FreakNL wil misschien een EV

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:50

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Ik wilde eerst inhaken op dit topic:

EV zonder thuis/werk laad mogelijkheid.

Maar toch maar een eigen topic. Mijn ICE auto van slechts 8 jaar oud (nog geen ton op de teller) is vandaag afgesleept. Wederom transmissie problemen die elke keer een beetje opgelapt worden maar ik geraak er wel een beetje klaar mee. Ik had niet verwacht zoveel problemen te hebben toen ik deze auto in 2020 kocht.

Ik denk ondertussen stiekem al een tijdje na over EV. Ik kan thuis niet laden. Op het werk wel tegen 31ct en op straat tegen 49ct. Die in de straat zijn bijna altijd vrij…

Ik probeer 15K per jaar te rijden. Eigenlijk is dat altijd gelukt (interval onderhoud bij de ICE is 15K, vandaar dat ik het weet), alleen het laatste jaar was het vanwege omstandigheden 20k. Grote afstanden komen voor maar niet vaak. Grote afstanden zijn; enkele trips voor werk naar het noorden van het land (3 a 4 keer per jaar) en een vakantie naar Normandië in 2024. En ik heb familie wonen op 200km enkele reis maar daar komen we 4 a 5 keer per jaar max. De rest zijn weekend uitjes (laten we zeggen 300km op 1 dag maar dat is al uitzonderlijk) en natuurlijk woon werk (37 enkele reis) (3 tot 4 keer per week)

Het oog wil ook wat maar ik ben toch vooral op zoek naar betrouwbaar. Budget is 30k ex inruil maar die laatste is nu wel onzeker… Ik zou zelf geen stuiver meer geven voor mijn auto maar anwb zegt 12k veilingprijs.

Mijn eerste ingeving is een EV3 met 81kwh accu maar ik laat me graag op andere gedachten brengen… Ik heb ook de Scenic, bz4x en IONIQ 5 in het oog… Maar wellicht moet ik veilig starten met een E-Niro (scheelt wat geld ook)…. Alle inzichten zijn welkom, als iemand me alsnog naar ICE wil duwen mag dat ook ;)

Alle reacties

• T-!-M
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:22
Al jouw opties voldoen aan je eisen, en zijn allemaal luxe uitgebreide auto's. EV's blijken bijzonder betrouwbaar, ook bij hogere KM standen (uitzonderingen daargelaten).

Ook een model 3 en model Y vallen binnen dat budget. Niet iedereen is fan van Tesla, maar je krijgt een boel EV voor je geld. Voor 20k is de keuze reuze, en van die 10k die over is kun je nog een paar keer extra naar Normandie ;)

Voor jouw budget heb je veel keus. De EV3 is echt geen gekke auto. Maar ik zou zeggen; Ga lekker proefrijden en kijk welke auto lekker zit, lekker rijdt, en je er leuk uit vindt zien. Denk ook eens aan de Volvo / Polestar range.

En mocht je twijfelen of het toch niet bevalt, kies dan niet een te creatief model. Dan ben je er zo weer vanaf.

Veel plezier!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:52
Als er dit jaar geen aantrekkelijk bijtellingstarief meer was geweest dan had ik mijn e-Niro in privé overgenomen. Ben er best aan gehecht geraakt. Probleemloos en praktisch. De tweede handsprijzen zijn dit jaar wel gestegen maar op zich geen slechte deal om een 5 jaar oude auto voor de helft van de nieuwprijs te krijgen. Mocht je geinteresseerd zijn in een auto als deze met 10 procent korting laat dan maar weten. https://www.autotrack.nl/a/kia-niro-ev-elektriciteit-2021-59948970

• Spuugvuur
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:05
Tesla Model 3 een optie? 37k, 3k inruilpremie van Tesla er nog af. Hele complete auto voor 34k! En ook niet heel zwaar, dus niet te duur in de wegenbelasting. Met oa de frunk en trunk ook verbazend veel ruimte.

Of als je groter wil of bijv een hond hebt die meemoet de Tesla Model Y voor 41k, 5k inruilpremie van Tesla er nog af waardoor hij "maar" 2k duurder is dan de Model 3. Ook een heel complete auto qua techniek.

Tweedehandse opties zijn bijv. de EV6 en Enyaq, allebei ruime auto's.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Ik ben nog wel wat zaken vergeten zie ik.

Ten eerste wil ik (voorlopig) geen Chinese auto en geen Tesla. Ik zeg niks over de bouwkwaliteit (Tesla is volgens mij meer dan okay) maar ik wil er vooralsnog niet mijn steun aan geven. Datzelfde geldt ook voor Chinese auto’s, ook daar wil ik mijn steun niet aan geven.

En een Europees geproduceerde auto heeft vanwege dezelfde redenen een pre. Vandaar dat ik ook naar Renault kijk (echt een prachtmerk wmb en fijn dat ze buiten Stellantis blijven). Skoda is dan ook een optie natuurlijk. Maar ik vind de Enyaq gewoon echt niet mooi…

Maar ik maak een uitzondering voor Japans of Koreaans.

Ik ben 198cm , partner 1.88 en dochter (biologisch ;) ) zal ook lang worden. Ze is nu 9 en al meer dan 1.50.. Dus dat speelt ook mee!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:41

MLLL

Palm Treo 650

Wat voor auto heb je in te ruilen?

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21:50
EV3 als je lang bent is wellicht niet de beste keuze. De auto werd gereviewed door Cornelis van Autoweek. Die kerel is 2 meter lang en benoemde de korte zitting als nadeel. Dus daar moet je zeker even op letten.

Je zou nog een Cupra Born of Tavascan kunnen overwegen. Beide wagens hebben flink wat meer ruimte (blijven Duitsers hè). En de Renault Megane wellicht, maar daar weet ik niet veel van.

• Stoerekerel
  • Registratie: September 2026
  • Laatst online: 00:46
Een elektrische Ford Explorer is er vanaf 38.000 euro

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:16

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

FreakNL schreef op maandag 28 september 2026 @ 20:11:
Maar ik vind de Enyaq gewoon echt niet mooi…
Blasphemy! Mijn beest (enyaq) is prachtig..... full blackout, zwarte logo's 21inch velgen, en de auto is heerlijk om mee te rijden, itt bij een Kia Sportage waar ik gillend gek werd van alle piepjes en belletjes, is de enyaq heel rustig.

Stoelen zijn heerlijk, en de juiste uitvoering (de standaard met die lelijke grijze bumpers zijn idd fuckin lelijk) zijn echt wel mooie auto's.

Maar wellicht vind je de elroq iets? En anders nieuw kijken naar de peaq? of Epiq?

[ Voor 8% gewijzigd door CrankyGamerOG op 28-09-2026 21:16 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:41

MLLL

Palm Treo 650

Toyota geeft super lange garantie, in tegenstelling tot auto uit Volkswagengroep, die geven 2 jaar op EV's wat echt karig is.

Blijkbaar weinig vertrouwen in haar producten....

Toch iets om over na te denken als je langer dan 2 jaar met een auto wil doen.

Calculeer alvast de laadklep pudllelights en sosmodule in want die gaan gegarandeerd stuk na het garantietermijn.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
@CrankyGamerOG smaken verschillen nu eenmaal hè :) Ik vind de Enyaq een beetje net niet. Het is geen SUV en ook geen station…

Maar van alle mijn genoemde auto’s wordt ik van niet 1 echt warm. Maar ik wil dit keer een betrouwbare auto.

@MLLL

Qua km stand, uitvoering en bouwjaar komt dit het beste overeen:

https://www.gaspedaal.nl/zoeken?id=137095361&merk=84&model=2569&bmin=2018&bmax=2018&kmax=120000&trefw=Limited&utm_source=app&utm_medium=share

https://www.gaspedaal.nl/zoeken?id=140180096&merk=84&model=2569&bmin=2018&bmax=2018&kmax=120000&trefw=Limited&utm_source=app&utm_medium=share

Alleen heb ik dan ook nog een trekhaak en schuif- kanteldak. Die laatste is geen verkoop-argument want is al 2 jaar stuk dus werkt eerder tegen dan mee. Reparatiekosten 2k. Maar het lekt niet dus voorlopig vanaf gezien. Oorzaak is slecht design icm slecht onderhoud.

Nieuwe remschijven en blokken (10k km terug), nieuwe dist riem en waterpomp (20k km terug) en de banden kunnen ook nog wel 20k km. Altijd op tijd onderhoud volgens boekje gehad. Dus dat zit wel goed.

Maar vraagprijs en inruil liggen natuurlijk ver uit elkaar. En met de huidige problemen krijg ik dit dus nooit goed ingeruild.

Ik weet ook dat het raar klinkt maar eigenlijk ben ik tevreden over de auto. Ik heb al langer gerommel met de versnellingsbak maar dat was altijd relatief makkelijk op te lossen (bakolie verversen, versnellingsbak opnieuw inleren). Ik had daar altijd wel de garage bij nodig maar ik kon altijd gewoon nog rijden ermee. Deze keer echter niet , hij schoot gewoon in zijn vrij na een minuut of 3 rijden. Het rare was wel dat de berger gewoon de auto de trailer op kon rijden en bij de dealer eraf en zelfs achteruit inparkeren. Iets zegt me dat (maar misschien hoop ik dat) het nooit heel ernstig kan zijn als de auto dat gewoon nog kan…

Tijdens bezit (nu 6 jaar) heb ik 4 keer (inclusief deze keer) versnellingsbak-problemen gehad. September 2020, december 2021, december 2025 en nu. In retrospect misschien eerder moeten inruilen…

AI zegt dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XrDy9232witb2mprYp9xH2DqVcU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kb7BROrNO9jC9DMhvqfyjaik.png?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uSyVoq4hE__dIUPqE5hpbzncMB4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WF6zz7MG0hOl9RimTBlGphPE.png?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wkKu4IBRWARHIJd4X223-z2_mSQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3vwAmHKHk1IyT4g2pqvlKzp9.png?f=fotoalbum_large

Maar AI dus uiteraard korrel zout.
Pagina: 1