Historisch gasverbruik: rond de 1300m3 bij de vorige bewoners. Wij zijn pas net verhuisd, dus heb zelf nog geen andere gegevens. De vorige bewoners woonden er met een groter gezin dan wijzelf.
Het betreft een woning uit 2019 met 4 verdiepingen die nu nog verwarmd wordt door een CV-ketel. We willen de overstap namelijk naar een full-electric warmtepomp en daarmee volledig van het gas af.
- ik vermoed dat we 400 liter nodig hebben. Ik moet nog even testen hoeveel liter/minuut er uit de regendouches komt. Er zijn twee badkamers, waarvan één met bad en regendouche, de andere met alleen een regendouche.
- DWTW is niet aanwezig
Ik heb met behulp van AI, tekeningen/plattegronden, beschikbare info vanuit de nieuwbouw en het Vabi-rapport (en een paar aannames op basis van het bouwjaar) een warmteverliesberekening gemaakt en daarbij komen we uit op circa 8kW bij -10. Dat is wel een stuk hoger dan bij de Koevlaas formule. Daarom is het denk ik wel van belang dat we een warmtepomp kiezen die ver genoeg terug kan moduleren.
We hebben een 3 x 25A aansluiting, laadpaal, elektrisch koken, twee ovens, dus best wat apparaten die tegelijkertijd stroom kunnen vragen. Een warmtepomp die op 3 fasen aangesloten kan worden lijkt daarom wel een pluspunt.
Offerte 1:
Blackbird P80 met 300 liter boilervat. Er is geen buffer opgenomen in de offerte.
Voordelen: de goedkoopste offerte, zonder buffer (wat volgens mij onnodig is met zoveel m2 vloerverwarming), kan terugmoduleren naar 1,5kW en heeft wel genoeg vermogen.
Nadelen: geen 3 fase en boilervat van 300 liter in plaats van 400 liter.
Bedenkingen: veel hoge muren naast de garage, dus wat gaat er met het geluid gebeuren dat voornamelijk naar boven wordt gericht?
Prijs inclusief installatie na aftrek subsidie: circa 11K.
Offerte 2:
Daikin Altherma 4 8 kW 3 fase met Altherma 4 H 6-10 9kw wandmodel en 300 liter (3kW) boilervat, zonder buffervat.
Voordelen: 3 fase, voldoende vermogen, stil volgens de specificaties
Nadelen: prijs (veel duurder dan de Blackbird) en boilervat van 300 liter in plaats van 400 liter.
Prijs inclusief installatie na aftrek subsidie: circa 15,8K.
Offerte 3:
Remeha Confida MB400-9 met 400 liter boilervat en met '"passend buffervat".
Voordelen: boilervat van 400 liter, maar verder geen andere opvallende voordelen.
Nadelen: geen 3 fase, onnodig buffervat
Prijs inclusief installatie na aftrek subsidie: circa 14K. Aanbieder is niet op locatie geweest, dus het is een schatting.
Offerte 4:
Vaillant R290 aroTHERM plus - uniSTOR - KIT - VWL 35 - All electric met VAI uniSTOR boiler VIH RW 300/3 BR en 50 liter buffervat
Voordelen: stil en gerenommeerd merk
Nadelen: geen 3 fase, volgens mij veel te klein gedimensioneerd, onnodig buffervat en verreweg de duurste
Prijs inclusief installatie na aftrek subsidie: circa 20K.
Offerte 5:
Heatcomp HC-M08 met 300 liter boilervat (of 400 liter tegen meerprijs van 300 euro) en 75 liter buffervat.
Voordelen: 3 fase, voldoende vermogen, prijs
Nadelen: kan niet ver terug moduleren (naar 4,5kW bij +7 graden) en volgens de installateur is dat nier erg met een buffervat, maar ik betwijfel of dit verstandig is. Daarnaast de pomp die het meeste geluid produceert.
Prijs inclusief installatie na aftrek subsidie: circa 11,7K.
Opgevraagde specs die niet online te vinden zijn: A-7/W35: 9,1kW en A-10/W35: 8,3kW.
Offerte 6:
Viessmann Vitocal 200-A ie Comfort B08 met 300 liter boilervat (of 400 liter tegen meerprijs van 300 euro) met kleine buffer in de binnenunit.
Voordelen: gerenommeerd merk en kan ver terug moduleren
Nadelen: misschien net aan de krappe kant bij -7 of -10 graden, geen 3 fase, iets duurder dan andere opties
Prijs inclusief installatie na aftrek subsidie: circa 12,7K.
Bij de installateur van offerte 4 had ik ook een goed gevoel, maar deze is veel te duur. Heb ook een offerte voor airco's opgevraagd en ook daar zit hij bovenaan met zijn prijs.
Offerte 1 en 2 zijn ook van één installateur. Ik neig nu toch naar offerte 1 voor de Blackbird, omdat de prijs/kwaliteit-verhouding volgens mij het beste is van alle offertes. Ook al is het geen 3 fasen... Deze installateur zit ook vlakbij en ik kan eventueel nog korting krijgen als ik ook airco's aanschaf, wat de planning is.
Wat vinden jullie hiervan? Zie ik de voordelen en nadelen goed of niet? En zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten. Verneem graag jullie advies!
Het betreft een woning uit 2019 met 4 verdiepingen die nu nog verwarmd wordt door een CV-ketel. We willen de overstap namelijk naar een full-electric warmtepomp en daarmee volledig van het gas af.
Afgiftesysteem:
- circa 230 m² vloerverwarming, slangen 20 cm HoH voor het grootste deel en op sommige plekken 10cm HoH, 16 groepen en die staan op dit moment allemaal open. Het zijn verdelers zonder pomp en er is geen zoneregeling.SWW:
- boilervat kan in de wasruimte op de bovenste verdieping- ik vermoed dat we 400 liter nodig hebben. Ik moet nog even testen hoeveel liter/minuut er uit de regendouches komt. Er zijn twee badkamers, waarvan één met bad en regendouche, de andere met alleen een regendouche.
- DWTW is niet aanwezig
Warmtepompvoorkeur:
L/W heeft de voorkeur. De woning staat in een woonwijk. We hebben een garage aan het huis grenzend, waarop we de warmtepomp kunnen plaatsen. Geluid is wel een ding waar we op moeten letten i.v.m. buren die hun woning weer grenzend hebben aan onze garage. Bij onze vorige woning hebben wij een Weheat Blackbird P80 laten plaatsen. Daar waren we op zich tevreden over, maar we staan opnieuw open voor verschillende opties. We kijken het liefst naar wat het beste aansluit bij de woning.Ik heb met behulp van AI, tekeningen/plattegronden, beschikbare info vanuit de nieuwbouw en het Vabi-rapport (en een paar aannames op basis van het bouwjaar) een warmteverliesberekening gemaakt en daarbij komen we uit op circa 8kW bij -10. Dat is wel een stuk hoger dan bij de Koevlaas formule. Daarom is het denk ik wel van belang dat we een warmtepomp kiezen die ver genoeg terug kan moduleren.
We hebben een 3 x 25A aansluiting, laadpaal, elektrisch koken, twee ovens, dus best wat apparaten die tegelijkertijd stroom kunnen vragen. Een warmtepomp die op 3 fasen aangesloten kan worden lijkt daarom wel een pluspunt.
Wie gaat het installeren?
Het wordt uitbesteed en ik heb verschillende offertes ontvangen.Offerte 1:
Blackbird P80 met 300 liter boilervat. Er is geen buffer opgenomen in de offerte.
Voordelen: de goedkoopste offerte, zonder buffer (wat volgens mij onnodig is met zoveel m2 vloerverwarming), kan terugmoduleren naar 1,5kW en heeft wel genoeg vermogen.
Nadelen: geen 3 fase en boilervat van 300 liter in plaats van 400 liter.
Bedenkingen: veel hoge muren naast de garage, dus wat gaat er met het geluid gebeuren dat voornamelijk naar boven wordt gericht?
Prijs inclusief installatie na aftrek subsidie: circa 11K.
Offerte 2:
Daikin Altherma 4 8 kW 3 fase met Altherma 4 H 6-10 9kw wandmodel en 300 liter (3kW) boilervat, zonder buffervat.
Voordelen: 3 fase, voldoende vermogen, stil volgens de specificaties
Nadelen: prijs (veel duurder dan de Blackbird) en boilervat van 300 liter in plaats van 400 liter.
Prijs inclusief installatie na aftrek subsidie: circa 15,8K.
Offerte 3:
Remeha Confida MB400-9 met 400 liter boilervat en met '"passend buffervat".
Voordelen: boilervat van 400 liter, maar verder geen andere opvallende voordelen.
Nadelen: geen 3 fase, onnodig buffervat
Prijs inclusief installatie na aftrek subsidie: circa 14K. Aanbieder is niet op locatie geweest, dus het is een schatting.
Offerte 4:
Vaillant R290 aroTHERM plus - uniSTOR - KIT - VWL 35 - All electric met VAI uniSTOR boiler VIH RW 300/3 BR en 50 liter buffervat
Voordelen: stil en gerenommeerd merk
Nadelen: geen 3 fase, volgens mij veel te klein gedimensioneerd, onnodig buffervat en verreweg de duurste
Prijs inclusief installatie na aftrek subsidie: circa 20K.
Offerte 5:
Heatcomp HC-M08 met 300 liter boilervat (of 400 liter tegen meerprijs van 300 euro) en 75 liter buffervat.
Voordelen: 3 fase, voldoende vermogen, prijs
Nadelen: kan niet ver terug moduleren (naar 4,5kW bij +7 graden) en volgens de installateur is dat nier erg met een buffervat, maar ik betwijfel of dit verstandig is. Daarnaast de pomp die het meeste geluid produceert.
Prijs inclusief installatie na aftrek subsidie: circa 11,7K.
Opgevraagde specs die niet online te vinden zijn: A-7/W35: 9,1kW en A-10/W35: 8,3kW.
Offerte 6:
Viessmann Vitocal 200-A ie Comfort B08 met 300 liter boilervat (of 400 liter tegen meerprijs van 300 euro) met kleine buffer in de binnenunit.
Voordelen: gerenommeerd merk en kan ver terug moduleren
Nadelen: misschien net aan de krappe kant bij -7 of -10 graden, geen 3 fase, iets duurder dan andere opties
Prijs inclusief installatie na aftrek subsidie: circa 12,7K.
En nu?
Zoals te zien is heb ik behoorlijk uiteenlopende offertes ontvangen. Bij de installateur van offertes 5 en 6 heb ik wel een goed gevoel, maar de pompen zelf sluiten denk ik niet optimaal aan bij de situatie. Hij wil wel graag meedenken, maar of er in de merken (Heatcomp, Viessmann, Acond) die hij aanbiedt echt een goed passende pomp tussen zit weet ik niet.Bij de installateur van offerte 4 had ik ook een goed gevoel, maar deze is veel te duur. Heb ook een offerte voor airco's opgevraagd en ook daar zit hij bovenaan met zijn prijs.
Offerte 1 en 2 zijn ook van één installateur. Ik neig nu toch naar offerte 1 voor de Blackbird, omdat de prijs/kwaliteit-verhouding volgens mij het beste is van alle offertes. Ook al is het geen 3 fasen... Deze installateur zit ook vlakbij en ik kan eventueel nog korting krijgen als ik ook airco's aanschaf, wat de planning is.
Wat vinden jullie hiervan? Zie ik de voordelen en nadelen goed of niet? En zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten. Verneem graag jullie advies!