Op zondag 22 april 2001 00:50 schreef raptorix het volgende:
[..]
Das lastig maar als het een structurele oplossing bied voor de bestaande problemen dan is het misschien te overwegen
Niet als je compleet nieuwe scripts moet schrijven asp!=php... Linux/freebsd!=win2k etc. Daar komt wel heel erg veel bij draaien.
Tenzij je php op win2k gaat draaien maar daar kom ik zometeen op.
[..]
Daar ben ik niet helemaal zeker van omdat het cachning mechanisme van SQLserver best veel ontlast, daarnaast handelt sqlserver bepaalde zaken veel efficienter af, zodat ook wer minder resources aangesproken hoeven worden.
Mijns inziens is MSsql slomer dan Oracle en dat is in de meeste gevallen een stuk slomer (hoe simpeler hoe (relatief) slomer) dan mysql.
O.A. omdat connects veel langer duren naar mssql toe, wordt de machine veel zwaarder belast qua resources en omdat de queries veel langer duren om te executen scheelt dat nog veel erger.
Maar vergeet niet dat mysql ook cached, misschien niet zo goed als mssql maar is dus wel veel lichter en sneller.
Als je dan je scripts niet omzet in asp, maar in php laat wordt het ook nog es vele malen minder efficient op de webservers...
Overigens als ik zo hoor wat nodig is om tweakers in de lucht te houden dan weet ik zonet nog niet of het wel zoveel efficienter is.
Compleet ombouwen van een site is niet iets dat je zomaar even doet... Voordat dat snel en stabiel draait ben je wel weer een jaar verder. Zeker als je ook nieuwe os-en moet installeren op je servers (ben je wel een paar dagen mee bezig?)
Daar krijg je dan ook wel een hoop voor terug, daarnaast is het qualitatief ook beter. Maar inderdaad het is een hoop geld.
Heel veel geld, zeker omdat je dus ook win2k licenties etc moet gaan kopen. Mssql is volgens mij niet veel goedkoper dan oracle voor het gebruik bij tweakers, maar de laatste kan wel op linux draaien (en heeft idd ook niet van die gekke dingen waar mysql wel es last van heeft).
Lijkt me dat als ze het geld hadden, dat ze dan toch beter over zouden kunnen stappen op oracle (rawpartitions met linux-2.4.x en dat soort dingen maken het waarschijnlijk behoorlijk wat sneller dan mssql+win2k op dezelfde machine)