Wifi versterker (AP) buiten of binnen?

Pagina: 1
Acties:

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:37
Voor situatie een plattegrondje meegestuurd.

In de meterkast (geel) hangt mijn KPN modem, die gaf in de tuin nog beetje bereik. Niet veel maar net genoeg om nog even een andere Spotify playlist aan te zetten. Werkte goed.

Sinds kort heb ik 3 Unifi 6+ AP`s hangen. Op zolder, overloop en beneden. De Wifi op de KPN router is uitgeschakeld en de 3 AP`s moeten het nu doen. Via Home Assistant draai ik de UniFi Network Application en heb alles denk ik goed ingesteld. Lees: niet teveel veranderd alleen kanalen even op elkaar afgestemd.

Nu heb ik buiten beduidend minder bereik dan voorheen, sterker nog, ik wordt van de wifi afgegooid. Dus zodra ik in de schuur ben of in het tuinhuis, kan ik niks meer bedienen.

Op zolder is de Wifi echt beter geworden maar dit valt toch wat tegen. Dan toch maar een extra AP ophangen. Maar dan is de vraag, hang ik die buiten op, of nog net binnen. Op beide plaatsen is bekabeld internet mogelijk.

Mijn voorkeur is binnen, dan kan ik dezelfde apparatuur ophangen (6+). Maar buiten echt goede Wifi is ook wel heel erg fijn. Wat zou jullie keuze zijn en waarom?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sV0jEhfIU5HdiZ52BLMezXb6mmI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CxLk9Y5Psi0PVIjaeHFjIKxI.png?f=fotoalbum_large

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:06
Ik gok dat dit een vrij nieuw huis is? Dan denk dat het probleem de buitenmuur / muur naar de berging is. Die zijn vrij dik en ook goed geisoleerd.

Voor WiFi in de tuin of op het terras is eentje in het tuinhuisje het beste. In het tuinhuis hoeft deze geen IP rating te hebben, dat scheelt geld.
Voor WiFI in de garage, een ap in de garage.
Zie het ap in je hal nu als ap voor puur de woonkamer/keuken.

Ik ga niet eens beginnen aan suggesties tunen van settings, dat mag iemand anders doen :P . WiFi is altijd een compromis.

Let wel op, met een hogere dichtheid moet je wel effort steken in het tunen van de transmit powers of sticky clients te voorkomen. Dus het is niet magisch gefixt met meer.

• FicoF
jeroen3 schreef op maandag 28 september 2026 @ 20:24:
Ik gok dat dit een vrij nieuw huis is? Dan denk dat het probleem de buitenmuur / muur naar de berging is. Die zijn vrij dik en ook goed geisoleerd.
Klopt, maar voorheen met de KPN router was de wifi best ok in de schuur en beetje in de tuin. Dus zoek eigenlijk oplossing die beide fikst.
Let wel op, met een hogere dichtheid moet je wel effort steken in het tunen van de transmit powers of sticky clients te voorkomen. Dus het is niet magisch gefixt met meer.
Het is een beetje raar om €500 uit te geven en dan alleen op zolder betere wifi te hebben. Valt mij ook tegen en al dagen aan het knutselen wat nou goede settings zijn. Maar sowieso geen bereik buiten en in de schuur. Dus meer hardware is denk ik wel een must.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:53
@FicoF heb je 2,4GHz aanstaan op je Unifi’s?

Spel en typfouten voorbehouden

• FicoF
FredvZ schreef op maandag 28 september 2026 @ 20:55:
@FicoF heb je 2,4GHz aanstaan op je Unifi’s?
Ja. Heb een apart netwerk voor alle slimme dingen op 2.4GHz, zoals wasmachine en stofzuiger. En standaard wifi zendt op beide uit.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:53
FicoF schreef op maandag 28 september 2026 @ 21:02:
Ja. Heb een apart netwerk voor alle slimme dingen op 2.4GHz, zoals wasmachine en stofzuiger. En standaard wifi zendt op beide uit.
Hoe is de dekking voor het netwerk van de slimme dingen in je schuur en tuinhuis?

Het is niet uit te sluiten dat je telefoon nu langer blijft plakken op de 5GHz wifi.

Spel en typfouten voorbehouden

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:27
draadloze mesh tussen 2 outdoor-plekken met rechtstreeks zicht is prima, maar bedenk wel dat de meeste mid & low end Ubiquiti's een héél lage IP rating hebben. Je wil ze dus wel uit de regen houden. (not sorry aan de fanboys)

Bijkomstig zou ik ook , bij aankoop van een nieuwe zender, even naar het afstraalgedrag kijken (de technische term noemt "azimuth and elevation") om zeker te zijn dat je wel naar de juiste kant straalt. Het zou zonde zijn als 80% van je vermogen naar de bomen gaat sturen.

of nog beter .. is een kabel mogelijk van modem naar tuinhuis ?

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:06
FicoF schreef op maandag 28 september 2026 @ 20:43:
[...]

Klopt, maar voorheen met de KPN router was de wifi best ok in de schuur en beetje in de tuin. Dus zoek eigenlijk oplossing die beide fikst.

[...]

Het is een beetje raar om €500 uit te geven en dan alleen op zolder betere wifi te hebben. Valt mij ook tegen en al dagen aan het knutselen wat nou goede settings zijn. Maar sowieso geen bereik buiten en in de schuur. Dus meer hardware is denk ik wel een must.
Deze nieuwe hangt waarschijnlijk aan het plafond. Dan heeft hij minder openingen zoals Dreuten die de dichtheid van de muur verlagen. Als je hem op dezelfde plek monteert krijg je waarschijnlijk vergelijkbare resultaten.

Of de instellingen waren significant anders, zoals lagere kanaalbreedte o.i.d.
Pagina: 1