Vaatwasser pompt water omhoog en lekt uit de quooker afvoer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DonnieDoezoe
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:34
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l4nagkTdRbYVlesdbXMaC6jn9eU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/shYF0UDz3F9JQj0tLr2pT81S.jpg?f=fotoalbum_large

Wanneer mijn vaatwasser gaat afpompen en mijn quooker gaat druppelen via de afvoer en gaat het lekken bij de quooker afvoer. Als ik met mn vinger in de quooker afvoer buis ga, voel ik dat het vol met water zit. Ik denk dat dat komt omdat de vaatwasser het water zo hard wegpompt dat het water naar boven komt. Als dan ook de quooker probeert weg te druppelen dan lekt het daar. Als de vaatwasser uit staat zit er geen water in de verticale buis en lekt er niks meer.

Aantal vragen: Heeft de loodgieter de vaatwasser afvoer wel correct aangesloten? Hoe zit het met de beluchting? Kan ik de quooker afvoer beter ergens anders aansluiten of goed dicht maken zodat het niet meer lekt?

Water van de wasbak loopt trouwens goed leeg en snel, ik denk dus niet dat het een verstopping is in mijn afvoer onder mijn huis, maar ik kan het mis hebben, omdat de kracht anders is dan van een vaatwasser?

Alle reacties

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ik zou je zwanenhals even schoonmaken en als je de afvoer test, laat dan de wasbak volledig vollopen met water en trek dan de stop eruit.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:14

CyBeRSPiN

sinds 2001

Moet haast wel een gedeeltelijke verstopping zijn naar beneden toe. Water loopt niet vanzelf omhoog.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 09:41
Bij die vaatwasser had er ook een sifon tussen gemoeten, ik weet eigenlijk niet of een vaatwasser een interne afsluiter heeft in de afvoer maar je hebt nu een directe verbinding tussen vaatwasser en riool, lijkt me niet zo fris...

Wat ik denk dat er gebeurt is, ooit heeft een goede loodgieter netjes een ontstoppingsstuk geplaatst, dat ik je y stuk met een schroefdop er op waar nu de vaatwasser op zit. vaatwasser of quooker is later gekomen en die monteur heeft nu iets aangesloten op dat y stuk wat niet de bedoeling is.

Maar ik denk ook dat je een verstopping hebt waardoor het water niet lekker weg loopt. Dus, ik zou je afvoer eens laten doorspuiten om de verstopping weg te nemen, en dan een extra sifon laten plaatsen waar je de vaatwasserslang in kan hangen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:29
Ik heb de oplossing niet, mara zou de tips hier volgen. Als je toch bezig bent, check dan ook direct het quooker afvoer slangetje. Daar kan op den duur ook wat vervuiling in komen of kalk. Bij mijn keuken heeft dat waterschade veroorzaakt.

Aiaiai... zeker met AI gedaan

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:29
Makrolon schreef op zondag 27 september 2026 @ 09:09:
Bij die vaatwasser had er ook een sifon tussen gemoeten, ik weet eigenlijk niet of een vaatwasser een interne afsluiter heeft in de afvoer maar je hebt nu een directe verbinding tussen vaatwasser en riool, lijkt me niet zo fris...

Wat ik denk dat er gebeurt is, ooit heeft een goede loodgieter netjes een ontstoppingsstuk geplaatst, dat ik je y stuk met een schroefdop er op waar nu de vaatwasser op zit. vaatwasser of quooker is later gekomen en die monteur heeft nu iets aangesloten op dat y stuk wat niet de bedoeling is.

Maar ik denk ook dat je een verstopping hebt waardoor het water niet lekker weg loopt. Dus, ik zou je afvoer eens laten doorspuiten om de verstopping weg te nemen, en dan een extra sifon laten plaatsen waar je de vaatwasserslang in kan hangen.
In de slang blijft water achter, de slang werk dan als sifon.

Aiaiai... zeker met AI gedaan

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 09:41
bert pit schreef op zondag 27 september 2026 @ 09:29:
[...]

In de slang blijft water achter, de slang werk dan als sifon.
Maar als je riool ooit overstroomt duwt ie zo het water je vaatwasser in.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Makrolon schreef op zondag 27 september 2026 @ 09:41:
[...]

Maar als je riool ooit overstroomt duwt ie zo het water je vaatwasser in.
Daarvoor heb je een terugslagklep nodig tussen het riool en je huis.

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Brilsmurfffje schreef op zondag 27 september 2026 @ 09:57:
[...]

Daarvoor heb je een terugslagklep nodig tussen het riool en je huis.
Die verstopping hoeft niet van buiten te komen.

Een toestel moet altijd niet luchtdicht aangesloten worden op een afvoer. Juist om dit te voorkomen. Bij een inpandige verstopping kun je nu vervuild water in je toestel laten stromen. Ik hoef een vaatwasser niet meer te hebben als er fecaliën in hebben gezeten.

Ik zou die aansluiting verlengen met een 2de sifon en een stuk staande afvoer waarin je de vaatwasser slang hangt.

dan nog heb je waarschijnlijk een verstopping die verderop ervoor zorgt dat het niet snel genoeg weg kan lopen. Of een ontspanningsprobleem. Hoe zit het met je ontluchten / beluchting?

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:26

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Het is vrij standaard om een vaatwasser "luchtdicht" aan te sluiten maar normaal wel na een sifon. Maar boog in de slang kan ook als sifon werken.

Maar als het water er hoger uit loopt is dat 9 van de 10 keer gewoon indicatie dat je afvoer verderop verstopt aan het raken is.

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:48
Zoek bij Warmteservice even naar een t-stuk met 2 tules en vervang dan die met de ene uitloop, kost ook de wereld niet, en dan is het meteen goed. Zorg er wel voor dat de slang van je vaatwasser goed geklemd zit met en slangklem die wil je niet los laten schieten.
Pagina: 1