Verwijderd

hier een linkie voor meer info over BDE

www.iands.org/

Verwijderd

hhmmzz wat vreemd ik zie m''n eigen posting niet meer :?

ah daarissie al :)

Verwijderd

Tja,ik zal dan wel op weg naar de hel ofzo geweest zijn.

Mijn persoonlijke ervaring is heel simpel je zakt steeds verder weg.

Geen vervelend gevoel,pijn gaat weg geluid zakt weg.

Jullie kennen het wel,je hebt 1 beter 2 nachten door gedraaid.

eindelijk in je bed,kwartiertje/halfuurtje echt aan het slapen.

Wordt je wakker gemaakt.

Dat je dan misselijk van de slaap bent.
Als mensen dan tegen je praten dan zak je zo lekker weer weg.

Daar vond ik het een beetje op lijken.

De terug weg was ook wel aardig.

Eerste wat ik heriner is ijskoud en dan net of je in water ligt dat warm wordt in voor m''n gevoel min.tje of 3-4.

Verwijderd

Ach moet eens met man 10 aan de lsd gaan, dan zul er snel achter komen dat ze allemaal zo ongerveer in de zelfde trip zitten. Dus waarom zou het als je het loodje legt en met aanmaak van endorphine anders zijn?
Een BDE is toch wel iets anders dan een trip. En als je met dingen komt die je niet had kunnen weten als je ervaring alleen maar fantisie zou zijn, hoe verklaar je dat dan?
Heel veel mensen die zulke ervaringen hebben gehad ontkende zulke verschijnselen en gingen na die ervaring juist kijken wat het geweest had kunnen zijn.
Dus die zijn niet van te voren beinvloed om een pebaald iets te zien.

Zo was er ook een keer een meisje dat een BDE kreeg en opgewacht werd door een aantal bekende en onbekende mensen.

1 onbekende bleek haar overgroot oma te zijn die reeds voor haar geboorte overleed.

Toch klopte het uiterlijk precies met de beschrijving die haar moeder later gaf.

Nu is het misschien mogelijk dat ze foto''s van haar had gezien, maar dat weet ik niet.

Wel weet ik zeker dat OOBE''s wel degelijk kunnen. Ik heb zelf een aantal maanden terug ook een soort spirituele ervaring meegemaakt.
In een aantal/veel gevallen is het mogelijk om een "traditionele" wetenschappelijke verklaring op te stellen. Maar er blijven gevallen waarin het erg moeilijk is. Zoals jouw verhaal met dat meisje. Daar zal men dan iets anders voor moeten verzinnen

• me1299
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-01 22:40

me1299

$ondertitel

Let op het woord verzinnen >:)

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

Verwijderd

LOL!!
Weet jij een zinnige verklaring dan?

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:58

Lordy79

Vastberaden

Sorry voor het naar boven halen van deze grijze draad...

Hoe verklaart de wetenschap dat mensen met een BDE dingen weten/gezien hebben die ze niet zouden kunnen weten? Het komt voor dat mensen kunnen vertellen hoe vaak ze zo''n elektrische schok hebben gekregen om hun hart weer aan de praat te krijgen.

Het komt ook voor dat mensen kunnen vertellen hoe artsen of andere aanwezigen zich op dat moment voelden en waar ze zorgen over hadden (bijvoorbeeld een ziek dochtertje van een arts)?

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Verwijderd

Topicstarter
Hoe verklaart de wetenschap dat mensen met een BDE dingen weten/gezien hebben die ze niet zouden kunnen weten? Het komt voor dat mensen kunnen vertellen hoe vaak ze zo''n elektrische schok hebben gekregen om hun hart weer aan de praat te krijgen.
omdat ze dat gevoeld hebben? Het gaat niet voor niets om een bijna-dood-ervaring...
Het komt ook voor dat mensen kunnen vertellen hoe artsen of andere aanwezigen zich op dat moment voelden en waar ze zorgen over hadden (bijvoorbeeld een ziek dochtertje van een arts)?
Misschien omdat de aanwezige arts het daar tijdens de operatie over gehad heeft met een assistent of een collega ofzo? Dat de patient bijna dood is, wil niet zeggen dat die niks hoort...

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Op maandag 28 mei 2001 21:29 schreef Captain Proton het volgende:

Misschien omdat de aanwezige arts het daar tijdens de operatie over gehad heeft met een assistent of een collega ofzo? Dat de patient bijna dood is, wil niet zeggen dat die niks hoort...
Dat is een theistische manier... ''Omdat God het zo wil, Gods wegen zijn ondoorgrondelijk etc.''
Je bent nu met mogelijkheden aan het komen die niet voor de hand liggen/niet relevant zijn. Die lui hebben het niet gehoord, die hebben het waargenomen, niet dmv spraak, maar door hun ''extra zintuig''.

Verwijderd

Topicstarter
Je bent nu met mogelijkheden aan het komen die niet voor de hand liggen/niet relevant zijn. Die lui hebben het niet gehoord, die hebben het waargenomen, niet dmv spraak, maar door hun ''extra zintuig''.
LOL!!! Dat meen je niet...

JIJ postuleert hier zo maar ff tussen neus en lippen door het bestaan van een "extra zintuig", wat door geen enkele anatomische beschouwing ondersteund wordt (waar zit dat zintuig dan?), en dan ga je mij ervan beschuldigen dat ik zoek naar mogelijkheden die niet voor de hand liggen??? Ligt dat zintuig dan wel voor de hand soms? een zintuig waarvan niemand weet waar het zit, wat het precies doet, en hoe het werkt?

Als jij dat namelijk vindt, zou je de verklaring dat roze met paars gestippelde olifantjes het in het oor van de bijna-dode fluisteren, precies even waarschijnlijk moeten vinden. Ik geef toe, er is geen tastbaar bewijs dat die roze-paarse olifantjes bestaan, maar dat is er voor dat zintuig ook niet...

Niet ik, maar jij bent hier juist op de theistische manier bezig van: "eerst aannames doen, dan pas nadenken" in plaats van andersom. Voor mijn oplossingen van dit probleem heb ik geen extra zintuig nodig. Ik zeg niet dat dit de juiste verklaringen zijn, er zijn vast ook nog wel andere mogelijkheden die geen extra zintuigen enzo nodig hebben, maar tot dat zintuig anatomisch gezien gevonden wordt, vind ik deze verklaringen een stuk aannemelijker dan die van jou.

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Op dinsdag 29 mei 2001 16:55 schreef Captain Proton het volgende:

Niet ik, maar jij bent hier juist op de theistische manier bezig van: "eerst aannames doen, dan pas nadenken" in plaats van andersom.
Ik ben dan ook een theist! Er liggen feiten op tafel die mensen weten, zonder dat ze deze met hun ogen, oren, neus, mond of tast hebben kunnen waarnemen. HOE kunnen ze dat dan weten? Mijns inziens is de enige manier een 6e zintuig.
Daarbij ben IK theist en JIJ niet. Jij vindt de theistische manier verwerpelijk, dus JIJ ''mag'' die manier ook niet gebruiken.
Voor mijn oplossingen van dit probleem heb ik geen extra zintuig nodig.
Wat is dan jouw oplossing?
En waarom moet het 6e zintuig anatomisch zijn? Het zou ook geestelijk kunnen zijn, wat weer pleit voor een ziel.

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Op dinsdag 29 mei 2001 17:03 schreef Lordy79 het volgende:

[..]

Ik ben dan ook een theist! Er liggen feiten op tafel die mensen weten, zonder dat ze deze met hun ogen, oren, neus, mond of tast hebben kunnen waarnemen. HOE kunnen ze dat dan weten? Mijns inziens is de enige manier een 6e zintuig.
Waarom zou zo''n patiënt dat niet kunnen horen dan? Het trommelvlies werkt nog steeds, er is geen reden om aan te nemen dat de zenuwbanen naar de hersenen niet meer zouden functioneren. De hersenen werken nog - weliswaar niet helemaal zoals zou moeten, maar dat sluit niet andere gedeelten wel goed werken.

Ik zie werkelijk niet waarom er een niet-bestaand zintuig bij verzonnen moet worden.
En waarom moet het 6e zintuig anatomisch zijn? Het zou ook geestelijk kunnen zijn, wat weer pleit voor een ziel.
Die is ook leuk: twee aannames die elkaar ondersteunen. :)

Misschien een leuk verhaaltje. Eén van de kenmerken van een BDE is uittreding. Daar is onderzoek naar geweest: in een trauma zaal van een ziekenhuis (waar veel mensen overlijden, maar ook relatief veel BDE''s) werd aan de bovenkant van één van de TL buizen met grote cijfers een getal geplakt (ik geloof vijf cijfers). Redelijkerwijs zou je verwachten dat uitgetredenen die boven in de kamer zweven dit zouden opmerken. Niemand rapporteerde dit na afloop van een BDE, op eentje na!

Helaas had dit onderzoek een zwakke kant: de getallen waren ook zichtbaar via een glazen klok boven de deur (kennelijk hing deze een beetje schuin). Toch wel jammer van zo''n onderzoek (meen ik serieus).

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst dank aan spinmeister voor die reply, scheelt me weer wat tiepwerk :)

lordy
Wat is er dan mis met mijn oplossing? Zie ook de post van spinmeister...
Daarbij ben IK theist en JIJ niet. Jij vindt de theistische manier verwerpelijk, dus JIJ ''mag'' die manier ook niet gebruiken.
Dat was ik ook zeker niet van plan. Ik geef een aantal mogelijkheden aan die een stuk waarschijnlijker zijn, omdat we daar geen vaag zintuig voor nodig hebben. Maar als je het niet met me eens bent dat het beter is eerst alle allerdaagse mogelijkheden uit te sluiten voordat je zoiets als een 6e zintuig gaat postuleren, kan je maar beter niet meer op mijn posts reageren. Dan heeft discussie namelijk geen zin.
Wat is dan jouw oplossing?
Het kan geen kwaad ook te lezen wat ik zeg hoor :)

Voor de oplossing, zie mijn eerste post, waar ik een mogelijke verklaring geef voor beide situaties zonder daar een 6th sense bij te betrekken.
Ok, dus we hebben nu al een ziel gepostuleerd waarvan niemand weet wat het is, en een 6th sense dat nog vager is. Wat heb je nog meer nodig om dit in te buigen in je levensvisie?

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Op dinsdag 29 mei 2001 20:22 schreef Captain Proton het volgende:

Wat is er dan mis met mijn oplossing? Zie ook de post van spinmeister...
Ik kwoot je even zo:"Misschien omdat de aanwezige arts het daar tijdens de operatie over gehad heeft met een assistent of een collega ofzo? Dat de patient bijna dood is, wil niet zeggen dat die niks hoort..."

Tja, misschien, misschien. Maar er zijn gewoon getuigenissen van mensen die dingen weten die ze niet konden weten. Dat is een wellus-nietus spelletje. De wetenschap heeft er geen verklaring voor en zegt dus dat het onzin is/toeval is/whatever. IK zeg dat het een 6e zintuig is. Het is allebei evenveel onzin/even waardevol.
Maar als je het niet met me eens bent dat het beter is eerst alle allerdaagse mogelijkheden uit te sluiten voordat je zoiets als een 6e zintuig gaat postuleren, kan je maar beter niet meer op mijn posts reageren. Dan heeft discussie namelijk geen zin.
Elvhenk heeft een 6e zintuig. Hoe wilde je dat verklaren dan? Lariekoek? Inbeelding? Hekserij? >:) Daarbij ken jij mijn levensovertuiging en ik ben op zoek naar meer bewijzen voor het bestaan van een ziel, aangezien ik ook een sterke aanwijzing ken voor het niet-bestaan van een ziel.

Pagina: 1 2 Laatste