Hi peoples,
Momenteel ervaar ik problemen met mijn nieuwe PC-build. Ik heb deze PC zelf (voor het eerst, zonder ervaring) in elkaar gezet. Tot mijn grote verbazing begonnen ook alle lampjes te branden toen ik de PC aanzette. Helaas was het succesmoment van korte duur. Want ik loop tegen een geheugen probleem aan.
Het lukt mij niet om de PC te booten met de 2x16 configuratie. Ik heb al een aantal tests gedaan:
Kunnen jullie mij misschien verder helpen. Ik vind het vreemd dat alleen slot B2 werkt. Dat zou implicieren dat het hardware gerelateerd is. Of een onderdeel werkt niet naar behoren of ik heb iets kapot gemaakt/niet goed aangesloten. Alvast bedankt voor het meedenken.
Momenteel ervaar ik problemen met mijn nieuwe PC-build. Ik heb deze PC zelf (voor het eerst, zonder ervaring) in elkaar gezet. Tot mijn grote verbazing begonnen ook alle lampjes te branden toen ik de PC aanzette. Helaas was het succesmoment van korte duur. Want ik loop tegen een geheugen probleem aan.
Het lukt mij niet om de PC te booten met de 2x16 configuratie. Ik heb al een aantal tests gedaan:
- Alle slots getest of het lukt om vanuit elke slot (met 1 stick) te booten
- Het lukt alleen om de PC te booten vanuit slot B2 (wel met beiden slots, dus geheugen is niet defect)
- Bios settings aangepast en de (5600 en 6000) MHZ snelheid aangepast, inclusief EXPO settings.
- Het lijkt er dan wel op dat de PC in memory-training fase komt. En de PC herstart zich dan ook een keer. Volgens het internet moet dit 5 a 10 minuten duren. Naar mijn weten heb ik lang gewacht. Maar het moederbord lampje blijft geel branden.
- CPU Socket gecheckt
- Geen beschadigingen geconstateerd.
- Ik werd wel een beetje angstig toen ik volgens mij net te veel koelpasta erop smeerde en heb het een beetje schoongemaakt met een watje. Maar AI kon geen beschadigingen constateren.
- Geen beschadigingen geconstateerd.
- Bios geupdate.
| # | Categorie | Product |
|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 9800X3D Boxed |
| 1 | Moederborden | ASUS TUF Gaming B850-PLUS WIFI |
| 1 | Videokaarten | ASUS Prime Radeon RX 9070 XT OC Edition 16GB GDDR6 |
| 1 | Processorkoeling | be quiet! Dark Rock Pro 5 |
| 1 | Geheugen intern | Klevv Cras V RGB KD5AGU880-64A320G |
| 1 | Voedingen | Sharkoon Rebel P15 850 Watt |