In verband met aankomende uitbreiding van 1x35A naar 3x25A wil ik de groepenkast daartoe voorbereiden.
Overzichtsfoto:
:strip_exif()/f/image/RDI1DMoTygWVgcIWxOv0yVLp.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zou een vergelijkbare Eaton uitbreidingskast 22x33 links van de bestaande willen plaatsen (rechts is geen ruimte/hangt patchkast). De meest elementaire zaken zijn me denk ik duidelijk;
Overzichtsfoto:
:strip_exif()/f/image/RDI1DMoTygWVgcIWxOv0yVLp.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zou een vergelijkbare Eaton uitbreidingskast 22x33 links van de bestaande willen plaatsen (rechts is geen ruimte/hangt patchkast). De meest elementaire zaken zijn me denk ik duidelijk;
- plaatsing 40A 4P+N hoofdschakelaar
- tijdelijk bruggen van L1, L2, L3 bij invoer hoofdschakelaar totdat de Liander monteur is geweest
- huidige 2P+2N kookgroep tijdelijk aansluiten achter 3P+N alamat totdat ik de perilex van de inductieplaat kan controleren en ev. aanpassen nadat alle fasen zijn aangesloten. Tijdelijk de 2 N's samenpakken in de alamat
- alvast een 3P+N alamat plaatsen voor uitbreiding van de enphase panelen
- Ik ben tegengekomen dat zo'n tweede kast soms wordt vastgeklemd met speciale klemmen aan de originele kast. Kan die klemmen voor Eaton echter niet vinden. Lijkt me niet per se noodzakelijk toch?
- Hoe verbind ik de nieuwe aardrail in de tweede kast met de primaire? Mag dit gewoon met 6mm2 draad?
- Is er eigenlijk een voorkeur voor solid/stranded (met adereindhuls) draad?
- Een aantal van de (later aangelegde) groepen komt van onderen (via kruipruimte de meterkast in) ipv boven. Bij voorkeur zou ik natuurlijk alle groepen boven uitvoeren, maar als ik deze groepen moet omleiden 'om de nieuwe kast heen', haal ik dat naar verwachting niet met kabellengte. Zal wel wat rek in zitten maar zo hard wil ik niet gaan trekken aan de kabels. Ik zie twee oplossingen;
1) de kabels onderaan invoeren in de nieuwe kast, achterlangs de aardleks en automaten, en dan gewoon opbouwen als normaal (aardlek/alamat onderste din rail, automaten bovenste din rail). Ik zou niet willen kiezen om voor de linkder kast een andere indeling te kiezen dan de rechter, alleen maar verwarrend.
2) de kabels verlengen door ze buiten de groepenkast in een opbouwdoos met ....wago klemmen?.... te verlengen. Dan kan ik ze lang maken als ze moeten zijn en netjes linksom via de bovenkant laten lopen.
Bij 1) vraag ik me af of dit mag volgens NEN1010, los van dat het waarschijnlijk heel rommelig uitziet
Bij 2) vraag ik me af of dit mag volgens NEN1010, en of ik dan meerdere groepen mag 'doorlussen' in eenzelfde opbouwdoos of dat dit een hele rits naast elkaar moet worden?
Zeg wat je doet en doe wat je zegt, dan wordt de hele wereld een stukje leuker
:strip_exif()/f/image/mOGPJgj1lptOsV95fMsApp57.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XAUSwKtMqUTeCt2anzt1lG7Q.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/f5Mf1qR2Dqu25VV8JfNXyICa.jpg?f=fotoalbum_large)