigenlijk wel zo mooi geregeld in Linux? Is het niet veel mooier om met installable protocol stacks te werken, zoals in (sorry fkooman) Windows? Dat vind ik eerlijk gezegd een veel mooiere aanpak.
Licentie: GPL stel ik voor (zelfde licentie als Linux)...
Waarom? Wat is er zo goed aan de GPL? Wat zijn de voor- en nadelen? Wat zijn de alternatieven? Allemaal vragen...

Waarom beginnen we niet gewoon met een kale Linux kernel?
Het gaat in deze thread niet over het bouwen van een eigen Linux distro (alhoewel dat ook best leuk zou zijn natuurlijk

), maar over het bouwen van een
nieuw besturingssysteem.
Ik zou eerst maar eens een goed boek lezen wat er allemaal komt kijken bij een fatsoenlijk OS.
Inderdaad. "Moderne Besturingssystemen" (o.i.d., ben de exacte titel even kwijt) is een erg nuttig boek om te lezen als je inzicht wilt krijgen in hoe een besturingssysteem nou in elkaar zit / kan zitten. Wel dik & duur natuurlijk.
niksie, ik vraag me een paar dingen af over jou...
Jij bent nogal een Mac fan, en een PC hater, dat heb je al diverse keren erg duidelijk gemaakt. Wat doe je dan hier? Heb je eigenlijk wel een PC?
Stukje IRC log:
[15:16] <niksie> onno, jij bent de nieuwe baas van kernelafdeling tweakos
[15:17] <Onno> och gossie...
[15:17] <niksie> mensen gaan zig bij jou aanmelden
[15:17] <niksie> en van jou word verwacht de code van je ouwe project in de strijd te gooien
[15:18] <Onno> toe maar weer...
[15:19] <niksie> je hebt er toch geen probleempies mee heh onno
Vind je niet dat je wat voorbarig handelt? Zeggen de woorden
overleg en
samenwerking je wat? Ik kan me zelfs niet herinneren ook maar toegezegd te hebben
mee te werken, laat staan dat ik eigen code doneer. Waarvan je ook weer om mij onduidelijke redenen uitgaat dat die niet meer in ontwikkeling is.
Verder vraag ik me ook af, of jij eigenlijk ooit geprogrammeerd hebt. Uit wat ik hier en daar van jou lees blijkt dat niet in ieder geval.