Slimme (Zigbee) hotelschakeling met draai dimmers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin_
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13-04 22:31
Wij willen verspreid door het huis (dat nu gerenoveerd wordt ) een aantal gebieden met led spots verlichten.
Hierdoor zullen er 5-6 led groepen ontstaan die we middels hotelschakeling willen bedienen.
Graag zou ik deze “smart maken” maar nu begrijp ik dat je met Zigbee dimmers maar 1 vd twee in een hotelschakeling van een dom-draaiknop kan voorzien en de andere een pulse schakelaar moet worden.

Klopt dat of zijn er wel manieren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:11

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Als je 2x een draaiknop wilt hebben kun je denken aan één draadloze draaiknop en één echte dimmer. Voorbeelden zijn even semi-willekeurig gekozen.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Als je het goed doet maak je de knoppen en de lampen slim. Je kunt daarna alles met elkaar verbinden op de manier die je wilt.

Ik zou vooral een licht- en bewegingssensor niet vergeten zodat je niet de schakelaars nodig hebt om licht aan/uit te doen maar je dit gewoon kan doen obv paar simpele regels.

Verder zou ik niet snel een draaiknop of dimmer kopen maar gewoon een schakelaar en een paar scènes definiëren die je obv tijd schakelt. En door kan klikken.

[ Voor 21% gewijzigd door Sethro op 01-09-2023 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:11

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Sethro schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 09:48:
Als je het goed doet maak je de knoppen en de lampen slim.
Als het alleen gaat om lampen schakelen en dimmen zou ik juist de lampen zelf dom houden. Met alleen de aansturing slim ben je er dan al, zeker als je domme leds neemt die ook nog eens een mooie warme kleurtemperatuur krijgen als je ze dimt (denk bv. aan Philips Warmglow).

Slimme aansturing en domme lampen is eenvoudiger, goedkoper en je eindigt vaak ook met een beter eindresultaat. Die Warmglow-leds hebben een betere CRI dan Hue-spotjes, om maar een voorbeeld te noemen.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin_
Goede tips en adviezen. Twijfel beetje over die draadloze knop voor het geval het Zigbee netwerk uitvalt of is dat vaak stabiel en ondervind je geen problemen (merkbaar verschil met een bedrade knop)?

Idee was inderdaad aansturing slim maken omdat ik verwacht dat we toch met name fysieke knoppen gaan gebruiken maar ik het smart element wel graag wil hebben om leuke home assistant koppelingen te kunnen maken.

Wat heb je precies aan een beweging en licht sensor? Puur dat de lampen automatisch aangaan bij beweging onder bepaalde lichtomstandigheden? (Want dat zie ik niet zitten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Justin_ schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 10:32:

Wat heb je precies aan een beweging en licht sensor? Puur dat de lampen automatisch aangaan bij beweging onder bepaalde lichtomstandigheden? (Want dat zie ik niet zitten)
Ja en dus automatisch uit na x minuten.

Als je gewoon alles met een knop wil bedienen zie ik geen enkel voordeel van slimme verlichting. Dat verbruikt dan alleen maar extra energie en gaat vaker stuk.

Een ‘leuke’ integratie met HA voegt ook niets toe als je HA niet gaat gebruiken om op slimme manier de verlichting in/uit te schakelen.

Het doel zou moeten zijn dat je huis zich automatisch aanpast aan de omstandigheden zonder dat daar user input voor nodig is.

[ Voor 14% gewijzigd door Sethro op 01-09-2023 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin_
Zie zelf mogelijkheden om bv lampen in profielen in te stellen (film, diner, nacht verlichting). Op afstand zien of het licht uit is. Bij alarm alle lichten aan of laten knipperen. Dat soort toepassingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:27
Ik heb het als volgt gedaan: overal in huis puls-drukkers, ook daar waar ik hotel-schakelingen heb. Achter 1 puls-drukker zit dan een Shelly dimmer, die de domme lamp aanstuurt. En dus een draadje trekken naar de verschillende puls-drukkers die in een hotelschakeling zitten.
Voor de Shelly maakt het niet uit waar de puls vandaan komt (in mijn geval: boven- of onderaan de trap), die reageert er op.
Het is in mijn geval niet mogelijk om een draaiknop te gebruiken, dit moeten puls drukkers zijn (maar met een "dubbele pulsdrukker", waarbij je aan de bovenkant van de knop en de onderkant van de knop kan drukken, is het prima te doen).

Ik ben er blij mee! Shelly's werken op wifi trouwens voor het smart-gedeelte, maar werken ook nog steeds prima als de wifi het niet doet (en je kan wifi natuurlijk vervangen door Zigbee als je andere hardware gebruikt): er is een fysieke knop naar een fysieke dimmer die een fysieke (domme) lamp aanstuurt. Heb je geen andere smart dingen voor nodig, maar kan wel: ik gebruik home assistant om automatisch het licht te dimmen als het donkerder is, of 's nachts bijv. op standje 5% zodat ik niet wakker word als ik naar de wc moet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:04

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Slimme draaidimmers die bedraad te koppelen zijn ken ik helaas ook niet.

Nu is Zigbee erg stabiel, zeker omdat je zaken direct met elkaar kan koppelen (binding) en er dus geen single point of failure is. Enige nadeel is dat die niet super gestandaardiseerd is en dus niet alles met alles te koppelen valt

Nu dacht ik eerst dat ook enorm te gaan missen toen ik naar dimmer modules met pulsdrukker overstapte maar dat is niet waar. Eigenlijk heb je de verlichting maar op een paar standen staan. Wel heb ik op sommige plekken wat extra knoppen die direct scenes schakelen bijvoorbeeld (via HA als controller). En schakel ik nog wat zaken afhankelijk van het licht (als je op een knop drukt).

Ik ben het dus niet eens met het standpunt van @Sethro dat het dan gelijk geen meerwaarde meer heeft. Een van de beste dingen is dat alle lampen met een enkele klik aan gaan. En ook dat ik ze met een enkele klik (zowel mobiel als fysiek) naar een romantische stand of een movie stand kan doen. Alleen in de doorloopruimtes heb ik bewegingssensoren hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-06 09:15
Wat @Sethro ook aangeeft. Als je alle onderdelen afzonderlijk koppelt aan je domotica, zijn de mogelijkheden onbeperkt.

Voorbeeld:
Dimmer 1 groep 1 (Zigbee wanddimmer)
Dimmer 2 groep 1 (Zigbee wanddimmer)

Lampen groep 1 (Zigbee (doos inbouwdimmer))

Je dimmerknoppen zijn niet fysiek aangesloten op de lampen, maar geven alleen jouw acties door. Ik zou dan wel kiezen voor pulsdimmers, omdat deze geen fysieke stand vast houden. Het is even wennen maar persoonlijk vind ik het esthetisch mooier omdat alle knoppen terug gaan naar dezelfde positie. Daarnaast kun je met een pulsdimmer meer commando's doorgeven dan een draaidimmer. (bijv. 2x omhoog binnen x seconden = stand 50%, ingedrukt houden is dimmer omhoog).

Ander voordeel van bovenstaande setup, wil je een wanddimmer later toch een andere lamp laten bedienen, dan wijzig je dat softwarematig. Zelf gebruik ik een Eco-Dim.07 dimmer i.c.m. pulsdrukker (aan/uit). Maar als ik in de praktijk kijk naar hoe we de lampen gebruiken, dan houden we meestal maar 1 a 2 dimstanden aan. Achteraf had ik dan liever een Zigbee inbouwdimmer in de plafonddoos, en 2 Zigbee pulsdimmers aan de wand waarmee ik door de dimstanden kan rouleren.

[ Voor 193% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 01-09-2023 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin_
pulse dimmer lijkt inderdaad dan een betere optie. voor nu zou mijn plan zijn om wel de hotelschakeling bedraad aan te laten leggen (voor de zekerheid) maar met zigbee bedrade pulse dimmers te gaan werken.
En evt draadloos als we wat missen
dank allen

[ Voor 97% gewijzigd door Justin_ op 01-09-2023 22:12 ]

Pagina: 1