Meterkast in het toilet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mhmert
  • Registratie: September 2026
  • Laatst online: 17:47
In mijn net aangekochte jaren 30 woning zit een stroom meter netjes weggewerkt in een kastje... op het toilet. De groepenkast zit erboven.

We willen beginnen met de verbouwing waar alle plafonds en vloeren open gaan dus mooi een moment om nieuwe kabels te trekken. En ook willen we in de toekomst wanneer we van de wachtlijst zijn verzwaren.

Nu is de vraag; gaat de verzwaring hier mogen of eist de netbeheerder (enexis) dan dat deze meter naar een betere plek gaat (of zelfs compleet binnen de eisen van een meterkast anno 2026)?

Enexis vertelde me aan de telefoon; dien een aanvraag in en zodra je aan de beurt bent gaan we de situatie beoordelen. Nou lekker dan, over 3 jaar komt iemand me vertellen of ik in de verbouwing die ik nu wil doen iets anders moet gaan doen.

Moet ik dan maar nu een complete meterkast gaan intekenen voor de energie meter?

Mijn suggestie was eigenlijk om de groepenkast ergens anders te plaatsen en de meter te laten zitten met een hoofdschakelaar er direct boven. Dan gewoon doorvoeren naar de nieuwe groepenkast in de trapkast. Deze voldoet echter niet aan de eisen voor een nieuwe meterkast anno 2026. Ik hoopte dat bij alleen verzwaren de meter wel op de huidige plek zou kunnen blijven.

Wat denken de tweakers experts van deze situatie, wat zouden jullie doen? Op input van mijn netbeheerder hoef ik dus niet te rekenen. Die waren vrij duidelijk en kortaf aan de telefoon.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/0KPhGcbH/IMG-4947.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/8fNxdtjX/IMG-4948.jpg

rechts zie je de trapkast, ik hoopte dat ik hier wel de groepenkast in zou kunnen maken. Maar als de netbeheerder alsnog een nieuwe meterkast gaat eisen heeft dat ook weinig zin.
Deze trapkast is eigenlijk ook een entree naar de kelder. Daar zitten de hoofdzekeringen van de netbeheerder en tevens de gas- en watermeters.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/ct0P7XrT/IMG-4949.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door mhmert op 28-09-2026 14:17 ]

Alle reacties

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:15
Ipv de groepenkast te verplaatsen, kan je ook kiezen om de WC om te bouwen tot meterkast.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:44
Waar zit de hoofdzekering?
Want die zie ik nergens op de foto's.

De trapkast gaat zeker niet aan de regels voldoen.
Ze gaan dan ook niet zomaar de kwh-meter daarheen verplaatsen.

Tussen de trap en het raam lijkt me nog voldoende ruimte te zitten voor een meterkast.
Ze gaan waarschijnlijk wel een nieuwe doorvoerbocht eisen.

[ Voor 76% gewijzigd door FRANQ op 28-09-2026 14:19 ]

www.fjmbouw.nl - AMD Ryzen 7 9800X3D RTX5070Ti 96GB DDR5

• mhmert
FRANQ schreef op maandag 28 september 2026 @ 14:15:
Waar zit de hoofdzekering?
Want die zie ik nergens op de foto's.

De trapkast gaat zeker niet aan de regels voldoen.
Ze gaan dan ook niet zomaar de kwh-meter daarheen verplaatsen.
Ik had zo in mijn hoofd dit te vertellen en dan doe je dat weer eens niet. Anyway, de trapkast bevat een trap naar de kelder. Onder in de kelder zitten de hoofdzekeringen van de elektra en ook de gas- en watermeters.

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:05
En wat zegt een plaatselijke aannemer / installateur? Komen die nog met een idee?

Trouwens: Zou wel kijken of je het kan verplaatsen. Ze zullen aangeven dat het allemaal naar de nieuwste eisen van de netbeheerder verbouwd moet worden. Anders komen ze niet zo snel. Daarom advies vragen.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:06
Als je een aanvraag indient moet je een foto maken en krijg je vanzelf goed of afkeur.

Verplaatsen is vrij duur, en waarheen dan?

• mhmert
jeroen3 schreef op maandag 28 september 2026 @ 14:51:
Als je een aanvraag indient moet je een foto maken en krijg je vanzelf goed of afkeur.

Verplaatsen is vrij duur, en waarheen dan?
Dat is precies wat ik aangeef in mijn tekst; ik heb de aanvraag gedaan maar ze pakken dat pas op zodra de wachtrij voorbij is. ergens over een jaar of 3 ofzo?

En ja, waarheen dan. ook precies de vragen die ik stel denk ik zo.

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

mhmert schreef op maandag 28 september 2026 @ 14:18:
[...]

Ik had zo in mijn hoofd dit te vertellen en dan doe je dat weer eens niet. Anyway, de trapkast bevat een trap naar de kelder. Onder in de kelder zitten de hoofdzekeringen van de elektra en ook de gas- en watermeters.
Kan je daar niet een fatsoenlijke groepenkast maken?

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23:57

servies

Veni Vidi Servici

Jij wilt sowieso de hele zooi aanpakken. Je wilt meer groepen en daar is nu al nauwelijks ruimte voor. Dus gewoon doen alsof je de verzwaring al krijgt en voorbereiden daarop. Diegene die de elektra gaat ombouwen zal dit ook moeten kunnen aangeven.
Gezien in de kelder de hoofdzekeringen zitten is er daar geen ruimte/mogelijkheid voor de complete groepen kast etc?

• mhmert
MarkyB schreef op maandag 28 september 2026 @ 14:56:
[...]

Kan je daar niet een fatsoenlijke groepenkast maken?
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/vmg9xWrV/IMG-4952.jpg

Alles wat je nu ziet in deze kast kan er prima uit, maar met die trap daar zo, de hoogte van de ruimte en deur denk ik dat dit ook niet is toegestaan volgens de netbeheerder. En ik zou dit heel graag hier willen maar ja als de netbeheerder daar pas "ooit" over kan oordelen....

• mhmert
servies schreef op maandag 28 september 2026 @ 14:58:
Jij wilt sowieso de hele zooi aanpakken. Je wilt meer groepen en daar is nu al nauwelijks ruimte voor. Dus gewoon doen alsof je de verzwaring al krijgt en voorbereiden daarop. Diegene die de elektra gaat ombouwen zal dit ook moeten kunnen aangeven.
Gezien in de kelder de hoofdzekeringen zitten is er daar geen ruimte/mogelijkheid voor de complete groepen kast etc?
Diegene die elektra gaat ombouwen = ik. Daarvan heb ik genoeg kennis. Maar ik ben geen kenner als het gaat om wat mag qua locatie van de netbeheerder en hoe (moeilijk) ze hier mee om gaan.

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Laat een uurtje een elektricien binnen komen om je problemen door te spreken. Deze zijn prima op de hoogte van wetgeving en mogelijkheden. Geef natuurlijk wel je intenties aan dat je alles verder zelf wil doen.

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:55
Zolang jij zegt, altijd zo geweest zal er niemand over vallen. Vaker voorbij zien komen dat men de planken waar de meterkast op zit voorzichtig los haalt en de flexibele leiding + meterkast gewoon in z'n geheel een stukje verplaatst zonder de verzegeling te verbreken.

IMHO de lokatie is practisch, maar voldoet o.a. niet aan de hoogte eis (2m40) denk ik. En ook de kast is geen kast, maar een trap naar beneden.

Ik mis ook de hoofdzekering van de netbeheerder. Waar zit die?

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:58
je kunt natuurlijk prima op een nieuwe locatie een groepenkast maken, dan maak je die zo dat daar later een hoofdschakelaar en meter onder kan worden aangesloten. dan hoeft je als over drie jaar de netbeheerder komt aleen die oude plek van de meter en die tijdelijke kabel die je ertussen had weg te halen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• mhmert
PROnline schreef op maandag 28 september 2026 @ 15:08:
Zolang jij zegt, altijd zo geweest zal er niemand over vallen. Vaker voorbij zien komen dat men de planken waar de meterkast op zit voorzichtig los haalt en de flexibele leiding + meterkast gewoon in z'n geheel een stukje verplaatst zonder de verzegeling te verbreken.

IMHO de lokatie is practisch, maar voldoet o.a. niet aan de hoogte eis (2m40) denk ik. En ook de kast is geen kast, maar een trap naar beneden.

Ik mis ook de hoofdzekering van de netbeheerder. Waar zit die?
Die trap op een eerdere foto naar beneden? dat is de kelder. Onder in de kelder daar zit de hoofdzekering

• mhmert
No Hands schreef op maandag 28 september 2026 @ 15:12:
je kunt natuurlijk prima op een nieuwe locatie een groepenkast maken, dan maak je die zo dat daar later een hoofdschakelaar en meter onder kan worden aangesloten. dan hoeft je als over drie jaar de netbeheerder komt aleen die oude plek van de meter en die tijdelijke kabel die je ertussen had weg te halen.
Ja dat wil ik dus ook doen. Maarja, die "nieuwe plek". Moet ik dan dus een nieuwe meterkast gaan opbouwen ergens in huis (binnen 3m ofzo v/d voordeur) met alle nieuwe eisen en dus extra ruimte offeren? Wie zegt dat die nieuwe ruimte wordt goedgekeurd zegmaar. Maar misschien is dat wel het allermakkelijkste inderdaad.

• djazzy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:55
Zit de hoofdzekering recht onder de bestaande meter in de kelder ?. zo ja laat hem de kelder inzakken en bouw daar kast op . Heeft de oude installatie dan waarschijnlijk ook gezeten.

uhm tja ik draai intel :) cel 1200 .gforce 2Ti

• mhmert
djazzy schreef op maandag 28 september 2026 @ 15:20:
Zit de hoofdzekering recht onder de bestaande meter in de kelder ?. zo ja laat hem de kelder inzakken en bouw daar kast op . Heeft de oude installatie dan waarschijnlijk ook gezeten.
helaas, totaal niet in de buurt.

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:55
Na nog een keer goed lezen, je wilt zegmaar 't privégedeelte van de groepenkast verplaatsen. Dus niet de meter zelf. Ik zou zeggen gewoon doen. Als er maar duidelijk en goed toegankelijk een hoofdschakelaar komt. Die hoort niet in de kelder. Hulpdiensten moeten vanuit de entree van de woning er snel en zonder veel zoeken bijkunnen.

Kwam dit online tegen en vond ik zelf ook best netjes. Of 't voldoet, dat blijft zeker bij oplossingen bij oude, echt oude huizen altijd een puntje.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IaCDswl.png

• mhmert
PROnline schreef op maandag 28 september 2026 @ 15:26:
Na nog een keer goed lezen, je wilt zegmaar 't privégedeelte van de groepenkast verplaatsen. Dus niet de meter zelf. Ik zou zeggen gewoon doen. Als er maar duidelijk en goed toegankelijk een hoofdschakelaar komt. Die hoort niet in de kelder. Hulpdiensten moeten vanuit de entree van de woning er snel en zonder veel zoeken bijkunnen.

Kwam dit online tegen en vond ik zelf ook best netjes. Of 't voldoet, dat blijft zeker bij oplossingen bij oude, echt oude huizen altijd een puntje.

[Afbeelding]
Bedankt voor het meedenken. Alleen, ik wil dus wel verzwaren en dus moet er ook een nieuwe meter komen. Dat moet enexis doen maar gaan ze dat dus doen als het in mijn situatie in het toilet zit of op jouw foto in zo'n kast. Of gaan ze zeggen, ja doei maak maar een mooie meterkast en dan komen we weer.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:31

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
mhmert schreef op maandag 28 september 2026 @ 13:52:
In mijn net aangekochte jaren 30 woning zit een stroom meter netjes weggewerkt in een kastje... op het toilet. De groepenkast zit erboven.

We willen beginnen met de verbouwing waar alle plafonds en vloeren open gaan dus mooi een moment om nieuwe kabels te trekken. En ook willen we in de toekomst wanneer we van de wachtlijst zijn verzwaren.

Nu is de vraag; gaat de verzwaring hier mogen of eist de netbeheerder (enexis) dan dat deze meter naar een betere plek gaat (of zelfs compleet binnen de eisen van een meterkast anno 2026)?

Enexis vertelde me aan de telefoon; dien een aanvraag in en zodra je aan de beurt bent gaan we de situatie beoordelen. Nou lekker dan, over 3 jaar komt iemand me vertellen of ik in de verbouwing die ik nu wil doen iets anders moet gaan doen.

Moet ik dan maar nu een complete meterkast gaan intekenen voor de energie meter?

Mijn suggestie was eigenlijk om de groepenkast ergens anders te plaatsen en de meter te laten zitten met een hoofdschakelaar er direct boven. Dan gewoon doorvoeren naar de nieuwe groepenkast in de trapkast. Deze voldoet echter niet aan de eisen voor een nieuwe meterkast anno 2026. Ik hoopte dat bij alleen verzwaren de meter wel op de huidige plek zou kunnen blijven.

Wat denken de tweakers experts van deze situatie, wat zouden jullie doen? Op input van mijn netbeheerder hoef ik dus niet te rekenen. Die waren vrij duidelijk en kortaf aan de telefoon.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

rechts zie je de trapkast, ik hoopte dat ik hier wel de groepenkast in zou kunnen maken. Maar als de netbeheerder alsnog een nieuwe meterkast gaat eisen heeft dat ook weinig zin.
Deze trapkast is eigenlijk ook een entree naar de kelder. Daar zitten de hoofdzekeringen van de netbeheerder en tevens de gas- en watermeters.

[Afbeelding]
Zo werkt het wel, of je moet het opbouwen volgens de meterkast richtlijnen Dan heb je (bijna) zekerheid dat het goed wordt gekeurd. Mijn ervaring met dit soort situaties is vooral met eneco in de binnenstad van rotterdam en dan is het al snel goed als de nieuwe situatie beter is dan de oude, maar sommige netbeheerders zijn daar moeilijker mee.

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:44

Wailing_Banshee

You're Next

djazzy schreef op maandag 28 september 2026 @ 15:20:
De hoofdzekering moet in de eerste ruimte na de (een) voordeur. En ik meen maximaal 3 meter van de gevel af. Als dat niet kan (bijv. onveilige situatie) kun je ontheffing aanvragen.
Wij hebben dat 20 jaar geleden ook moeten doen. De meterkast zat vlak bij de voordeur, maar in de vluchtroute (de gang is niet zo heel breed, namelijk zo breed als dat een voordeur is). Dus is hij in een aanliggende ruimte, onder de trap, geplaatst.

De kast is minder belangrijk, zolang de juiste vloerplaat en achterplaat maar gebruikt zijn. (wij hebben er zelfs nog steeds geen kast omheen zitten, alleen de vloerplaat, een achterplaat en een zijplaat.

De schakelkasten mag je natuurlijk overal plaatsen (ik zou ze wel ergens plaatsen waar je bij kunt :p)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:41

Aganim

I have a cunning plan..

RonnieKo schreef op maandag 28 september 2026 @ 14:47:
Trouwens: Zou wel kijken of je het kan verplaatsen. Ze zullen aangeven dat het allemaal naar de nieuwste eisen van de netbeheerder verbouwd moet worden. Anders komen ze niet zo snel. Daarom advies vragen.
Ligt wel aan de netbeheerder en wie je treft. Ik zit zelf in Liandergebied, dus over Enexis kan ik niets zeggen, maar die waren daar erg schappelijk in bij onze verbouwing. Zolang de nieuwe meterkast binnen een meter of 2 van een deur zat, voorzien van een correcte bodemdoorvoer/vloerplaat en zoveel mogelijk voldeed aan de formaten die tegenwoordig gesteld worden vonden ze alles prima, mijn zaakbehandelaar was daar heel pragmatisch in. Je kan in een bestaande woning, zeker eentje van 70 jaar oud, nu eenmaal niet altijd aan de eisen van deze tijd voldoen, aldus zijn woorden.

De nieuwe meterkast is gekomen op de plek waar de gasmeter al hing, die hing echter op 2 meter hoogte en dus eigenlijk niet in de juiste zone binnen de kast. Hij stelde zelf voor om die lekker te laten hangen, vond hij zonde van ons geld om die naar beneden te verplaatsen. Bij een bestaande woning worden die eisen dus niet altijd strikt aangehouden. Maar mijn ervaring is uiteraard n = 1.

[ Voor 3% gewijzigd door Aganim op 28-09-2026 15:41 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:58
mhmert schreef op maandag 28 september 2026 @ 15:18:
[...]

Ja dat wil ik dus ook doen. Maarja, die "nieuwe plek". Moet ik dan dus een nieuwe meterkast gaan opbouwen ergens in huis (binnen 3m ofzo v/d voordeur) met alle nieuwe eisen en dus extra ruimte offeren? Wie zegt dat die nieuwe ruimte wordt goedgekeurd zegmaar. Maar misschien is dat wel het allermakkelijkste inderdaad.
ja maar er zijn bij elke netbeheerder gewoon richtlijnen waar die ruimte aan moet voldoen. Je wil je groepenkast ook aanpassen aan de huidige normen, je wil genoeg groepen, etc. dat past allemaal niet in ene hoekje boven je plee. Dat kun je zien als extra ruimte opofferen, ik zou het zien als zorgen dat je er de komende 25 jaar weer tegenaan kan. Alles gaat straks elektrisch, alles. Je groepenkast is zo een beetje de belangrijkste ruimte in je huis straks.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:11
Als de hoofd zekeringen nu in de kelder zitten, hoe is de gevel waar die aan grenst? Want eventueel zou een buitenkast dan zelfs makkelijker zijn....
Pagina: 1