Vraag

• Magnistraal
  • Registratie: September 2026
  • Laatst online: 09:25
Ik ga volgende maand van het gas af mede ook deze keuze omdat de ketel oud is en aan vervanging toe is. Huis wordt inmiddels verwarmd met split aircos.

Ben aan het uitzoeken naar een goedkope oplossing voor het douchewater maar wil niet echt lukken.

Goedkoop rond de 300 euro is een domme 100 ltr. boiler aansturen met energiesocket van HomeWizard. Hobby is HomeAssitant dus sturen van stroom uit zon, accu, goedkoop uit net)

Maar zie ook relatief goedkope wpb voorbij komen waar ook nog eens de helft van af gaat van subsidie.

Bvb: 100 liter Ariston Lydos WIFI Elektrische Warmtepompboiler Energie klasse A voor 750 euro (€500,- subsidie) installeren rekenen ze 500 voor maar kan ik ook zelf doen en dan geen subsidie

Wat is nu wijsheid hierin?

[ Voor 25% gewijzigd door Magnistraal op 23-09-2026 09:34 ]

Alle reacties

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:03
Een domme boiler heeft een COP van 1.
Een warmtepompboiler heeft OF een buitenunit nodig OF een directe connectie naar buiten (of buitenlucht te kunnen afkoelen) en heeft een COP die veel hoger is dan 1.
Daarmee is de warmtepompboiler eigenlijk altijd de betere / zuinigere optie....
Maar, kwa installatie is deze wel iets lastiger. (moet wel een geschikte plek vinden)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:47

Wuursj

want worst is al bezet

Ik heb eerste een 50 liter e-boiler gehad. Ding was nog best comfortabel omdat ie met 2,5kw op 50 liter nog best snel opwarmde. Verbruik was echter 3,3kwh/dag gemiddeld. Meer dan de verwarming van ons huis.

Nu een WP boiler. Verbruik is (logischerwijs) een stuk minder: 1/3e met 1,1 kwh/dag.
Een ander voordeel is dat het ding ~400w trekt. Dat wordt in een veel groter deel van de tijd gedekt de zonnepanelen en groter vat = meer opslag. Het verbruikt dus niet alleen minder maar een veel meer uit eigen opwekking zonder dat er slimmigheden nodig zijn. De mijne (Auer Edel Eau) haalt z'n warmte uit de vloer en is daardoor qua installatie vrij gemakkelijk en vrij stil.
Nadeel: als ie leeg is, duurt het ff voor het ding weer warm is.

Als je de plek hebt, zou ik wel weten.

[ Voor 11% gewijzigd door Wuursj op 23-09-2026 11:29 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Magnistraal
Dank jullie wel voor de antwoorden.

Hebben jullie nog advies voor een goedkopere type warmtepompboiler en waar dat vertrouwd gekocht kan worden.

Er zijn momenteel veel te veel bedrijfjes die dit aanbieden. En reviews kunnen tegenwoordig gekocht worden...

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 09:00
Op Youtube staan diverse filmpjes van Ketelklets. Hij zat met hetzelfde dilemma en is diep in de materie gedoken.
Uiteindelijk was voor hem de beste (niet de zuinigste) keuze een domme boiler die door hemzelf slim is gemaakt.
Voor Ketelklets speelde uiteindelijk de beperkte ruimte een doorslaggevende rol.

• Magnistraal
Dank dat zijn nuttige filmpjes

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:21
Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2
Wellicht ook een bron met nuttige info en ervaringen.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:48
Die Lydos is een halfbakken warmtepomp boiler met een inimini warmtepompje met heel beperkt temperatuur bereik en zeer matige COP.

De rest gaat COP1.

Geen aanrader... dat is echt een goedkoop=duurkoop apparaat,

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald op 24-09-2026 10:32 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07:57
Ik heb een Ariston Nuos Plus 150L. Ik slaap er schuin boven in de zomer had ik er ‘s nachts last van terwijl het geluid als ik er naast stond wel meeviel.

Vreemd genoeg lijkt ie nu met het koudere weer stiller en ik heb er een smartplug op de zonneregeling gezet waardoor deze overdag 10c warmer gaat en in de praktijk daardoor ‘s nachts niet draait.

Bedenk ook dat je 2 gaten door je dak/muur moet boren voor aan en afvoer van lucht. Doe je dat niet dan wordt de ruimte waar ie in staat erg koud.

Het ligt dus een beetje aan je situatie, heb je een goede plek waar ie kan staan? Heb je veel zonnestroom over?

Het lage verbruik van een WPB is wel mooi, uren lang ongeveer 500W wat m’n zonnepanelen ook bij bewolking gewoon opwekken.

[ Voor 18% gewijzigd door HeldereM op 24-09-2026 10:45 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:48
De lydos is 190w op de warmtepomp en heeft bijna 9 uur nodig om van koud naar 53C te gaan. Daarboven gaat het op element.
Rustig iets nuttigs doen met zonnestroom is er niet echt bij….

Het ding draait op een r134a compressor, Freon dus voor diegenen die die rel zich nog herinneren.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Magnistraal
Bedankt voor de informatie.

Wat is dan nog wel een redelijke budget wpb?
Pagina: 1