• Ritchess
  • Registratie: September 2026
  • Laatst online: 14:28
Hi peoples,

Momenteel ervaar ik problemen met mijn nieuwe PC-build. Ik heb deze PC zelf (voor het eerst, zonder ervaring) in elkaar gezet. Tot mijn grote verbazing begonnen ook alle lampjes te branden toen ik de PC aanzette. Helaas was het succesmoment van korte duur. Want ik loop tegen een geheugen probleem aan.

Het lukt mij niet om de PC te booten met de 2x16 configuratie. Ik heb al een aantal tests gedaan:
  1. Alle slots getest of het lukt om vanuit elke slot (met 1 stick) te booten
    1. Het lukt alleen om de PC te booten vanuit slot B2 (wel met beiden slots, dus geheugen is niet defect)
  2. Bios settings aangepast en de (5600 en 6000) MHZ snelheid aangepast, inclusief EXPO settings.
    1. Het lijkt er dan wel op dat de PC in memory-training fase komt. En de PC herstart zich dan ook een keer. Volgens het internet moet dit 5 a 10 minuten duren. Naar mijn weten heb ik lang gewacht. Maar het moederbord lampje blijft geel branden.
  3. CPU Socket gecheckt
    1. Geen beschadigingen geconstateerd.
      1. Ik werd wel een beetje angstig toen ik volgens mij net te veel koelpasta erop smeerde en heb het een beetje schoongemaakt met een watje. Maar AI kon geen beschadigingen constateren.
  4. Bios geupdate.
Dit is mijn build:
#CategorieProduct
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Boxed
1MoederbordenASUS TUF Gaming B850-PLUS WIFI
1VideokaartenASUS Prime Radeon RX 9070 XT OC Edition 16GB GDDR6
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 5
1Geheugen internKlevv Cras V RGB KD5AGU880-64A320G
1VoedingenSharkoon Rebel P15 850 Watt
Kunnen jullie mij misschien verder helpen. Ik vind het vreemd dat alleen slot B2 werkt. Dat zou implicieren dat het hardware gerelateerd is. Of een onderdeel werkt niet naar behoren of ik heb iets kapot gemaakt/niet goed aangesloten. Alvast bedankt voor het meedenken.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:01
In dit recente topic had iemand met dezelfde CPU en moederbord ook heel veel problemen wat uiteindelijk defect geheugen bleek te zijn:
Kijk daar dus ook voor tips/troubleshooting:

Kan Windows 11 niet installeren op mijn nieuwe systeem

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Ik ga er vanuit dat je de manual hebt gelezen maar je hebt de twee geheugenplakken in de socket met dezelfde kleur gedaan? Zie onder 1.4 DIMM installation.

• MvGroenigen
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:40
volgens de gebruiks aanwijzing

1 module
A2

2 modules
A2 B2 (gelijke modules)

4 modules
A2 B2 (gelijke modules)
A1 B1 (gelijke modules)

vanaf je cpu gezien is de volgorde

CPU A1 A2 B1 B2

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:03
Als ik op de support site kijk dan wordt 32GB niet ondersteund.

https://www.asus.com/motherboards-components/motherboards/tuf-gaming/tuf-gaming-b850-plus-wifi/helpdesk_qvl_memory?model2Name=TUF-GAMING-B850-PLUS-WIFI

Dus het lijkt erop dat het niet gaat werken ook ben ik bang.

Setup van 16, 24 en 64 wordt wel geaccepteerd.

Check de QVL maar via de link hierboven.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• Ritchess
The_Doman schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 11:24:
In dit recente topic had iemand met dezelfde CPU en moederbord ook heel veel problemen wat uiteindelijk defect geheugen bleek te zijn:
Kijk daar dus ook voor tips/troubleshooting:

Kan Windows 11 niet installeren op mijn nieuwe systeem
Dit is wel een fijne topic. Ik ga daar even doorheen spitten.
MvGroenigen schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 11:40:
volgens de gebruiks aanwijzing

1 module
A2

2 modules
A2 B2 (gelijke modules)

4 modules
A2 B2 (gelijke modules)
A1 B1 (gelijke modules)

vanaf je cpu gezien is de volgorde

CPU A1 A2 B1 B2
Ik heb alle slots getest, maar als ik 1 geheugen stick gebruikt werkt A2 ook niet.

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:44
Wylana schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 11:52:
Als ik op de support site kijk dan wordt 32GB niet ondersteund.

https://www.asus.com/motherboards-components/motherboards/tuf-gaming/tuf-gaming-b850-plus-wifi/helpdesk_qvl_memory?model2Name=TUF-GAMING-B850-PLUS-WIFI

Dus het lijkt erop dat het niet gaat werken ook ben ik bang.

Setup van 16, 24 en 64 wordt wel geaccepteerd.

Check de QVL maar via de link hierboven.
Een moederbord boer kan onmogelijk alle geheugen merken, types, modellen, snelheden, in bezit, etc. hebben en dus ook niet testen. QVL geeft enkel garantie dat een bepaald model mogelijk werkt (en dan met Corsair zit je nog met subversies). Als een module van 1x16 GB werkt, moet een 2x16 GB configuratie van hetzelfde model in 99% van de gevallen ook werken, want zelfde modules. KLEVV is een submerk onder de SK Hynix Group, dus ze gebruiken gewoon hun eigen RAM modules. Geheugentraining kan in sommige gevallen wel 30 minuten duren.
Ik werd wel een beetje angstig toen ik volgens mij net te veel koelpasta erop smeerde en heb het een beetje schoongemaakt met een watje. Maar AI kon geen beschadigingen constateren.
Wat bedoel je precies met een watje schoongemaakt? Gewoon droog of met isopropyl (of ander 99% alcohol)?

[ Voor 11% gewijzigd door Apart op 03-10-2026 12:06 ]

https://ko-fi.com/apart

• Romborum
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 13:22
Dus je komt met twee geheugenstripjes wel in de bios? En verder kom je niet? Linux live lukt dus ook niet?

Heb je Windows al geïnstalleerd (met 1x geheugen)?

Misschien een idee, als je nu steeds je koeler eraf moet halen om bij je geheugen te komen om tijdelijk de boxed koeler te gebruiken? Die zal vast kleiner zijn, waardoor je niet steeds met die ellende zit.

• Ritchess
Apart schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 12:01:
[...]

Een moederbord boer kan onmogelijk alle geheugen merken, types, modellen, snelheden, in bezit, etc. hebben en dus ook niet testen. QVL geeft enkel garantie dat een bepaald model mogelijk werkt (en dan met Corsair zit je nog met subversies). Als een module van 1x16 GB werkt, moet een 2x16 GB configuratie van hetzelfde model in 99% van de gevallen ook werken, want zelfde modules. KLEVV is een submerk onder de SK Hynix Group, dus ze gebruiken gewoon hun eigen RAM modules. Geheugentraining kan in sommige gevallen wel 30 minuten duren.

[...]

Wat bedoel je precies met een watje schoongemaakt? Gewoon droog of met isopropyl (of ander 99% alcohol)?
Klevv geeft zelf op de site aan dat de module wordt ondersteund door B850.

Ik heb een oorwatje gebruikt. Droog. De vloeistof was nog niet opgedroogd.

Ik vind het merkwaardig dat slot A2 dus afzonderlijk niet werkt. Terwijl de handleiding aangeeft dat dit de primaire slot is voor een single memory stick.

• Ritchess
Romborum schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 13:07:
Dus je komt met twee geheugenstripjes wel in de bios? En verder kom je niet? Linux live lukt dus ook niet?

Heb je Windows al geïnstalleerd (met 1x geheugen)?

Misschien een idee, als je nu steeds je koeler eraf moet halen om bij je geheugen te komen om tijdelijk de boxed koeler te gebruiken? Die zal vast kleiner zijn, waardoor je niet steeds met die ellende zit.
Nee het is met twee sticks nog niet gelukt om in de bios te komen. Ik heb inmiddels met 1 stick windows geinstalleerd.
Apart schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 12:01:
[...]

[...]

Ik heb de bios gereset en de laatste versie erop gezet. Ik wil nu een nieuwe (schone) poging wagen met twee sticks. Twijfel nog over de juiste settings en of ik eerst op 5600 of gelijk op 6000 mhz moet testen. Ik zal bij de eerst volgende training de pc wel langer aanlaten.

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:44
Soms willen foto's ook helpen :)

https://ko-fi.com/apart

• disco-stu
  • Registratie: September 2025
Voor de duidelijkheid: als je probeert met 2 ram latjes, steek je ze in B2 en A2?

• Zatara
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:17
Ik heb een soortgelijk probleem gehad met een moederbord. Bij mij waren er een paar pinnetjes van de CPU socket verbogen.

• Ritchess
disco-stu schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 13:43:
Voor de duidelijkheid: als je probeert met 2 ram latjes, steek je ze in B2 en A2?
Correct.
Zatara schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 14:17:
Ik heb een soortgelijk probleem gehad met een moederbord. Bij mij waren er een paar pinnetjes van de CPU socket verbogen.
Ik zie in de socket wel een paar pinnetjes die net wat anders gepositioneerd zijn. Maar kan ook aan mij liggen.
Pagina: 1