• PietjeVO589
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 12:43
Hallo iedereen,

Een goeie 10 dagen geleden ben ik begonnen met het shoppen voor de onderdelen om mijn game pc te upgraden. Het is al een hele klus geweest om alles bij mekaar te krijgen maar tot nu toe is er nog altijd 1 onderdeel waar ik mijn twijfels bij heb of ik al dan niet de juiste keuze heb gemaakt en dat is namelijk mijn moederbord.

Ik heb de ASRock B850 LiveMixer WiFI kunnen aankopen via Bol.com (derde verkoper is NBB.com) voor €109,00. Een echte spotprijs dus. Het plan is om deze te combineren met een Ryzen 5 7500X3D en een 9070XT.

Aangezien het bord nu te koop staat voor zo'n €70 meer ben ik best trots op de deal die ik heb gedaan, tot ik enkele dagen geleden te weten kwam dat zowel ASUS als ASRock grote problemen heeft (gehad) met X3D cpu's. Ik weet dat deze problem vooral voorkomen bij 9800X3D's en niet zozeer bij de 7000-series cpu's. Maar toch zit ik nog altijd te twijfelen.

De LiveMixer is een bord met een sterke VRM, voldoende M.2 slots, degelijke audio codec en een arsenaal aan USB-poorten. Voor €109 maakt dat een zeer goede deal, voor dergelijke specs betaal ik al snel €50 meer. Degene die het dichtste in de buurt komen qua specificaties zijn ASUS TUF Gaming B650E-plus wifi en B850-plus wifi. Op beide is nu ook een cashback van 15 euro.

Wat zouden jullie doen:
  • Op veilig spelen en een ander moederbord kopen?
    • Zo ja, wat raden jullie dan aan?
  • Dit bijhouden?
    • Enige tips ivm afstelling, bios, etc zijn zeker welkom.
Alvast bedankt voor de antwoorden

Mvg

Pieter

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:08

Kettrick

Rantmeister!

Je zult hier ongetwijfeld een mix van goede en slechte ervaringen krijgen en er zijn genoeg reviews te vinden op tweakers en andere websites.

Als je een goede deal hebt voor een asrock bord zou ik daar gewoon voor gaan.

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:12
Asrock maakt hartstikke goede moederborden alleen hebben ze helaas idd rond de release van de 9800X3D heel veel problemen gehad met de voltage regeling wat zorgde voor kapotte processors.

Onderhand hebben ze daar veel updates en fixes voor uitgebracht de afgelopen bijna 2 jaar. Zolang je op de nieuwste BIOS zit zou ik mij dus absoluut nergens zorgen om maken. Als Asrock nog steeds problemen zou hebben zou je er wss veel over horen, maar ik heb zelf het afgelopen jaar niks vernomen. En met AM5 pc's die ik met Asrock heb gebouwd ook nul problemen ondervonden ;)

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:06

SpamLame

niks

Hier een Asrock B850 icm een Ryzen 9700x, beide 2dehands.
Geen problemen te melden, na ong 1 jaar.
Wel direct de toen laatste BIOS opgezet.

AFAIK was het met name de combi van een 8x0 bord van Asrock en een 9000 Ryzen serie (vnl X3D).

Persoonlijk zou ik gewoon het Asrock bord pakken, CPU erop en BIOS update(s) erachter aan en gaan.

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:38

Dark

who tweaked the light?

Ook meerdere pc's met asrock moederbordjes gebouwd, en die doen het over het algemeen prima. 1x heb ik meegemaakt dat een device -in dit geval BT- niet meer te zien was in device manager, maar dat kwam gewoon weer terug na een power cycle. Andere merken hebben dit soort kuren ook soms, msi iig wel.

Ze maken daar natuurlijk voor elk segment wel wat, van budget tot server grade bordjes, maar dit bordje mikt van het dhz middensegment naar boven en zal dus wel in orde zijn.

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:01

HugoBoss1985

Xenotech

Het komt blijkbaar nog steeds voor over de hele 9000 series lijn cpu's. Niet alleen X3D's. Ongeacht bios updates of niet. Ook bij mensen die hun bios (als je ze mag geloven) geupdate hadden. Ongeveer aan half jaar geleden kwamen er nog berichten over stervende 9600X cpu's op Asrock borden.

Als je een Asrock bord neemt gelijk het bios updaten (zonder cpu, met flashback functie). Als jij je er druk om maakt dan kan je beter een MSI of Gigabyte bord nemen.

Ik heb zelf al een paar jaar een Asrock B650 bord met 7500f en nooit problemen. Wel altijd direct het bios geupdate met een nieuwe release.

9000-Series CPU Failures / Deaths Megathread #4 : r/ASRock

[ Voor 25% gewijzigd door HugoBoss1985 op 28-09-2026 12:37 ]

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:56
Technische gezien zijn vrijwel alle moederborden geschikt om alle processors te ondersteunen.
Ik zou veel meer kijken naar de (extra) functionaliteit die een moederbord biedt en jezelf afvragen of je dit nodig hebt of niet.
En dan proberen een bord te vinden met een leuke prijs, maar geen overbodige functionaliteit.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

GarBaGe schreef op maandag 28 september 2026 @ 11:53:
Technische gezien zijn vrijwel alle moederborden geschikt om alle processors te ondersteunen.
Met de kanttekening dat VRMs nog wel wat invloed hebben op wat (langdurig) goed werkt. Zeker met CPU's die wat meer vragen. In het verleden zijn er genoeg bordjes uitgebracht (van vrijwel ieder merk) waarbij de VRM's onderbemeten waren, en dat geeft issues als je er dan ineens een flinke CPU indoet.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:56
TERW_DAN schreef op maandag 28 september 2026 @ 12:40:
[...]

Met de kanttekening dat VRMs nog wel wat invloed hebben op wat (langdurig) goed werkt. Zeker met CPU's die wat meer vragen. In het verleden zijn er genoeg bordjes uitgebracht (van vrijwel ieder merk) waarbij de VRM's onderbemeten waren, en dat geeft issues als je er dan ineens een flinke CPU indoet.
Ja, mee eens.
Daarnaast hangt een en ander nog af van de mate van luchtkoeling in de kast zelf.
Moederborden hebben vrijwel altijd passieve heatsinks.
Een beetje lucht er langs gaat wel helpen.
En.... gezien veel mensen AIOs hebben op hun CPU... dan extra op letten.
Oude CPU luchkoelers helpen vaak mee aan de gehele airflow in de kast, terwijl dit effect bij AIOs vrijwel niet aanwezig is (met uitzondering van een paar AIOs die fans OP het CPU blok hebben om dit te compenseren)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Pagina: 1