[BC3] COLUMN: puntcomma-haakjesluiten

Pagina: 1
Acties:

• Krankenstein
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-09-2025
"1337 5P34|<"

Ik heb ff geen zin om dit te vertalen :Z . Zou iemand willen vertellen wat hier staat? 1337 staat d8 ik voor elite maar ook dat kan ik fout hebben.

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Wat je met ''pongel'' bedoelt weet ik natuurlijk niet :), maar ik denk wel dat je gelijk hebt. |:(

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• DarkX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09-2018

DarkX

Ik?

Ik ben geen literair talent, ik vraag me alleen af en toe dingen af... Dit is maar een poging van me een textje te schrijven (leuke oefening voor Nederlands examen?) ik hoor graag jullie reacties (als het bagger is zie je me hier niet meer mee terug, wees maar gerust :).
----------------------------------------------

puntcomma-haakjesluiten

Lingua. Niet dat spelletje met die woordjes en die balletjes, maar een Latijns woord, betekenend: taal. Taal is wat mensen gebruiken om met elkaar te communiceren. Op het meest oppervlakkige niveau gebeurt dit door te zeggen wat je over wilt brengen. De menselijke taal is echter vele malen subtieler. Stembuigingen kunnen de betekenis van een zin totaal veranderen. Een glimlach, knipoog, armgebaar, opgetrokken wenkbrauw of frons veranderen weer alles aan een uitspraak.

Op het moment dat je geen spreektaal gebruikt, maar overgaat op schrift, moet je op een heel andere manier te werk gaan. Alles wat je mee wilt geven aan je verhaal zul je moeten beschrijven, want niemand kan zien HOE je het opschrijft. Je kunt het gevoel dan overbrengen door het heel letterlijk te gaan beschrijven, zoals in de meeste romans gebeurt. Ook kun je er voor kiezen elk woord helemaal af te wegen en op elkaar aan te passen om zo een gevoel over te brengen, dat heet dan poëzie. Je kunt zo met schrift ook veel overbrengen, het gebeurt alleen op een heel andere manier.

Sinds men echter computers met elkaar heeft verbonden tot enorme netwerken, is het duidelijke onderscheid tussen de communicatiemiddelen vervaagd. Communicatie verloopt (voornamelijk) door schrift (het is getypt, maar het idee is hetzelfde), maar de snelheid is vele malen hoger dan wanneer men een brief schrijft. E-mails vliegen over en weer, de snelheid is belangrijker dan de correctheid en het zijn dan ook zeker geen doordachte brieven die verstuurd worden. Zeker wanneer je je op een chatmedium of forum als GoT begeeft is de snelheid te hoog om stil te staan bij de implicaties van een zinsconstructie. De taal die gebruikt wordt is spreektaal, maar het medium is evengoed schrift.

Dit brengt de nodige moeilijkheden met zich mee. De gebaren, stembuigingen en gezichtsuitdrukkingen die zo belangrijk zijn bij spreektaal ontbreken bij schrift, en er is simpelweg geen tijd om alles te beschrijven. Het internet draait nu al een tijdje, en er heeft zich voor dit medium een heel eigen taaltje ontwikkeld. De efficiëntie van het schrift is verhoogd door middel van allerhande afkortingen, verbasteringen, maar belangrijker misschien nog: de emoticons.

De afkortingen verschillen vaak al van chatbox tot chatbox, en er komen er elke dag nieuwe bij, maar over het algemeen verstaat men elkaar wel, en voor veel vaste uitdrukkingen bestaan nu vrij algemeen geaccepteerde afkortingen. Dit verhoogd de snelheid natuurlijk al enorm. Verder wordt er niks aangetrokken van taalkundige correctheid, het gaat er om dat het goed uitgesproken wordt. Woorden worden korter gemaakt door met cijfers te werken (w88 = wachten), ks vervangen door x (nix = niks) en nog een stel andere trucjes: alleen de uitspraak telt.

De emoticons variëren al net zo hard als de afkortingen. De basis is de glimlach, vaak gebruikt om een uitspraak wat te verzachten die op schrift bot kan worden opgevat. Dit bestaat zoals iedereen wel weet uit een dubbele punt met een haakje sluiten. Er zijn voor verschillende emoties verschillende emoticons verzonnen, en verschillende chatboxen/fora kennen weer verschillende emoticons. Door emoticons wordt het veel gemakkelijker om subtielere opmerkingen als sarcastisch bedoelde opmerkingen over te brengen zonder dat de ander je stem hoort of je gezicht ziet. Je wordt simpelweg beter begrepen.

Toch heeft deze ontwikkeling allerlei implicaties die over het hoofd gezien worden. De internettaal kent zo veel vormen en dialecten, en het wisselt zo snel dat wanneer men niet uitkijkt het dadelijk tot extreme misverstanden kan leiden. :) wordt ondertussen wel door iedereen begrepen, maar wanneer je :r gebruikt, is het nog maar de vraag of je elders begrepen wordt. Er wordt in alle talen van de wereld gecommuniceerd, vaak gemengd met Engels, er zijn steeds ingewikkeldere emoticons, en allerlei afkortingen en verbasteringen. Soms wordt er iets gesproken wat eigenlijk gewoon correct Nederlands is, andere keren gaan ze zover dat er practisch een vertaalbureau bij nodig is (kijk maar eens naar het o zo grappige 1337 5P34|<). Kan dit niet tot een dusdanige verkrachting van taal leiden dat de gevolgen ervan niet meer terug te draaien zijn? Met de huidige trend van internet is de toekomst! komt dadelijk IEDEREEN er mee in aanraking, dus wie spreekt er dadelijk nog een taal die meer dan 10.000 andere mensen spreken?

De tijd zal leren, maar toch lijkt het me geen slecht plan niet AL te ver te gaan met afwijken van het Nederlands/Engels.

Signing off,
Rens Schreurs

"We need to have a talk about the birds and the bee gees..."
FreeStroke: Playing acoustic guitars at eleven!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:16

Lordy79

Vastberaden

:) Het leest wel lekker. Meestal lees ik zulke lappen tekst niet, maar aangezien je het ook zef geschreven hebt, heb ik de moeite genomen.

Ik denk alleen dat je verontrustheid niet terecht is. Ik kan over de hele wereld chatten met mensen die engels spreken. Verder zijn smiley''s redelijk algemeen bekend. Een forum als GoT is natuurlijk maar een beperkte club waar we, om onze emoties duidelijker te maken, emoticons in gebruik hebben.

Echter, ik denk dat er op termijn 1 instant-messenger zal overblijven (ik gok zelf op MSN, omdat het van Microsoft is) en dat e-mail dan ook steeds minder gebruikt zal worden. Immers: op termijn zal ''iedereen'' een 24/7 verbinding hebben en zijn de voordelen van email boven instant messengers verleden tijd.

Aangezien Microsoft erg goed is in het verzinnen van nutteloze standaarden, zullen er wel een aantal ''emoticons'' in MSN komen waar niemand wat mee kan, waar iedereen op :r maar die iedereen zal gebruiken.

Naast dit alles denk ik dat beeldtelefonie een grote impuls zal krijgen als de internetverbindingen snel genoeg zullen zijn. Dit vervangt al het eerdergenoemde, inclusief de telefoon. Waarom zou ik een email schrijven als ik vrij makkelijk een tekst kan inspreken op mijn webcam en kan sturen naar iemand anders op ''t internet?

Kortom, mijn verwachting is dat het internet de wereld steeds kleiner zal maken naarmate de verbindingsnelheid zal toenemen.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• DarkX

DarkX

Ik?

offtopic:
Lord Daemon> is dat een WoT icon? ;)

• DarkX

DarkX

Ik?

Ah, toch fijn dat mensen ook de moeite nemen het te lezen :).

Ik vraag me af wat enger is: linguïstische anarchie of een microsoft standaard?

Verder lijkt me beeldtelefoon ook niet alles, ik kan nu al met mic gaan tjetten (weer zo''n verbastering), maar ik prefereer toch het typen boven in zo''n mic lullen.

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:16

Lordy79

Vastberaden

Op donderdag 24 mei 2001 15:49 schreef DarkX het volgende:
Ah, toch fijn dat mensen ook de moeite nemen het te lezen :)
Tja... hopeloos he? :P
Ik vraag me af wat enger is: linguïstische anarchie of een microsoft standaard?
Tja, is die vraag relevant? Ik denk dat de anarchie sowieso niet komt en ook Microsoft zal niet eeuwig leven. Er komt een dag dat Microsoft van de troon wordt gestoten. Intel, 3dfx en Nvidia worden/werden ook als onaantastbaar gezien. Al zie ik het de komende 5 jaar niet gebeuren.
Verder lijkt me beeldtelefoon ook niet alles, ik kan nu al met mic gaan tjetten (weer zo''n verbastering), maar ik prefereer toch het typen boven in zo''n mic lullen.
Tja, maar als het gaat om werk. Ik zou het wel makkelijk vinden om met mijn collega''s en baas te praten via zo''n ding. Is veel persoonlijker.
Aan de andere kant is text wel supersnel. Je hoeft niet je haar te kammen, etc. etc. en kunt wel communiceren.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Goed stukje!

Overigens... er staat een spelfout in je nick (ha, wat een prachtig woord :)), het is ''Friedrich''.

Leuk voorbeeld: ik vroeg laatst aan mijn moeder of ze enig idee had wat iemand zou bedoelen met "de specs van mijn bak". Nee dus. Ik denk dat de taal zich inderdaad sterk zal gaan veranderen onder invloed van het net. Toch zie je dat wanneer je echt iets serieus op schrijft je weer terug gaat naar de schrijftaal, zoals ook jouw stukje laat zien.

• DarkX

DarkX

Ik?

Oei, slordig...

Maar ik doe dan opzich moeite mijn taalgebruik op een zeker niveau te houden, maar daarmee lijk ik vaak in de minderheid.
Vaak zijn er veel een stuk slechter als mij ;)

edit:

BTW, heet die pongel niet sig? Mijn nick is nl. DarkX >:)

Verwijderd

Leuk stukje leest erg lekker :9!

Ben het ook helemaal met je eens :)

• Mr. B.
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Op donderdag 24 mei 2001 17:30 schreef Lord Daemon het volgende:
Wat je met ''pongel'' bedoelt weet ik natuurlijk niet :), maar ik denk wel dat je gelijk hebt. |:(
LOL :P
''pongel'' is gewoon ''ding'' of ''geval'' oid (<-- ook weer zo''n afkorting ;))

StatBar.nl - @GoT

Het verschil tussen theorie en praktijk is in de praktijk altijd veel groter dan in theorie.

• DarkX

DarkX

Ik?

Op donderdag 24 mei 2001 17:30 schreef Lord Daemon het volgende:
Pongel is ook weer zo''n woord dat slechts door een select gezelschap begrepen wordt (in deze context), en dat is toevallig niet dit gezelschap (mr. b uitgezonderd) :). Het is gewoon een heel algemeen woord dat voor alles kan staan, zoiets als ''dinges'' ofzo.
Ik refeer er mee naar datgene dat door jou ''nick'' genoemd wordt.

• Mastermind
  • Laatst online: 17-01 10:57
Ik gebruik idd zeer veel afkortingen als ik chat, en sowieso geen hoofdletters.
Nederlands is ook makkelijk in te typen, je hebt geen rare punctuaties boven de letters en onder de letters. ''t Is gewoon het straight alfabet zonder frutsels!

Nederlands rulet! :D

• Mr. B.
  • Niet online
Op vrijdag 25 mei 2001 15:22 schreef Krankenstein het volgende:
"1337 5P34|<"

Ik heb ff geen zin om dit te vertalen :Z . Zou iemand willen vertellen wat hier staat? 1337 staat d8 ik voor elite maar ook dat kan ik fout hebben.
1337 5p34|<" = "leet speak"

StatBar.nl - @GoT

Het verschil tussen theorie en praktijk is in de praktijk altijd veel groter dan in theorie.

• DarkX

DarkX

Ik?

leet speak (elite speak), dat maffe taaltje dat neppo hackers cool vinden :)

• Mr. B.
  • Niet online
Op vrijdag 25 mei 2001 15:50 schreef Mr. B. het volgende in http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/185878:
Nice timing DX ;)
:P

StatBar.nl - @GoT

Verwijderd

Goeie column! D''r stond een tijdje trug ook een artikel over dit onderwerp in de KIJK toevallig door geinspireerd :?

• DarkX

DarkX

Ik?

Sorry, dat heb ik niet gelezen, ben al paar jaar geen abbonee meer van kijk (Natuur & Techniek heerst :) )
Dit is gewoon totaal eigen creativiteit ;)

edit:

smileys goed gezet

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Lord Daemon> is dat een WoT icon?
Ja! Eindelijk iemand die het gezien heeft! :)

Ik zat ff met PSP 6 te klooien, met de zwart/witte icoontjes van de WoT-FAQ, en toen had ik plotseling dit. Ik vind ''m wel vet, maar hoeveel mensen zouden zien dat het geen Yin-Yang teken is? :)

• p_m
  • Niet online

p_m

Probeer wat meer satire en andere humor er in te brengen (meer: verwijzingen, vergelijkingen, woordspelingen, dubbelzinnigheid)!

Verder lekker tekstje! (msn-icoon:) (Y)

Putting the bit in Biton since 1997

• DarkX

DarkX

Ik?

Nouja, eentje meer dus nu :)

Maar WoT ROELS gewoon, en die zwarte helft had nu eenmaal meer van een Dragon''s Fang :)

Verwijderd

Erg goed vind ik.... :)

Alleen voel ik niet het "wantrouwen" dat spreekt uit de allerlaatste zin.

Er ontstaat gewoon een nieuwe taal zoals dat over de eeuwen heen steeds is gebeurd.

Wij (doorsnee mensen) kunnen nu ook geen geschriften, die dateren uit de eerste jaren na de uitvinding van de boekdrukkunst meer lezen; om dat te kunnen moet je die taal hebben bestudeerd;

maar of dat erg is ....kweenie :)

• DarkX

DarkX

Ik?

Op zaterdag 26 mei 2001 17:19 schreef p_m het volgende:
Probeer wat meer satire en andere humor er in te brengen (meer: verwijzingen, vergelijkingen, woordspelingen, dubbelzinnigheid)!

Verder lekker tekstje! (msn-icoon:) (Y)
Satire en humor is natuurlijk leuk, maar het is geen verplichting maar een keuze. Een satirisch stuk is totaal anders van opzet dan een beschouwend stuk, en je kunt het het beste gescheiden houden om het artikel leesbaar te houden. Anders weet men niet waar men aan toe is en wat serieus is en wat niet. Maar ik zal wel eens een humoristisch stukje schrijven als ik weer es tijd over heb, misschien is dat wel HELEMAAL nix :)

• DarkX

DarkX

Ik?

Op zaterdag 26 mei 2001 19:38 schreef koekoeksjong het volgende:
Erg goed vind ik.... :)

Alleen voel ik niet het "wantrouwen" dat spreekt uit de allerlaatste zin.

Er ontstaat gewoon een nieuwe taal zoals dat over de eeuwen heen steeds is gebeurd.

Wij (doorsnee mensen) kunnen nu ook geen geschriften, die dateren uit de eerste jaren na de uitvinding van de boekdrukkunst meer lezen; om dat te kunnen moet je die taal hebben bestudeerd;

maar of dat erg is ....kweenie :)
In principe waar, maar er is toch een groot verschil doordat er hier sprake is van een nieuw medium. Internet werkt een beetje als hybride vorm tussen spraak en schrift. De snelheid van de huidige mutaties in taal is gewoon vele malen hoger, en dat is waar ik me zorgen om maak.

Verwijderd

Op zaterdag 26 mei 2001 19:51 schreef DarkX het volgende:

[..]

In principe waar, maar er is toch een groot verschil doordat er hier sprake is van een nieuw medium.
In de eerste plaats wil ik opmerken dat ik ervan geniet om te zien hoe serieus jij je onderwerp (jouw topic) neemt en daarmee te zien hoe serieus jij jezelf neemt! Heerlijk! *D

Natuurlijk is elke nieuwe ontwikkeling er één die "een groot verschil maakt met de vorige..."; -als die ontwikkeling tenminste belangwekkend ís- en dat is natuurlijk het "snelle comminicatie-middel" internet!

Toch moet je voor de lol ''es proberen je te verplaatsen in de mensen die leefden in de tijd toen de boekdrukkunst gestalte kreeg. :?

De overwinning die dat betekende voor de mens, de mogelijkheden die dat "plotseling" bood, ook de "weerstand" die er in bepaalde kringen werd geboden en de waarschuwingen die werden ge-uit vanwege het vermeende "gevaar" >:) van dit nieuwe medium.

Plotseling zouden niet alleen de kringen rond de elite maar gehele bevolkingsgroepen "inzicht kunnen krijgen in publicaties...".

De angst, die de nieuwe ontwikkeling met zich meebracht, moet voor de "persoonlijke Middel-eeuwer" net zo groot en voelbaar zijn geweest als de onzekerheid (welke die angst veroorzaakt) bij sommige "internet-doemdenkers" in deze eeuw.

Begrijp je...; het gevoel dat Jan Middeleeuwer (pakweg anno 1000 na chr.) had week waarschijnlijk als zodanig niet zoveel af van het gevoel dat Jan 2001 heeft.

Ik heb het dus niet zozeer over het nieuwe medium "an-sich" dan wel over het "gevoel-van -beleving" dat de ontwikkeling van nieuwe media oplevert "bij den mensch...." ;) ;)

P.S. "Ik ben geen literair talent...", schrijf je in je openingszin...
Neen, misschien nog niet, maar dat zou je best ''es kunnen worden als je zo doorgaat... ;)

• DarkX

DarkX

Ik?

Op zondag 27 mei 2001 01:07 schreef koekoeksjong het volgende:

[..]

In de eerste plaats wil ik opmerken dat ik ervan geniet om te zien hoe serieus jij je onderwerp (jouw topic) neemt en daarmee te zien hoe serieus jij jezelf neemt! Heerlijk! *D
Whehehe... je wilt niet weten waarom dat artikel geschreven is... het is misschien cynischer dan jij nu doorhebt.
Natuurlijk is elke nieuwe ontwikkeling er één die "een groot verschil maakt met de vorige..."; -als die ontwikkeling tenminste belangwekkend ís- en dat is natuurlijk het "snelle comminicatie-middel" internet!

Toch moet je voor de lol ''es proberen je te verplaatsen in de mensen die leefden in de tijd toen de boekdrukkunst gestalte kreeg. :?

De overwinning die dat betekende voor de mens, de mogelijkheden die dat "plotseling" bood, ook de "weerstand" die er in bepaalde kringen werd geboden en de waarschuwingen die werden ge-uit vanwege het vermeende "gevaar" >:) van dit nieuwe medium.

Plotseling zouden niet alleen de kringen rond de elite maar gehele bevolkingsgroepen "inzicht kunnen krijgen in publicaties...".

De angst, die de nieuwe ontwikkeling met zich meebracht, moet voor de "persoonlijke Middel-eeuwer" net zo groot en voelbaar zijn geweest als de onzekerheid (welke die angst veroorzaakt) bij sommige "internet-doemdenkers" in deze eeuw.

Begrijp je...; het gevoel dat Jan Middeleeuwer (pakweg anno 1000 na chr.) had week waarschijnlijk als zodanig niet zoveel af van het gevoel dat Jan 2001 heeft.

Ik heb het dus niet zozeer over het nieuwe medium "an-sich" dan wel over het "gevoel-van -beleving" dat de ontwikkeling van nieuwe media oplevert "bij den mensch...." ;) ;)
You''ve got a point, en het is ook wel iets waar ik bij stilgestaan heb. Het wil echter niet zeggen dat we het maar gelaten over ons heen moeten laten gaan zonder er over na te denken.
P.S. "Ik ben geen literair talent...", schrijf je in je openingszin...
Neen, misschien nog niet, maar dat zou je best ''es kunnen worden als je zo doorgaat... ;)
En bedankt voor het compliment ;)

Verwijderd

Op zondag 27 mei 2001 13:31 schreef DarkX het volgende:

Whehehe... je wilt niet weten waarom dat artikel geschreven is... het is misschien cynischer dan jij nu doorhebt.
Wil ik ook niet weten, heb zo mijn vermoedens maar: "ga-met-jou-in-goed-vertrouwen...";... :)

• DarkX

DarkX

Ik?

Stoer! Heb me hier ooit uitgestukt op deze lap tekst, maar had em zelf niet, en hij ging verloren in BC3. Maar hij is weer recovered! Tnx onno...

Alleen reactievolgorde is nogal messed up, ik was feitelijk topicstarter :)

Sorry dat ik dit omhoog schop, maar heb best moeite gedaan op die tekst, vin dat ie wel wat nieuwe aandacht mag :P

Verwijderd

Een door microsoft gedomineerde wereld..... :r
Dan toch maar de anarchie.... >:)
Al weet ik net zo goed als iedereen, dat die er nooit zal komen. Helaas. :'(

Als programma's als Trillian veel gebruikt gaan worden, zou er wel eens winstkanst kunnen zijn voor andere messenger systemen. EChter moet ICQ dan zeker afzien van verdere reclame, want ICQ2001b is :r . (Qua reclame).

Verder denk ik niet dat MSN (of een betere) ooit de Email kan verdringen.
Email is post. Messenger = telefoon
En is door de telefoon de post uitgestorven? Neen
Je kunt wel 24u / dag verbinding hebben, maar dat wil niet zeggen dat je je ook 24 uur per dag achter je PC begeeft.
(neen, ZELFS tweakers niet :+ )
Het sturen van een 'brief' blijft altijd interessant.
De meeste mensen die echt constant achter de PC hebben, krijgen hun mail toch eens in de zeg 5 minuten binnen.
Dus whats the use.

(Correct me if I'm wrong)

• DarkX

DarkX

Ik?

Nja, dat zeg ik ook niet dat email verdrongen wordt, ik zeg dat het taalgebruik in chatprogramma's nog slechter is en dat email al slecht is.

Maar dat is ook niet direct de point van het artikel, het gaat over taalgebruik, niet over chatprogramma's :)

• DarkX

DarkX

Ik?

Hmm, topic was gesloten (dank aan morgoth ;)) maar na overleg is het toch weer geopend (nogmaals: dank aan morgoth :)). Kan ik het iig nog een keer omhoogschuppe :)

Even voor duidelijkheid, mijn lap tekst maakte mij topicstarter, maar volgorde is beetje messed up. Het gaat dus over die tekst, ik zou graag kritiek hebben hierover, dat was het idee :)

Pagina: 1