Groepenkaart documentatie tool

Pagina: 1
Acties:

• levdbas
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:55
Als long-time Tweakers meelezer wilde ik toch maar eens wat terugdoen voor de community.

Onze elektrische installatie is door de jaren heen aardig uitgebreid, dus onze ABB groepenkaart was ondertussen een bende geworden met strepen en markeringen.

Vandaag maar eens een klein tooltje gemaakt (AI assisted) die volledig in de browser (localstorage) draait waarmee je jouw groepenkasten/groepen kan documenteren. Je kan vervolgens de kaart als PDF opslaan/printen én/of een json bestand downloaden met daarin je documentatie om deze later nog een keer uit te breiden.

Je vindt de source code hier en de tool hier. Ik hoor graag jullie feedback en draag gerust bij aan de broncode.

Mods, als dit topic niet mag, no hard feelings!

• levdbas
Ja, ik had dat al gezien, alleen mijn handschrift is dramatisch (wil ik de volgende niet mee opzadelen) en ik wilde iets wat ik makkelijk kon uitbreiden/wijzigen in de toekomst, zonder wéér te hoeven strepen. Afijn, vandaar dat dit tootlje geboren is.

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:28
Ik heb het destijds gedaan bij de online website waar ik mijn kast heb samengesteld in zo'n visualisator.
Daar schreenshots van gemaakt en zelf in paint alles bij gezet :P

Ik mis in jouw tooltje wel functionaliteiten om het helemaal kloppend te kunnen maken...

- Aardlekschakelaar
- Groepen
- Eventueel aparte Alamat
- Opties voor voorbeveiliging
- Kleurmarkering hetzelfde van ALS en bijbehorende groepen

etc

[ Voor 8% gewijzigd door pentaw1nz op 09-10-2026 19:45 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• pentaw1nz

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:57

Reinier

\o/

levdbas schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 18:38:
Als long-time Tweakers meelezer wilde ik toch maar eens wat terugdoen voor de community.

Onze elektrische installatie is door de jaren heen aardig uitgebreid, dus onze ABB groepenkaart was ondertussen een bende geworden met strepen en markeringen.

Vandaag maar eens een klein tooltje gemaakt (AI assisted) die volledig in de browser (localstorage) draait waarmee je jouw groepenkasten/groepen kan documenteren. Je kan vervolgens de kaart als PDF opslaan/printen én/of een json bestand downloaden met daarin je documentatie om deze later nog een keer uit te breiden.

Je vindt de source code hier en de tool hier. Ik hoor graag jullie feedback en draag gerust bij aan de broncode.

Mods, als dit topic niet mag, no hard feelings!
Wat doet de blauwe knop onderaan? ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sletQacBCOnaKVDy3E54dFSz2KE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cD8MeBwFkQgkkATN2qFtVC6L.png?f=fotoalbum_large

• levdbas
pentaw1nz schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 19:44:
Ik heb het destijds gedaan bij de online website waar ik mijn kast heb samengesteld in zo'n visualisator.
Daar schreenshots van gemaakt en zelf in paint alles bij gezet :P

Ik mis in jouw tooltje wel functionaliteiten om het helemaal kloppend te kunnen maken...

- Aardlekschakelaar
- Groepen
- Eventueel aparte Alamat
- Opties voor voorbeveiliging
- Kleurmarkering hetzelfde van ALS en bijbehorende groepen

etc
Bedankt voor je feedback @pentaw1nz , ik ga het noteren als feature request en zal me er eens in gaan verdiepen hoe dat er eventueel visueel uit zou kunnen zien. Wat bedoel je precies met groepen? Deze kan je al toevoegen. Mis je iets specifieks?
Reinier schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 19:49:
[...]

Wat doet de blauwe knop onderaan? ;)

[Afbeelding]
Ah, de fameuze browser balk die eroverheen lijkt te liggen. Ik zal eens wat browserstack tests draaien @Reinier !

Edit: @Reinier , ondertussen een fix proberen door te voeren. Ben benieuwd of dit nu beter werkt. Zo niet, hoor ik graag je mobiele OS/Browser als je dat wilt delen, dan kan ik wat gerichter testen.

[ Voor 11% gewijzigd door levdbas op 09-10-2026 20:06 . Reden: reactie naar pentaw1nz uitbreiden ]

• pentaw1nz
levdbas schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 19:51:
[...]

Bedankt voor je feedback @pentaw1nz , ik ga het noteren als feature request en zal me er eens in gaan verdiepen hoe dat er eventueel visueel uit zou kunnen zien. Wat bedoel je precies met groepen? Deze kan je al toevoegen. Mis je iets specifieks?

[...]

Ah, de fameuze browser balk die eroverheen lijkt te liggen. Ik zal eens wat browserstack tests draaien @Reinier !

Edit: @Reinier , ondertussen een fix proberen door te voeren. Ben benieuwd of dit nu beter werkt. Zo niet, hoor ik graag je mobiele OS/Browser als je dat wilt delen, dan kan ik wat gerichter testen.
Groepen zit er nu in idd, ik bedoel vooral groepen in relatie tot al het andere :)

Dus onder welke ALS deze zitten (zelfde kleuren
ALAMATS
Beveiliging (B/C kar voorbeveiliging bij zonnepanelen)

Visueel element helpt altijd. Dat is ook het voordeel van die langwerpige uiknipsels/stickers die je op je meterkast kunt plakken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j8eQYychUFpkBlYOeVPfy4CmgCI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/UkolGFipfWwLhNJBaYtK66aZ.jpg?f=user_large

• levdbas
Thanks voor je input @pentaw1nz, ik wist niet van het bestaan van deze stickervellen, maar best logisch. Ik heb er een feature request van gemaakt en zal hier eens mee gaan rommelen.

Ik ga me eens verdiepen in hoe de feature met toewijzing aan een aardlek zou kunnen werken. Ik zie op deze kaart bijvoorbeeld maar 3 kleurcoderingen, maar je zou volgens mij ook meer dan 3 aardlekautomaten kunnen hebben.

Daarnaast is een optie om EV, thuisbatterij, PV en warmtepomp aan te duiden een mooie toevoeging.

[ Voor 29% gewijzigd door levdbas op 09-10-2026 20:34 ]

Pagina: 1