Vraag

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10 14:24
In een huis uit begin jaren '80, waar al vanaf de begindagen een 3x25A netaansluiting is (vanwege een enorm elektrisch kooktoestel dat al snel het veld ruimde) heb ik wat jaren geleden een 1-fase Eaton System 55 groepenkastje opgehangen. Er waren al heel lang geen 3-fase verbruikers meer.

Exemplarisch voor deze tijd van voortdenderende elektrificatie, is dit kastje helemaal niet up-to-date meer. Ik heb er ad hoc telkens wat handel bijgeplaatst, maar wil ik nu graag:

1. De kast gaan herbedraden voor een betere fase-verdeling
2. Een onderverdeler in de schuur plaatsen waarop een thuisaccu komt die 2400W kan opnemen/leveren
3. Iets meer ruimte creëren zodat ik nog een 3P+N alamat kwijt kan (toekomstige warmtepomp)

Ik kom uit op dit schema (ik ben sterk visueel ingesteld, dus erg schematisch is het niet ;)):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g_j9XWZgUzAkyf8s-8Ky_FrqJEA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ko898BjWOVzks2opuZSWMnHj.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb wat groepen gecombineerd (eigen groep voor de koelkast? nee...) en strategisch wat ABB DS301C 1-unit brede alamats geplaatst, en zou hiermee 4 posities vrij krijgen. De 3P+N 20A alamat voor de laadpaal zit al buiten de kast in een eigen kastje. Ruimte voor uitbreidingen aan de hoofdkast is er niet (echt).

De vraag: zien jullie nog iets dat niet deugt/beter kan?

Opmerkingen:
- Hoofdschakelaar hangt onder de kast (zo'n fijne Eaton met draaiknop!)
- Bedrading wordt in 6mm2 uitgevoerd
- De rode stippellijnen zijn kamrails (moest voor die twee ABB alamats een speciale kamrail met 12 posities kopen voor €20, ouch!)
- Vanwege dat ruimtegebrek kies ik voor alleen een 20A automaat voor de onderverdeler. Ik heb de discussie hier gevolgd dat een selectieve 300mA aardlekautomaat hier eigenlijk mooier is, maar de kans op een schep door de grondkabel is hier echt heel klein. Laten we hopen dat de kortsluitstroom in zo'n geval hoog genoeg is om de 20A automaat te laten klappen. De onderverdeler is overigens geheel naar spec, met hoofdschakelaar en aardlekbeveiliging op beide (sub)groepen.
- De max belasting op L1 lijkt wel een dingetje, maar de schuur zelf kent geen grote verbruikers (wordt op 10A afgezekerd), en de thuisaccu (op 16A afgezekerd) gaat hoofdzakelijk NOM draaien en op PV laden.
- Rem-automaten voor de PV... tja, ik zie dat niet zo voor me in een 3-fasekast. Moet ik er rekening mee houden?

Alle reacties

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:07

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Je PV en kookplaat lijken geen aardlek te hebben, klopt dat?
De laadpaal is gekoppeld aan je P1 poort en schakelt terug bij hoge belasting?

Ik denk dat ik in dit geval schuur+thuisaccu op 16A zou zetten met een 16+16 onderverdeler in de schuur. De kans dat die maximaal aan het opladen is en jij in de schuur een grootverbruiker hebt is niet zo groot.

Het valt me verder op dat je voor het hele huis weinig groepen hebt: eigenlijk maar één voor de begane grond en één voor de bovenverdiepingen. Zou je dat liever niet wat meer opgedeeld hebben? Als er een groep uit gaat zit je halve huis in het donker.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik ben ook begonnen met 1 batterij in mijn schuurtje.
Volgende week komt de 5e batterij.
Is het niet verstandig, naar de schuur 3-fase te trekken, dan kan je 6 batterijen kwijt van 2500 w ?
Achter een 300mA aardlekautomaat mogen geen wcd's zitten, ben je daar van bewust.

Dit is de onderverdeler in mijn schuurtje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oS35d14wI_vS124T-hXE3eow6Wk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C52up77ScyaIbun0WqhlTFyJ.jpg?f=fotoalbum_large
6x batterij, 1x laadpaal en 1x PV omvormer 3-fase
Flexline van abb kan je combineren 1 en 3-fase.
Ben niet zo weg van die insteek verbinding icm soepele draad echter. Met draadbusje (kaal) kan het.

[ Voor 55% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-10-2026 17:44 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• TCMR
Cassettebandje schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 17:20:
Je PV en kookplaat lijken geen aardlek te hebben, klopt dat?
Dat zijn 3P+N B16 aardlekautomaten, had ik misschien even duidelijker moeten aangeven.
De laadpaal is gekoppeld aan je P1 poort en schakelt terug bij hoge belasting?
Zeker, loadbalancing in Peblar Business met directe koppeling met Homewizard P1 dongle.
Het valt me verder op dat je voor het hele huis weinig groepen hebt
Ja, zeker waar. Huis werd oorspronkelijk opgeleverd met 5 groepen, geloof ik. Ik weet niet of ik dat makkelijk kan uitsplitsen, maar vind ik ook sub-optimaal.

• TCMR
AUijtdehaag schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 17:41:
Ik ben ook begonnen met 1 batterij in mijn schuurtje.
Volgende week komt de 5e batterij.
Haha! Ja, heel gevaarlijke hobby die thuisaccu's. Daarom hou ik die 1-fasedraad naar de schuur, dan kom ik niet in de verleiding ;)
Achter een 300mA aardlekautomaat mogen geen wcd's zitten, ben je daar van bewust.
Zeker, maar in de onderverdeler zitten 30mA aarlekvoorzieningen (1 x 10A aardlekautomaat en 1 x aardlekschakelaar met 16A automaat). Dus dan heb je dubbele aardlekbeveiliging, wat op zich geen probleem is, ware het niet dat het minimaal 2 units breed in de hoofdkast is, ruimte die ik niet heb.
Dit is de onderverdeler in mijn schuurtje:
Dat ziet er heerlijk uit. Mooi dat je laadpaal kon combineren, dan is die 3-fasekabel naar je schuur ook logisch. Maar ik heb een 5x6mm2 kabel precies naar de andere kant van het huis liggen, 25 meter lang (eigenlijk overkill, maar voorbereid op 22kW laden, ooit...).

• AUijtdehaag
  • Niet online
Kun je de batterij ook stoppen, als je EV laad?

Ik doe dat via HBC en home assistant.
Welk merk stekkerbatterij komt er?

• TCMR
AUijtdehaag schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 17:54:
Kun je de batterij ook stoppen, als je EV laad?
Nee, nog niet. Het zal uiteindelijk Home Assistant moeten worden met alle plannen die ik heb. Maar tot die tijd moet ik misschien een tussenoplossing zoeken, liefst iets simpels.
Wat is die controllerprint linksonder in je kast?
Welk merk stekkerbatterij komt er?
Zendure 2400AC+

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dat is het vermogens schakelingetje voor mijn Ecodan l/w warmtepomp

• MarkHAOS
  • Registratie: Oktober 2026
  • Laatst online: 21:15
Ik heb pas mijn meterkast vervangen, voor mij waren dit de belangrijkste punten:

-10mm2 is de nieuwe norm

- 63A aardlekken toepassen bij 3 of 4 groepen.

Heeft allemaal te maken met toegenomen belasting. Zelf heb ik een accu die ca 20A kan leveren. Maar hetzelfde geldt voor zonnepanelen die kunnen ook zorgen voor hoge stromen in je meterkast.. Mijn hoofdaansluiting bijv is 3x25A, 20A vanuit de accu erbij. Dan kan theoretisch 45A via 1 fase gaan naar de aardlek naar de 3-4 groepen gaan. Allemaal kleine kans dat het echt gebeurt, maar met accu+Wp+EV+inductie worden de kansen wel groter

• martijnn2
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 00:54
MarkHAOS schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 21:15:
Ik heb pas mijn meterkast vervangen, voor mij waren dit de belangrijkste punten:

-10mm2 is de nieuwe norm

- 63A aardlekken toepassen bij 3 of 4 groepen.

Heeft allemaal te maken met toegenomen belasting. Zelf heb ik een accu die ca 20A kan leveren. Maar hetzelfde geldt voor zonnepanelen die kunnen ook zorgen voor hoge stromen in je meterkast.. Mijn hoofdaansluiting bijv is 3x25A, 20A vanuit de accu erbij. Dan kan theoretisch 45A via 1 fase gaan naar de aardlek naar de 3-4 groepen gaan. Allemaal kleine kans dat het echt gebeurt, maar met accu+Wp+EV+inductie worden de kansen wel groter
Ja dat is de juiste manier bij toepassing aardlekschakelaars+groepen 👌
Pagina: 1