Uitbreiding groepenkast met uitvoer aan onderkant

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Aesculapius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:29
In verband met aankomende uitbreiding van 1x35A naar 3x25A wil ik de groepenkast daartoe voorbereiden.

Overzichtsfoto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ow8hpBASYKYm-2Rl0HWaVB6tdYw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RDI1DMoTygWVgcIWxOv0yVLp.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zou een vergelijkbare Eaton uitbreidingskast 22x33 links van de bestaande willen plaatsen (rechts is geen ruimte/hangt patchkast). De meest elementaire zaken zijn me denk ik duidelijk;
  • plaatsing 40A 4P+N hoofdschakelaar
  • tijdelijk bruggen van L1, L2, L3 bij invoer hoofdschakelaar totdat de Liander monteur is geweest
  • huidige 2P+2N kookgroep tijdelijk aansluiten achter 3P+N alamat totdat ik de perilex van de inductieplaat kan controleren en ev. aanpassen nadat alle fasen zijn aangesloten. Tijdelijk de 2 N's samenpakken in de alamat
  • alvast een 3P+N alamat plaatsen voor uitbreiding van de enphase panelen
Ik heb echter nog een paar vragen die ik niet zo snel gevonden krijg in de duizenden pagina's tellende ervaring inmiddels hier op het forum...
  • Ik ben tegengekomen dat zo'n tweede kast soms wordt vastgeklemd met speciale klemmen aan de originele kast. Kan die klemmen voor Eaton echter niet vinden. Lijkt me niet per se noodzakelijk toch?
  • Hoe verbind ik de nieuwe aardrail in de tweede kast met de primaire? Mag dit gewoon met 6mm2 draad?
  • Is er eigenlijk een voorkeur voor solid/stranded (met adereindhuls) draad?
  • Een aantal van de (later aangelegde) groepen komt van onderen (via kruipruimte de meterkast in) ipv boven. Bij voorkeur zou ik natuurlijk alle groepen boven uitvoeren, maar als ik deze groepen moet omleiden 'om de nieuwe kast heen', haal ik dat naar verwachting niet met kabellengte. Zal wel wat rek in zitten maar zo hard wil ik niet gaan trekken aan de kabels. Ik zie twee oplossingen;

1) de kabels onderaan invoeren in de nieuwe kast, achterlangs de aardleks en automaten, en dan gewoon opbouwen als normaal (aardlek/alamat onderste din rail, automaten bovenste din rail). Ik zou niet willen kiezen om voor de linkder kast een andere indeling te kiezen dan de rechter, alleen maar verwarrend.

2) de kabels verlengen door ze buiten de groepenkast in een opbouwdoos met ....wago klemmen?.... te verlengen. Dan kan ik ze lang maken als ze moeten zijn en netjes linksom via de bovenkant laten lopen.

Bij 1) vraag ik me af of dit mag volgens NEN1010, los van dat het waarschijnlijk heel rommelig uitziet
    Bij 2) vraag ik me af of dit mag volgens NEN1010, en of ik dan meerdere groepen mag 'doorlussen' in eenzelfde opbouwdoos of dat dit een hele rits naast elkaar moet worden?

Zeg wat je doet en doe wat je zegt, dan wordt de hele wereld een stukje leuker

Beste antwoord (via Aesculapius op 08-05-2023 11:14)

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:59
Een 2e 330x220 kast er naast zoals je plan al was. En dan een 220x220 kast er op de kop onder met daar de groepen in die van onder komen. Vind ik zelf wel netjes, vind het altijd erg rommelig worden als er veel draden van onder naar boven door de kast heen moeten.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Alle reacties

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-11 16:02
3 dezelfde topics aangemaakt?

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Aesculapius schreef op zondag 7 mei 2023 @ 12:01:
  • Ik ben tegengekomen dat zo'n tweede kast soms wordt vastgeklemd met speciale klemmen aan de originele kast. Kan die klemmen voor Eaton echter niet vinden. Lijkt me niet per se noodzakelijk toch?
  • Hoe verbind ik de nieuwe aardrail in de tweede kast met de primaire? Mag dit gewoon met 6mm2 draad?
  • Is er eigenlijk een voorkeur voor solid/stranded (met adereindhuls) draad?
Op deze vragen kan ik wel antwoord geven.
  • Als je weer een System55 kast pakt kun je gewoon de doorvoer doordrukken (beetje geduld en voorzichtigheid) en ze strak naast elkaar zetten.
  • Gewoon met 6mm2 via het bovenste doorvoergat tussen de kasten.
  • VDS draad is wel de standaard met of adereindhulsjes óf gelaste uiteindes. Maar het is puur afhankelijk wat de producten van je elektronische componenten verplicht/verwacht. Met VDS + adereindhulsjes is het sowieso altijd goed.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• Aesculapius
Figo112 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 12:11:
3 dezelfde topics aangemaakt?
Ehmz, dat was in ieder geval niet de bedoeling :X

• Proton_
  • Registratie: November 2011

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De dubbelen zijn opgeruimd :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik zou deze ook adviseren als je toch bezig gaat: kun je het mooi mee afwerken zowel boven als onder: https://www.sandervunderi...eem-55-groepenkasten.html

De onderzijde is normaliter leeg bij een System55 kast dus je zult dan ook zoiets moeten hebben: https://www.sandervunderi...zijde-8x-buis-hj5945.html als je netjes wilt invoeren althans.

• Aesculapius
True schreef op zondag 7 mei 2023 @ 12:25:
Ik zou deze ook adviseren als je toch bezig gaat: kun je het mooi mee afwerken zowel boven als onder: https://www.sandervunderi...eem-55-groepenkasten.html

De onderzijde is normaliter leeg bij een System55 kast dus je zult dan ook zoiets moeten hebben: https://www.sandervunderi...zijde-8x-buis-hj5945.html als je netjes wilt invoeren althans.
Ah ja dat hoort er ook bij, thanks. Ik verwacht verder geen groepen van bovenaf uit te voeren, kan ik die buis invoer dan niet gewoon verplaatsen van boven naar onder?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Aesculapius schreef op zondag 7 mei 2023 @ 12:28:
[...]

Ah ja dat hoort er ook bij, thanks. Ik verwacht verder geen groepen van bovenaf uit te voeren, kan ik die buis invoer dan niet gewoon verplaatsen van boven naar onder?
Ik denk het eerlijk gezegd niet: https://www.eaton.com/con...-ledig-HT110-to-HT550.pdf

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:10
[...]

Nee, de boven invoer is onderdeel van de behuizing. Gezien de kast asymmetrisch is kan die niet onder. Standaard zijn alle openingen wel gesloten met uitbreekkapjes.

Je hebt een HJ5944 (6x 16 of 19mm buis) of HJ5945 (6x16 en 2x19mm buis) inzetstuk nodig.

• Aesculapius
Top, helder. Dan ben ik alleen nog benieuwd wat de meeste van jullie zouden doen v.w.b. het doorvoeren van de groepen naar boven in de kast. Ik neig eigenlijk naar 'netjes linksom met verlengen via lasdozen', om het binnen in de kast geordend te kunnen houden...

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Officieel mag je niets plaatsen naast je huidige slimme meter omdat dat terrein is voor de netbeheerders. Maar je zou een 3-rij System55 kunnen overwegen en dan de onderste rij gebruiken puur voor Wago DIN-rijgklemmen en op die manier doorverbinden (je houd de bovenkanten dan in gelijke hoogte, als je geen secundair allocatiepunt overweegt denk ik niet dat dit ooit een probleem gaat worden).
Ik zie zo snel vijf elektrabuizen en de PV-buis. Ik verwacht dat die PV een kabel bevat dus die zal sowieso wat vervelender zijn om door te lussen. Met 5 groepen zit je dus al wel aan 10 of 15 draden en met die PV er nog bij mogelijk aan 15 of 20. Eventueel kun je de aarde al wel onderin de linkerkast afvangen zodat je niet erg veel nog moet doorlussen, maar dat vind ik een beetje een cowboy-oplossing.

Spuit 11, de PV zal gewoon een één-fase zijn dus drie aders bevatten. En dus 13 of 18 draden totaal door te lussen.
edit: voor de beeldvorming: YouTube: WAGO TOPJOB® S aansluitklemmen - hendel, drukknop of bedieningsopening

[ Voor 16% gewijzigd door True op 07-05-2023 20:11 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• Makrolon
Een 2e 330x220 kast er naast zoals je plan al was. En dan een 220x220 kast er op de kop onder met daar de groepen in die van onder komen. Vind ik zelf wel netjes, vind het altijd erg rommelig worden als er veel draden van onder naar boven door de kast heen moeten.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Aesculapius
True schreef op zondag 7 mei 2023 @ 20:07:
Officieel mag je niets plaatsen naast je huidige slimme meter omdat dat terrein is voor de netbeheerders. Maar je zou een 3-rij System55 kunnen overwegen en dan de onderste rij gebruiken puur voor Wago DIN-rijgklemmen en op die manier doorverbinden (je houd de bovenkanten dan in gelijke hoogte, als je geen secundair allocatiepunt overweegt denk ik niet dat dit ooit een probleem gaat worden).
Ik zie zo snel vijf elektrabuizen en de PV-buis. Ik verwacht dat die PV een kabel bevat dus die zal sowieso wat vervelender zijn om door te lussen. Met 5 groepen zit je dus al wel aan 10 of 15 draden en met die PV er nog bij mogelijk aan 15 of 20. Eventueel kun je de aarde al wel onderin de linkerkast afvangen zodat je niet erg veel nog moet doorlussen, maar dat vind ik een beetje een cowboy-oplossing.

Spuit 11, de PV zal gewoon een één-fase zijn dus drie aders bevatten. En dus 13 of 18 draden totaal door te lussen.
edit: voor de beeldvorming: YouTube: WAGO TOPJOB® S aansluitklemmen - hendel, drukknop of bedieningsopening
Als ik het goed begrijp, stel je voor om de bestaande kabels van de van onder komende groepen in te korten en op een onderste din-rail te verbinden. Dan vanuit daar doorlussen naar bovenin de kast voor de automaten? Dan zie ik het verschil niet zo met het behouden van de bestaande bekabeling, want als die recht door loopt, hoef ik hem niet in te korten en kan hij as-is achterlangs lopen. Maar misschien begrijp ik dat doorlussen niet helemaal...
Makrolon schreef op zondag 7 mei 2023 @ 21:53:
Die snap ik denk ik wel. De automaat is niet 'richtingsgevoelig' en mag ik dus ook van boven naar beneden doorvoeren en dan heb ik onder de linker kast dus een rij automaten naast de slimme meter. Mooie oplossing denk ik, moet ik alleen nog een aardrail ook aan de onderkant aanbrengen. Is daar 'klik-ruimte' voor?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Aesculapius schreef op zondag 7 mei 2023 @ 23:12:
[...]

Als ik het goed begrijp, stel je voor om de bestaande kabels van de van onder komende groepen in te korten en op een onderste din-rail te verbinden. Dan vanuit daar doorlussen naar bovenin de kast voor de automaten? Dan zie ik het verschil niet zo met het behouden van de bestaande bekabeling, want als die recht door loopt, hoef ik hem niet in te korten en kan hij as-is achterlangs lopen. Maar misschien begrijp ik dat doorlussen niet helemaal...
Ah ik dacht dat je juist in de veronderstelling was dat het sowieso al krap aan zou worden en daarom wilde verlengen.
[...]

Die snap ik denk ik wel. De automaat is niet 'richtingsgevoelig' en mag ik dus ook van boven naar beneden doorvoeren en dan heb ik onder de linker kast dus een rij automaten naast de slimme meter. Mooie oplossing denk ik, moet ik alleen nog een aardrail ook aan de onderkant aanbrengen. Is daar 'klik-ruimte' voor?
Aardrail zit standaard bovenin, dus in dat geval onderin als die op de kop hangt.

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-11 08:15
Pas straks ook even de aarde aan. Dat is nu 2,5 mm2 installatiedraad, moet 6mm2 blank zijn.

• Makrolon
Aesculapius schreef op zondag 7 mei 2023 @ 23:12:
[...]

[...]

De aardrail zit al onderin als je de kast op de kop plaatst!

Ik zou om t overzichtelijk te houden de automaten wel gewoon goed om aansluiten. Dus de draden alleen onder die rail door naar de bovenkant van de automaten. Automaten er uiteraard wel goed om in klikken. Maar dat begreep je al volgens mij.

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15:02
[...]

Dit is een onderinvoer voor een Eaton groepenkast:

https://www.sandervunderi...zijde-6x-buis-hj5944.html

Deze heb ik ook gebruikt. Ik zou die groepen gewoon onderin invoeren in de nieuwe groepenkast en dan achter de rails langs naar boven.

LG Therma V HM091MR.U44

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15:02
Toevoeging: je hebt ook verbinders om Eaton groepenkast strak en netjes naast elkaar te hangen:

https://www.elektramat.nl...ouw-per-10-stuks-1367980/

LG Therma V HM091MR.U44

• Aesculapius
MeTooPV schreef op maandag 8 mei 2023 @ 00:16:
Pas straks ook even de aarde aan. Dat is nu 2,5 mm2 installatiedraad, moet 6mm2 blank zijn.
Dank allen. Spulletjes besteld.

En gebruik je ook zo'n blanke draad om binnen in de kast de randaarde naar de onderste kast te brengen, of dat wel gewoon met 6mm VD(S)? Voelt zo "exposed"... Of heeft voorkeur om een extra RA 'af te tappen' en via buitenom aan te sluiten?

• Aesculapius
Inmiddels het meeste wel omgebouwd;
- aardrail vervangen door blanke 6mm draad en deze ook met de onderste kast gekoppeld
- alle leidingen van onder komend, ingekort en onderaan ingevoerd
- 4-polige hoofdschakelaar geplaatst
- Fornuisgroep vervangen door 3P+N Alamat, alvast. Nu nog de twee nuldraden even via een twin-huls gekoppeld, straks na verzwaring naar 3x25 corrigeer ik die netjes.
- Alvast een 3P+N Alamat geplaatst voor de Enphase 3f Q-Relay

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nK8re3JchBdBmt8Cey5wJsNaulk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mOGPJgj1lptOsV95fMsApp57.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VA8Dc5qf_43-fKiDGdtCfb_tLsQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XAUSwKtMqUTeCt2anzt1lG7Q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OCQS354IUJclrqtmud_sqjLrVQs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f5Mf1qR2Dqu25VV8JfNXyICa.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wil de aanvoer-fasen naar de Alamats nog wat inkorten maar mijn 6mm adereindhulzen waren op dus dat volgt nog. De Alamat onderaan is voor de bestaande PV en verdwijnt mogelijk straks als deze ook achter de Q-relay komen (of niet, om de Envoy op een eigen automaat te zetten).

Moet nog een beetje afwerken (buizen vastzetten, labels printen) maar ben al tevreden met hoe het erbij hangt nu.

Pagina: 1