• joepP
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik ben er een tijdje geleden achter gekomen dat ik zo ongeveer de enige persoon in mijn omgeving ben die niet kan visualiseren. Iedereen die ik ken kan met zijn ogen dicht bijvoorbeeld een groene cirkel ''zien'', dat is voor mij totaal onmogelijk. Anderen kunnen zich dat niet voorstellen, maar ik kan juist het omgekeerde niet voorstellen.

Is dit belangrijk voor je ontwikkeling? Hoe zou dit kunnen komen? Verklaart dit het feit dat ik nogal abstract/wiskundig denk? Hoe is dit bij jullie?

Questions!

Verwijderd

Ik kan zelfs een groene cirkel met open ogen zien als ik wil.

Droom je wel eens?

Er is een verschil tussen bewust en onbewust inbeelden. Wedden dat jij de dag we leens voorbij laat komen. Dan zie je toch ook beelden?

Verder is er niets mis mee, toch? Heb je het gevoel dat er wat ontbreekt als je dat niet kan?

Verwijderd

Kun je je voorstellen hoe je moeder eruit ziet?

• joepP
  • Niet online
Ik kan dus echt NIETS visualiseren, geen kleuren, mensen, vormen of wat dan ook. Ogen open of dicht maakt niets uit. Dromen doe ik wel, hoewel ik ze me niet vaak kan herinneren. Ook als ik ''afdwaal'' zie ik geen beelden.

Een gemis? Nee, want ik weet niet wat ik mis. Het verbaast me alleen dat ik de enige ben die dit niet heeft, terwijl ik verder toch een normaal persoon ben.

Ik vraag me gewoon af hoe dit kan, er moet toch wel een verklaring voor zijn?

Verwijderd

Die groene cirkel krijg je meestal te "zien" op de volgende manier:

Doe je ogen dicht en "kijk" met je ogen dicht naar het middelpunt tussen je ogen en je mond (de brug van je neus), als je dit met open ogen doet, kijk je scheel.

Binnen sommige stromingen wordt dit gezien als je derde oog, deze methode wordt door sommige gebruikt als startpunt voor een hogere staat van bewustzijn.

Ik denk niet dat het gekoppeld is aan jouw abstract of winskundige denknivo, die processen bevinden zich IMHO voornamelijk in het bewuste denkproces.

Ik weet in ieder geval dat je niet echt duidelijk een cirkel ziet, het is meer een soort schim.

• Elvhenk
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:40

Elvhenk

Madam Mikmak

Ja, je kan je toch wel een bekende "voor de geest" halen? Meer is het niet hoor. En van daaruit kun je evt. verder gaan en meer abstracte dingen voor de geest halen. Dat kan je trainen.
Over dat scheel kijken voor derde oog, dat lijkt me niet hoor! :D :D :D

Verwijderd

Op maandag 07 mei 2001 13:03 schreef Elvhenk het volgende:...
Over dat scheel kijken voor derde oog, dat lijkt me niet hoor! :D :D :D
Tja, ik geef ook alleen maar door wat iemand mij ooit eens vertelde, ik geef toe, slechte research, maar toch...

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-01 00:21
dhuH, ik kan dat ook niet, althans niet op "commando" De rest zoals voor je geest halen kan ik dus wel, maar daar moet een aanleiding voor wezen en niet een of ander juppie die zegt , wat ik moet zien!

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

• joepP
  • Niet online
Op maandag 07 mei 2001 12:56 schreef olav het volgende:
Kun je je voorstellen hoe je moeder eruit ziet?
Nee, ook niet met mijn ogen dicht.

Voordat we hier misverstanden krijgen, ik bedoel dus met visualiseren: met je ogen open/dicht een beeld opwekken dat je dan ook echt ziet. Geen groene-cirkels-derde-oog spiritualistisch visualiseren ofzo :)

• Muppet
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09-2024

Muppet

GT: Beestig

Zal gewoon een manier van denken zijn niks ernstigs. De 1 kan het beter dan de onder of helemaal niet.

Zijn ook mensen die alleen met beelden denken en andere alleen in woorden.

There is no art to find the minds construction in the face

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-11-2025

Clay

cookie erbij?

Ik zou me er niet al te druk om maken, dat verschilt echt per mens. Ik kan bijvoorbeeld met ogen open of dicht mezelf in een complete fantasie wereld verplaatsen, tot in de ziekste details uitgewerkt. En net als met beelden kan ik dat ook met muziek. in gedachten kan ik een compleet orkest laten spelen, mensen met de juiste stemmen horen praten, eigenlijk alles.

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Ik heb geen moeite met beelden opwekken, wel heb ik moeite om meer dan 1 muziekinstrument in te denken.
Zo kan ik bv wel aan een electrische giraar denken, maar niet tegelijk met drums.
Tegenwoordig lukt het me wel wat beter, maar ik heb er wel wat moeite mee.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Om beelden te zien of wat dan ook, moet je beelddenker zijn of visueel gedachte hebben is allebij hetzelfde. Je ziet alles met beelden, dat ben ik namelijk. Niet iedereen heeft dat, is ook geen gave, gewoon een manier van onthouden of denken. Als je tegen mij zegt boom zie ik een boom in volle glorie. Iemand als ik kan goed dagdromen, ben ik zelf achter gekomen. Dus een groene cirkel kan ik zo tevoorschijn halen.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Ja, je kan je toch wel een bekende "voor de geest" halen? Meer is het niet hoor.
Aha... hier wordt het interessant.. Ik vroeg me dit toevallig net een paar dagen geleden hetzelfde af:

"visualiseren" = "voor de geest halen" ?

We hebben nu dus 1 stem voor (zie de quote),
ikzelf hoop ook dat het zo is, want anders kan ik ook niet visualiseren!

Zijn er mensen die het beide kunnen, en het als een apart iets zien?

Verwijderd

Als je je moeder niet kan visualiseren, dan betekent dat dat je gewoon niet weet hoe je moeder er uitziet tenzij je naar haar kijkt!

Is er dan nog wel sprake van herkenning als je haar ziet of kont de herinnering dan wel weer boven.

Als het waar is wat jij zegt dan kun je niet eens iets zoeken. Als jij je horloge zoekt weet je niet waar je naar moet zoeken. Hooguit als iemand gezegd heeft hoe het er uit ziet.

Lijkt me sterk hoor.

• Elvhenk
  • Laatst online: 19:40

Elvhenk

Madam Mikmak

Op maandag 07 mei 2001 21:41 schreef McGry het volgende:

[..]

Aha... hier wordt het interessant.. Ik vroeg me dit toevallig net een paar dagen geleden hetzelfde af:

"visualiseren" = "voor de geest halen" ?

We hebben nu dus 1 stem voor (zie de quote),
ikzelf hoop ook dat het zo is, want anders kan ik ook niet visualiseren!

Zijn er mensen die het beide kunnen, en het als een apart iets zien?
Ik denk dat visualiseren meestal "voor de geest halen" is, maar het kan natuurlijk verder ontwikkeld worden. Maar ik zei dat zo omdat mensen er soms zo moeilijk over doen. Lekker dagdromen komt ook een aardig eind.
En je hebt natuurlijk visualiseren voor wat je WILT in het leven... :)

• corani
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-10-2017

corani

__,,,_(^_^)_,,,__

Weet iemand of dit ook op de een of andere manier te trainen is?
Ik heb het al wel geprobeerd, abstract bedoel ik. Maar met niet zoveel succes. Heeft iemand een methode hiervoor?

Laat me nou toch eens met rust man!
Iedereen die in telekinese gelooft, steek a.u.b. mijn hand op

• TlighT
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-05-2025
Grappig dat er nu iemand begint over beelddenken, want dat was ook waar ik het eerst aan dacht toen ik deze draad las over denken zonder taal.

Wat ik er van weet verschilt de mate waarin mensen kunnen beelddenken inderdaad van persoon tot persoon. Autistische personen zijn vaak ontzettend visuele denkers. Een voorbeeld van zo iemand is Dr. Temple Grandin, er staat een goed verhaal over beelddenken op zijn site. Ook Einstein schijnt zo iemand geweest te zijn, getuige bijv. deze quote:
The words or the language, as they are written or spoken, do not seem to play any role in my mechanism of thought. The psychical entities which seem to serve as elements in thought are certain signs and more or less clear images which can be ''voluntarily'' reproduced and combined .... this combinatory play seems to be the essential feature in productive thought before there is any connection with logical construction in words or other kinds of signs which can be communicated to others.
Wat bij beelddenken het geval is, is volgens mij dat je ''default'' mode van denken visueel is en niet in woorden/begrippen. Als iemand het bijv. over een hond heeft, denk je niet aan het woord "hond" (als abstract begrip) maar zie je aan een plaatje van een bepaalde hond.

Verwijderd

Op maandag 07 mei 2001 14:14 schreef Clay het volgende:
Ik zou me er niet al te druk om maken, dat verschilt echt per mens. Ik kan bijvoorbeeld met ogen open of dicht mezelf in een complete fantasie wereld verplaatsen, tot in de ziekste details uitgewerkt. En net als met beelden kan ik dat ook met muziek. in gedachten kan ik een compleet orkest laten spelen, mensen met de juiste stemmen horen praten, eigenlijk alles.
Zolang je er maar niet teveel over opschept, vind ik het allemaal best :).

Ik heb ook al moeite met een groene cirkel met ogen dicht ;).

Verwijderd

Hee, nu ik erover nadenk... Ik heb een programmaatje dat kijkt met welk deel van je hersenen je het meest denkt. Dit test ook in hoeverre je meer met de visuele kant van je hersenen denkt. Het leek me wel een betrouwbare test. Ik weet even niet waar ik het zou moeten uploaden, dus dat komt nog wel.

Oh, ik z11 denk absoluut niet visueel. Ik ben ook veel slechter in ruimtemeetkunde, dan in algebra en analyse. Ik heb ook wel met joepP gemeen dat ik heel abstract denk en ook als ik afdwaal met mijn gedachten geen plaatjes zie. Wel kan ik hele stukken van wat ik wel zou moeten zien omdat ik er met open ogen naar kijk compleet missen omdat ik in ged8en ben verzonken, wat ik dan gezien heb in die tussentijd? Niets denk ik...

• joepP
  • Niet online
Op maandag 07 mei 2001 22:10 schreef Apoc2 het volgende:
Als je je moeder niet kan visualiseren, dan betekent dat dat je gewoon niet weet hoe je moeder er uitziet tenzij je naar haar kijkt!

Is er dan nog wel sprake van herkenning als je haar ziet of kont de herinnering dan wel weer boven.

Als het waar is wat jij zegt dan kun je niet eens iets zoeken. Als jij je horloge zoekt weet je niet waar je naar moet zoeken. Hooguit als iemand gezegd heeft hoe het er uit ziet.

Lijkt me sterk hoor.
Dat ik niet kan visualiseren betekent niet dat ik niets kan herkennen. Als ik aan mn moeder denk ''zie'' ik gewoon niets, hoe hard ik het ook probeer. Hoe ik haar wel herken weet ik niet, dat is gewoon zo. Blijkbaar is herkenning dus niet sterk gekoppeld aan visualiseren.

Wat wel raar is, is dat ik zowel goed ben in algebra als meetkunde. Hoewel ik het niet voor me kan zien, ''weet'' ik gewoon hoe dingen ruimtelijk werken. Net zoals ik bijvoorbeeld in grafieken kan denken zonder ze te zien. Klinkt zeker vaag dit?

Nog iets, mijn richtingsgevoel is echt slechter dan slecht. Zal dat hier ook mee te maken kunnen hebben?

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-11-2025

Clay

cookie erbij?

Op dinsdag 08 mei 2001 02:40 schreef Sandalf het volgende:

[..]

Zolang je er maar niet teveel over opschept, vind ik het allemaal best :).
Ik heb ook al moeite met een groene cirkel met ogen dicht ;).
Ik schep niet op, de een kan het blijkbaar wel, de ander niet, daar gaat dit hele topic over. Net zoals lucide dromen, fotografisch geheugen en absoluut gehoor. lijken me ook leuke dingen.

Visualiseren is ook maar een deel, in hoeverre kan je bijvoorbeeld smaken, geuren, gevoelens en geluiden "herinneren" ...

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

Verwijderd

Beelddenken kan je naar mijn idee het beste omschrijven als dagdromen.

Het is een soort "state of mind" eigenlijk komt iedereen er wel in. Het is alleen zo dat sommmige mensen er makkelijker inkomen dan anderen. Daarnaast is het niet belangrijk en kan het zelfs nadelig werken.

Persoonlijk kan ik het ook heel makkelijk bereiken. Het heeft ook te maken met een levendige fanatasie te maken volgens mij. Anyways ik zou me er niet teveel zorgen over maken als ik jou was.

• Floep
  • Laatst online: 20-12-2025
Wat zijn lucide dromen?

Is dat als je zelf kan bepalen wat je droomt als je half wakker bent en half slaapt?
Dat kan ik iedereen namenlijk ten zeerste aanraden, je wilt niet weten wat je ieens
allenmaal kan :P.
Pagina: 1