[VB] Processor informatie... hoe?

Pagina: 1
Acties:
  • 137 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik wil in Visual Basic graag processor informatie hebben. Zoals bijvoorbeeld de temperatuur, de kloksnelheid, ...

Weet iemand hoe ik daar bij kan komen? Gezien de vele programmas die dit wel kunnen op halen moet het toch zelf ook wel lukken, toch? :)

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 20:53
Temperatuur, dat is echt niet ff op te vragen hoor!

Speed wel, HKCR\CPU Clock Speed geloof ik.

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op dinsdag 25 september 2001 14:37 schreef Pc123 het volgende:
ff
't mag ook wat langer duren... :+

• Pc123
Het zal waarschijnlijk in VB niet kunnen, maar dat weet ik niet. Op de een of andere manier kun je via het moederbord achter die temp komen, maar reken er op dat dit heel moeilijk zal zijn, bovendien is het per mobo / meter type weer anders.

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10:33

johnwoo

3S-GTE

Zulk soort dingen (CPU speed, bus speed, verscheidene temperaturen) kun je perfect uit de System Management Bus vissen. Is toch een redelijke standaard tegenwoordig (okee, op oudere systemen zal het dan niet werken)
Probleem is dat ik nog nergens een manier ben tegengekomen om die info er met VB uit te vissen :( Met C eigenlijk ook niet, maar daar heb ik ook nog niet echt intensief naar gezocht... Als iemand daar meer info over heeft zou ik dat graag horen, ik zou zo'n temp maar wat graag in WinBar kunnen tonen :)

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1

Verwijderd

Op dinsdag 25 september 2001 21:05 schreef johnwoo het volgende:
Zulk soort dingen (CPU speed, bus speed, verscheidene temperaturen) kun je perfect uit de System Management Bus vissen. Is toch een redelijke standaard tegenwoordig (okee, op oudere systemen zal het dan niet werken)
Probleem is dat ik nog nergens een manier ben tegengekomen om die info er met VB uit te vissen :( Met C eigenlijk ook niet, maar daar heb ik ook nog niet echt intensief naar gezocht... Als iemand daar meer info over heeft zou ik dat graag horen, ik zou zo'n temp maar wat graag in WinBar kunnen tonen :)
Ik ken wel een assembleer commando om cpu informatie op te vragen.
Alleen ik weet niet of hij het doet in de protected mode.

• WimB
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-03-2024
Met de ImpulseGlobals 3.0 ActiveX Library (http://www.ingenuware.com/impulsestudio/globals_index.htm) kan je eenvoudig de processorsnelheid en dergelijke opvragen. Het gaat wel enkel om vaststaande dingen, dus niet de temperatuur en dergelijke.

Een voorbeeldje staat op http://www.ingenuware.com/impulsestudio/igprocessor/ss1.htm

• Pc123
Daar heb je dus niks aan, processorsnelheid enzo staat gewoon in je registery.

• Mr. B.
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Op zondag 14 oktober 2001 13:09 schreef Pc123 het volgende:
Daar heb je dus niks aan, processorsnelheid enzo staat gewoon in je registery.
Onder NT wel, onder 9x niet geloof ik.

StatBar.nl - @GoT

Het verschil tussen theorie en praktijk is in de praktijk altijd veel groter dan in theorie.

Verwijderd

je kan onder assembly met CPUID info over je CPU (jaja) opvragen. Zie intel.com voor meer info (Zoeken op CPUID)

Kan je inline asm gebruiken in VB ?

Oja... registry info is alleen voor NT niet voor 9x

• Mr. B.
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Kan je inline asm gebruiken in VB ?
Nee.

StatBar.nl - @GoT

Het verschil tussen theorie en praktijk is in de praktijk altijd veel groter dan in theorie.

Verwijderd

Dan lukt het dus niet. Probeer es een andere taal (Delphi :?). Ik heb een paar jaar geleden een zelfde soort programma geschreven in PB/DOS, overigens niet met info over temperatuursensoren.

CPUID werkt alleen op 486DX2+, maar dit zal waarschijnlijk weinig probleem zijn.
Je moet iig eerst de processor family en model (en evt. ook stepping) en de vendor string bepalen, en dan kijken of je CPUID mag gebruiken.
Als dit mag kun je veel info over de CPU krijgen, o.a. welke instructiesets ondersteund worden, cache info, serial number, enz.

K_MOS --> Ja, dat werkt ook in protected mode, is een gewone processorinstructie, dus staat los van protected of niet.

Kijk voor meer info over CPUID ook eens hier.

Suc6 :)

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-09 15:50

star-saber

Ryzen

je kan ook veel info vinden op
www.sandpile.org
Pagina: 1