edit:
Voor context voor de nieuwe lezers: dit topic is afgesplits van
Het grote +3 posts topic. Vandaar opmerkingen zoals mijn eerste alinea hier.
Ik denk niet dat dit de plek is voor discussie hierover. Dit topic is om potentiele +3 reacties te promoten. Niet om moderatie op reacties die wij niet eens kúnnen moddereren te bediscusseren. Maar ik ga toch ff mijn insteek geven want ik sta hier wat genuanceerder in.
WeeJeWel schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 12:48:
Ik als auteur voel me wel degelijk bestolen en gecensureerd door deze acties. Ook omdat de reactie van o.a. dasiro werd verwijderd, is dit in mijn ogen gewoon in de doofpot stoppen van redactionele fouten.
Het is natuurlijk jullie website dus het is je goed recht, maar weet in ieder geval dat ik mij niet meer ga melden als ik een nieuwtje heb, of me ga mengen in discussies zolang er niet vrij kan worden gecommuniceerd door alle deelnemers.
Ik vind het vooral jammer omdat Tweakers echt een prachtige Nederlandse website is met een goede community. Als er wordt gezaagd onder het fundament van een community dan blijft er in mijn ogen gewoon niet zo veel over. Ik ga in ieder geval de oude Tweakers missen 💔
Nu raak ik even in de war. Gisteravond om 18:30 postte je nadat ze aanpassingen hadden gemaakt namelijk dit:
Ik vind ‘m helemaal goed verwoord zo, dankjewel!
Daar leek je tevreden met de oplossing

. Ik bedoel, iets slecht verwoorden gebeurd iedereen, ook profesioneel schrijvers van berichten (zijn ook net mensen). Mits dat goed wordt aangepast waneer gemeld is er geen schaap van de dam imho. Of zie jij dat anders?
In de doofpot stoppen vind ik ook een grote uitspraak. Je initiele reactie, de erkenning vanuit de redactie dat het aangepast wordt, en zelfs de redelijk negatief beoordeelde reacties van zowel Tweakers als Tijs staan gewoon zichtbaar (dat beide partijen minder door de community gewaardeerde uitspraken deden is dus ook zichtbaar). Wat de initiele fout was en wanneer dat opgelost is, is gewoon te lezen. Ik weet niet wat dasiro gepost had en met wat voor verwoording, maar de redactionele fout is prima te achterhalen zonder dat?
Ik heb het niet gevolgd dus weet niet wanneer de comments precies omlaag gezet zijn, maar als dat
na deze aanpassingen of iig in het proces van aanpassen (en als ik uit ga van het moment dat het hier gepost is lijkt dat zo), dan denk ik persoonlijk "als het probleem is opgelost snap ik dat ze de discussie even omlaag willen zetten zodat het weer over de inhoud kan gaan".
Dat gezegd hebbende vind ik de bewoording van @
Dirk hier op z'n minst niet netjes. De initiele "klaagzang" zoals hij het hier noemt lijkt me aan zich terecht, en is het bericht ook op aangepast (dus blijkbaar vind de redactie dit ook gewoon). Denk ook niet dat die reactie van hem helpt in hoe beide partijen zich voelen. Een bericht corrigeren in de comments is ook best veel voorkoment, zeker als de correctie interesante info bevat voor de lezers past het daar soms beter dan in het gedachte redactie forum. Dat heb ik ook weleens gedaan en is altijd positief opgepakt, dus dat lijkt me niet het probleem? Dus hoewel ik de actie van het omlaag modereren begrijp, denk ik dat de moderators dit wel beter hadden kunnen aanpakken. Het is de manier waarop.
Overigens kunnen sommige Tweakers er ook wat van als het op niet zo net verwoorden aankomt, en dat is imho net zo goed een issue (en dan doel ik niet op jouw reacties op het nieuwsbericht @
WeeJeWel, die vind ik daar prima netjes, bedoel het echt puur in algemene zin). Zou fijn zijn als
iedereen respectvol kan blijven.
@
TijsZonderH vraagje: redactie gaat niet over moderatie. Opzich goed, dat houd moderatie neutraal tegen meningen van de Tweakers redactie. Dus dat vind ik helemaal top.
Maar wat ik me dan afvraag is wie wél de controllerende partij is op moderators, zodat ook zij niet de stemming naar eigen mening kunnen zetten? Is er een partij waar de community op een nette manier dit kan aankaarten die indien nodig de moderators weer kan overrulen? Zodat die bij onvrede dat ergens kwijt kan en zich gehoord voelt? Ik ben het met je eens dat sneers naar jullie niet nodig (noch verdient zijn), maar het zou wellicht helpen als men ergens zichtbaar terecht kan met dit soort dingen.
[
Voor 4% gewijzigd door
Cambionn op 08-10-2026 22:39
. Reden: typo's ]
I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.