[BC3] In wat voor taal denkt een doofgeborene?

Pagina: 1
Acties:

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-01 10:57
Hij heeft nog nooit een taal gehoord of een klank.
En als je aan het denken bent, denk je altijd in een taal.
Hoe denkt een doofgeborene dan?

• nexus
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-04-2023

nexus

VV Kloetinge (768735)

in plaatjes, schrift.
Diegene visualiseert dan waarschijnlijk dingen, of ziet woorden voor zich.

Ik denk trouwens ook vaak in plaatjes, soms hoor ik ook wel iets in mijn hoofd, maar meestal zie je gewoon iets voor je.
Volgens mij is dit bij meer mensen zo.

"one is to the other an other only in that one recognizes the other" -Hegel

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Als je doofgeboren bent ben je nog niet blind. Doofgeboren mensen kunnen vaak wel lezen, en ook wel praten, dus kunnen ze ook wel in woorden denken lijkt mij.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Veen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:25
Op dinsdag 15 mei 2001 14:43 schreef NukeZz het volgende:
Doofgeboren mensen kunnen vaak wel lezen, en ook wel praten, dus kunnen ze ook wel in woorden denken lijkt mij.
Hoe wou je ze dat leren dan ?

• Elvhenk
  • Nu online

Elvhenk

Madam Mikmak

Als je doof bent, ben je niet minder intelligent. Dus je kan gewoon lezen etc. Plaatjes + woordbeeld met letters = lezen. Daarbij spreken de meesten toch en kunnen doven liplezen en meestal ook gebarentaal.
Over het algemeen zijn de meeste doven heel visueel ingesteld, en ook vrij "voelerig". :)
Mijn neef is doof en hij werkt in de IT, hij heeft econometrie gestudeerd. Zijn vriend is ook doof vanaf geboorte en die is tandarts.

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-01 10:57
Maar ze denken toch niet in een taal zoals wij doen. Ik denk bijvoorbeeld "Wat een lekker weer". Dat kan een dove toch niet denken?
Dat werkt toch meer met prikkels o.i.d.

• Elvhenk
  • Nu online

Elvhenk

Madam Mikmak

Misschien wel in geschreven tekst, hoor jij je jezelf dat dan hardop afvragen in je hoofd? Ik niet hoor. Je kan toch woorden denken zonder ze te horen.

• Thrillseeka
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-08-2024

Thrillseeka

Let love rule

Op dinsdag 15 mei 2001 15:17 schreef Elvhenk het volgende:
Misschien wel in geschreven tekst, hoor jij je jezelf dat dan hardop afvragen in je hoofd? Ik niet hoor. Je kan toch woorden denken zonder ze te horen.
Ik lees in me zelf alle worden en dan hoor ik die woorden ook?

Lekker zijn is een gave :)

Verwijderd

We kwamen er nog geen twee weken geleden in dit draadje achter dat mensen niet in spreektaal denken. Waarom zouden doven hierop een uitzondering zijn?

• Wouter
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op dinsdag 15 mei 2001 15:29 schreef mietje het volgende:
We kwamen er nog geen twee weken geleden in dit draadje achter dat mensen niet in spreektaal denken. Waarom zouden doven hierop een uitzondering zijn?
omdat ik er blijkbaar sowieso al een uitzonderin op ben

ik denk toch echt in spreektaal

Verwijderd

ik ook, misschien is het gewoon omdat ik niet anders weet maarûh: hoe denk jij dan? wat denk jij als je langs een bakker loopt en je ruikt spekulaas? ik denk dan: "hmmm, lekker :9~ ik ga even een stukkie kopen" of "kut, waarom heb ik me knip (portomonee) nou weer vergeten.."

of ben ik nu vreemd? :Y)

Verwijderd

Ik zou zeggen, lees dat draadje nog eens door. Als jij bv. een spelletje als schaak speelt, zit je dan alle mogelijke zetten en tegenzetten in je hoofd op te noemen? Het is inderdaad mogelijk om in spreektaal te denken, maar bij ruimtelijke problemen schiet je daar niet veel mee op.

• Morphs
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-05-2025
Ik moet eigenlijk zeggen dat ik lang niet altijd in een taal denk. Dat doe ik eigenlijk alleen maar als ik een dialoog in mijn hoofd voer.

Als ik buiten rondloop dan denk ik niet altijd letterlijk in een zin "wat is het mooi weer". Ik weet niet hoe je het dan kunt omschrijven, maar ik denk wel dat een doofgeborene altijd op die manier denkt.

• DarkX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09-2018

DarkX

Ik?

Hmmm... toch denk ik echt in spreektaal, ik heb het idee dat ik altijd tegen mezelf aan het lullen ben in mijn kop...

(Soms is het groepsgesprek als ik beetje schizo bui heb ;))

"We need to have a talk about the birds and the bee gees..."
FreeStroke: Playing acoustic guitars at eleven!

• NEOTEK
  • Laatst online: 18-11-2025

NEOTEK

Neotek

Dit lijkt veel op iets wat de Schotse filosoof Hume eens poneerde: wat krijg je voor mens als hij opgroeit volkomen zonder zintuigen, dus doof, blind, geen reuk, geen smaak, geen tastzin enzovoort. Het fijne weet ik er helaas niet van, ik hoop dat iemand anders hier nog iets aan toe wil voegen. In dit verband denk ik ook aan "taboela rasa" , een onbeschreven blad.

Kubuntu

• BC3 Victim
Volgens mij denk ik ook altijd in spreektaal. Ik denk iig wel in zinnen, omdat ik soms in me hoofd denk he die zin klopt niet. Over iets wat ik dus net gedacht heb.

Eerder hier werd gezegd dat we niet echt in spreektaal denken, maar meer visueel. Hoe denken blinde mensen dan? Denken die wel alleen in woorden en zinnen. Dan heb ik het dus over blind geboren mensen, deze hebben nooit deze visuele dingen gezien. Ze kennen wel vormen, maar volgens mij denken ze niet in voelvormen.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• BC3 Victim
Op dinsdag 15 mei 2001 18:14 schreef DarkX het volgende:
Hmmm... toch denk ik echt in spreektaal, ik heb het idee dat ik altijd tegen mezelf aan het lullen ben in mijn kop...

Heeft niets met Schizo te maken, (bijna?) iedereen denkt op die manier, dat heet dus je ''interne dialoog''.
Toen ik deze thread las dacht ik ook dat ik altijd in min of meer spreektaal dacht, maar nu ik er nog es over na denk: nee. Ik denk ook heel vaak in beelden en gevoelens. Bijvoorbeeld met mooi weer ... dan denk ik wel letterlijk "Joh, ''t is een lekker weertje vandaag!" maar vlak daarvoor heb ik dan al in beeld en gevoel dezelfde zin gedacht bij het waarnemen van het mooie weer.

Wat ik echter ook doe, is me opgevallen, is mezelf aanvullen / inkorten en samenvatten terwijl ik denk. Heel raar is dat, dan wil ik een zin gaan denken, maar dan weet ik de essentie van die zin al en vervolgens blijft de zin zelf ongedacht. (Klinkt een beetje als quantumhersentjes ;) ) Ik moet dan ook niet meer gaan denken aan die zin, want dan denk ik em alsnog en heeft het alleen maar langer geduurd.
Trouwens, het is maar goed dat mijn interne dialoog niet altijd net zo letterlijk naar buiten komt; dan kwam ik soms vaak toch knap achterlijk over. ;) Gelukkig denk ik tig keer sneller als dat ik kan praten, zodat ik ruim de tijd heb een normale zin te formuleren van m''n wazige hersenspinsels.

Wat me ook boeit is hoe het kan dat in woorden simpele problemen en emoties, in gedachten heel zwaar kunnen wegen. Iedereen kent dit wel denk ik. Dat je bijvoorbeeld je gedachten op papier zet om er neutraler tegen aan te kijken. Ik heb zelf gemerkt dat gedachten heel misleidend kunnen zijn en een zwaar vertekend beeld van de werkelijkheid vertonen. Na veel oefenen ben ik nu soms in staat, bijvoorbeeld als ik chagerijnig ben of als ik me rot voel, om rustig naar dat gevoel kan kijken; in woorden de gedachten herhalen in m''n hoofd en vervolgens een groot gedeelte van de subjectiviteit verliezen, waardoor het makkelijker wordt om me weer goed te voelen.
Sinds ik me van bovengenoemde bewust ben, heb ik eigenlijk nooit meer last van depri periodes.

Verwijderd

Op dinsdag 15 mei 2001 15:29 schreef mietje het volgende:
Kijk! *D GREAT! Hier zie je dat je wat LEERT van discussies! Mietje krijgt een *D van mij.

De algemene conclusie was inderdaad dat denken het opborrelen van cognitieve symbolen of begrippen was.

Dus, als iemand willekeurig van zijn zintuigen mist, dan zal hij prima in staat zijn de begrippen te leren kennen zoals wij ''normale mensen'' de wereld in begrippen vatten.

Het verschil tussen de gedachten van een doofgeborene en een ''gewoon mens'' zijn dus nihil.

• DarkX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09-2018

DarkX

Ik?

Op dinsdag 15 mei 2001 19:01 schreef A_Dude het volgende:

[..]

Heeft niets met Schizo te maken, (bijna?) iedereen denkt op die manier, dat heet dus je ''interne dialoog''.
Ja euh... mind the smiley ;). Het mag wel een serieus forum zijn, maar ik hoop niet dat ALLES te serieus wordt opgevat, filosofie hoeft niet gespeend te zijn van humor mijns inziens.

Verder weet ik wel heel zeker dat ik in woorden en zinnen denk, vaak zelfs tweetalig, ik denk engels en nederlands ram door elkaar. Ik denk soms wel dingen puur abstract, maar heel weinig in beelden, help zelfs vaak best wel moeite om me een beeld letterlijk te visualiseren. Dit heeft dan weer niks met ruimtelijk inzicht te maken, want ruimtemeetkundige figuren visualiseer ik weer wel makkelijk. Heel wazig.

"We need to have a talk about the birds and the bee gees..."
FreeStroke: Playing acoustic guitars at eleven!

Verwijderd

Op dinsdag 15 mei 2001 18:14 schreef DarkX het volgende:

Ik klets ook veel in mn kop en soms zelfs hardop :). Soms als ik veel bij een buitenlandse klant zit, dan denk ik weleens in het duits of het engels, maar hoe zou ik anders moeten denken??

Ik denk dat je idd gewoon in een voertaal denkt, alleen is het grammaticaal meestal knudde.

Gevoelens en plaatjes kan ik ook wel denken, maar meestal denk ik toch in een verhaallijn (teveel boeken gelezen??)

• Veen
  • Laatst online: 19:25
Op dinsdag 15 mei 2001 21:59 schreef DarkX het volgende:

[..]

Verder weet ik wel heel zeker dat ik in woorden en zinnen denk, vaak zelfs tweetalig, ik denk engels en nederlands ram door elkaar. Ik denk soms wel dingen puur abstract, maar heel weinig in beelden, help zelfs vaak best wel moeite om me een beeld letterlijk te visualiseren. Dit heeft dan weer niks met ruimtelijk inzicht te maken, want ruimtemeetkundige figuren visualiseer ik weer wel makkelijk. Heel wazig.
Da''s net ''t zelfde als bij mij en da''s best wel wazig ja...
Pagina: 1