Hoi!
Ik zoek vooral wat meningen en advies om over na te denken voordat ik veel geld ergens heen gooi: Op AM4 blijven en upgraden of naar AM5 gaan?
Ik heb een computer uit 2021 die ik elk jaar iets heb geüpdatet wanneer nodig, en nu zijn de CPU en mobo aan de beurt. Reden is dat ik enkele sim- en rts-spellen speel die best CPU-intensief zijn. Met Transport Fever 3 die deze week uitkomt, met recommended specs van een Intel Core i7-13700K of AMD Ryzen 7 7800X3D loop ik dus nu echt hopeloos achter. De voorganger had ik al moeite mee.
Maar welke update zal ik uitvoeren? Het verschil is groot, de meningen online verdeeld, en de prijs... duur!
(aanschafprijzen mag je negeren, die kloppen toch niet meer)
Prijs: Rond de €500: De 5800X3D (€330) + mobo (€150~200)
Pros: Relatief goedkoop
Cons: Last-gen, mist performance van AM5, geen verdere upgrades mogelijk op AM4, en hoewel mobo-keuze an sich prima is kan ik nieuwe features en generatie-updates wel vergeten.
Mobo en RAM nog niet uitgezocht; eerst maar eens platform en CPU kiezen.
Prijs: Rond de €1000: CPU (€300~400), mobo (€~200), RAM 32GB (€500... vooralsnog.. als ik geluk heb...)
Pros: Recent platform, upgrades mogelijk, nieuwste features, kan weer een paar jaar zonder nadenken genieten.
Cons: Dubbel zo duur als optie 1 voor niet per se dubbel de performance.
Geld is duur.
Dus €500 tot €1000 kan prima, maar leuk is anders.
Videobewerking is een wens om video's van de games die ik speel te kunnen maken, maar niet belangrijker dan de games dus.
Programmeren en virtualisatie voor hobby-projecten. Niks zwaars; huidige PC trekt het prima.
Games: (komt meer bij na upgrade en met Winter Sales)
Het zou fijn zijn deze ook te kunnen spelen op 165fps.
Ik heb ook wat andere oudere topics bekeken over dit onderwerp, maar de markt is nu geheel anders.
Ik zoek vooral wat meningen en advies om over na te denken voordat ik veel geld ergens heen gooi: Op AM4 blijven en upgraden of naar AM5 gaan?
Ik heb een computer uit 2021 die ik elk jaar iets heb geüpdatet wanneer nodig, en nu zijn de CPU en mobo aan de beurt. Reden is dat ik enkele sim- en rts-spellen speel die best CPU-intensief zijn. Met Transport Fever 3 die deze week uitkomt, met recommended specs van een Intel Core i7-13700K of AMD Ryzen 7 7800X3D loop ik dus nu echt hopeloos achter. De voorganger had ik al moeite mee.
Maar welke update zal ik uitvoeren? Het verschil is groot, de meningen online verdeeld, en de prijs... duur!
Huidige computer
Een beetje door de jaren heen bij elkaar gesprokkeld en vrijwel alles is een keer vernieuwd of uitgebreid sinds 2021 behalve de CPU en mobo.| # | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 5600X Boxed | € 152,99 | € 152,99 |
| 1 | Moederborden | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | € 128,86 | € 128,86 |
| 1 | Videokaarten | Powercolor Hellhound AMD Radeon RX 9070 XT | € 863,99 | € 863,99 |
| 1 | Behuizingen | be quiet! Light Base 600 LX Zwart | € 136,- | € 136,- |
| 1 | Monitors | LG UltraGear 34GN850-B Rood, Zwart | € 543,47 | € 543,47 |
| 1 | Processorkoeling | Arctic Freezer 36 A-RGB (Black) | € 28,16 | € 28,16 |
| 1 | Toetsenborden | Keychron Q3 Knob (Gateron Brown, Qwerty US) Zwart | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Muizen | HyperX Pulsefire Dart | € 126,53 | € 126,53 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Trident Z Neo F4-3600C16D-32GTZNC | € 281,93 | € 281,93 |
| 1 | Voedingen | Fractal Design ION+ 760W Platinum | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Interne ssd's | Crucial MX500 2,5" 1TB | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Interne ssd's | Samsung 970 EVO 1TB | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Interne ssd's | Samsung 990 Pro (zonder heatsink) 2TB | € 315,- | € 315,- |
| 1 | Hoofdtelefoons | Sennheiser HD 560s (Zwart) | € 125,- | € 125,- |
| Totaal | € 2.701,93 | |||
Waar ik tegenaan loop
Voor wat het is, is het een hele degelijke machine die de meeste nieuwe spellen op zich nog prima aankan op vrij hoge kwaliteit op ultrawide 1440p. Maar toch merk ik problemen met:- Spellen die meer vragen dan mijn CPU kan
- Ik mis dingen als Wifi en Bluetooth en uitbreidingskaarten kosten ook geld
- MOBO met verouderde/ontbrekende headers (denk USB, RGB, etc) - mijn case heeft nu een loze USB-C en een uitbreidingskaart kost ook geld.
- MOBO met verouderde PCIE lanes (klein verschil in praktijk, maar als ik toch bezig ben)
Toch jammer van de SSDs en GPU die daar wat mee moeten kunnen. - Geen doorgroeimogelijkheden binnen AM4
- Missende features van MOBO en CPU - vooral qua sturing en samenwerking tussen componenten
- Ik wil de huidige CPU + mobo ombouwen naar een NAS computer waar ik o.a. al 16GB DDR4 RAM en andere onderdelen voor heb liggen van vorige upgrades.
Keuzes
De keuze voor upgraden lijken mij dus strikt te gaan tussen een Ryzen 5800X3D Anniversary Edition, of een switch naar AM5.1: AM4 Ryzen 7 5800X3D + mobo
De goedkope optie. Mobo nog niet uitgezocht; wel wat opties aan het vergelijken.Prijs: Rond de €500: De 5800X3D (€330) + mobo (€150~200)
Pros: Relatief goedkoop
Cons: Last-gen, mist performance van AM5, geen verdere upgrades mogelijk op AM4, en hoewel mobo-keuze an sich prima is kan ik nieuwe features en generatie-updates wel vergeten.
2: AM5 upgraden (Ryzen 7800X3D / 9800X3D + mobo + RAMduur)
De dubbel-zo-dure-optie, waarin de 7800X3D en 9800X3D zo weinig verschillen in prijs (relatief aan totaal) dat ik dan direct overweeg de laatste te pakken en weer 5 jaar mijn kop in het zand te duwen betreft platform updates.Mobo en RAM nog niet uitgezocht; eerst maar eens platform en CPU kiezen.
Prijs: Rond de €1000: CPU (€300~400), mobo (€~200), RAM 32GB (€500... vooralsnog.. als ik geluk heb...)
Pros: Recent platform, upgrades mogelijk, nieuwste features, kan weer een paar jaar zonder nadenken genieten.
Cons: Dubbel zo duur als optie 1 voor niet per se dubbel de performance.
Afrondend
Keuzes zijn moeilijk; ik weet dat ik niet alles weet (ondanks veel research) en dat maakt het moeilijk.Geld is duur.
Budget
Ik heb het budget voor beide opties prima liggen, maar het is niet alsof ik verder in het geld zwem. Het wordt dan keuzes maken; dat wordt volgend jaar bijvoorbeeld een minder uitgebreide vakantie.Dus €500 tot €1000 kan prima, maar leuk is anders.
Games en andere apps
Browsers en Word zijn niet relevant, maar ja, die gebruik ik.Videobewerking is een wens om video's van de games die ik speel te kunnen maken, maar niet belangrijker dan de games dus.
Programmeren en virtualisatie voor hobby-projecten. Niks zwaars; huidige PC trekt het prima.
Games: (komt meer bij na upgrade en met Winter Sales)
Het zou fijn zijn deze ook te kunnen spelen op 165fps.
- Transport Fever 2 en 3 (zwaarst qua CPU geloof ik, tel daarbij een paar honderd mods op en lange sessies met veel gaande)
- Wardogs
- Manor Lords
- Squad (+44)
- Kindom Come: Deliverance II
- Stronghold 4 (upcoming)
- Arma Reforger
- Vintage Story
- GTA VI (als dat ooit naar PC komt)
- Anno 117 (wishlist)
- DayZ
- From The Depths (ook best zwaar, trouwens)
- Cities Skylines 2 (nog niet gekocht, ik wacht even de ontwikkelingen af)
- Diverse anderen die niet zo veel vragen dus niet heel relevant denk ik
NB
Hopelijk is dit een concreet genoeg zijnde topic waar men wat mee kan.Ik heb ook wat andere oudere topics bekeken over dit onderwerp, maar de markt is nu geheel anders.
[ Voor 3% gewijzigd door xdizzy12 op 27-09-2026 23:07 ]