EV zonder thuis/werk laad mogelijkheid.

Pagina: 1
Acties:

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:19

hneel

denkt er het zijne van

Topicstarter
Momenteel ben ik me aan het oriënteren op een andere auto. Ik twijfel momenteel tussen benzine of EV. Het punt is dat ik thuis (en op het werk) geen oplaad mogelijkheid heb, dus volledig afhankelijk zal zijn van openbare laadpunten.

Hoe aantrekkelijk is het dan nog? Zijn er mede-tweakers in dezelfde situatie? Dan hoor ik graag de ervaringen.

We hebben thuis wel zonnepanelen (zo'n 2200 kW) dus het voelt wel zuur als we binnenkort al het overschot gratis weg moeten geven terwijl tegelijkertijd de tarieven aan de paal hoger liggen dan thuis.

Normaal gesproken werk ik 4 dagen per week en woon-werkverkeer is zo'n 110 km per dag. Met een benzineauto hoef ik dus maar 1 keer per week te laden. Met een EV waarschijnlijk vaker.

Het gaat overigens sowieso een occasion worden. Nieuw valt simpelweg buiten mijn budget.

• Overgeef Dave
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:10
Ik werk 3 dagen in de week, een rit van op en af 140km. Laden moet ik ook openbaar doen.

Ik denk dat het ervan afhangt of je voldoende laad mogelijkheden hebt in de buurt waar je woont. Ik zit in de luxe positie dat ik op 100 meter stappen woon van een 11 kw laadpark met 42 laders bij kantoren. Als ik thuis kom is iedereen weg. En als ik vertrek komen de eerste toe. Ik denk dat het belangrijk is dat je steeds zekerheid hebt dat je kan laden bij aankomst. Het laden an sich is het probleem niet als je ondertussen iets anders kan doen. Als je voldoende laadpunten hebt in een straal van een paar 100 m zit je goed.

Je,zou al eens een app kunnen installeren en kijken wat er in de buurt is. Dat park met 42 palen kende ik bvb niet omdat het achter de kantoor gebouwen ligt en je het vanaf de straatkant niet ziet.

Check wel de kosten per kw en of er kleef tarieven zijn. Ik kan op het laad park laden aan 39 cent. Dat is goedkoper dan benzine, zeker als je een zuinige ev hebt.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:53
Dus 20k km woon/werk en misschien nog eens 10 prive (?), dus 30k per jaar? Dat is best veel, hoe meer km's des te eerder de meerprijs van een EV uit kan.

Als je zowel thuis als op het werk niet kunt laden wordt dat uitermate frustrerend lijkt mij. Dan moet je elke keer hopen dat de dichtsbijzijnde laadpaal (a) beschikbaar is, (b) een betaalbaar tarief heeft, en (c) op een afstand is die je minimaal 2x per week wilt lopen. Dat laatste lukt op steeds meer plekken wel overigens.

Terzijde, zonnestroom thuis is leuk, maar als je overdag aan het werk bent, heb je daar in dit opzicht toch relatief weinig aan.

Momenteel is elektrisch rijden goedkoper per km (de "brandstof"kosten dan), zelfs als je bij gewone laadpalen (niet thuis) staat met het gemiddelde tarief. Snelladen is wel sowieso veel duurder. Hoe zich dat gaat ontwikkelen is natuurlijk deels koffiedik kijken. Maar bij benzine eveneens.

Als je toch erg nieuwsgierig bent zou je eens een week een elektrische wagen kunnen huren, kosten rond €300 ws. maar wellicht een interessante ervaring.

[ Voor 4% gewijzigd door Wilke op 27-09-2026 22:22 ]

• wootahH
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:27
Wilke schreef op zondag 27 september 2026 @ 22:19:
Dus 20k km woon/werk en misschien nog eens 10 prive (?), dus 30k per jaar? Dat is best veel, hoe meer km's des te eerder de meerprijs van een EV uit kan.

Als je zowel thuis als op het werk niet kunt laden wordt dat uitermate frustrerend lijkt mij. Dan moet je elke keer hopen dat de dichtsbijzijnde laadpaal (a) beschikbaar is, (b) een betaalbaar tarief heeft, en (c) op een afstand is die je minimaal 2x per week wilt lopen. Dat laatste lukt op steeds meer plekken wel overigens.

Terzijde, zonnestroom thuis is leuk, maar als je overdag aan het werk bent, heb je daar in dit opzicht toch relatief weinig aan.

Momenteel is elektrisch rijden goedkoper per km (de "brandstof"kosten dan), zelfs als je bij gewone laadpalen (niet thuis) staat met het gemiddelde tarief. Snelladen is wel sowieso veel duurder. Hoe zich dat gaat ontwikkelen is natuurlijk deels koffiedik kijken. Maar bij benzine eveneens.

Als je toch erg nieuwsgierig bent zou je eens een week een elektrische wagen kunnen huren, kosten rond €300 ws. maar wellicht een interessante ervaring.
11Kw palen bij mij in de buurt zijn 63 cent. Terwijl ik bij bv tesla voor 41 cent(of lager) kan laden. Fastnet met cc is 69 cent of met abbo zelfs 54 cent dus valt ook nog mee.

Wachten op snelladen is voornamelijk saai, niet altijd per se duurder

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22:51
wootahH schreef op zondag 27 september 2026 @ 22:59:
[...]

11Kw palen bij mij in de buurt zijn 63 cent. Terwijl ik bij bv tesla voor 41 cent(of lager) kan laden. Fastnet met cc is 69 cent of met abbo zelfs 54 cent dus valt ook nog mee.

Wachten op snelladen is voornamelijk saai, niet altijd per se duurder
Bij mij ligt het er echt aan. Lader in de straat € 0,49, lader straat om de hoek € 0,78, lader 2 straten verder € 0,54. Er is geen enkele pijl op te trekken. Mijn overbuurman laad ook nog stukje verder weg soms omdat die ook onder de € 0,50 is. Dus het loont om gewoon te kijken in de app van de leverancier.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:11

Thomg

Aww yiss

Mijn ongegronde mening is dat ik geen EV zou kopen als ik deze niet zelf op kon laden tenzij er een soon-ish verwachting is om te verhuizen (< 3 jaar).

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
hneel schreef op zondag 27 september 2026 @ 21:57:
Hoe aantrekkelijk is het dan nog?
Heb je al een Excel gemaakt met de kosten, waarbij je meerdere auto's naast elkaar zet met de verwachtte kosten?

In mijn mening is dat de enige manier om een eerste, redelijk objectieve, indruk te krijgen.
Ook geef je dan direct een inkijkje in de auto's die je op het oog hebt. Vergelijk je een Porsche Taycan met een Porsche Panama of een Kia Picanto met een Dacia Spring? Neem je de VW e-Golf mee, of is die te oud en kijk je vanaf de VW ID.3. En gebruik je de auto daarbuiten nog? Een goede vakantie auto mag misschien iets duurder in totaal zijn dan een puur woon-werk verkeer auto.

Los daarvan, check ook even een App zoals ABRP (a better route planner) die kan bij elke paal meerdere laadpassen vergelijken. Kan vrij fors schelen.

• Cyphax
  • Laatst online: 22:07

Cyphax

Moderator LNX/AI
Ik heb ongeveer deze situatie. Ik heb geen oprit, wel zonnepanelen en een EV die ik dus aan de openbare laadpaal laad. Die laadpaal staat niet veel verderop. Hemelsbreed een meter of tien maar door de opzet van onze wijk moet ik wel om de wijk heen rijden om er te komen. :+

Evengoed staat ie meestal maar een paar keer per week aan de lader dus dat is allemaal prima te doen. Voorheen tankte ik eigenlijk ook nooit aan huis. :)

De prijs is belangrijker. Het tarief is bij ons 36 of 37 cent per kWh en dat is goedkoop genoeg om veel goedkoper uit te zijn dan bij benzine en dus nog steeds ontzettend aantrekkelijk. Zeker vanwege het toegevoegde comfort van een EV tov een verbrandingsmotor.

Ik werk trouwens meestal thuis maar op kantoor (40km enkele reis) kan ook geladen worden en ik heb nooit een volle batterij nodig. (maar omdat het thuis goedkoper is doe ik dat alleen als het nodig is)

[ Voor 21% gewijzigd door Cyphax op 28-09-2026 09:08 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:05

AMDFreak

Intel is zo..

Zelf rij ik ook EV, en heb geen laadmogelijkheid thuis. Je zou eigenlijk moeten checken hoe vaak er bij jou in de buurt een laadpaal vrij is.
En het advies is, om een auto uit te kiezen met een grote actieradius (500+) Dan hoef je 1x in de week te laden. Zit er ook een snellader bij jou in de buurt? Daar zou je in geval van nood ook ff een paar kwh kunnen trekken.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35 | Kia EV3 GT-BusinessLine 83kWh

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Het punt is dat ik thuis (en op het werk) geen oplaad mogelijkheid heb
Appartement? Koophuis?

Veel gemeentes staan VPA's toe. Wellicht ook in jouw gemeente. Helaas heb je daar in een appartement niets aan.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:00
Hier ook een EV zonder thuislaadmogelijkheid. Geen enkel issue hier. Soms moet ik hem een paar straten verderop zetten (maar dat vind ik dus geen issue). Ik ga pas laden als de auto onder de 20-30% zit. In zeldzame gevallen als ie wat hoger in de SOC zit maar dan rij ik langs de paal bij m'n huis en zie ik dat ie leeg is.

Werkt inmiddels al zo'n jaar of 4 a 5 maar je bent natuurlijk wel afhankelijk van of en hoeveel publieke palen je in de buurt hebt en hoe de buurt ermee omgaat (auto's geen 3 dagen aan een paal laten staan).
edit:
Afhankelijk van waar ik zit voor werk kan ik wel/niet laden bij klanten. Ik ga er iig nooit van uit. Ik heb in afgelopen 5 jaar denk ik 3x een supercharger moeten pakken om thuis te komen. Vind ik ook geen issue.

[ Voor 17% gewijzigd door Korvaag op 28-09-2026 09:33 ]

UNOX: The worst operating system

• Steefmeister
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:34
Bij jou lijkt me de crux te zitten in het feit dat je niet op het werk kunt opladen. Zelf kan ik aan huis niet laden, maar zijn er in de buurt wel wat palen. Die gebruik ik echter nooit, omdat zowel mijn vrouw als ik op het werk de auto kunnen laden zonder dat dat ooit een issue is. Zonder dat zou het denk ik een heel stuk frustrerender zijn.

https://www.youtube.com/@GoedBeterBier

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:19
Ik heb ongeveer twee maanden zonder eigen laadpaal gezeten. In die periode heb ik veel geladen via een gewoon 230V-stopcontact in de garage; een oprit hadden we gelukkig al.

Als ik sneller moest laden, gebruikte ik een Supercharger of een openbare laadpaal in de wijk. Die kosten hier slechts €0,32 per kWh en zijn van Vattenfall.

Bij mijn Model Y ligt het omslagpunt rond de €0,80 per kWh, vergeleken met een benzineauto die ongeveer 1 op 15 rijdt.

• targaryanwolf
Het punt is dat ik thuis (en op het werk) geen oplaad mogelijkheid heb, dus volledig afhankelijk zal zijn van openbare laadpunten.
Ben je al eens met je werkgever in gesprek gegaan over een laadpaal op het werk? Gezien veel bedrijven nog alleen maar elektrische bedrijfswagens aanschaffen lijkt het met niet onwaarschijnlijk dat er laadpalen gaan komen.

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Cyphax schreef op maandag 28 september 2026 @ 08:56:
Ik heb ongeveer deze situatie. Ik heb geen oprit, wel zonnepanelen en een EV die ik dus aan de openbare laadpaal laad. Die laadpaal staat niet veel verderop. Hemelsbreed een meter of tien maar door de opzet van onze wijk moet ik wel om de wijk heen rijden om er te komen. :+

Evengoed staat ie meestal maar een paar keer per week aan de lader dus dat is allemaal prima te doen. Voorheen tankte ik eigenlijk ook nooit aan huis. :)

De prijs is belangrijker. Het tarief is bij ons 36 of 37 cent per kWh en dat is goedkoop genoeg om veel goedkoper uit te zijn dan bij benzine en dus nog steeds ontzettend aantrekkelijk. Zeker vanwege het toegevoegde comfort van een EV tov een verbrandingsmotor.

Ik werk trouwens meestal thuis maar op kantoor (40km enkele reis) kan ook geladen worden en ik heb nooit een volle batterij nodig. (maar omdat het thuis goedkoper is doe ik dat alleen als het nodig is)
Het hangt allemaal natuurlijk maar net af van de opzet van de wijk, maar in veel gemeentes kun je, als je alleen openbaar kunt parkeren, een kabelgoot 'krijgen' (kost vaak iets) om toch te laden aan je eigen aansluiting. Maar dat kan alleen over een stoep heen.

Ik zie het hier in de regio veel, geen eigen oprit, auto aan de stoep en kabels in de tegels.

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:46

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Wij hebben 3 jaar ev gereden met alleen de mogelijkheid tot openbaar laden. Was het nog steeds rendabel, ja. Minder, maar voor ons nog steeds ja.

If you don't read a newspaper you are uninformed, if you do read a newspaper you are misinformed - Denzel Washington

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01:26
Toen de “keuze” voor een EV mij boven het hoofd hing ben ik met regelmaat lang de laadpalen van voorkeur gaan wandelen, gewoon om te zien hoe (on)problematisch de bezettingsgraad is.

Als je regelmatig thuiswerkt is het sowieso vrij eenvoudig gedurende de dag even in een koffiepauze de auto te verzetten, je hebt dus een vrij hoge mate aan flexibiliteit. Als je echt er van afhankelijk bent openbaar te laden en je stelt vast dat je bij thuiskomst in de regel geen opties hebt, noch later op de avond. Dan is dat echter een groot nadeel.

De kosten bereken je simpelweg in een Excel, zoals van anderen reeds voorgesteld.

[ Voor 17% gewijzigd door Cid Highwind op 28-09-2026 10:17 ]

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:08

Theo

moederbord

Strel je rijdt met een benzineauto een beetje rustig, dan rij je 1:18, dus 13 cent per km. Op stroom kun je met een EV een jaargemiddelde halen van 15 kWh/100 wanneer je ook rustig aan doet. Je hebt laadverliezen waardoor je 16.5 kWh/100 km verbruikt. Zit je onder 75 ct/kWh dan is electrisch rijden goedkoper.

Het nadeel van niet kunnen laden bij je eigen woning (ook niet op straat voor je huis met een laadkabel over de stoep!) is dat je altijd enorm afhnakleijk bent. Je bent afhankelijk van wat de aanbieders vragen voor hun laadstroom, je bent afhankelijk van waar de palen staan, en afhankelijk of je er eerder staat dan je buurman.

Persoonlijk zou ik niet zo snel voor een EV gaan wanneer er geen goed plan is om te kunnen laden; het op straat laden wanneer er schaarste is dat is geen goed plan. En een kilometer moeten lopen naar huis omdat daar wél een paal vrij was dat is ook geen goed idee.

Met benzine is er geen schaarste; een tankstation is overal, en worst-case moet je een paar minuten wachten om te kunnen tanken. Wanneer je wel thuis zou kunnen laden; dus voor je woning op straat met je eigen stekker (en een kabel over de stoep) dan is die schaarste er ook niet, en kun je altijd zonder gezeik laden (die auto aan de publieke laadpaal moet een paar uurtjes later ook weer worden verplaatst...)

Ik heb zelf ook een EV. Gelukkig kan ik op de eigen oprit laden. Maar als ik in de buurt kijk dan zijn de hoeveelheid palen beperkt, zijn ze bijna altijd bezet en kosten ze een vermogen (60 ct/kwh). Zonder eigen laadmogelijkheden zou ik nooit een EV hebben aangeschaft; dat is gewoon teveel onzekerheid en te duur..

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Zoals al gezegd, ligt er erg aan wat er in de buurt ligt.
Als je voor de deur een parkeervak hebt met een publieke paal waar je de hele nacht kunt laden tegen lage kosten, prima. Als je iedere dag langs een snellader moet ben je meteen véél duurder uit.

Ik zou zelf eerder gaan voor een veel luxere ICE van een paar jaar oud dan een jongere EV. Zeker met zo'n hoeveelheid kilometers is extra luxe het echt wel waard.

• Cyphax
  • Laatst online: 22:07

Cyphax

Moderator LNX/AI
Brazos schreef op maandag 28 september 2026 @ 09:39:
[...]

Het hangt allemaal natuurlijk maar net af van de opzet van de wijk, maar in veel gemeentes kun je, als je alleen openbaar kunt parkeren, een kabelgoot 'krijgen' (kost vaak iets) om toch te laden aan je eigen aansluiting. Maar dat kan alleen over een stoep heen.

Ik zie het hier in de regio veel, geen eigen oprit, auto aan de stoep en kabels in de tegels.
Je mag bij onze gemeente ook een kabel over de stoep leggen, ze zijn daar best redelijk in. Helaas zit er tussen de stoep en de auto ook nog een fietspad tussen. Daar mag je (logisch) geen kabel overheen leggen.

Saved by the buoyancy of citrus

• AMDFreak
  • Laatst online: 16:05

AMDFreak

Intel is zo..

Steefmeister schreef op maandag 28 september 2026 @ 09:17:
Bij jou lijkt me de crux te zitten in het feit dat je niet op het werk kunt opladen. Zelf kan ik aan huis niet laden, maar zijn er in de buurt wel wat palen. Die gebruik ik echter nooit, omdat zowel mijn vrouw als ik op het werk de auto kunnen laden zonder dat dat ooit een issue is. Zonder dat zou het denk ik een heel stuk frustrerender zijn.
Je zou eigenlijk die laadpalen in de straat juist meer moeten gebruiken, voor aanvraag van nieuwe palen kijkt onze gemeente iig naar de populariteit hiervan. Ben er alleen nog niet achter wanneer de gemeente het ermee eens is, dat de laadpaal "succesvol" wordt gebruikt, dat er een nieuwe geplaatst mag worden.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35 | Kia EV3 GT-BusinessLine 83kWh

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Het enige probleem dat ik met het laden op straat heb is dat ik hem steeds vergeet op te halen. Ik krijg wel een notificatie maar vaak mis ik die dan en dan uren later check ik mijn telefoon en voel ik me weer enorm lullig dat ik zo'n rottige paalklever ben. :N :+
Verder gaat het prima. M'n volgende huis zou wel, bij voorkeur, een eigen oprit hebben zodat ik een eigen paal kan plaatsen.

De vakantie heeft alweer heimwee naar mij

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-09 15:05
Met benzine is er geen schaarste; een tankstation is overal, en worst-case moet je een paar minuten wachten om te kunnen tanken.
Heb je het nieuws gezien de laatste tijd? 8)7

Ik rij EV en ik denk toch zeer regelmatig "Oh gelukkig heb ik geen last van dat gekloot dat er in de wereld gebeurd". Dus wat mogelijk handig is om mee te nemen in de berekening is een "comfort factor". Nou is dat lastig om in te schatten als je nog steeds afhankelijk bent van een laadgelegenheid, maar dan iig niet meer van een paar machtgeile flippo's met domme acties.

Ik weet niet waarom thuis laden geen optie is, maar als dat in de toekomst redelijkerwijs kan veranderen, dan is dat ook gunstig om mee te nemen.

En ikzelf vind persoonlijk het rijcomfort van een EV ook significant hoger dan een ICE, mocht je dat ook hebben valt er ook wat waarde te erkennen in rijcomfort/plezier :)

Complimentje?

• lasharor
  • Laatst online: 16:59

lasharor

7 december 2004

Ik zou absoluut geen EV nemen zonder eigen oplaadmogelijkheden. Ik heb 2 maanden moeten doen zonder eigen laadmogelijkheid. Waar ik mij toen behoorlijk aan heb gestoord:

Het alsmaar bezig moeten zijn met mijn auto. Opladen is niet inpluggen en vergeten maar actief ook weer de auto verzetten.
Ik moest een paar minuten lopen van en naar het oplaadpunt
Soms was er weer eens iets niet goed nadat ik weer thuis was. Kabel niet op slot etc. Kan je weer mooi terug.
Relatief duur (zeker in combinatie met mislopen ERE)

Wat mij betreft is het grote voordeel van thuis opladen dat je auto in principe altijd gereed is voor elke rit in Nederland. Ik heb dagen gehad waar ik meer dan 100kW heb geladen. Omdat ik 's morgens thuis kwam en dan 's middags weer een lange rit voor de kiezen had. Dan is het fijn dat je er vanuit kan gaan dat je auto na een paar uur weer klaar is voor gebruik.

• Bliz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:38
Ik heb het geluk dan mijn woonplaats aardig vol staat met redelijk geprijsde laadpalen waarvan er altijd wel een paar beschikbaar zijn binnen een paar minuten loopafstand. Ook bij veel opdrachtgevers kan ik vaak laden.
Dus praktisch gezien heb ik in Nederland weinig uitdagingen om op de straat te laden.

(Ik heb overigens een eigen oprit, dus vaak hoef ik hier niet gebruik van te maken)

Echter mijn ervaring is wel dat in sommige situaties dit kan verschillen. Een vriend van mij woont in een andere provincie en daar viel het me op dat je een aardige puzzel kunt hebben om een beschikbare laadpaal te vinden in de buurt.

Dus qua beschikbaarheid is het belangrijk om even te kijken of er in jouw omgeving voldoende palen beschikbaar zijn.
Ik gebruik hier zelf Chargemap voor. Daar staan veel palen op. Prijs is vervolgens afhankelijk van je laadpas aanbieder.

Daarnaast is het wellicht handig voor je situatie om een auto met een grotere accu aan te schaffen, dan hoef je ook minder vaak te laden.

Dat brengt ook ons direct bij een ander vraagstuk: Wie gaat je auto en de kosten voor het laden betalen?

Ik zie namelijk dat wanneer iemand een "pasje van de zaak" heeft er vaak ook beperkingen zijn waar je kunt laden (nadeel), maar dat je soms ook wat minder naar de prijs van de paal hoeft te kijken, want de werkgever betaald de iets te hoge laadprijs van de makkelijke paal in de buurt toch wel. (voordeel)

• Denktank
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 28-09 14:14
Dat openbaar laden zou mij toch een afknapper zijn. Lijkt doenbaar tot je een aantal malen bij een bezette paal aankomt. En de wagen later gaan ophalen is toch wat minder leuk als het koud en guur is of regent.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-09 12:31
targaryanwolf schreef op maandag 28 september 2026 @ 09:27:
[...]

Ben je al eens met je werkgever in gesprek gegaan over een laadpaal op het werk? Gezien veel bedrijven nog alleen maar elektrische bedrijfswagens aanschaffen lijkt het met niet onwaarschijnlijk dat er laadpalen gaan komen.
De omslag kan best snel gaan, bij ons zijn er intussen 32 dubbele laadpalen gezet (met de verwachting dat je 's middags omwisselt zodat er 64 man kan laden, er zijn 4 parkeerplaatsen bij een paal met 2 aansluitingen dus dat is een kleine moeite).

Een jaar voor de laadpalen er stonden was er nog een explicite mededeling van de facility manager dat laden iets privé is, dat het werk dat niet ging regelen...

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• targaryanwolf
naftebakje schreef op maandag 28 september 2026 @ 12:23:
[...]

De omslag kan best snel gaan, bij ons zijn er intussen 32 dubbele laadpalen gezet (met de verwachting dat je 's middags omwisselt zodat er 64 man kan laden, er zijn 4 parkeerplaatsen bij een paal met 2 aansluitingen dus dat is een kleine moeite).

Een jaar voor de laadpalen er stonden was er nog een explicite mededeling van de facility manager dat laden iets privé is, dat het werk dat niet ging regelen...
Ik werk in de zorgsector, hier wordt op den duur vanuit het gemeente trace vanaf de hoofdkabel een nieuwe kabel naar de parkeerplaats getrokken om zo laadpalen te kunnen realiseren. Gezien veel artsen en doktoren maar ook ander personeel elektrisch rijden (allemaal privé auto's trouwens) en dat dit vanuit de werkgever ook aangemoedigd wordt.

Heb bedragen gehoord wat het zou gaan kosten om de kabel te laten aanleggen en daar schrik je van, er staan nu 8 laadpalen verderop op de andere parkeerplaats van het ziekenhuis alleen vragen die 0,73ct per kWh wat natuurlijk absurd duur is.

• Brazos
  • Niet online
Martijn.C.V schreef op maandag 28 september 2026 @ 11:48:
[...]

Heb je het nieuws gezien de laatste tijd? 8)7

Ik rij EV en ik denk toch zeer regelmatig "Oh gelukkig heb ik geen last van dat gekloot dat er in de wereld gebeurd". Dus wat mogelijk handig is om mee te nemen in de berekening is een "comfort factor". Nou is dat lastig om in te schatten als je nog steeds afhankelijk bent van een laadgelegenheid, maar dan iig niet meer van een paar machtgeile flippo's met domme acties.

Ik weet niet waarom thuis laden geen optie is, maar als dat in de toekomst redelijkerwijs kan veranderen, dan is dat ook gunstig om mee te nemen.

En ikzelf vind persoonlijk het rijcomfort van een EV ook significant hoger dan een ICE, mocht je dat ook hebben valt er ook wat waarde te erkennen in rijcomfort/plezier :)
Ondanks de situatie in de wereld is er in Nederland nergens een tekort aan benzine. Het is overal te krijgen. De prijzen zijn hoog, maar voordat een EV interessant wordt moet je wel serieus kilometers maken. Ik rij zelf maar iets van 15.000 km p/j en dan kan elektrisch niet uit, ook al kan ik aan huis laden. Meer wegenbelasting, meer verzekering, meer afschrijving, de €125 die ik per maand aan energie zou besparen is al 3x weg aan vaste lasten.

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-09 13:56
Als er thuis geen palen in de buurt zijn kun je ook kijken of er bij je werk een aantal in de nabijheid staan. Zelfs op bedrijfsterreinen zijn er vaak mogelijkheden. Alternatief is zoals eerder genoemd gewoon met een thuislader op 220V. Duurt even maar dan heb je je thuistarief (ca 30 ct/kWh) en geen kleefboetes. En als je de hele nacht laadt kom je echt wel aan de 150 km per dag.

Gasloos sinds 2026, 15 kWp op t dak , 20 kW accu.

• targaryanwolf
Brazos schreef op maandag 28 september 2026 @ 13:37:
[...]

Ondanks de situatie in de wereld is er in Nederland nergens een tekort aan benzine. Het is overal te krijgen. De prijzen zijn hoog, maar voordat een EV interessant wordt moet je wel serieus kilometers maken. Ik rij zelf maar iets van 15.000 km p/j en dan kan elektrisch niet uit, ook al kan ik aan huis laden. Meer wegenbelasting, meer verzekering, meer afschrijving, de €125 die ik per maand aan energie zou besparen is al 3x weg aan vaste lasten.
Bij mij kon het vanaf 6000km al uit en ik heb een Model Y op papier zou ik €2500,- per jaar goedkoper uit zijn vs een ICE.

• pilskes
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Ik vrees dat de kosten komend jaar vooral in de MRB zitten die bij een EV veel hoger zijn dan bij een benzine auto. Dit weerhoud mij ervan om een EV aan te schaffen. Een beetje ruime EV is te duur/zwaar in vergelijking met een benzine auto

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:47
pilskes schreef op maandag 28 september 2026 @ 13:47:
Ik vrees dat de kosten komend jaar vooral in de MRB zitten die bij een EV veel hoger zijn dan bij een benzine auto. Dit weerhoud mij ervan om een EV aan te schaffen. Een beetje ruime EV is te duur/zwaar in vergelijking met een benzine auto
Ik hoor dit argument wel vaker, en ik begrijp hem. Maar men laat de lagere brandstofkosten en onderhoudskosten vaak buiten beschouwing, of onvoldoende in ieder geval.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:51

-tom-562

Oliesjeik

Dat de brandstofprijs dit jaar de 3 euro gaat bereiken maakt dan uit :?

Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>

• targaryanwolf
_Apache_ schreef op maandag 28 september 2026 @ 13:52:
[...]

Ik hoor dit argument wel vaker, en ik begrijp hem. Maar men laat de lagere brandstofkosten en onderhoudskosten vaak buiten beschouwing, of onvoldoende in ieder geval.
Ik heb een dynamisch contract en een laadpaal MID gecertificeerd is, krijg 13cent per kWh terug via ERE certificaten, meestal laad ik gratis op of voor een paar cent.

• Brazos
  • Niet online
-tom-562 schreef op maandag 28 september 2026 @ 13:54:
[...]

Ik tank al maanden stabiel zo'n €2,20 de liter op de hoek van de straat. Duur, maar de adviesprijs hoef je natuurlijk niet te betalen.

• WargamingPlayer
lasharor schreef op maandag 28 september 2026 @ 11:55:
Ik zou absoluut geen EV nemen zonder eigen oplaadmogelijkheden. Ik heb 2 maanden moeten doen zonder eigen laadmogelijkheid. Waar ik mij toen behoorlijk aan heb gestoord:

Het alsmaar bezig moeten zijn met mijn auto. Opladen is niet inpluggen en vergeten maar actief ook weer de auto verzetten.
Ik moest een paar minuten lopen van en naar het oplaadpunt
Soms was er weer eens iets niet goed nadat ik weer thuis was. Kabel niet op slot etc. Kan je weer mooi terug.
Relatief duur (zeker in combinatie met mislopen ERE)

Wat mij betreft is het grote voordeel van thuis opladen dat je auto in principe altijd gereed is voor elke rit in Nederland. Ik heb dagen gehad waar ik meer dan 100kW heb geladen. Omdat ik 's morgens thuis kwam en dan 's middags weer een lange rit voor de kiezen had. Dan is het fijn dat je er vanuit kan gaan dat je auto na een paar uur weer klaar is voor gebruik.
Ja, want iedere keer naar de benzinepomp is veel practischer.
  • Het alsmaar bezig moeten zijn met mijn auto. Opladen is niet inpluggen en vergeten maar actief ook weer de auto verzetten.
    Wanneer, ik zet hem 's-avonds neer en dan is ie de volgende dag geladen als we om 8:00 wegrijden. Hoef helemaal niet te verzetten.
    En overdag, goh, 50 meter lopen (of 35 meter voor andere laadpunt, of 150 meter voor 3e punt.) Non argument in de meeste gevallen.
  • Ik moest een paar minuten lopen van en naar het oplaadpunt.
    Wow. Echt bezwaarlijk.
  • Soms was er weer eens iets niet goed nadat ik weer thuis was. Kabel niet op slot etc. Kan je weer mooi terug.
    Of je doet het in 1 keer goed. Nog nooit last mee gehad. Ken ook geen mensen met dit issue. Zelfs mijn vrouw kan het (en die heeft nier eens een rijbewijs, maar springt al uit de auto als we mogen laden).
  • Relatief duur (zeker in combinatie met mislopen ERE).
    Wat is duur, gemiddelde EV rijd 15kWh voor 100km, dat is met dure laadpunten. Dat is met € 3,00 per 100km zonder afschrijving. met een benzine auto auto die 1:20 rijd is dat € 12,00 per 100km zonder afschrijving.
Even nadenken: 30.000 km/jaar, Peugeot 208 GT uit 2021 (gemiddeld met gelijk aantal KM's), en dan over bezit van 5 jaar (dan is auto 10 jaar):

Benzine:
Brandstof: € 3600 aan benzine per jaar = € 18.000 aan brandstof in 5 jaar.
Aanschafprijs: € 14.000
Wegenbelasting: € 420/jaar (2.100)
Onderhoud: € 700/jaar (3.500)
Kostprijs na 5 jaar: € 37.600

Electiciteit:
Brandstof: € 900 aan stroom per jaar = € 4.500 aan brandstof in 5 jaar.
Aanschafprijs: € 14.500
Wegenbelasting: € 204/jaar (1.020)
Onderhoud: € 400/jaar (2000)
Kostprijs na 5 jaar: € 22.020

EV is dus duurder (not dus).

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-09 15:00

SeatRider

Hips don't lie

WargamingPlayer schreef op maandag 28 september 2026 @ 13:57:
[...]

Benzine:

Electiciteit:
Volgens mij heb je de kosten van wegenbelasting omgedraaid?

Nederlands is makkelijker als je denkt

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:25

mjl

Ugh

WargamingPlayer schreef op maandag 28 september 2026 @ 13:57:
[...]

Ja, want iedere keer naar de benzinepomp is veel practischer.
  • Het alsmaar bezig moeten zijn met mijn auto. Opladen is niet inpluggen en vergeten maar actief ook weer de auto verzetten.
    Wanneer, ik zet hem 's-avonds neer en dan is ie de volgende dag geladen als we om 8:00 wegrijden. Hoef helemaal niet te verzetten.
    En overdag, goh, 50 meter lopen (of 35 meter voor andere laadpunt, of 150 meter voor 3e punt.) Non argument in de meeste gevallen.
  • Ik moest een paar minuten lopen van en naar het oplaadpunt.
    Wow. Echt bezwaarlijk.
  • Soms was er weer eens iets niet goed nadat ik weer thuis was. Kabel niet op slot etc. Kan je weer mooi terug.
    Of je doet het in 1 keer goed. Nog nooit last mee gehad. Ken ook geen mensen met dit issue. Zelfs mijn vrouw kan het (en die heeft nier eens een rijbewijs, maar springt al uit de auto als we mogen laden).
  • Relatief duur (zeker in combinatie met mislopen ERE).
    Wat is duur, gemiddelde EV rijd 15kWh voor 100km, dat is met dure laadpunten. Dat is met € 3,00 per 100km zonder afschrijving. met een benzine auto auto die 1:20 rijd is dat € 12,00 per 100km zonder afschrijving.
Even nadenken: 30.000 km/jaar, Peugeot 208 GT uit 2021 (gemiddeld met gelijk aantal KM's), en dan over bezit van 5 jaar (dan is auto 10 jaar):

Benzine:

Electiciteit:

EV is dus duurder (not dus).
Wegenbelasting wordt straks gelijk of wellicht hoger (door het gewicht).

Je wint het vooral op brandstof en onderhoud zolang er geen problemen ontstaan met de accu. Bij 2e hands wel een punt van aandacht, een enkele cel vervangen buiten garantie kan al 2,5-10k€ kosten.

En een EV rijd vaak comfortabler en is qua electronica vaak ook uitgebreider uitgerust.

-------

• targaryanwolf
Ik zou een XC60, Tiguan, KodiaQ of een Q5 moeten aanschaffen als ik dezelfde ruimte van een Model Y wou hebben, deze modellen zitten qua prijs en gewicht bijna gelijk aan de Model Y.

Persoonlijk zou ik dan voor de XC60 kiezen welke nagenoeg hetzelfde weegt als de Y, dus de MRB en verzekering zullen vrijwel gelijk zijn.

Nu hoeft niet iedereen zo'n grote bak te rijden natuurlijk, maar als een VW Golfje met een vergelijkbare EV op het gewicht zal vergelijken zal die EV altijd zwaarder zijn natuurlijk en wat duurder zijn in het MRB.

• lasharor
  • Laatst online: 16:59

lasharor

7 december 2004

@WargamingPlayer Ik begrijp nooit waarom men altijd zo aangevallen moet zijn wanneer een mede EV rijder een andere mening heeft.

Heel veel mensen zetten hem niet "even weg" in de avond, want ze wonen in een drukke wijk, moeten op zoek naar een oplaadpunt (3 straten verderop) of zitten in whatsapp kanalen om het allemaal een beetje te kunnen managen. Daar zit ik echt niet op te wachten hoor.

Wat mij betreft moet een auto ook voor een beetje gemak zorgen en dat doet een auto zonder eigen oprit in mijn optiek maar matig. Je kan mij echt niet wijsmaken dat het dezelfde "ervaring" is als een ICE auto.

• Stoorzendert
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 28-09 14:55
Dit is misschien vloeken in een EV-topic, maar heb je 'full-hybrid' overwogen? Ik rijd nu een klein maandje een full-hybrid Austral waarbij ik een gemiddelde haal van 1op22,2 (4,5l/100km). Dat is met de huidige benzineprijs (~€2,50/l) dus €0,11/km. Half elektrisch, half benzine, geen laadpaal. Ik rijd 65km enkele reis (woon/werk) per dag waarvan ongeveer de helft volledig elektrisch.

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:53
Mijn ervaring, na bijna 5 jaar en meer dan 100.000 aan elektrische kilometers, is dat het goed te doen is om elektrisch te rijden zonder eigen laadvoorziening maar dit kan per situatie verschillen.

In mijn woonsituatie, appartement met eigen parkeerplaats in garage en VvE die laden niet wil toestaan vanwege mogelijk brandgevaar, ben ik voor het laden van mijn auto afhankelijk van de publieke laadpalen in de omgeving.
In deze 5 jaar is het aantal laadpalen, binnen redelijke loopafstand, van 2 naar 10 stuks uitgebreid en het aantal keren dat ik niet heb kunnen laden omdat alle palen bezet waren is op één hand te tellen.

Ik heb het geluk dat is in een regio woon waar de tarieven van de publieke laadpalen met €0,3680/kWh nog redelijk laag zijn.
Mijn werkgever heeft ook een aantal laadpalen staan maar die zijn aanzienlijk duurder.

Het wegzetten van de auto als deze vol is heb ik nooit als een probleem gezien maar dat komt waarschijnlijk ook omdat ik dit meestal combineer met het uitlaten van de hond.

Aan alles komt een eind.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:47
targaryanwolf schreef op maandag 28 september 2026 @ 13:55:
[...]

Ik heb een dynamisch contract en een laadpaal MID gecertificeerd is, krijg 13cent per kWh terug via ERE certificaten, meestal laad ik gratis op of voor een paar cent.
Ja, maar het topic gaat nou net over als je geen laad(paal) mogelijkheden hebt aan huis.

Zo heb ik laatst een laadsessie gehad, waarbij de beheerder op ongeluk het tarief op 1 euro 70 gezet, ipv 60-70c. Gelukkig tankte ik maar enkele kWh's, dus ik voel hem niet zo. Maar als je dus een nachtje staat te laden aan een publieke paal om 80kWh binnen te krijgen. Dan is het wel zuur.

En die transparantie mis ik helaas. Een mini display op de paal met de kWh prijs zou geen slechte zet zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door _Apache_ op 28-09-2026 15:42 ]

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:59
Momenteel ben ik me aan het oriënteren op een andere auto. Ik twijfel momenteel tussen benzine of EV. Het punt is dat ik thuis (en op het werk) geen oplaad mogelijkheid heb, dus volledig afhankelijk zal zijn van openbare laadpunten.

Hoe aantrekkelijk is het dan nog? Zijn er mede-tweakers in dezelfde situatie? Dan hoor ik graag de ervaringen.

We hebben thuis wel zonnepanelen (zo'n 2200 kW) dus het voelt wel zuur als we binnenkort al het overschot gratis weg moeten geven terwijl tegelijkertijd de tarieven aan de paal hoger liggen dan thuis.

Normaal gesproken werk ik 4 dagen per week en woon-werkverkeer is zo'n 110 km per dag. Met een benzineauto hoef ik dus maar 1 keer per week te laden. Met een EV waarschijnlijk vaker.

Het gaat overigens sowieso een occasion worden. Nieuw valt simpelweg buiten mijn budget.
Persoonlijke ervaring... Vinex wijk in het zuiden des lands. +/- 25 palen in de wijk waar er nog elk jaar bijgeplaatst lijken te worden. Gelukkig meerdere van Vattenfal die nog voor 34 cent te gebruiken zijn. Kortom, voor 2 tientjes (77Kwh accu) weer dik 400km rijden. No-brainer anno 2026.

• targaryanwolf
_Apache_ schreef op maandag 28 september 2026 @ 15:32:
[...]

Ja, maar het topic gaat nou net over als je geen laad(paal) mogelijkheden hebt thuis.

Zo heb ik laatst een laadsessie gehad, waarbij de beheerder op ongeluk het tarief op 1 euro 70 gezet, ipv 60-70c. Gelukkig tank ik maar enkele kWh's, dus ik voel hem niet zo. Maar als je dus een nachtje staat te laden aan een publieke paal om 80kWh binnen te krijgen. Dan is het wel zuur.

En die transparantie mis ik helaas. Een mini display op de paal met de kWh prijs zou geen slechte zet zijn.
Ai, dat is duur. Bij mij in de wijk zijn er trouwens een aantal woningen die hun laadpaal openzetten voor openbaar gebruikt bij negatieve prijzen, nu zal het niet direct een vaart lopen. Maar misschien ook een optie voor TS om dat eens te bekijken.

• pilskes
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
-tom-562 schreef op maandag 28 september 2026 @ 13:54:
[...]

Ligt aan de kilometers die je rijdt

• deathmonkey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
Check even hoe vaak de laadpalen in de buurt vol zitten als je thuis komt van werk. Als dat acceptabel is kan je het sommetje maken wat het je bespaart aan brandstofkosten per jaar en of je dit het ongemak van naar de paal lopen waard vind. Voordeel is wel weer dat je nooit meer hoeft te tanken.

• T-Blizzard
  • Laatst online: 17:26
Wij hebben een Raval en een Model 3, zonder eigen laadpaal voor de deur (ook geen zonnepanelen). Alleen al in het wijkje waar wij wonen hebben we al 8 laadpalen beschikbaar. Ook zijn onze woon/werk kilometers verwaarloosbaar dus in de praktijk staat mijn Model 3 maar één keer per week aan de lader. Ik heb ook nog wel veel supercharge kilometers beschikbaar vanuit een actie toen. Ligt er ook een beetje aan hoe je er instaat denk ik. Ik besluit regelmatig op de zondag om even naar een supercharger te rijden, even momentje rust.... (er zijn zat mannen die 45 min op het toilet bivakkeren :+).

Daarnaast ben ik ook altijd autoliefhebber geweest en is het voor mij niet alleen maar een vervoersmiddel. De acceleratie en het comfort zijn mij ook wat waard. Maar goed dat is dus voor iedereen anders.

• WargamingPlayer
SeatRider schreef op maandag 28 september 2026 @ 14:09:
[...]

Volgens mij heb je de kosten van wegenbelasting omgedraaid?
Bij EV krijg je 70% korting.

• WargamingPlayer
lasharor schreef op maandag 28 september 2026 @ 14:17:
@WargamingPlayer Ik begrijp nooit waarom men altijd zo aangevallen moet zijn wanneer een mede EV rijder een andere mening heeft.

Heel veel mensen zetten hem niet "even weg" in de avond, want ze wonen in een drukke wijk, moeten op zoek naar een oplaadpunt (3 straten verderop) of zitten in whatsapp kanalen om het allemaal een beetje te kunnen managen. Daar zit ik echt niet op te wachten hoor.

Wat mij betreft moet een auto ook voor een beetje gemak zorgen en dat doet een auto zonder eigen oprit in mijn optiek maar matig. Je kan mij echt niet wijsmaken dat het dezelfde "ervaring" is als een ICE auto.
Hier zijn we van de 60 parkeerplekken naar 44 plekken gegaan omdat men anders niet de laadplekken in kon draaien. Hier kan niet iedereen meer in de straat parkeren, behalve… als je een EV hebt.

En ervaring, in wil nooit meer een brandstof auto. Iedere keer tanken, dat is echt vervelend. Ik stap in, rij weg, hoef nooit na te denken. Zelfs als we naar Frankrijk, Zuid België, UK gaan pakken we gewoon de auto zonder na te denken. Plan ook nooit, auto is eigenlijk geworden iets wat je pakt. Ik rij ongeveer 32000 km per jaar. Waarvan 4 keer per jaar naar de UK/Wales/Schotland. En tja, ik vergeet bijna dat je dan af en toe bij een fastcharger even moet laden. Maar tijdens een koffie en een broodje maakt dat ook niks uit.

• FAQ
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

FAQ

30% korting toch? Is 70% betalen.

• WargamingPlayer
FAQ schreef op maandag 28 september 2026 @ 22:31:
[...]

30% korting toch? Is 70% betalen.
Ja je hebt gelijk.

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:31

Punkrocker

Mostly harmless

targaryanwolf schreef op maandag 28 september 2026 @ 12:33:
[...]

Heb bedragen gehoord wat het zou gaan kosten om de kabel te laten aanleggen en daar schrik je van, er staan nu 8 laadpalen verderop op de andere parkeerplaats van het ziekenhuis alleen vragen die 0,73ct per kWh wat natuurlijk absurd duur is.
Dan kunnen ze de aanleg van de palen en de aansluiting een beetje terugverdienen....

"What do you get if you multiply six by nine..."

Pagina: 1