Slimme dimmers in hotelschakeling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BasZer
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Goedenavond,

Ik heb een zigbee ecodim dimmer en een gewone dimmer, ik dacht daar maak ik een hotelschakeling van, blijkt dat niet te kunnen met de zigbee ecodim dimmer...

Ik ben dus op zoek naar een mogelijkheid waarbij ik beide fysieke draaiknoppen kan behouden maar 1 van de dimmers slim wordt. Zelf kom ik niet verder, hopelijk heeft iemand dit al eens uitgevoerd.

Ik kwam wel dit topic tegen, maar een passend antwoord stond er niet in. Misschien ook wel verouderd

Beste antwoord (via BasZer op 30-09-2026 19:50)

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

BasZer schreef op woensdag 30 september 2026 @ 15:43:
[...]

De reden dat ik hier een topic start, is omdat ik het niet kan vinden...
Fysieke dimmers veranderen fysiek de electrische output (daaraan/afsnijding bij AC) als je er aan draait. Dat gaat met 2 van deze units per definitie niet werken (welke is 'juist'?). Je zult dus moeten naar een situatie waar in iedergeval 1 van de 2 een digitaal signaal (hoger/lager) naar de daadwerkelijke dimmer stuurt en de dimmer dit signaal kan ontvangen. Voor draaiknop dimmers ben ik niet bekend met een draaiknop die dit kan handelen (enkel draadloze zigbee varianten zoals in het andere topic gemeld). Ook in DALI Setups waar je dit bedraad kan doen kom je terecht in oplossingen die nogsteeds 'smart' zijn zoals met 2x dit + de daadwerkelijke dimmer: https://www.pehastore.nl/431-dali-o-a.html

Alternatief is een dimmer die op basis van pulsdrukkers werkt welke je aan de dimmer knoopt. Of je moet 2 draaiknoppen vinden die bij het draaien een puls uitzenden.

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

Alle reacties

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Niet echt een beperking uniek voor de Ecodim... Niet mogelijk in de niet-smart situatie en lastig met elke module.

Maar eerste antwoord in je gelinkte topic is wel degelijk een antwoord hier. Dus een werkelijke smart draaidimmer koppelen aan een losse draaiknop. Zou eventueel ook twee Eco-Dim.07's kunnen zijn. Maar wat samenwerkt hangt sterk van van je gebruikte smarthomesysteem.

Alternatief is op de tweede plek een pulsdrukker te gebruiken. De Eco-Dim.07 heeft daar zelfs een ingang voor dat je gewoon een bedrade pulsdrukker kunt gebruiken maar Eco-Dim heeft ook support voor draadloze pulsdrukkers.

• BasZer
  • Nu online
Septillion schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 20:30:
Maar eerste antwoord in je gelinkte topic is wel degelijk een antwoord hier. Dus een werkelijke smart draaidimmer koppelen aan een losse draaiknop.
dan zien de dimmers er niet hetzelfde uit. De dimmers zitten allemaal in de hal.

Je moet dan wel slimme lampen hebben, terwijl ik die juist graag dom hou.

• Septillion
  • Nu online

Septillion

BasZer schreef op woensdag 30 september 2026 @ 08:50:
Nee hoor :)

Steek wat meer tijd in onderzoeken en je antwoorden, dan krijg je ook veel betere antwoorden :)

[ Voor 20% gewijzigd door Septillion op 30-09-2026 08:57 ]

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:29

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

BasZer schreef op woensdag 30 september 2026 @ 08:50:
[...]

dan zien de dimmers er niet hetzelfde uit. De dimmers zitten allemaal in de hal.
Het wordt makkelijker als je je eis van draaidimmers laat vervallen en voor pulsdrukkers gaat. Dan heb je gewoon de schakelaars van de reguliere serie waar je al je schakelmateriaal in koopt. En of daar een echte dimmer-module achterhangt of alleen een detached module / 'afstandsbediening', dat zie je niet.

Er zijn ook slimme dimmers waar je twee pulsdrukkers op kunt aansluiten. Dan ben je met één module klaar. Voorbeeldje
Nee, je hebt één slimme dimmermodule met daarachter domme lampen.

[ Voor 13% gewijzigd door Gizz op 30-09-2026 12:31 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• BasZer
  • Nu online
Septillion schreef op woensdag 30 september 2026 @ 08:56:
[...]

Steek wat meer tijd in onderzoeken en je antwoorden, dan krijg je ook veel betere antwoorden

• BasZer
  • Nu online
Gizz schreef op woensdag 30 september 2026 @ 12:26:
[...]

Het wordt makkelijker als je je eis van draaidimmers laat vervallen en voor pulsdrukkers gaat. Dan heb je gewoon de schakelaars van de reguliere serie waar je al je schakelmateriaal in koopt. En of daar een echte dimmer-module achterhangt of alleen een detached module / 'afstandsbediening', dat zie je niet.

Er zijn ook slimme dimmers waar je twee pulsdrukkers op kunt aansluiten. Dan ben je met één module klaar. Voorbeeldje

[...]

Nee, je hebt één slimme dimmermodule met daarachter domme lampen.
Klopt, maar ik wil graag fysieke dimmers 😊 idd makkelijker, maar ik hou van een uitdaging

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:29

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Voor draaien om te dimmen zou je ook afstandsbedieningen met draaifunctie kunnen pakken. Zoals 2x de Hue tap dial. Die laat je dan de dimmermodule aansturen.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • Beste antwoord ✓

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

[...]

Fysieke dimmers veranderen fysiek de electrische output (daaraan/afsnijding bij AC) als je er aan draait. Dat gaat met 2 van deze units per definitie niet werken (welke is 'juist'?). Je zult dus moeten naar een situatie waar in iedergeval 1 van de 2 een digitaal signaal (hoger/lager) naar de daadwerkelijke dimmer stuurt en de dimmer dit signaal kan ontvangen. Voor draaiknop dimmers ben ik niet bekend met een draaiknop die dit kan handelen (enkel draadloze zigbee varianten zoals in het andere topic gemeld). Ook in DALI Setups waar je dit bedraad kan doen kom je terecht in oplossingen die nogsteeds 'smart' zijn zoals met 2x dit + de daadwerkelijke dimmer: https://www.pehastore.nl/431-dali-o-a.html

Alternatief is een dimmer die op basis van pulsdrukkers werkt welke je aan de dimmer knoopt. Of je moet 2 draaiknoppen vinden die bij het draaien een puls uitzenden.

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• Septillion
  • Nu online

Septillion

[...]

Heel eerlijk, dan doe je niet genoeg moeite om alles te lezen :) Feit dat al jouw reacties korter zijn dan de gegeven antwoorden vertelt dat al...

Meest in de buurt komt dus via je smarthome controller (whatever je gebruikt....) twee dimmers syncen als dat kan. Want ken geen draai remotes die exact hetzelfde zijn.

Persoonlijk die ik de meerwaarde van overal draaidimmers niet in. En zou ik gewoon aanvullend pulsdrukkers pakken icm met die Eco-Dim.

• BasZer
  • Nu online
GoldenSample schreef op woensdag 30 september 2026 @ 16:18:
[...]

Fysieke dimmers veranderen fysiek de electrische output (daaraan/afsnijding bij AC) als je er aan draait. Dat gaat met 2 van deze units per definitie niet werken (welke is 'juist'?). Je zult dus moeten naar een situatie waar in iedergeval 1 van de 2 een digitaal signaal (hoger/lager) naar de daadwerkelijke dimmer stuurt en de dimmer dit signaal kan ontvangen. Voor draaiknop dimmers ben ik niet bekend met een draaiknop die dit kan handelen
Ah helder, dat verklaart meteen waarom ik er zo weinig over kan vinden. In de ideale wereld wil ik de drie dimmers behouden en enkel een module toevoegen achter de dimmers en of lasdoos.
Pagina: 1