Moderatie PostNL en gaslicht.com stoppen met IDIN

Pagina: 1
Acties:

• dasiro
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:01
PostNL en gaslicht.com stoppen met identificatiedienst iDIN vanwege adresfraude - Tweakers

Het nieuwsbericht gaat over wat deze persoon zélf heeft ontdekt, de community geeft hem massaal +3 wat absoluut het juiste niveau is:
+3: Must-read
Dit niveau is bedoeld voor reacties met een inhoud die niet gemist mag worden door lezers van de thread. De reacties bevatten de kern van de discussie in een thread of bieden belangrijke aanvullingen op de informatie in het artikel, bijvoorbeeld objectief beschreven ervaringen uit eigen hand.
en de redactie modereert hem naar BENEDEN tot amper +1 om
er voor te zorgen dat deze niet wél ondersneeuwen onder alle andere reacties.
als je daar dan op wijst wordt de reactie door mods gewoon verwijderd

• TijsZonderH
  • Registratie: Maart 2012
  • Nu online

TijsZonderH

Nieuwscoördinator
en de redactie modereert hem naar BENEDEN tot amper +1
De redactie modereert niet op artikelen (en heeft daar verder ook geen andere invloed op).

Mogen wij u enkele vragen stellen over hoe u deze handtekening ervaren hebt?

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:39

Dirk

Coördinator Frontpagemoderatie
En als moderators vinden we het absoluut niet nodig dat zo'n klaagzang de discussie domineert, want die is voor de inhoud totaal niet relevant.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

• WeeJeWel
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:19
Ik als auteur voel me wel degelijk bestolen en gecensureerd door deze acties. Ook omdat de reactie van o.a. dasiro werd verwijderd, is dit in mijn ogen gewoon in de doofpot stoppen van redactionele fouten.

Het is natuurlijk jullie website dus het is je goed recht, maar weet in ieder geval dat ik mij niet meer ga melden als ik een nieuwtje heb, of me ga mengen in discussies zolang er niet vrij kan worden gecommuniceerd door alle deelnemers.

Ik vind het vooral jammer omdat Tweakers echt een prachtige Nederlandse website is met een goede community. Als er wordt gezaagd onder het fundament van een community dan blijft er in mijn ogen gewoon niet zo veel over. Ik ga in ieder geval de oude Tweakers missen 💔

Founder of Homey — Critics are those without skills to create.

• Cambionn
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
edit:
Voor context voor de nieuwe lezers: dit topic is afgesplits van Het grote +3 posts topic. Vandaar opmerkingen zoals mijn eerste alinea hier.
Ik denk niet dat dit de plek is voor discussie hierover. Dit topic is om potentiele +3 reacties te promoten. Niet om moderatie op reacties die wij niet eens kúnnen moddereren te bediscusseren. Maar ik ga toch ff mijn insteek geven want ik sta hier wat genuanceerder in.
WeeJeWel schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 12:48:
Ik als auteur voel me wel degelijk bestolen en gecensureerd door deze acties. Ook omdat de reactie van o.a. dasiro werd verwijderd, is dit in mijn ogen gewoon in de doofpot stoppen van redactionele fouten.

Het is natuurlijk jullie website dus het is je goed recht, maar weet in ieder geval dat ik mij niet meer ga melden als ik een nieuwtje heb, of me ga mengen in discussies zolang er niet vrij kan worden gecommuniceerd door alle deelnemers.

Ik vind het vooral jammer omdat Tweakers echt een prachtige Nederlandse website is met een goede community. Als er wordt gezaagd onder het fundament van een community dan blijft er in mijn ogen gewoon niet zo veel over. Ik ga in ieder geval de oude Tweakers missen 💔
Nu raak ik even in de war. Gisteravond om 18:30 postte je nadat ze aanpassingen hadden gemaakt namelijk dit:
Ik vind ‘m helemaal goed verwoord zo, dankjewel!
Daar leek je tevreden met de oplossing :?. Ik bedoel, iets slecht verwoorden gebeurd iedereen, ook profesioneel schrijvers van berichten (zijn ook net mensen). Mits dat goed wordt aangepast waneer gemeld is er geen schaap van de dam imho. Of zie jij dat anders?

In de doofpot stoppen vind ik ook een grote uitspraak. Je initiele reactie, de erkenning vanuit de redactie dat het aangepast wordt, en zelfs de redelijk negatief beoordeelde reacties van zowel Tweakers als Tijs staan gewoon zichtbaar (dat beide partijen minder door de community gewaardeerde uitspraken deden is dus ook zichtbaar). Wat de initiele fout was en wanneer dat opgelost is, is gewoon te lezen. Ik weet niet wat dasiro gepost had en met wat voor verwoording, maar de redactionele fout is prima te achterhalen zonder dat?

Ik heb het niet gevolgd dus weet niet wanneer de comments precies omlaag gezet zijn, maar als dat na deze aanpassingen of iig in het proces van aanpassen (en als ik uit ga van het moment dat het hier gepost is lijkt dat zo), dan denk ik persoonlijk "als het probleem is opgelost snap ik dat ze de discussie even omlaag willen zetten zodat het weer over de inhoud kan gaan".

Dat gezegd hebbende vind ik de bewoording van @Dirk hier op z'n minst niet netjes. De initiele "klaagzang" zoals hij het hier noemt lijkt me aan zich terecht, en is het bericht ook op aangepast (dus blijkbaar vind de redactie dit ook gewoon). Denk ook niet dat die reactie van hem helpt in hoe beide partijen zich voelen. Een bericht corrigeren in de comments is ook best veel voorkoment, zeker als de correctie interesante info bevat voor de lezers past het daar soms beter dan in het gedachte redactie forum. Dat heb ik ook weleens gedaan en is altijd positief opgepakt, dus dat lijkt me niet het probleem? Dus hoewel ik de actie van het omlaag modereren begrijp, denk ik dat de moderators dit wel beter hadden kunnen aanpakken. Het is de manier waarop.

Overigens kunnen sommige Tweakers er ook wat van als het op niet zo net verwoorden aankomt, en dat is imho net zo goed een issue (en dan doel ik niet op jouw reacties op het nieuwsbericht @WeeJeWel, die vind ik daar prima netjes, bedoel het echt puur in algemene zin). Zou fijn zijn als iedereen respectvol kan blijven.
TijsZonderH schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 07:51:
De redactie modereert niet op artikelen (en heeft daar verder ook geen andere invloed op).
@TijsZonderH vraagje: redactie gaat niet over moderatie. Opzich goed, dat houd moderatie neutraal tegen meningen van de Tweakers redactie. Dus dat vind ik helemaal top.

Maar wat ik me dan afvraag is wie wél de controllerende partij is op moderators, zodat ook zij niet de stemming naar eigen mening kunnen zetten? Is er een partij waar de community op een nette manier dit kan aankaarten die indien nodig de moderators weer kan overrulen? Zodat die bij onvrede dat ergens kwijt kan en zich gehoord voelt? Ik ben het met je eens dat sneers naar jullie niet nodig (noch verdient zijn), maar het zou wellicht helpen als men ergens zichtbaar terecht kan met dit soort dingen.

[ Voor 4% gewijzigd door Cambionn op 08-10-2026 22:39 . Reden: typo's ]

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

• WeeJeWel
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:19
Het is vooral een opsomming van dingen.
  • Yannick heeft me op LinkedIn slechts gevraagd of ik credits oké vond. Dat vond ik. Vervolgens wordt er mij verweten dat ze 'uitvoerig contact' hebben gehad met me.
  • Ik heb geen draft gezien van het artikel, en na publiceren wordt mij verweten dat ik hem 'had moeten bellen' in plaats van publiekelijk reageren. Terwijl zij toch echt zelf de bewoording zo hebben opgeschreven dat het leek alsof de redactie zelf al het onderzoek had gedaan.
  • Mijn reactie had overweldigende +3 moderaties en was daardoor zichtbaar. Dat ze daarna het artikel hebben aangepast is m.i. geen reden om de geschiedenis te herschrijven door mijn reactie op +1 te locken, en reacties die dat aan het licht brachten te verwijderen. Ik snap het argument voor inhoudelijke discussie eerst echt wel, maar het zou netter zijn als de redactie ook verantwoordelijkheid zichtbaar neemt voor haar keuzes.
  • @Dirk noemt mijn verzoek tot attributie 'klaagzang'. Dat blijkt niet echt van empathie in mijn ogen.
  • Yannick vertelde me op LinkedIn later nog dat 'als het aan hem had gelegen, mijn hele reactie verwijderd zou worden'.
  • De Tweakers Podcast is vandaag live gegaan waar @TijsZonderH het verhaal zo vertelt alsof ze alles zelf hebben uitgezocht. Deze is dan wel opgenomen voordat het artikel live ging, maar ze hadden natuurlijk die sectie kunnen knippen of verwijderen. Er is dus opnieuw bewust voor gekozen om deze zonder fatsoenlijke credits uit te zenden.
Al met al vind ik dat de redactie en moderators niet integer handelen en haar eigen positieve beeld voorop stelt.

En nogmaals, dat mogen ze doen, maar daar zitten natuurlijk korte- en lange termijn consequenties voor de community aan vast, die ik liever niet zie gebeuren omdat Tweakers nog steeds een plek in mijn nerdhart heeft.

Founder of Homey — Critics are those without skills to create.

• Cambionn
  • Niet online
WeeJeWel schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 15:00:
[...]

• Yannick heeft me op LinkedIn slechts gevraagd of ik credits oké vond. Dat vond ik. Vervolgens wordt er mij verweten dat ze 'uitvoerig contact' hebben gehad met me.
  • Ik heb geen draft gezien van het artikel, en na publiceren wordt mij verweten dat ik hem 'had moeten bellen' in plaats van publiekelijk reageren. Terwijl zij toch echt zelf de bewoording zo hebben opgeschreven dat het leek alsof de redactie zelf al het onderzoek had gedaan.
  • Mijn reactie had overweldigende +3 moderaties en was daardoor zichtbaar. Dat ze daarna het artikel hebben aangepast is m.i. geen reden om de geschiedenis te herschrijven door mijn reactie op +1 te locken, en reacties die dat aan het licht brachten te verwijderen. Ik snap het argument voor inhoudelijke discussie eerst echt wel, maar het zou netter zijn als de redactie ook verantwoordelijkheid zichtbaar neemt voor haar keuzes.
  • @Dirk noemt mijn verzoek tot attributie 'klaagzang'. Dat blijkt niet echt van empathie in mijn ogen.
  • Yannick vertelde me op LinkedIn later nog dat 'als het aan hem had gelegen, mijn hele reactie verwijderd zou worden'.
  • De Tweakers Podcast is vandaag live gegaan waar @TijsZonderH het verhaal zo vertelt alsof ze alles zelf hebben uitgezocht. Deze is dan wel opgenomen voordat het artikel live ging, maar ze hadden natuurlijk die sectie kunnen knippen of verwijderen. Er is dus opnieuw bewust voor gekozen om deze zonder fatsoenlijke credits uit te zenden.
Al met al vind ik dat de redactie en moderators niet integer handelen en haar eigen positieve beeld voorop stelt.

En nogmaals, dat mogen ze doen, maar daar zitten natuurlijk korte- en lange termijn consequenties voor de community aan vast, die ik liever niet zie gebeuren omdat Tweakers nog steeds een plek in mijn nerdhart heeft.
Dank voor de uitgebreide nette reactie. Ik ga even los op je punten in, want ze verschillen nogal.
  • Dit soort contact kunnen wij natuurlijk niet zien, maar als dat op die manier gegaan is is dat idd apart en snap ik dat je daar niet blij van wordt.
  • Dit vind ik eigenlijk 2 punten, de draft inzien en de reactie dat "je had moeten bellen". Je gaf aan het als tip ingestuurd te hebben als ik me niet vergis. Daar wordt afaik nooit over gecorenspondeerd voor publicatie. Geen draft zien is aan zich best normaal. Dat je de auteur was van je eigen tip maakt het wellicht gevoelsmatig wat anders, maar ik snap hem ergens wel. Denk dat je als je een draft had willen zien je dat beter of expliciet erin had kunnen zetten contact te willen of ipv het tipsysteem te gebruiken je beter direct een redacteur had kunnen benaderen.

Dat gezend hebbende, met je 2e punt sta ik aan jou kant. Zoals gezegd in mijn vorige reactie is een bericht corrigeren in de comment sectie best normaal in dit soort gevallen (heb ik ook vaak genoeg gedaan, en dat is altijd positief opgepakt). Zeker gezien het door Tweakers opgepakt lijkt als reguliere tip vind ik het dan ook vreemd dat men van jou verwacht via indirecte manieren contact te leggen. Je was immers niet geïnterviewed of op andere manier betrokken, enkel toevallig de auteur van het bericht waar zij hun bericht (zelfstandig) op gebaseerd hebben.
  • Ik zie het persoonlijk niet als "geschiedenis herschrijven". Er is met timestamps te zien wie wat zei en erkent dat er dingen aangepast werden. Zoals gezegd kun je in de comments prima beide kanten terugzien. Als je kijkt bij de moderatie staat er ook gewoon dat deze door moderators zo is vastgezet, het is niet alsof Tweakers doet alsof de community hem omlaag gestemt heeft. Zoals gezegd zie ik persoonlijk het probleem van de actie zelf niet (los van de manier waarop). Ik denk dat wij het op dat punt dus gewoon niet eens zijn (en dat mag).
  • De reactie van Dirk had ik al op gereageerd, en vind ik idd ook ongepast en niet helpend in de situatie.
  • Ik heb geen LinkedIn dus geen idee wat daar gezegd is op wat voor manier en of het publiek of via PB was, maar ik sta hier een beetje dubbel in. Aan de ene kant mag Yannick natuurlijk ook een persoonlijke mening hebben, en zou hij die net zo goed moeten mogen uiten als ieder ander ongeacht zijn werk en positie. En dan is het goed dat de Tweakers redactie, zoals Tijs aangeeft, niet over modereren gaat. In die zin "werkt" dat systeem dus juist goed. Aan de andere kant snapt iedereen dat dit door zijn rol als redacteur ook negatief op Tweakers in het geheel kan afspiegelen. Het is een lastig balans. Dus buiten er dubbel instaan heb ik er persoonlijk geen conclusie op van mijn perspectief.
  • Ik heb de podcast nog niet geluisterd. Ik snap dat een hele sectie uitknippen niet echt fijn is (zowel voor luisteraars als Tweakers zelf), maar denk dat eventueel een rectificatie vooraf (voor de podcast of voor de relevante sectie) een nette optie was geweest.

Meestal komen rectificaties van de podcast de week in erop overigens (dat gebeurd met enige regelmaat), dus hoewel het wellicht beetje laat is heb je kans dat die al wel op de planning stond (en daarmee op dezelfde manier afgehandeld zou worden als elke podcastrectificatie, en dus ook niet als "minder" dan andere rectificaties). Opzich valt daar in algemene zin trouwens ook wat voor te zeggen. Meestal komen opmerkingen achteraf en de hoeveelheid mensen die terugluisterd en de rectificatie hoort is gok ik minder dan de hoeveelheid die volgende week weer luisterd. In dit geval had het natuurlijk wel volle impact gehad omdat de podcast nog niet gepubliceerd was, maar ik vraag me ook af of er niet gewoon niet tijdig bij stilgestaan is dat het daar ook benoemd werd ipv dat het expres genegeerd is.
Al met al blijf ik erbij dat er zeker dingen niet lekker zijn gegaan in de manier erop. Maar persoonlijk weet ik niet of ik dit echt onder onteger vind vallen. Denk het niet eigenlijk. Wel onhandig aangepakt op sommige vlakken, en dat kán idd zorgen dat mensen niet meer met Tweakers zouden willen coresponderen. Maar dat zit in mijn ogen meer in de manier/fouten in communicatie dan ontegerheid.

Nou krijgt de Tweakers redactie met enige regelmaat verwijten over hun integerheid. "Jullie doen dit omdat DPG dat wil", "jullie veranderen alles voor clickbait", "jullie vinden X bedrijf gewoon leuk/stom en zetten ze daarom altijd positief/negatief weer", etc. Ik denk dat jij ze ook wel regelmatig voorbij ziet komen. Dat maakt hun reactie nu natuurlijk niet goed, maar kan wel uitleggen waarom het een gevoelige snaar raakt voor ze. Zoals gezegd, uiteindelijk zijn de nieuwsredactiemedewerkers ook maar mensen en die maken fouten, zeker als emoties meespelen. Nogmaals, maakt het niet goed maar wellicht wel iets begrijpbaarder.

Ik hoop vooral dat de redactie leert van wat er mis is gegaan, en hun communicatie probeert te verbeteren om dit in de toekomst te voorkomen. En dat zal niet in 1 keer foutloos gaan opeens, mensen hebben tijd nodig en zullen zelfs dan altijd fouten blijven maken. Maar er zijn hier wel dingen niet zo netjes gegaan en daar kunnen ze zeker van leren.

Maar ik hoop ook dat de Tweakers community (en opnieuw, niet aan jou persoonlijk gericht maar in algemene zin) leert even tot tien leren tellen en niet over elke fout of na alles waar ze het oneens over zijn verwijtent te worden. Andere perspectieven bestaan en mogen, en hoewel het in een era van enshitificatie wellicht soms wel zo lijkt is niet alles wat fout gaat met slechte intentie. We mogen met z'n allen soms wat minder van kwade opzet uitgaan denk ik. En zeker omdat we dat community gevoel hier zo waarderen, moeten we zelf dat ook niet gaan tegenwerken met onnodige negativiteit. Iets aankaarten is natuurlijk prima en zou altijd moeten mogen, maar een hoop berichten vanuit de community kunnen echt wel wat vriendelijker gebracht worden zonder dat het punt verdwijnt.

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:02

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

WeeJeWel schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 12:48:
We verwijderen niet zo maar reacties natuurlijk. Waar dat gebeurt worden de betreffende gebruikers hiervan op de hoogte gebracht waarna ze de mogelijkheid hebben bezwaar te maken. Dat bezwaar zal altijd door een ander crewlid worden afgehandeld dan het crewlid die de ingreep heeft gedaan. De reactie van dasiro ging niet in op eventuele redactionele fouten maar betrof enkel een klacht over een moderatie ingreep in een soort "olie op het vuur" formaat. Dat hoort niet op de FP thuis. Meer woorden ga ik niet aan die reactie vuil maken; dat is iets tussen dasiro en Tweakers.

Van een "doofpot" is geen sprake. De reacties over en weer over het hele gebeuren staan gewoon nog leesbaar op de frontpage; voor iedereen leesbaar. Ik vind het ook jammer dat je dat zo ziet, mede nadat ik in je reacties op de FP zelfs twee keer heb gelezen dat je tevreden was met de geboden oplossing / aanpassing. Ter verduidelijking; de reactie van Yannick heeft ook een fixatie gehad.

Het geheel is met name iets tussen jou en de redactie en had onderling of met een reactie in Geachte Redactie opgelost kunnen worden. Daar staat het de inhoudelijke discussie niet in de weg.

[ Voor 12% gewijzigd door Bor op 08-10-2026 16:46 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• dasiro
die mogelijkheid tot bezwaar maken haalt niets uit. Er wordt gewoon hetzelfde herhaald en afgesloten, mogelijks gewoon door dezelfde mensen die de oorspronkelijke actie hebben uitgevoerd. Ja je kan dan zogezegd naar een externe bemiddelaar, maar wat voor een zot moet je dan wel zijn om nota bene in een ander land te gaan klagen of bij een vreemde rechtbank over iemand die je posts verwijderd.

De volledige "melding over mijn reactie":

- knip -

wat in het cursief staat was mijn integrale reactie, de link achter "bezwaar maken" heb ik verwijderd, want ik weet niet waar die uit komt en wat anderen mogelijk te zien krijgen.

bij een vorig bezwaar krijg je dan zulk een mail terug:

- knip -

Dat laatste regeltje onder de "vriendelijke groet" zegt alles.

In het kader van transparantie naar de community is dit bericht laten staan wel het minste dat je zou kunnen doen, zonder dat mensen letterlijk screenshots moeten gaan beginnen rondsturen (wat blijkbaar al door verschillende personen naar aanleiding van deze discussie gaande is, zonder dat ik er zelf van op de hoogte was). Kwestie dat je beweert dat er géén doofpot is even te ontkrachten.

ter info voor de lezers: weetjewel zijn tevredenheid over de aanpassing was ná de publicatie en vóór dat zijn reactie weggefixeerd werd en ook ruim vóór dat de podcast online werd gegooid (eerste keer dat ik de moeite doe om ernaar te luisteren) en ik ga Tijs ff letterlijk citeren: "alle credits daarvoor naar onze stagiair Lumen Heijdendael. Die is er achter gekomen op basis van een tip van iemand, dat als je idin gebruikt, ..." de afsluiter van Wout: "wel cool dat we dat brengen" en Eric: "en gaat wellicht nog wel een staartje krijgen"

geen credits, niet cool en dit is een staartje dat je nu te zien krijgt, misschien niet degene waarop jullie gehoopt hadden, maar we gaan niet kieskeurig zijn van welk beestje wel of niet een staart wil zien hé

[ Voor 47% gewijzigd door Bor op 08-10-2026 18:37 ]

• Bor

Bor

@dasiro Ik reageer straks even uitgebreider. Ik heb wel een 2tal zaken in je reactie geknipt gezien je naast de weggehaalde reactie ook persoonlijke sturing plaatst. Dat is iets tussen jou en Tweakers.

• Cambionn
  • Niet online
dasiro schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 18:11:
die mogelijkheid tot bezwaar maken haalt niets uit. Er wordt gewoon hetzelfde herhaald en afgesloten, mogelijks gewoon door dezelfde mensen die de oorspronkelijke actie hebben uitgevoerd. Ja je kan dan zogezegd naar een externe bemiddelaar, maar wat voor een zot moet je dan wel zijn om nota bene in een ander land te gaan klagen of bij een vreemde rechtbank over iemand die je posts verwijderd.

De volledige "melding over mijn reactie":

- knip -

wat in het cursief staat was mijn integrale reactie, de link achter "bezwaar maken" heb ik verwijderd, want ik weet niet waar die uit komt en wat anderen mogelijk te zien krijgen.

bij een vorig bezwaar krijg je dan zulk een mail terug:

- knip -

Dat laatste regeltje onder de "vriendelijke groet" zegt alles.

In het kader van transparantie naar de community is dit bericht laten staan wel het minste dat je zou kunnen doen, zonder dat mensen letterlijk screenshots moeten gaan beginnen rondsturen (wat blijkbaar al door verschillende personen naar aanleiding van deze discussie gaande is, zonder dat ik er zelf van op de hoogte was). Kwestie dat je beweert dat er géén doofpot is even te ontkrachten.

ter info voor de lezers: weetjewel zijn tevredenheid over de aanpassing was ná de publicatie en vóór dat zijn reactie weggefixeerd werd en ook ruim vóór dat de podcast online werd gegooid (eerste keer dat ik de moeite doe om ernaar te luisteren) en ik ga Tijs ff letterlijk citeren: "alle credits daarvoor naar onze stagiair Lumen Heijdendael. Die is er achter gekomen op basis van een tip van iemand, dat als je idin gebruikt, ..." de afsluiter van Wout: "wel cool dat we dat brengen" en Eric: "en gaat wellicht nog wel een staartje krijgen"

geen credits, niet cool en dit is een staartje dat je nu te zien krijgt, misschien niet degene waarop jullie gehoopt hadden, maar we gaan niet kieskeurig zijn van welk beestje wel of niet een staart wil zien hé
Ik schreef dit aan de hand van de ongeknipte post, maar heb ff de geknipte erin gezet gezien er niet zonder reden wordt geknipt.

Eerlijk? Dit hoort ook op het mismoderatietopic op het forum, iets waar je in september dus ook al op aangesproken bent aldus je eigen bericht hier. Dit staat verder idd in de regels die gelinkt zijn (Voor vragen, hulp, discussies en meer hebben we het forum, waar we met elkaar in gesprek kunnen gaan). Je had dus ook gewoon daar ff kunnen posten en dan was er waarschijnlijk niks aan de hand...

Dan kun je in bezwaar gaan, maar wanneer je geen gelijk hebt ga je die ook niet krijgen... Bezwaar maken is geen vrijbrief om tegen huisregels van een service (in dit geval de Tweakers website) in te gaan, en geen gelijk krijgen zegt dan ook echt niet dat het door dezelfde persoon is afgehandeld als degene die de actie uitvoerde. Je bezwaar lijkt hier dus gewoon goed afgehandeld.

Die regel zelf kun je stom vinden, en dat mag. Maar ook dan is het negeren ervan en in bezwaar gaan bij actie daartegen niet het juiste pad om dat bespreekbaar te maken.

Betreft "de community vind dit de belangrijkste post". Even los van of wat de score van de post van WeeJeWel had moeten zijn, dat is niet waar de +3 voor is. Die score is voor inhoudelijk informatieve posts van bepaald (kennis)niveau. Iets waar je ons in dit topic soms ook over ziet discusseren. En nee, dat is niet hetzelfde als "de community vind het belangrijk". Dat men het hiervoor (mis)bruikt is 1 van de problemen met het huidige moderatiesysteem (of in mijn ogen met de modererende Tweakers, maar discussie over het moderstiesysteem en of die wel of niet goed is is weer een heel ander onderwerp).

Wat betreft de podcast quotes. Nu ben je (weer) gewoon aan het stemmingmaken. Zoals zelfs door WeeJeWel genoemd: die podcast wordt opgenomen voor dit allemaal afspeelde (en bevat dus de originele, niet gerectificeerde versie). Die quotes zijn in reactie op wat daar verteld is. Niet elke redacteur duikt diep in ieder artikel, als dat zou kunnen had je niet meerdere redacteurs nodig. Dus die gaan er idd (foutief) vanuit dat Tweakers het ontdekt heeft, maar dat is nou niet echt omdat ze allemaal samenwerken om met kwade intenties de boel te bedriegen... En je gaat tijdens een podcast ook niet eerst ff onderzoek doen voor je reageert. Wat betreft het rectificeren van de podcast zelf, zie mijn eerdere comment. Had idd gekunt en was zeker net geweest, maar persoonlijk verwacht ik niet dat dit door kwade opzet (nog) niet gebeurd is.

@Bor (of een andere moderator, gezien jij eigenlijk FP admin bent) is het trouwens een idee om dit hele onderwerp ff af te splitsen naar een eigen topic? Hoewel een prima discussie om te hebben is het echt enorm off-topic hier en zorgt het dat we nieuwe potentiele +3 reacties hier niet kunnen highlighten omdat het topic nu gekaapt is voor discussie hierover.

[ Voor 2% gewijzigd door Cambionn op 08-10-2026 22:42 . Reden: wat typo's / gramaticafouten gecorigeerd ]

• dasiro
Je had dus ook gewoon daar ff kunnen posten en dan was er waarschijnlijk niks aan de hand...
tja, want na zulke formele acties en berichten terug naar het informele heen en weer chatten op het forum zijn discussies over de eigen werking dan wel plots terug welkom
Dat men het hiervoor (mis)bruikt is 1 van de problemen van het huidige moderatiesysteem (of in mijn ogen van de community, maar discussie over het moderstiesysteem en of die wel of niet goed is is weer een heel andere).
dat heb ik ook al meermaals aangekaart, het gevolg is zelfs dat mijn moderatierechten gewoon zijn afgenomen, kwestie van niet meer met gelijke wapens te kunnen strijden.
Niet elke redacteur duikt diep in ieder artikel, als dat zou kunnen had je niet meerdere redacteurs nodig. Dus die gaan er idd (foutief) vanuit dat Tweakers het ontdekt heeft, maar dat is nou niet echt omdat ze allemaal de boel samenwerken om met kwade intenties de boel te bedriegen... En je gaat tijdens een podcast ook niet eerst ff onderzoek doen voor je reageert.
en daarvoor heb je een eindredactie of hoofdredacteur, iets wat gezien de professionele status van de site (zeker onder de paraplu van DPG) toch verwacht mag worden dat die de boel wat coördineert, zeker in het geval van hete hangijzers die op je buik liggen te branden.
is het trouwens een idee om dit hele onderwerp ff af te splitsen naar een eigen topic? Hoewel een prima discussie om te hebben is het echt enorm off-topic hier en zorgt dat we nieuwe +3 reacties niet kunnen highlighten hier omdat het topic nu gekaapt is voor discussie hierover.
geheel mee eens, dingen beginnen hun eigen leven te leiden/(lijden?)

• Bor

Bor

Ik heb het e.e.a. even naar een eigen topic verplaatst zodat het potentiële +3 topic gebruikt kan worden waarvoor het bedoeld is.

@Cambionn bij deze :)

[ Voor 9% gewijzigd door Bor op 08-10-2026 19:09 ]

• Bor

Bor

dasiro schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 18:11:
Er wordt gewoon hetzelfde herhaald en afgesloten, mogelijks gewoon door dezelfde mensen die de oorspronkelijke actie hebben uitgevoerd.
Bovenstaande klopt niet. De persoon die een bezwaar afhandelt is altijd iemand anders dan de persoon die de ingreep heeft gedaan. In de backend kan je bezwaren op eigen ingrepen niet afhandelen. Dat moet altijd door een collega worden gedaan. Op die manier blijft het zo objectief mogelijk.
dat heb ik ook al meermaals aangekaart, het gevolg is zelfs dat mijn moderatierechten gewoon zijn afgenomen, kwestie van niet meer met gelijke wapens te kunnen strijden.
Het intrekken van jouw moderatie mogelijkheid heeft niet van doen met het aankaarten van het eea. Je hebt bij de intrekking meerdere voorbeelden gekregen van moderaties die niet in lijn zijn met de hiervoor geldende richtlijnen.

Dit gaat wel behoorlijk offtopic inmiddels.

[ Voor 29% gewijzigd door Bor op 08-10-2026 19:49 ]

• dasiro
Bor schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 19:46:
Bovenstaande klopt niet. De persoon die een bezwaar afhandelt is altijd iemand anders dan de persoon die de ingreep heeft gedaan. In de backend kan je bezwaren op eigen ingrepen niet afhandelen. Dat moet altijd door een collega worden gedaan. Op die manier blijft het zo objectief mogelijk.
niet om die discussie hier nu te voeren (aangezien dit topic juist is aangemaakt om het over het modereren van weetjewel z'n post te hebben), maar wat ik daaruit opmaak is dus duidelijk dat het geen onafhankelijke of neutrale derde partij zoals een ombudsdienst is. Dat maakt de kans op het alsnog ontvankelijk verklaren van een bezwaar natuurlijk veel kleiner en objectief kan je dat dan niet meer noemen als het een collega is die gewoon hetzelfde doet.

• Bor

Bor

dasiro schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 20:00:
[...]

niet om die discussie hier nu te voeren (aangezien dit topic juist is aangemaakt om het over het modereren van weetjewel z'n post te hebben), maar wat ik daaruit opmaak is dus duidelijk dat het geen onafhankelijke of neutrale derde partij zoals een ombudsdienst is. Dat maakt de kans op het alsnog ontvankelijk verklaren van een bezwaar natuurlijk veel kleiner en objectief kan je dat dan niet meer noemen als het een collega is die gewoon hetzelfde doet.
Nee dat maakt de kans op het alsnog ontvankelijk verklaren van een bezwaar niet "natuurlijk" veel kleiner. De andere opties die je hebt staan netjes aangeduid in het bericht dat je hebt ontvangen.

Laten we weer terug ontopic gaan.

• dasiro
Bor schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 21:07:
Laten we weer terug ontopic gaan.
zoals uitleggen wat er nu verder gedaan gaat worden of is de kous hiermee af voor jullie? Van wat ik begrepen heb is er niet veel animo meer om jullie nog een scoop te geven, nadat een stagiair met de eer gaat lopen, hier nog eens dik in de kijker is gezet geweest en de échte ontdekker gedegradeerd wordt tot amper "relevant" en onder reacties als
Lekker makkelijk van Itsme om achteraf te wijzen op een verkeerde implementatie en de handen er verder vanaf te trekken.
en
Jeetje, die PostNL-app wordt dus met de dag slechter en slechter... Ze laten al heel lang niet meer zien welke post er bij MIJ bezorgd gaat worden (lees de reviews op de app stores maar na, iedereen klaagt steen en been), maar als ik een ander adres dan mijn eigen invul dan kunnen ze ineens wel laten zien welke post daar bezorgd wordt?

Beste PostNL, als je op andere adressen wel laat zien welke post er komt, laat het dan ook op mijn echte adres zien aub. Wat een aanfluiting is die app, dat mensen die nog gebruiken...
wordt getoond.

Door het fixeren is bovendien aan alle andere bezoekers de mogelijkheid ontnomen om alsnog hun waardeoordeel aan weetjewel z'n reactie te geven en iedere bezoeker weet gewoon dat na een post of 10 van reacties op reacties door te scrollen je al over een heel sterk doorzettingsvermogen moet beschikken om alsnog alles te lezen wat er onder staat, dus operatie "dit is geen doofpot" is ten einde. de aandacht is weg, de bezoekers mogen zich nu op een vet betaalde .Adv focussen.

• Bor

Bor

dasiro schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 22:17:
[...]
Door het fixeren is bovendien aan alle andere bezoekers de mogelijkheid ontnomen om alsnog hun waardeoordeel aan weetjewel z'n reactie te geven en iedere bezoeker weet gewoon dat na een post of 10 van reacties op reacties door te scrollen je al over een heel sterk doorzettingsvermogen moet beschikken om alsnog alles te lezen wat er onder staat, dus operatie "dit is geen doofpot" is ten einde. de aandacht is weg, de bezoekers mogen zich nu op een vet betaalde .Adv focussen.
Ik kan niet voor de redactie spreken dus die vragen kan ik niet beantwoorden. De reactie is gefixeerd omdat de netto score niet overeenkomstig de hiervoor gestelde richtlijnen was en deze ook niet meer via de normale manier (door user moderatie) op een goed passende score kon komen. Reacties dienen zo objectief mogelijk te worden beoordeeld. Ik heb al uitgelegd dat het punt in de reactie in kwestie iets is tussen de poster en de redactie. Dat had in GR gekund of via direct contact met de redactie.
dus operatie "dit is geen doofpot" is ten einde
Met dit soort insinuaties mag je stoppen. Het wordt een beetje vervelend en ik heb hier al op gereageerd.

Weejewel heeft nu al twee keer te kennen gegeven zich in de oplossing te kunnen vinden. Ik denk dat de kous daarmee wel redelijk af is.

[ Voor 5% gewijzigd door Bor op 08-10-2026 22:32 ]

• dasiro
gooi de thread dan maar naar het volgende forum, dan ben jij af van het gezaag en kan het daar een stille dood sterven omdat de crew (ik zal jullie zo dan maar noemen ipv dat er telkens weer wordt gewezen op/verscholen achter het verschil tussen redactieleden en moderators), gewonnen heeft wegens forfait.

Om het een oude Nederlandse lyric af te sluiten (degenen die oud genoeg zijn om hem kennen): meneer de president, slaap zacht.

• Bor

Bor

dasiro schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 22:41:
gooi de thread dan maar naar het volgende forum, dan ben jij af van het gezaag en kan het daar een stille dood sterven omdat de crew (ik zal jullie zo dan maar noemen ipv dat er telkens weer wordt gewezen op/verscholen achter het verschil tussen redactieleden en moderators), gewonnen heeft wegens forfait.

Om het een oude Nederlandse lyric af te sluiten (degenen die oud genoeg zijn om hem kennen): meneer de president, slaap zacht.
Dit is op geen enkele manier constructief of uitnodigend om op je te reageren. Je bent zelf niet eens direct bij het gebeuren betrokken anders dan dat we een reactie van jou hebben moeten verwijderen.

Op Tweakers is er veel mogelijk rond feedback maar als je alleen maar van het slechte uitgaat zijn we snel uitgepraat.

• dasiro
Ik steun een community-member met een waardevolle achtergrond die het niet meer ziet zitten en ben bang dat hij ons, de andere leden, gaat verlaten. De originele post en dit topic hebben nog amper visibiliteit en dit is de énige manier dat er nog over kan/mag gesproken worden met de veroorzakers van de situatie, zijnde de redactie én de mods. Het is al duidelijk dat jij daar dus niets meer mee wil te maken hebben en het goed vindt zoals de boel nu aan het sterven is en geen initiatief meer wil nemen om dit nog recht te zetten. Wel ironisch dan dat je van mij constructief en uitnodigend gedrag verwacht.

• YannickSpinner
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 12:06

YannickSpinner

Redacteur
WeeJeWel schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 15:00:
[...]

Vind het heel spijtig dat we het hier nog steeds over moeten hebben nadat we direct na je bericht de formulering hebben aangepast. Die feedback was terecht. Je insinuaties blijven voortborduren op iets wat al lang rechtgezet is. Nu dwing je me wederom om openbaar me te verweren, terwijl dit een simpele fix had kunnen zijn voor een ongelukkig foutje.
  • Ik heb je meermaals gevraagd over de credits. We hebben gedurende twee (halve) dagen contact gehad. Ik heb je mijn nummer gegeven voor overleg, feedback etc. en een heads-up van het publicatiemoment. Ik heb meermaals verzocht of je feitelijke onjuistheden zou kunnen melden. Dat deed je uiteindelijk in de comments, waardoor er een ontspoorde discussie is ontstaan die niet meer over de initiële fout ging.
  • Je krijgt geen draft te zien omdat je geen citaten hebt gegeven. Dat is niet meer dan gebruikelijk.
  • Je vergeet bij die opmerking over 'je bericht verwijderen' de smiley (:P). Dat was een (wellicht misplaatste) grap om te illustreren hoe belangrijk het is dat wij als redactie juist niet modereren. Volledige chat:
Ja ik snap je, dus daarom dat ik benadruk dat wij als website daar by design niks mee te maken hebben. Onze mods zijn doelbewust onafhankelijk zodat we geen censuur kunnen plegen. Want als het aan mij lag was je comment gewoon verwijderd :p dus dit zul je echt met de mods moeten overleggen
Laat me nogmaals benadrukken dat de initiële zin niet juist was, je gaf meer dan een tip, maar een belangrijke opzet. Dat is direct gefixt.

Voor de goede orde: nadat jij de kwetsbaarheid bij Bunq checkte en met PostNL overlegde, heeft Lumen onafhankelijk bij iedere Nederlandse bank hetzelfde gedaan en/of ze daarover gesproken. PostNL heeft aan ons vervolgens bevestigd te stoppen met iDIN. Datzelfde gebeurde met Gaslicht en de afvalverwerker. Lumen heeft Itsme (iDIN), de bankenvereniging, EDSN en meerdere andere organisaties die niet in het artikel kwamen gesproken en alles tot de bodem uitgezocht. In mijn optiek is de verhouding tussen terechte credit voor jouw ontdekking en het keiharde journalistieke werk van collega Lumen dat daarop moest volgen om een artikel te schrijven prima in balans.

• Bor

Bor

dasiro schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 07:31:
Ik steun een community-member met een waardevolle achtergrond die het niet meer ziet zitten en ben bang dat hij ons, de andere leden, gaat verlaten. De originele post en dit topic hebben nog amper visibiliteit en dit is de énige manier dat er nog over kan/mag gesproken worden met de veroorzakers van de situatie, zijnde de redactie én de mods. Het is al duidelijk dat jij daar dus niets meer mee wil te maken hebben en het goed vindt zoals de boel nu aan het sterven is en geen initiatief meer wil nemen om dit nog recht te zetten. Wel ironisch dan dat je van mij constructief en uitnodigend gedrag verwacht.
De originele post en dit topic zijn beide gewoon zichtbaar en voor iedereen te vinden. De originele post staat bovendien nu op een beter passende score vanuit het moderatie systeem gezien en sec gezien misschien nog wel te hoog. Materiaal voor Geachte Redactie is doorgaans 0. De fixatie is op de meest positieve manier toegepast. Dat jij het daar niet mee eens bent is duidelijk maar dat veranderd de zaak niet. Nogmaals, de persoon waar het om draait heeft nu al 2x aangegeven zich in de geboden oplossing te kunnen vinden.

• dasiro
Bor schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 08:32:
Nogmaals, de persoon waar het om draait heeft nu al 2x aangegeven zich in de geboden oplossing te kunnen vinden.
da's wat jij/jullie er van maken. zijn echte gevoel:
Ik heb het maar opgegeven er mee te vechten, we gaan het toch niet kunnen veranderen.
en dan ben ik nog braaf om andere bewoordingen niet te quoten, maar bon als jullie denken dat dat opgeven hetzelfde is als tevreden zijn, dan snap ik dat je denkt dat heel de situatie opgelost en overroepen is.

• Bor

Bor

dasiro schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 13:01:
[...]

da's wat jij/jullie er van maken.
Dat staat lettelijk in zijn eigen reactie(s)
zijn echte gevoel:

[...]

en dan ben ik nog braaf om andere bewoordingen niet te quoten, maar bon als jullie denken dat dat opgeven hetzelfde is als tevreden zijn, dan snap ik dat je denkt dat heel de situatie opgelost en overroepen is.
Spreek je hier nu voor jezelf of voor een ander (zoals weejewel)? Ik denk dat we allemaal volwassen genoeg zijn om voor ons zelf te spreken toch? Daar hoef jij niet tussen te gaan zitten stoken. Je bent feitelijk geen partij in de situatie die ontstond tussen weejewel en de redactie.

Je hebt je klachten over de moderatie geuit. Ik heb geduid hoe het e.e.a. in elkaar steekt en waarom de score is gefixeerd. Wat verwacht je verder nog? Gezien de fixatie terecht is gaan we die niet terugdraaien. Daar zal je het toch echt mee moeten doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Bor op 09-10-2026 13:48 ]

• AnonymousGerbil
  • Registratie: Mei 2025
  • Niet online
Wellicht kunnen in de toekomst dit soort discussies voorkomen worden door iets ruimer te zijn met het vermelden van de updates in de artikelen.

Schrijf gewoon netjes bij de updates dat er een fout was met de attributie, dan hoeft niemand daar in de comments naar te zoeken.
offtopic:
Het stoort wel vaker dat veranderingen niet vermeld worden, vooral ook omdat dat voor verwarring zorgt in de discussies eronder.

[ Voor 22% gewijzigd door AnonymousGerbil op 09-10-2026 14:11 . Reden: Toevoeging offtopic, spelfouten ]

Indien ik geïnteresseerd was in de diarree van de duivel had ik mijn vraag wel direct aan een llm gesteld.

Pagina: 1