• JEHO73
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18:46
Hallo

Ik woon in een zogenaamd duurzaam huis vollledig electrisch. We hebben een warmte pomp van 8kw. 17 zonnepanelen en volgens de energie leverancier hebben we eind van het jaar een rekening voor 3000kwh. Dus verbruik min de opgewekte energie.

Nu loop ik tegen 2 vraagstukken aan met op het oog een nieuw energie contract en warmte.

Vraag 1 : hoe ga ik stroom besparen?

Vraag 2 : hoe verwarm ik mijn huis zonder de warmtepomp teveel aan te hebben. ( we hebben alleen beneden vloerverwarming en boven (we hebben een vide) word het ik de kinderkamers max 18 graden met de wp op 21 graden.

Groetjes Jeremy

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:27
  1. Dus isolatie is top?
  2. Welke ligging zonnepanelen?
  3. Wat voor energiecontract?
  4. Sturing WP?
  5. Thuisbatterij?
  6. Hoeveel verbruikt de wp voor verwarmen woning en voor sww?
Dat zijn de vragen die ik mij stel voor een (mogelijk) gedegen antwoord.

2x MT Venus E met HW P1 in HA, WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:47
Nachtverlaging verhoogt vaak stroomverbruik. Een warmtepomp is energetisch 2% efficiënter per graad aanvoer temperatuur die lager kan. Voor opwarmen na uit hebben betaal je dus dubbel extra.

Dito door het hele huis te verwarmen met alleen de vloer: Dit vraagt een hogere water temperatuur dan het hele huis mee laten draaien.

Wil je het complex maken: Zonnestroom en dynamische tarieven: Je wil kosten besparen, niet stroom.

[ Voor 13% gewijzigd door Ronald op 02-10-2026 23:18 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.