Geoliede trap en deurkozijn verven

Pagina: 1
Acties:

• Chatman313
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 02-12 16:33
Mijn vraag
Na een flinke verbouwing ben ik nu aangekomen bij het aanpakken van mijn trap. Deze is geolied. Ik wil de trap graag dicht maken omdat daaronder wat spullen opgeslagen staan en dat is dus wat netter.

Om ervoor te zorgen dat de trede, trapboom en trapspil dezelfde kleur hebben als het stootbord wil ik deze verven. Echter lees ik op internet verschillende adviezen over het verven van geolied hout. De een zegt helemaal kaal schuren en de ander zegt licht opschuren en daarna verven.

Ik heb ook gekeken naar andere oplossingen dan verven (Andere kleur beits of olie), echter is mijn voordeur kozijn ook in dezelfde olie gezet en wil ik deze wel echt verven dus vandaar de trap ook.

Relevante software en hardware die ik gebruik
(Nog) niet van toepassing.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Nu heb ik een test stuk geschuurd maar zoals verwacht schuur je niet zomaar heel het hout kaal. Ik ben wel van plan grondig te schuren maar vraag me af hoe realistisch het volledig kaal schuren is.

Mijn plan is:
Ontvetten (St Marc)
Grondig schuren treden, trapboom en trapspil
Ontvetten (voor eventuele olie in de porien van het hout) (St Marc)
Stootborden plaatsen
Eventuele beschadigingen repareren (Alabastine Kneedbaar hout)
Universele grondlak (?Multi primer om van olie naar water basis te gaan?)
Volledig in x kleur schilderen
Aflakken (Glitsa antislip traplak)

De rede van de multiprimer is om van olie basis naar water basis te kunnen aangezien de glitsa trappenlak op waterbasis is.

Zijn er mensen die goede of slechte ervaringen hiermee hebben?
En zijn er verder nog tips of op/aan-merkingen?
Alvast bedankt!

PS: Foto van de trapkomt nog na een edit, deze ben ik nog aan het zoeken of ik maak vanavond even een goede van dichtbij.