EV zonder thuis/werk laad mogelijkheid.

Pagina: 1
Acties:

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:31

hneel

denkt er het zijne van

Topicstarter
Momenteel ben ik me aan het oriënteren op een andere auto. Ik twijfel momenteel tussen benzine of EV. Het punt is dat ik thuis (en op het werk) geen oplaad mogelijkheid heb, dus volledig afhankelijk zal zijn van openbare laadpunten.

Hoe aantrekkelijk is het dan nog? Zijn er mede-tweakers in dezelfde situatie? Dan hoor ik graag de ervaringen.

We hebben thuis wel zonnepanelen (zo'n 2200 kW) dus het voelt wel zuur als we binnenkort al het overschot gratis weg moeten geven terwijl tegelijkertijd de tarieven aan de paal hoger liggen dan thuis.

Normaal gesproken werk ik 4 dagen per week en woon-werkverkeer is zo'n 110 km per dag. Met een benzineauto hoef ik dus maar 1 keer per week te laden. Met een EV waarschijnlijk vaker.

Het gaat overigens sowieso een occasion worden. Nieuw valt simpelweg buiten mijn budget.

• Overgeef Dave
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:14
Ik werk 3 dagen in de week, een rit van op en af 140km. Laden moet ik ook openbaar doen.

Ik denk dat het ervan afhangt of je voldoende laad mogelijkheden hebt in de buurt waar je woont. Ik zit in de luxe positie dat ik op 100 meter stappen woon van een 11 kw laadpark met 42 laders bij kantoren. Als ik thuis kom is iedereen weg. En als ik vertrek komen de eerste toe. Ik denk dat het belangrijk is dat je steeds zekerheid hebt dat je kan laden bij aankomst. Het laden an sich is het probleem niet als je ondertussen iets anders kan doen. Als je voldoende laadpunten hebt in een straal van een paar 100 m zit je goed.

Je,zou al eens een app kunnen installeren en kijken wat er in de buurt is. Dat park met 42 palen kende ik bvb niet omdat het achter de kantoor gebouwen ligt en je het vanaf de straatkant niet ziet.

Check wel de kosten per kw en of er kleef tarieven zijn. Ik kan op het laad park laden aan 39 cent. Dat is goedkoper dan benzine, zeker als je een zuinige ev hebt.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:24
Dus 20k km woon/werk en misschien nog eens 10 prive (?), dus 30k per jaar? Dat is best veel, hoe meer km's des te eerder de meerprijs van een EV uit kan.

Als je zowel thuis als op het werk niet kunt laden wordt dat uitermate frustrerend lijkt mij. Dan moet je elke keer hopen dat de dichtsbijzijnde laadpaal (a) beschikbaar is, (b) een betaalbaar tarief heeft, en (c) op een afstand is die je minimaal 2x per week wilt lopen. Dat laatste lukt op steeds meer plekken wel overigens.

Terzijde, zonnestroom thuis is leuk, maar als je overdag aan het werk bent, heb je daar in dit opzicht toch relatief weinig aan.

Momenteel is elektrisch rijden goedkoper per km (de "brandstof"kosten dan), zelfs als je bij gewone laadpalen (niet thuis) staat met het gemiddelde tarief. Snelladen is wel sowieso veel duurder. Hoe zich dat gaat ontwikkelen is natuurlijk deels koffiedik kijken. Maar bij benzine eveneens.

Als je toch erg nieuwsgierig bent zou je eens een week een elektrische wagen kunnen huren, kosten rond €300 ws. maar wellicht een interessante ervaring.

[ Voor 4% gewijzigd door Wilke op 27-09-2026 22:22 ]

• wootahH
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:59
Wilke schreef op zondag 27 september 2026 @ 22:19:
Dus 20k km woon/werk en misschien nog eens 10 prive (?), dus 30k per jaar? Dat is best veel, hoe meer km's des te eerder de meerprijs van een EV uit kan.

Als je zowel thuis als op het werk niet kunt laden wordt dat uitermate frustrerend lijkt mij. Dan moet je elke keer hopen dat de dichtsbijzijnde laadpaal (a) beschikbaar is, (b) een betaalbaar tarief heeft, en (c) op een afstand is die je minimaal 2x per week wilt lopen. Dat laatste lukt op steeds meer plekken wel overigens.

Terzijde, zonnestroom thuis is leuk, maar als je overdag aan het werk bent, heb je daar in dit opzicht toch relatief weinig aan.

Momenteel is elektrisch rijden goedkoper per km (de "brandstof"kosten dan), zelfs als je bij gewone laadpalen (niet thuis) staat met het gemiddelde tarief. Snelladen is wel sowieso veel duurder. Hoe zich dat gaat ontwikkelen is natuurlijk deels koffiedik kijken. Maar bij benzine eveneens.

Als je toch erg nieuwsgierig bent zou je eens een week een elektrische wagen kunnen huren, kosten rond €300 ws. maar wellicht een interessante ervaring.
11Kw palen bij mij in de buurt zijn 63 cent. Terwijl ik bij bv tesla voor 41 cent(of lager) kan laden. Fastnet met cc is 69 cent of met abbo zelfs 54 cent dus valt ook nog mee.

Wachten op snelladen is voornamelijk saai, niet altijd per se duurder

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Nu online
wootahH schreef op zondag 27 september 2026 @ 22:59:
[...]

11Kw palen bij mij in de buurt zijn 63 cent. Terwijl ik bij bv tesla voor 41 cent(of lager) kan laden. Fastnet met cc is 69 cent of met abbo zelfs 54 cent dus valt ook nog mee.

Wachten op snelladen is voornamelijk saai, niet altijd per se duurder
Bij mij ligt het er echt aan. Lader in de straat € 0,49, lader straat om de hoek € 0,78, lader 2 straten verder € 0,54. Er is geen enkele pijl op te trekken. Mijn overbuurman laad ook nog stukje verder weg soms omdat die ook onder de € 0,50 is. Dus het loont om gewoon te kijken in de app van de leverancier.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Mijn ongegronde mening is dat ik geen EV zou kopen als ik deze niet zelf op kon laden tenzij er een soon-ish verwachting is om te verhuizen (< 3 jaar).
Pagina: 1