Ik associeer geluid ook met kleuren, soms zonder dat ik het doorheb. Voor dat fenomeen is een bepaald woord, dat me even niet meer te binnen schiet. (dat noemen ze in elk geval alzheimer...
)
Een tijd geleden las ik er wat over in de krant. Sommige mensen associeren dingen met bepaalde kleuren. ZO kan een getal altijd een bepaalde kleur met zich meedragen, zelf als staat het zwart op wit op een stuk papier, dan heeft dat getal toch een kleur.
In zo''n extreme vorm heb ik dat nou ook weer niet, maar wat ik wel heb, is dat ik soms/vaak een muziek stuk, of bepaalde instrumenten met een kleur associeer.
Veel piano stukken zijn op een of andere manier blauw, wat voor soor piano stuk het ook is. Trance muziek is vaak een combinatie van veel vrolijke kleuren, met overwegend geel, en de meeste rock muziek is brijn of rood, wat overgaat naar grijs of zwart naarmate het harder wordt, daar kan ik dus ook totaal niet lang naar luisteren, niet omdat de muziek niet leuk is, maar omdat die kleuren zo fout zijn.
S&M van metallica is daar weer een uitzondering op, want dat orkest op de achtergrond gooit er weer een hele mix van andere kleuren door, waardoor het een geweldig spektakel wordt, min of meer
Nou vraag ik me af hoe veel voorkomend dit is. Ik dacht er totdat ik dat stuk in de krant had gelezen helemaal niet bij na, ik stelde er geen vragen bij, en dacht waarschijnlijk dat iedereen dit had, maar dat is dus niet zo.
Daar komt ook nog eens bij dat ik kleurenblind ben, dus van veel van de kleuren waar ik aan denk bij muziek kan ik nieteens zeggen wat ze zijn...
In zo''n extreme vorm heb ik dat nou ook weer niet, maar wat ik wel heb, is dat ik soms/vaak een muziek stuk, of bepaalde instrumenten met een kleur associeer.
Veel piano stukken zijn op een of andere manier blauw, wat voor soor piano stuk het ook is. Trance muziek is vaak een combinatie van veel vrolijke kleuren, met overwegend geel, en de meeste rock muziek is brijn of rood, wat overgaat naar grijs of zwart naarmate het harder wordt, daar kan ik dus ook totaal niet lang naar luisteren, niet omdat de muziek niet leuk is, maar omdat die kleuren zo fout zijn.
S&M van metallica is daar weer een uitzondering op, want dat orkest op de achtergrond gooit er weer een hele mix van andere kleuren door, waardoor het een geweldig spektakel wordt, min of meer
Nou vraag ik me af hoe veel voorkomend dit is. Ik dacht er totdat ik dat stuk in de krant had gelezen helemaal niet bij na, ik stelde er geen vragen bij, en dacht waarschijnlijk dat iedereen dit had, maar dat is dus niet zo.
Daar komt ook nog eens bij dat ik kleurenblind ben, dus van veel van de kleuren waar ik aan denk bij muziek kan ik nieteens zeggen wat ze zijn...
Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin
Verwijderd
Ik heb er nooit zo bij stil gestaan maar ik kan me er wel wat bij voorstellen. Bij de muziek is het toch dat een stuk emotie wordt opgewekt en dat kan weer herleden worden tot een bepaalde kleur of scala aan kleuren....
Als ik er zo over nadenk, dan klopt dat wel aardig ja......
Muziek waar ik een beetje agressief van wordt hebben toch over het algemeen wat donkere kleuren als bijvoorbeeld muziek stukken waar ik lekker rustig van wordt (bijvoorbeeld klasieke muziek)
Als ik er zo over nadenk, dan klopt dat wel aardig ja......
Muziek waar ik een beetje agressief van wordt hebben toch over het algemeen wat donkere kleuren als bijvoorbeeld muziek stukken waar ik lekker rustig van wordt (bijvoorbeeld klasieke muziek)
Verwijderd
Ik associeer muziek met vormen.
Ik houd niet van trance omdat daar te veel de tonen niet genoeg diepte hebben, en de vorm van de melodie te simpel is.
Hardrock heeft te veel punten.
Ik waardeer klassieke muziek, omdat de het geluid heel puur is. De tonen zijn ''af'', hebben een gebalanceerde vorm en het samenspel leidt tot een ingewikkelde abstracte vorm.
Ze verklaren dit door het volgende:
Alle informatie komt overal in je hersenen, en het leidt alleen tot een bewuste uitkomst als de informatie zinnig is. Alle informatie wordt dus ook vertaald in kleuren en vormen
Op een of andere manier werkt er een filter niet volledig, of geef je aan dat je het nuttige informatie vindt. Zodoende kun je er op inzoemen.
Maar, het is toch wel een grappige ervaring.
Ik houd niet van trance omdat daar te veel de tonen niet genoeg diepte hebben, en de vorm van de melodie te simpel is.
Hardrock heeft te veel punten.
Ik waardeer klassieke muziek, omdat de het geluid heel puur is. De tonen zijn ''af'', hebben een gebalanceerde vorm en het samenspel leidt tot een ingewikkelde abstracte vorm.
Ze verklaren dit door het volgende:
Alle informatie komt overal in je hersenen, en het leidt alleen tot een bewuste uitkomst als de informatie zinnig is. Alle informatie wordt dus ook vertaald in kleuren en vormen
Op een of andere manier werkt er een filter niet volledig, of geef je aan dat je het nuttige informatie vindt. Zodoende kun je er op inzoemen.
Maar, het is toch wel een grappige ervaring.
Ik associeer de dagen van de week met kleuren.
Maandag: oranje
Dinsdag: blauw
Woensdag: bruin
Donderdag: zwart (komt door de lerares op debasisschool)
Vrijdag: rood
Zaterdag: groen
Zondag: geel
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
Ik wist het wel
Ik ben kleurendoof!!!
Ik ben kleurendoof!!!
If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router
Verwijderd
Met uitzondering van donderdag:Op maandag 07 mei 2001 15:22 schreef trace het volgende:
De kleuren van de oude VARA gids.*D
Verwijderd
Ik denk dat je dit gewoon als wazig excuus gebruikt omdat wij je aan de metal willen helpen, maar jij stug blijft volhouden dat trance beter klinkt
.
Nee, even serieus. Ik heb er wel vaker wat over gehoord. Sommige mensen associeren muziek ook met andere dingen als geuren. Ik denk (maar dat bedenk ik net z11) dat dit komt doordat je muziek met bepaalde gevoelens associeert en omdat muziek gemaakt is met als doel bepaalde gevoelens op te wekken ervaar je het sterker bij goede muziek. Die gevoelens associeer je vervolgens weer met kleuren, misschien vanwege ervaringen of herinneringen.
Het is iig zo dat mensen heel goed zijn in het leggen van verbanden tussen dingen (zelfs als ze er niet zijn). Dit is ook de reden dat astrologie bestaat, maar dat terzijde. Ik zelf heb dat ik herinneringen en geuren heel makkelijk koppel. Het is iets eigens van de mens en misschien ook wel iets eigens van jez11 en zolang je er plezier van hebt, is er niets aan de hand.
Maarja, als je daardoor niet naar metal kan luisteren, adviseer ik je toch naar een dokter te gaan en te vragen of er iets aan te doen is
.
Nee, even serieus. Ik heb er wel vaker wat over gehoord. Sommige mensen associeren muziek ook met andere dingen als geuren. Ik denk (maar dat bedenk ik net z11) dat dit komt doordat je muziek met bepaalde gevoelens associeert en omdat muziek gemaakt is met als doel bepaalde gevoelens op te wekken ervaar je het sterker bij goede muziek. Die gevoelens associeer je vervolgens weer met kleuren, misschien vanwege ervaringen of herinneringen.
Het is iig zo dat mensen heel goed zijn in het leggen van verbanden tussen dingen (zelfs als ze er niet zijn). Dit is ook de reden dat astrologie bestaat, maar dat terzijde. Ik zelf heb dat ik herinneringen en geuren heel makkelijk koppel. Het is iets eigens van de mens en misschien ook wel iets eigens van jez11 en zolang je er plezier van hebt, is er niets aan de hand.
Maarja, als je daardoor niet naar metal kan luisteren, adviseer ik je toch naar een dokter te gaan en te vragen of er iets aan te doen is
vandaar de termen:
Black Metal
White Metal
.............. misschien?
Black Metal
White Metal
.............. misschien?
SynaesthesiaOp maandag 07 mei 2001 15:02 schreef Elvhenk het volgende:
Voor dat fenomeen is een bepaald woord, dat me even niet meer te binnen schiet.
[quote]Op maandag 07 mei 2001 14:33 schreef Clay het volgende:
Een tijd geleden las ik er wat over in de krant. Sommige mensen associeren dingen met bepaalde kleuren. ZO kan een getal altijd een bepaalde kleur met zich meedragen, zelf als staat het zwart op wit op een stuk papier, dan heeft dat getal toch een kleur.
In zo''n extreme vorm heb ik dat nou ook weer niet, maar ---
kheb eerlijk gezegd weinig tijd (thread niet gelezen "Z )
maar volgens mij kun je wat met deze link ...
http://members.aol.com/jamesfuria/secret.html
In zo''n extreme vorm heb ik dat nou ook weer niet, maar ---
kheb eerlijk gezegd weinig tijd (thread niet gelezen "Z )
maar volgens mij kun je wat met deze link ...
http://members.aol.com/jamesfuria/secret.html
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
En maar stug blijven volhouden dat ik nog totaal niet aan de metal zitOp dinsdag 08 mei 2001 02:31 schreef Sandalf het volgende:
Ik denk dat je dit gewoon als wazig excuus gebruikt omdat wij je aan de metal willen helpen, maar jij stug blijft volhouden dat trance beter klinkt.
''t is alleen andere metal dan waar jij graag naar luistert
En Trance is ook leuk ja
Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin
Inderdaad, ik zat me de hele tijd al te ergeren dat het me niet meer te binnen schoot!Op dinsdag 08 mei 2001 07:47 schreef TlighT het volgende:
[..]
Synaesthesia
Verwijderd
ik heb al sinds kind cijfers met kleuren geassocieerd: 1=wit, 2=rood, 3=groen, 4=geel, 5=paars, 6=bruin, 7=oranje, blauw=8, 9=ook bruin(?) 0=grijs.
9 en 6 zal ik wel hetzelfde zien, omdat ze omgedraaid hetzelfde zijn
maar ja ik zal wel gek zijn of alzheimer hebben :P>:);)
9 en 6 zal ik wel hetzelfde zien, omdat ze omgedraaid hetzelfde zijn
maar ja ik zal wel gek zijn of alzheimer hebben :P>:);)
Bepaalde muziek associeer ik wel met kleuren, maar dat komt soms ook door het cd-hoesje dat om een cd heenzit. Het album "Showbiz" van MUSE, doet me gelijk aan aqua-blauw denken met zwart, terwijl hun single "Plug in baby" me aan rood-wit doet denken. Alle muziek van Alizée, zie ik op een of andere manier donkerrood en Gigi D''Agostino geel en oranje. Milk inc. is blauw en als ik aan klassiek (bach/mozart) denk, denk ik aan bruin. Ik denk dat een heleboel mensen dit hebben, want je hersenen leggen automatisch verbindingen aan en bij mij associeren ze dus die muziek met de kleur waaraan ik dan denk of die ik dan zie. Door een clip te zien, kan een kleur bij een nummer ook veranderen. Ik zag bijvoorbeeld eerst KernKraft 400 - Zombie Nation geel-groen, maar na de clip gezien te hebben alleen nog maar geel-zwart... Vaag misschien, maar ik heb dat wel vaker...:)
Verwijderd
komt misschien omdat dat logootje geel/zwart ismaar na de clip gezien te hebben alleen nog maar geel-zwart
ach ja, Zombie Nation met Kernkraft400(a.k.a. Lazy Jones Remix)... ook een eendagsvlieg.
meer rozeOp woensdag 09 mei 2001 00:45 schreef Sandalf het volgende:
Eminem, bah nee! Veel te euhm... paars
Verwijderd
Misschien dat er inderdaad een "lek" in je hersenen zit, dat de prikkels niet helemaal op de daarvoor bestemde plek aflevert. Welke kleuren je vervolgens te zien krijgt, zal wel een kwestie van ervaring zijn (zoals CD-hoesje, of de kleur die meestal met die emotie wordt geassocieerd.
Verwijderd
Hhhhmmmm....
Syneastesia, dat woord ken maar sinds kort, maar dan wel als titel van een tranceliedje, dat zo nu en dat bij ''The Box'' voorbijrolt.
Pas nu weet ik, dat het waarnemingsadditie betekent...
Ik vindt het een best lekker liedje en er wordt verdraait veel met kleur gewerkt in de videoclip, best leuk eigenlijk...:)
Groeten, Barachem.
Syneastesia, dat woord ken maar sinds kort, maar dan wel als titel van een tranceliedje, dat zo nu en dat bij ''The Box'' voorbijrolt.
Pas nu weet ik, dat het waarnemingsadditie betekent...
Ik vindt het een best lekker liedje en er wordt verdraait veel met kleur gewerkt in de videoclip, best leuk eigenlijk...:)
Groeten, Barachem.
Verwijderd
Als je die verschijnselen hebt onder invloed van psychotrope drugs (LSD en zo), noemen ze het plots dissociatieOp dinsdag 08 mei 2001 07:47 schreef TlighT het volgende:
Synaesthesia
Denk het wel ja... zo beinvloed zoiets toch weer de kleur van de muziek...Op donderdag 10 mei 2001 18:57 schreef Beathoven het volgende:
[..]
komt misschien omdat dat logootje geel/zwart is
Ah, ben ik dus niet de enige met een dergelijk iets.Op maandag 07 mei 2001 15:22 schreef trace het volgende:
Mijn kleuren:
maandag -> rood
dinsdag -> lichtblauw
woensdag -> geel
donderdag -> zwart
vrijdag -> bruin/oranje
zaterdag -> lichtgrijs
zondag -> donkergrijs
Dit is het gevolg van de kleuterschool waar we een soort van ''kalender'' hadden met alleen de dagen erop. Dit was gewoon een houten balk met daarop 7 papieren cirkels. Je kent het papier wel, van dat echte kleuterschool knutsel papier. En daarop stond dan geschreven de dagen van de week.
Hieraan heb ik ook nog eens overgehouden dat maandag bij mij rechts begint en zondag staat links en de rest gewoon daar tussenin (bij mij begint de week bij maandag).
Best bizar eigenlijk allemaal...
Pagina: 1