Quooker inlaatcombi afvoer blijft over stromen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:03
De afvoer van de inlaatcombinatie van onze quooker blijft over stromen. Het ziet er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eouTc9ZwyOJa7vQqYIeivDasXno=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/34CjRsB6QCcCqygkQIFQvzFB.jpg?f=fotoalbum_large

Inmiddels heb ik de "knoop" eruit gehaald om een betere flow te genereren (met risico op nare luchtjes). Het gaat heel vaak goed, maar vandaag lag er weer een plasje onder.

Helaas is het best wel een "big deal", het zit namelijk achter een lade, en ons 3 maand oude kastje (gloednieuwe keuken) heeft nu dus al waterschade.

Helaas kan ik ook niet terugvallen op de keukenboer aangezien die water en elektriciteit niet aansluiten, dat is voor de installateur.... wat in dus ben.

Wat kan ik er nog aan doen? het enige wat ik nu nog kan bedenken is de pvc afvoer doorzagen en een y-stuk ertussen zetten en dan met zwanenhals star naar boven. Kortom geen ribbelbuis maar alles pvc. Daarentegen: bijna iedereen heeft tegenwoordig een quooker, dus waarom werkt deze aansluiting niet bij mij.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouwefreaker
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-05 15:08
Even slang bij de grijze schroefdop los trekken en er op blazen , kan zijn dat er een braam ontstaan is met het intappen van het grijze deel in je 40 mm pijp.Daardoor kan er vuil vanuit je spoelbak aan blijven hangen.
Dan kijken of het werkt,evt door aan de grote grijze knop voorzichtig een beetje draaien, daarmee loopt er waater in je slang, niet te snel en ver door draaien, anders heb je ook een zwembad , omdat het slangetje dat niet bij kan benen.
Voor het beste resultaat zit de tap dop erg hoog, hoe langer de zwarte slang des te beter.
Je hebt blijkbaar het varkens staartje er al uit, want als de slang beneden de aansluiting zit van de tapdop dan is het goed.

[ Voor 18% gewijzigd door ouwefreaker op 10-03-2024 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
ouwefreaker schreef op zondag 10 maart 2024 @ 19:22:
Even slang bij de grijze schroefdop los trekken en er op blazen , kan zijn dat er een braam ontstaan is met het intappen van het grijze deel in je 40 mm pijp.Daardoor kan er vuil vanuit je spoelbak aan blijven hangen.
Dan kijken of het werkt,
Voor het beste resultaat zit de tap dop erg hoog, hoe langer de zwarte slang des te beter.
Je hebt blijkbaar het varkens staartje er al uit, want als de slang beneden de aansluiting zit van de tapdop dan is het goed.
Ik heb alles al eens langs gelopen. In korte tijd zat er nu al vuil in het getapte buis, maar dat komt door de horizontale ligging. Het lijkt niet dat er echt een braam zit.

Uiteraard kan ik ook dat stuk eruit halen en een gewone vaatwasser aansluiting plaatsen, door de y-vorm blijft hier wellicht minder vuil in hangen?

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
ouwefreaker schreef op zondag 10 maart 2024 @ 19:22:
evt door aan de grote grijze knop voorzichtig een beetje draaien, daarmee loopt er waater in je slang, niet te snel en ver door draaien, anders heb je ook een zwembad , omdat het slangetje dat niet bij kan benen .
Hoeveel water komt er normaliter uit zo'n inlaatcombi?

Want als ik aan de knop draai en dat heel voorzichtig doe dan stroomt het prima weg. Pas als ik langere tijd de de knop vrij ver open draai dan kan ie het niet meer aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ouwefreaker
Zou kunnen op een vaatwas aansluiting , maar ik heb al honderden Quookers aangesloten met de tapplug en nooit klachten gehad.Mocht je dat gaan doen, maak die aansluiting lager.
Even op je onderste regel, klopt dat de zwarte slang de grote stroom niet aankan, gaf ik dus ook aan, eigenlijk druppelt het een beetje vanuit je inlaat, ( uitzetting van je water in de ketel.) Maar dat stroomt niet continu en het zwarte slangetje kan dat normaal gesproken goed aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
ouwefreaker schreef op zondag 10 maart 2024 @ 19:35:
Zou kunnen op een vaatwas aansluiting , maar ik heb al honderden Quookers aangesloten met de tapplug en nooit klachten gehad.Mocht je dat gaan doen, maak die aansluiting lager.
Even op je onderste regel, klopt dat de zwarte slang de grote stroom niet aankan, gaf ik dus ook aan, eigenlijk druppelt het een beetje vanuit je inlaat, ( uitzetting van je water in de ketel.) Maar dat stroomt niet continu en het zwarte slangetje kan dat normaal gesproken goed aan.
Thnx, ik zal nog eens kijken of er niet opnieuw vuil in is gekomen. Zou wel verklaren waarom het 2 weken goed leek te gaan.

En zoals je zegt: honderden mensen hebben het op dergelijke manier, dus het zou moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouwefreaker
Hier kan je zien dat de grijze indraai plug lekker laag zit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GfzewNx-TiwhPPRSRo6bzQeoxI4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TjsAJG4MNxPHcxOdwAgm4DHB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Zit het probleem niet onder de vloer? Te weinig afschot of verstopping waardoor het water uit de wasbak niet weg kan en dan bij de inlaatcombinatie naar boven komt. Kan je de verticale afvoer omhoog trekken uit de vloer? (zit dus niet goed gebeugeld waardoor die kan verzakken). Kijk eens onder de vloer hoe het daar loopt.

[ Voor 10% gewijzigd door Dre op 10-03-2024 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
Dre schreef op zondag 10 maart 2024 @ 20:02:
Zit het probleem niet onder de vloer? Te weinig afschot of verstopping waardoor het water uit de wasbak niet weg kan en dan bij de inlaatcombinatie naar boven komt. Kan je de verticale afvoer omhoog trekken uit de vloer? (zit dus niet goed gebeugeld waardoor die kan verzakken). Kijk eens onder de vloer hoe het daar loopt.
Dit is een eiland en de 50mm afvoer heb ik zelf jlin de dekvloer gebikt onder een 1 a 2cm afschot per m.

Ik heb getest met wasbak vol water, en die stroomt zeer vlot weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
ouwefreaker schreef op zondag 10 maart 2024 @ 19:54:
Hier kan je zien dat de grijze indraai plug lekker laag zit.
[Afbeelding]
Wat is het voordeel van laag? Ik dacht juist niet te laag om risico van opkomend water te voorkomen.

Ter info: zojuist even lades eruit gepakt en alles nogmaals bekeken: de slang is goed door te blazen, en met matig openen van de knop stroomt het goed weg. Pas als ik even een stevig dotje geef dan komt er een plasje precies op de plaats waar ik soms een plasje zie.

Enige wat ik nu aangepast heb is de inlaatcombi iets horizontaler gezet. Deze leek 15 graden naar beneden te wijzen waardoor het water er mogelijk net iets sneller overheen stroomde.

Eerlijk gezegd verwacht ik er weinig van. Als niks helpt de 50mm maar lager afzagen en daar een y-stuk tussen zetten met vaatwasser aansluiting. Ondanks dat het niet nodig zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@ConQuestador
Hoe hoog komt het water in het zwarte slangetje omhoog als je er een flinke wasbak door de afvoer gooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
wasbak vol past nog prima in een stuk buis voor het teveel wordt / er een lucht bel uit geperst moet worden ergens..

weet niet of je ook een paar emmers of iets anders hebt zodat je er eens een liter of 50 water in 1x door heen kan gooien?

en een vaatwasser / wasmachine die in 1x een bak water (met best wel kracht) het riool in spuit kan ook zorgen dat er teveel lucht in je riool komt wat niet weg komt en een route zoekt ?

* SMSfreakie heeft hier een 110mm buis onder de woning welke niet goed ligt.. zodra dr wat vuil ophoping komt duwt de wasmachine het water via de sifon bij de CV ketel omhoog :/

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Uit een Quooker komen echt maar druppels tegelijk. Niet zo spannend. Ik denk dat er een andere bron is van het water. Zoals @SMSfreakie aangeeft een wasmachine of iets anders.

Haal het slangetje anders eens los bij het riool en gebruik de wasbak niet. Gaat het dan goed met toilet, douche, wasmachine en weet ik veel wat allemaal :)

[ Voor 48% gewijzigd door Dre op 10-03-2024 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
SMSfreakie schreef op zondag 10 maart 2024 @ 20:42:
wasbak vol past nog prima in een stuk buis voor het teveel wordt / er een lucht bel uit geperst moet worden ergens..

weet niet of je ook een paar emmers of iets anders hebt zodat je er eens een liter of 50 water in 1x door heen kan gooien?

en een vaatwasser / wasmachine die in 1x een bak water (met best wel kracht) het riool in spuit kan ook zorgen dat er teveel lucht in je riool komt wat niet weg komt en een route zoekt ?

* SMSfreakie heeft hier een 110mm buis onder de woning welke niet goed ligt.. zodra dr wat vuil ophoping komt duwt de wasmachine het water via de sifon bij de CV ketel omhoog :/
Vaatwasser zat ik ook aan te denken. Maar die zit in de kastenwand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s3eb2I0d2knkMF9b7LeIrIYO-PA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uRNzHVlMdCn2ncDMENDgre0p.jpg?f=fotoalbum_large

Op de buis waar gele tape zit, zit de vaatwasser.

De buis naar links loopt naar het eiland waar de wasbak met quooker is. Het lijkt me dus heel gek als de vaatwasser het water richting het eiland zou duwen.

De 75mm buis naar onder loopt vervolgens naar de hoofafvoer, daar zit verder niks meer op.

[ Voor 3% gewijzigd door ConQuestador op 10-03-2024 20:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ouwefreaker
ConQuestador schreef op zondag 10 maart 2024 @ 20:35:
[...]

Wat is het voordeel van laag?

Enige wat ik nu aangepast heb is de inlaatcombi iets horizontaler gezet. Deze leek 15 graden naar beneden te wijzen waardoor het water er mogelijk net iets sneller overheen stroomde.
Voordeel van laag is dat de zwarte slang zo lang mogelijk moet zijn, staat overigens ook in het inbouw advies van Quooker.

Ik verwacht dat je met het draaien het verholpen hebt, bij je foto zie ik namelijk een druppel op de aandraai ring.
Dus verwacht dat het water wat uit de inlaat komt een eigen weg gezocht heeft.
Moet bekennen dat dat ook een keer gehad heb, dat inderdaad de inlaat maar heel weinig gedraaid zat, gelukkig deed ik altijd dag 1 dit aansluiten en kon ik dag 2 kijken of alles goed was. Ook altijd getest met minimaal 2 volle spoelbakken weg te laten lopen , ook om te kijken of er evt verstopping was , wat verderop in de afvoer.Rare dingen mee gemaakt daardoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
@ConQuestador in je lusje (sifonnetje) zit een beetje water.. als er een bak water ergens het riool ingeduwd wordt, waardoor er overdruk ontstaat gaat deze een weg zoeken om de druk te verlagen,.. en dan is je inlaat combinatie even de "zwakste" schakel

hier heb ik op het stuk "slechte" riool de keuken afvoer, vaatwasser, wasmachine, droger en CV ketel
de laatste 2 maken natuurlijk amper water... maar bij de ketel is het schijnbaar wel het makkelijkste om de het water er uit te duwen.. (omdat er daar gewoon minder buis na de syfon aanwezig is.. :/

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
SMSfreakie schreef op zondag 10 maart 2024 @ 21:00:
@ConQuestador in je lusje (sifonnetje) zit een beetje water.. als er een bak water ergens het riool ingeduwd wordt, waardoor er overdruk ontstaat gaat deze een weg zoeken om de druk te verlagen,.. en dan is je inlaat combinatie even de "zwakste" schakel

hier heb ik op het stuk "slechte" riool de keuken afvoer, vaatwasser, wasmachine, droger en CV ketel
de laatste 2 maken natuurlijk amper water... maar bij de ketel is het schijnbaar wel het makkelijkste om de het water er uit te duwen.. (omdat er daar gewoon minder buis na de syfon aanwezig is.. :/
Als dit de oorzaak is, dan moet ik "gewoon" even een overdruk ventiel plaatsen. Maar dan had ik ook een gorgelend geluid verwacht uit de wasbak (wat ik in mijn vorige huis had)
. En dat heb ik hier nog nooit gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
ouwefreaker schreef op zondag 10 maart 2024 @ 20:59:
[...]

Voordeel van laag is dat de zwarte slang zo lang mogelijk moet zijn, staat overigens ook in het inbouw advies van Quooker.
Had ik gelezen. Maar er moest ook nog een sifon werking in, vandaar deze hoogte. Ik heb nu alsnog de volle slanglengte in gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:06

ericplan

5180 Wp PV

Je inlaatcombinatie zit zo hoog dat je ook vóór de sifon in het witte deel zou kunnen aantakken. Nog steeds voldoende ruimte voor afschot en geen lus in de zwarte slang nodig.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
ericplan schreef op zondag 10 maart 2024 @ 21:09:
Je inlaatcombinatie zit zo hoog dat je ook vóór de sifon in het witte deel zou kunnen aantakken. Nog steeds voldoende ruimte voor afschot en geen lus in de zwarte slang nodig.
Slim!!! Had ik niet eens aan gedacht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ouwefreaker
ConQuestador schreef op zondag 10 maart 2024 @ 21:14:
[...]

Slim!!! Had ik niet eens aan gedacht
Niet doen, krijg je terugslag van je sifon die het dan uit je inlaatcombi gooit.
Spreek uit ervaring , toen ik net begon met dit werk dacht ook dat dat geen probleem was , reken er op hoeveel druk een volle bak water geeft. Dus zoveel dat het uit de inlaat geperst wordt.
Inlaat combinatie`s altijd na de sifron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awoodentree
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Ikzelf heb het op deze manier aangesloten. Hier zit een terugslagklep in, zodat bij een verstopping niet je hele keukenkastje naar de knoppen gaat via je inlaatcombinatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vwwBuPJmn3KJdxE2zNFcJ-p72-g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yzMbVSXYAFPSvFd2ACMT0YZL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
Awoodentree schreef op maandag 11 maart 2024 @ 00:05:
Ikzelf heb het op deze manier aangesloten. Hier zit een terugslagklep in, zodat bij een verstopping niet je hele keukenkastje naar de knoppen gaat via je inlaatcombinatie:

[Afbeelding]
Werkt die terugslagklep wel op deze manier? Aangezien er niet veel water uit de quooker komt, zit hier vrijwel geen druk achter. Is dit genoeg om de klep open te duwen?

Tevens, als ik goed kijk, lijkt het alsof de zwanenhals bijna tot de rand gevuld moet zijn voor het over het dode punt heen is en wegstroomt.

[ Voor 9% gewijzigd door ConQuestador op 11-03-2024 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awoodentree
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
ConQuestador schreef op maandag 11 maart 2024 @ 08:21:
[...]

Werkt die terugslagklep wel op deze manier? Aangezien er niet veel water uit de quooker komt, zit hier vrijwel geen druk achter. Is dit genoeg om de klep open te duwen?

Tevens, als ik goed kijk, lijkt het alsof de zwanenhals bijna tot de rand gevuld moet zijn voor het over het dode punt heen is en wegstroomt.
Yes, werkt perfect.

Dat lijkt zo door de hoek van de foto; het water staat een centimeter of 10 onder de rand.

Heb deze opstelling van deze loodgieter:
https://youtube.com/clip/...w7lpD?si=z3zAcaE-GcJ-LRgj

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
Awoodentree schreef op maandag 11 maart 2024 @ 08:55:
[...]

Yes, werkt perfect.

Dat lijkt zo door de hoek van de foto; het water staat een centimeter of 10 onder de rand.

Heb deze opstelling van deze loodgieter:
https://youtube.com/clip/...w7lpD?si=z3zAcaE-GcJ-LRgj
goeie gast is dat, heel veel filmpjes van hem gezien bij mijn onderzoeken hoe dingen moeten.

Thnx. Ik zal het later eens goed uitzoeken. Eerst kijken of het nu droog blijft, en dat kan wel even duren want het was een week lang droog tot gister.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-02 17:08

Consigliere

Engineer

Voordat er allemaal Mcgyver oplossingen komen of wat ook. Dit al eens voorgelegd bij de Quooker? Ze hebben echt een hele goede service namelijk

Bim Engineer Sanitaire Technieken PvOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rijmar
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 01-05-2024
https://www.vervangingsma...atcombinatie?gad_source=1

Er is ook een terugslagklep voor de inlaatcombinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
Bedankt dat je alsnog reageert op mijn topic. En goed nieuws: een bevriende keuken installateur raadde precies deze aan. Deze heb ik geplaatst en sindsdien is het droog.

Als de vaatwasser aanstaat hoor ik echter wel extreem geborreld, dus ik ga toch ook nog een beluchter plaatsen. Maar dit onderdeel werkt perfect tegen terugstromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InsanelyHack
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05 23:13
ConQuestador schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 22:07:
[...]

Als de vaatwasser aanstaat hoor ik echter wel extreem geborreld, dus ik ga toch ook nog een beluchter plaatsen.
Had ik ook. Ze hadden de afvoer op de sifon van de wasbak aangesloten. Heb toen een separaat afvoer gemaakt voor de vaatwasser met een eigen sifon en nu is het probleem over. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
InsanelyHack schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 11:28:
[...]

Had ik ook. Ze hadden de afvoer op de sifon van de wasbak aangesloten. Heb toen een separaat afvoer gemaakt voor de vaatwasser met een eigen sifon en nu is het probleem over. .
Dat gaat bij mij niet, de vaatwasser staat nieteens in het eiland. Er zit 3m afvoer tussen vaatwasser en wasbak.

Alleen door de hoge flow van de vaatwasser wordt de afvoer naar de wasbak vacuüm getrokken wat geborrel veroorzaakt.
Een beluchter zou dit dus moeten oplossen, ik moet het alleen nog even doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brunoE
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 24-11-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
En voor als iemand hier komt en nog een McGyver alternatief wil: Sponsje (specifiek heb ik spons gedeelte van een schuursponsje gebruikt) beetje op maat knippen en er gedeeltelijk in duwen (als in, niet zo diep mogelijk erin persen).

Resultaat is dat de paar druppeltjes van het ventiel probleemloos door het sponsje heen zakken, en als er een keer een golf water komt omdat de afvoer toch niet lekker genoeg gaat bij een emmer erdoorheen gooien, dat lang niet snel genoeg door het sponsje heen komt om problemen te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvdO79
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 23:19
Goede tip, ik heb deze laatst met succes toegepast _/-\o_

“Try to learn something about everything and everything about something.” - Thomas H. Huxley

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
ConQuestador schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 22:07:
[...]

Bedankt dat je alsnog reageert op mijn topic. En goed nieuws: een bevriende keuken installateur raadde precies deze aan. Deze heb ik geplaatst en sindsdien is het droog.

Als de vaatwasser aanstaat hoor ik echter wel extreem geborreld, dus ik ga toch ook nog een beluchter plaatsen. Maar dit onderdeel werkt perfect tegen terugstromen.
Voor de mensen die dit topic in de toekomst ooit nog vinden voor advies toch nog even een finale update:

Afgelopen week was de gootsteen helemaal verstopt, een jaar geleden was deze ook al eens ontstopt met een veer, en het liep dus wel door maar het borrelde nog wel.
Deze keer is een ander bedrijf gekomen die buiten de hoofdpijp heeft opgegraven en met een camera de juiste pijp heeft opgezocht en zo vanaf die kant alles grondig heeft doorgespoten met de hoge druk.

De gootsteen loopt weer goed door, maar belangrijker voor dit topic: Je hoort niks meer bij de vaatwasser!
Schijnbaar was de pijp dus nooit goed ontstopt, waardoor de vaatwasser zijn water niet snel genoeg kwijt kon, dit duwde het water dus toch terug richting de gootsteen.

Dus ondanks dat de terugslagklep een prima oplossing is voor het probleem, was de echte oorzaak dus toch een verstopping zoals sommigen al opperden.

Pagina: 1