advies voor wifi verbeteren.

Pagina: 1
Acties:

• brogel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:21
Ik ben op zoek naar een degelijke, maar ook betaalbare, oplossing voor bij mijn zus.
Ze is niet geïnteresseerd in al die computer en netwerk prullen, maar ze wil gewoon WiFi hebben voor de tablet en gsm door heel het huis. Dus het moet niet het laatste of snelste zijn.

Wat info:
Momenteel staat de Telenet modem/router in de hal.
Ze heeft eens goedkope powerline dingen gekocht maar ik heb me niet gewaagd om die in te stellen. De dingen vallen ook wel eens weg.
Ze heeft nergens UTP kabel liggen (kunnen eventueel naar de slaapkamer een kabel doorboren vanuit de hal en ook de kelder is misschien wel een optie)
Indien mogelijk had ze graag wifi op gelijkvloers, kelder en buiten.

Ben niet echt mee met wat momenteel een degelijke prijs/kwaliteit oplossing is.
Ga ik het beste met degelijke powerline plugs of eerder naar een mesh systeem? Wat merk/type raad je aan?

WP:Pana 9H --- PV: 13.4kWp --- accu: 7kWh

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:16

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Houd er rekening mee dat bij Mesh bij elke AP sprong de snelheid door 2 gedeeld gaat worden. Dus bij elke sprong verder word het nog trager.
Powerline kan goed werken, maar heeft nooit de voorkeur.

Beste is gewoon kabels trekken, en dan AP's ophangen.

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• brogel
CrankyGamerOG schreef op maandag 28 september 2026 @ 10:51:
Houd er rekening mee dat bij Mesh bij elke AP sprong de snelheid door 2 gedeeld gaat worden. Dus bij elke sprong verder word het nog trager.
Powerline kan goed werken, maar heeft nooit de voorkeur.

Beste is gewoon kabels trekken, en dan AP's ophangen.
Oej dat wist ik niet, bedankt.
Waarom is powerline een probleem?

Ja inderdaad kabel trekken zou het beste zijn. maar de woning is volledig afgewerkt. En natuurlijk ligt de hal niet in het midden.

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:16

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Kabels trekken voor zover het kan. Als het echt niet anders kan, powerline, en als dat echt te instabiel is, mesh.

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:13
Zoek een router die tot een hogere dBm kan. De meeste kunnen maar tot 20dBm wifi, maar er zijn routers die hoger kunnen wat vele malen sterker bereik geeft.

Ik heb zelf een Flint2 op 27dBm draaien.

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 21:26
SCIxX schreef op maandag 28 september 2026 @ 11:02:
Zoek een router die tot een hogere dBm kan. De meeste kunnen maar tot 20dBm wifi, maar er zijn routers die hoger kunnen wat vele malen sterker bereik geeft.

Nouja dan moeten de andere apparaten ook even hard terug kunnen communiceren, dat is niet altijd het geval.

De woning is afgewerkt, nergens loze leidingen die je kan gebruiken?
Langs radiator buizen trekken?
Plinten waar kabels doorheen kunnen?
Kabelgootjes die mooi weggewerkt kunnen worden?
Etc..

Er kan veel zonder boren.

[ Voor 20% gewijzigd door grasmanek94 op 28-09-2026 11:28 ]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:21

lier

MikroTik nerd

Maximaal zendvermogen is beperkt door wet- en regelgeving. Hiervan afwijken is illegaal, los van dat het in het algemeen asociaal is.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:53
brogel schreef op maandag 28 september 2026 @ 10:57:
[...]

Oej dat wist ik niet, bedankt.
Waarom is powerline een probleem?

Ja inderdaad kabel trekken zou het beste zijn. maar de woning is volledig afgewerkt. En natuurlijk ligt de hal niet in het midden.
Powerline heeft een hoge start latency (je eerste ping duurt veel langer), is gevoelig voor grootgebruikers op dezelfde groep en verliest héél veel snelheid wanneer je over verschillende groepen gaat. Eigenlijk anno 2026 niet snel een zinnige optie.

Een TP-Link Deco set is mijn advies. Iedereen kan het instellen en indien de snelheid tegenvalt is het altijd nog mogelijk om bedraad aan te sluiten. Je kunt ook één van de 2 (of 3) units bedraad aansluiten.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Zou eerst eens via marktplaats een setje TPlink Deco M4's kopen voor een paar tientjes (worden erg veel aangeboden omdat je die gratis bij Ziggo kreeg). Sluit er 1 bekabeld aan op het modem (ws. in de meterkast, omdat het modem daar staat, maar misschien kun je die kabel wat verder doortrekken naar een ruimte waar je daadwerkelijk wifi wilt hebben). Dan nog 1 of 2 van die Deco's op een strategische plek zodat ze elkaars signaal kunnen oppakken en versterken. Dus niet te ver weg van elkaar.

Snelheid gaat idd naar beneden als je er meerdere na elkaar zet. Kijk dus of je met zo min mogelijk Deco's uit kunt. Maar dan nog, als ze 'gewoon internet op de telefoon en tablet' wil dan maakt het ook niet zo enorm uit of het nou 50Mbit, 100Mbit of 500Mbit is lijkt me.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:01
brogel schreef op maandag 28 september 2026 @ 10:44:
Ze heeft eens goedkope powerline dingen gekocht maar ik heb me niet gewaagd om die in te stellen. De dingen vallen ook wel eens weg
Als die "dingen" aanwezig zijn kan je deze natuurlijk toch gewoon eens gebruiken/proberen?
Om welke Powerlines gaat het dan precies?
Afhankelijk van het merk zijn er monitor/configuratie tools beschikbaar zoals Devolo Cockpit en TP-Link Powerline-Configuratie tool

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:35
Eens met @sdk1985 en @Palomar.

Gewoon beginnen met een mesh-setje. En zet ze wel zo goed mogelijk neer, niet achter een bank omdat ze zo lelijk zijn of ergens anders verstoppen maar goed, strategisch geplaatst.
Zorg wel dat je dezelfde SSID en wachtwoord overneemt van je huidige WIFI en zet daarna de WIFI van je huidige router compleet uit zodat alleen het mesh-setje werkt. Bijvoorbeeld zo'n TPlink Deco M4 setje.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• brogel
Bedankt voor de snelle reacties en suggesties. Ik ga het bekijken en voorstellen.

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15:43
SCIxX schreef op maandag 28 september 2026 @ 11:02:

Ik had geen idee dat na al die jaren, dit compleet nutteloos 'advies' nog steeds gegeven wordt. Wifi is een 2-weg communicatiesysteem. Als jij heel hard kan roepen, kan iemand 100m verder je misschien wel verstaan, maar als die niet zo hard als jij kan roepen, ga jij het antwoord nooit verstaan. Dus, een wifi AP laten knallen, zorgt alleen maar voor frustratie want op je mobiele telefoon ga je alle balkjes hebben, maar je telefoon kan niet terug stralen, en dan krijgen we die opmerkingen "ik heb alle balkjes wifi op mijn telefoon maar het gaat niet vlot of is niet stabiel".

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:35
Tha Render_2 schreef op maandag 28 september 2026 @ 13:56:
[...]

Ik had geen idee dat na al die jaren, dit compleet nutteloos 'advies' nog steeds gegeven wordt. Wifi is een 2-weg communicatiesysteem. Als jij heel hard kan roepen, kan iemand 100m verder je misschien wel verstaan, maar als die niet zo hard als jij kan roepen, ga jij het antwoord nooit verstaan. Dus, een wifi AP laten knallen, zorgt alleen maar voor frustratie want op je mobiele telefoon ga je alle balkjes hebben, maar je telefoon kan niet terug stralen, en dan krijgen we die opmerkingen "ik heb alle balkjes wifi op mijn telefoon maar het gaat niet vlot of is niet stabiel".
Aanvulling: Als iemand vlakbij jouw oor gigantisch gaat schreeuwen, versta je het ook niet.

Hoge dBm werkt juist tegendraads. Beter meerdere accespoints met lage dBm dan 1 met een hoge.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:13
Tha Render_2 schreef op maandag 28 september 2026 @ 13:56:
[...]

Er is echter meer dan een mobiele telefoon. Macbooks kunnen hoger dan 20 er zijn genoeg wifi adapters voor pc/laptop die meer dan 20 kunnen.

Tevens eens met je punt qua 2 way communicatie, maar hier is wat nuance nodig denk ik. Als je een film streamt zal dat 90%+ communicatie zijn van je router naar je tv.

[ Voor 9% gewijzigd door SCIxX op 28-09-2026 15:15 ]

• brogel
Het versterken van de antennen gaat het toch niet worden denk ik hoor.
De deco M4 vind ik wel een heel goed suggestie, zijn inderdaad nog goed en goedkoop te vinden.

Welke AP raden jullie aan moesten we toch nog kabels kunnen trekken? Of dan ook voor de deco M4 gaan?
Zie dat unifi AC Lite APs ook nog wel betaalbaar beschikbaar zijn. Zou dat echt beter zijn of dan toch maar de deco M4s met kabel aansluiten?

Pagina: 1