Wifi netwerk thuis optimaliseren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• sybvdwiel
  • Registratie: September 2026
  • Laatst online: 00:50
Beste

Wij willen graag overal thuis dekkend snelle wifi hebben. Nu doen we dit op een best onhandige manier, en zou ik graag willen weten wat ik kan veranderen om de wifi te optimaliseren.

De situatie nu:

We hebben sinds kort weer een nieuwe provider - odido- met 400 mbps. De inbegrepen modem, ZyXEL EX5601-T1, staat in de meterkast en heeft daarom amper bereik met het huis. Dit hebben we opgelost door een internetkabel naar de woonkamer te leggen waar een AX55 staat als AP. Daarnaast, ligt een internetkabel naar de zolder waar een AX10 staat als AP. Beide APs hebben een eigen netwerk (2.4ghz & 5.0 ghz los). ZyXel heeft een gecombineerd 2.4ghz en 5.0ghz netwerk.

Dit zorgt voor de volgende situaties: gebruik zolder2.4ghz voor beste verbinding in badkamer, slaapkamer 1/2 beste verbinding met woonkamer5.0ghz etc. Voor een slaapkamer gebruiken we zelfs de verbinding van de Zyxel modem, omdat die rechtboven de meterkast zit en hier dus weer de enigste fijne verbinding geeft. Achterin de tuin in de veranda valt ook de wifi weg.

Conclusie:
U kunt zicht voorstellen dat dit aardig vervelend en onhandig kan zijn. We zijn tevreden met de 400 mbps snelheid, maar zouden graag horen wat wij kunnen doen om ons wifi thuis te optimaliseren. Bvb een oplossing om een goed samenwerkend mesh netwerk te maken.

Vraag: Op welke manier(en) kan ik de wifi in ons huis het beste optimaliseren?

Apparatuur:

ZyXEL EX5601-T1
TP link aether ax10
TP link aether ax55
3 ongebruikte Deco M4 pods die gebruikt zouden kunnen worden.

Alle reacties

• sybvdwiel
  • Registratie: September 2026
  • Laatst online: 00:50
Wat ik al geprobeerd heb:

- EasyMesh bekabeld via de ZyXEL tussen AX10 en AX55. Soms toonde de easymesh aan dat de AX10 bekabeld verbonden was met de easymesh, maar ging het apparaat de hele tijd offline of verbond daarna draadloos met de AX55 (waardeloze verbinding door de afstand). Dit lukte me dus ook niet.

- De ZyXEL, AX10, AX55 allemaal smart connect op een SSID met hetzelfde wachtwoord, maar dan pakte die op zolder gewoon de ZyXEL in de meterkast met ontzettend slechte internet. Op andere plekken bleef die ook verbonden met de verder weg zwakkere router/modem verbonden.

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Die 'internetkabels' lopen die naar ZyXEL EX5601-T1?

Indien ja. Dan ik zou ik het volgende is doen. Deco M4 aansluiten op je Zyxel en die andere 2 ipv de AX. Dan heb je in elk geval 1 systeem wat onderling hetzelfde is.

Zet wifi op Zyxel uit.

Deco M4 geen idee wat daar precies mogelijk is. Geen ervaring met Deco wel met EAP van TP-Link.

Maar ik zal vertellen hoe hier de wifi is opgezet.

3 SSIDs
  • voor telefoons, iPad en laptops op 5Ghz
  • voor Gasten op 5Ghz (apart netwerk kunnen dan niet kloten met de Chromecast of smart tv)
  • voor IoT hier hangt de Robot en Homewizard zit op 2.4 Ghz
Nu kan ik niet inschatten waar die accesspoints staan en hoe groot je huis/tuin is. Als je op elke verdieping vooraan het huis hebt staan, dan heb je achter in de tuin op 5Ghz geen bereik.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe - Globalping Probe