Bekleden van een oude trap; PVC traptreden set of...?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
We zijn op het punt gekomen dat we eindelijk de trap(pen) kunnen gaan bekleden. De verdiepingen zelf zijn nu klaar met verbouwen dus de trap is aan de beurt.

Dit is de trap in kwestie;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/izQ5B5I4pTVu8IneCJL-S3-r9Pg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dDsULi2UodMKiF6CqQg3QHQZ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KcGzRbi4K4XUGtPVZCeP63Ahk6w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SQO9fxdXQk3ls6Za9PIlY6cq.jpg?f=fotoalbum_large

Na het helse werk van oude traplijm verwijderen willen wij deze nu gaan (laten) bekleden echter komen we er niet helemaal uit wat voor onze situatie nu het beste is.

Het liefst willen we de trap laten bekleden in dezelfde PVC die we op de vloeren op alle verdiepingen hebben liggen. Dit merk biedt in deze serie ook een traptreden set aan.
Daarnaast vind ik dat met zo'n profiel op de neus ook wel mooi en handige antislip maatregel.

Wat we alleen tegenaan lopen is dat de trap ondertussen 75 jaar oud is. De trap is verzakt (gaan we niets aan doen, is al verankert), de treden niet 100% recht (neus loopt wat af) en hier en daar niet 100% vlak. Nu weet ik dat je dat terug gaat zien in de dunne pvc planken.
Vanuit de vloerleggers krijgen we hier verschillende adviezen over. De één zegt nee, het moet 100% vlak, recht en waterpas zijn. De ander zegt ja je gaat het wel wat zien en voelen. Maar dat heb je ook als je de trap enkel schilders. Dus het kan wel maar het is niet het mooiste eindresultaat.

Het alternatief zou dus zijn hardere overzet trede. Daar hebben we ondertussen al ontelbare staaltjes van voorbij zien komen en mee naar huis kunnen nemen. Maar daar vinden we gewoon niets moois tussen zitten.
Het merk Gelasta levert onder vloer niet in harde overzet tredes. Een andere houtkleur/soort is ook niet écht wat we willen. Ik ben van mening bijna gelijk =/= gelijk. Dus dan moet je óf een heel ander type houtlook/kleur nemen en dan komen we bij de hele donkere houtlook uit. Dat willen we niet in deze donkere hoek.
Het alternatief is een betonlook, maar dat willen we ook absoluut niet omdat we het dan te kil vinden worden.

Dus, lang verhaal kort; ik ben benieuwd of andere hier ervaring mee hebben; Is een PVC traptrede set écht niet geschikt voor een niet perfecte trap? of loopt het allemaal wel los?

Andere vraag; wat is een beetje de doorgaande prijs voor het laten bekleden van een trap. Na alles wat ik in huis heb gedaan ben ik ook wel weer even toe om te genieten met het gezin, dan mag er hier en daar ook wel wat uitbesteed worden. Alleen van de eerste offertes die ik heb ontvangen ben ik nog aan het bijkomen.

PSN: Flix20-NL

Alle reacties

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Er is een grote kans dat het gaat bewegen en dat de strakke look volledig teniet gedaan wordt.

Ik heb hetzelfde gehad. Heb 1 traptreden op proef zelf gedaan, vond het helemaal niks. Het neppe spat er vanaf, vooral omdat je de randen dus moet kitten of anderszins afwerken.

Uiteindelijk laten schilderen door een goede schilder. Resultaat: een super strakke witte trap. Met ingefreesd rubber stripje. Ik ben er blij mee.

Inmiddels verhuisd dus helaas geen foto voor je.

• Flix20
  • Nu online
Zal de OP ook nog wel even aanvullen; we willen alleen de trede en neus bekleden.
Stootbord gaan we schilderen (is al gedaan) dus moet de randen sowieso kitten.

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:26

bonzz.netninja

Niente baffi

prein2 schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 09:28:
Er is een grote kans dat het gaat bewegen en dat de strakke look volledig teniet gedaan wordt.

Ik heb hetzelfde gehad. Heb 1 traptreden op proef zelf gedaan, vond het helemaal niks. Het neppe spat er vanaf, vooral omdat je de randen dus moet kitten of anderszins afwerken.

Uiteindelijk laten schilderen door een goede schilder. Resultaat: een super strakke witte trap. Met ingefreesd rubber stripje. Ik ben er blij mee.

Inmiddels verhuisd dus helaas geen foto voor je.
Ik zou nooit bekleden. Ik vind het enorm lelijk en past ook helemaal niet bij de rest wat toch wat authentieker lijkt. Gewoon goed schilderen, randje infreezen voor een antiglip rubbertje en klaar is pap

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.wegmetbigtech.nl

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Al aan tapijt gedacht, dat dempt ook het geluid als je er 's nachts over loopt en omdat dat flexibel is maakt het niet uit dat de treden oud zijn.

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Nu online
Wat je kan doen als je het systeem van Gelasta wilt gebruiken: eerst de treden vlak maken door er een laag van 6mm multiplex op te lijmen. Dat lijmen zou ik dan m.b.v. pur of High Tack kit doen om de uitgesleten delen op te vullen. Ook vastschroeven om het verschuiven na verloop van tijd te voorkomen.
Met deze onderlaag van 6mm multiplex kom je ongeveer op dezelfde dikte uit als bij een overzet traptrede.

• Flix20
  • Nu online
bonzz.netninja schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 09:34:
[...]

Ik zou nooit bekleden. Ik vind het enorm lelijk en past ook helemaal niet bij de rest wat toch wat authentieker lijkt. Gewoon goed schilderen, randje infreezen voor een antiglip rubbertje en klaar is pap
Dat mag jij vinden, wij vinden het wel mooi.
pman63 schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 11:50:
Al aan tapijt gedacht, dat dempt ook het geluid als je er 's nachts over loopt en omdat dat flexibel is maakt het niet uit dat de treden oud zijn.
Ja is ook de revue gepasseerd maar i.v.m. allergieën is tapijt bij ons in huis uit den boze. Naast alle andere hygiënische en estitische bezwaren.
vogelmans schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 12:37:
Wat je kan doen als je het systeem van Gelasta wilt gebruiken: eerst de treden vlak maken door er een laag van 6mm multiplex op te lijmen. Dat lijmen zou ik dan m.b.v. pur of High Tack kit doen om de uitgesleten delen op te vullen. Ook vastschroeven om het verschuiven na verloop van tijd te voorkomen.
Met deze onderlaag van 6mm multiplex kom je ongeveer op dezelfde dikte uit als bij een overzet traptrede.
Dat is ook een richting waarin ik heb zitten denken. De huidige treden zijn ca 34mm dik. De profielen zijn doorgaans 43m dus die speling is er nog.

Zelf dat ik dan wel te denken om het juist met een PU lijm of andere lijm die hard wordt te doen om zo de onevenheden op te vullen. Juist niet met elastische lijm.

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Nu online
[b]Flix20 in "Bekleden van een oude trap; PVC traptreden set of...?"

Dat is ook een richting waarin ik heb zitten denken. De huidige treden zijn ca 34mm dik. De profielen zijn doorgaans 43m dus die speling is er nog.

Zelf dat ik dan wel te denken om het juist met een PU lijm of andere lijm die hard wordt te doen om zo de onevenheden op te vullen. Juist niet met elastische lijm.
Eventueel zou je dan ook 9mm multiplex kunnen overwegen maar bezuinig in iedergeval niet op de kwaliteit van het hout, meer lagen is beter.
Als je de high-tack in een dikke laag opbrengt zou dat goed moeten zijn. Als je voor 9mm multiplex gaat houdt dan ook rekening met de dikte van de lijmlaag, dat zou net iets teveel kunnen worden.
Als de trapneuzen erg afgesleten zijn zou je kunnen overwegen om die holtes met 2 componentenlijm dicht te spuiten.

[ Voor 7% gewijzigd door vogelmans op 09-10-2026 15:28 ]

Pagina: 1