LED Dimmer gezocht: inbouw, smart & wandtoets

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:21
Mijn vraag
Ik zoek een LED Dimmer:
  • 6 Watt / 230V
  • Inbouw (2 draads voorkeur, 3 draads is mogelijk)
  • Vaste toets, draadloos, voor muurmontage
  • Optie: Smart (voorkeur Google Home, nog geen smart home/hub/nest oid.)
  • Liefst een platform waarop ik later kan uitbreiden*
Relevante software en hardware die ik gebruik
Door een kleine verbouwing thuis staat er nu een kast voor de schakelaar van de verlichting van het balkon. Met wat gepiel is die nog net te bedienen, maar ik zoek een beter oplossing. Nu zit er gewoon een aan/uit schakelaar, en eigenlijk gebruiken we die lamp zelden want veel teveel licht. Eigenlijk alleen als we een avond buiten hebben gezeten gaat de lamp even aan met opruimen voor bedtijd.

Een upgrade naar een dimmer met draadloze toets die ik op het balkon kan monteren zou ideaal zijn. Het balkon kan volledig dicht gemaakt worden in koude/natte jaargetijden, dus de toets hoeft niet waterdicht te zijn. Ik dacht aan "gewoon" een draadloze dimmer, maar ik moet nog iets kiezen en dan kan het beter direct een "smart" device zijn.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

KlikaanKlikuit smart MACM-250 met wandschakelaar AWST-8900

KlikaanKlikuit AWMD-250 "domme" inbouwdimmer met wandschakelaar AWST-8900

Shelly Dimmer Gen4 met WallSwitch with 1 button (nadeel is dat de Shelley een bypass moet hebben voor lage vermogens)

Liefst wil ik met een zo klein mogelijke investering starten, smart is een optie en alleen maar nice to have.

*Uitbreiden: Ooit is er een hele gekke keuze gemaakt door de installateur. Zodra je de voordeur binnenkomt, stap je in een gang. Links en rechts telkens 2 deuren (2x slaapkamer, badkamer, wc). Rechtdoor 1 deur naar de woonkamer. De enige lichtschakelaar van de gang zit naast de voordeur. Kom je in het donker binnen, zet je het ganglicht aan met de schakelaar bij de deur. Jas & schoenen uittrekken in de gang, door naar woonkamer, daar licht aan, terug naar de voordeur om het licht uit te doen. Dat is bizar dom gemaakt, was destijds geen optie om er een hotelschakeling van te maken. Ik heb een aanpassing gedaan met dun schakeldraad in betaande buizen en een pulsrelais in de lamp. Nu heb ik een drukknopje in de woonkamer en bij de voordeur zodat er toch een hotelschakeling is. Dat zou ik met een Google Home/Matter platform verder kunnen verbeteren. Geen strikte noodzaak, wat er zit werkt al heel lang prima.

[ Voor 8% gewijzigd door Ramon 73 op 23-09-2026 07:57 ]

Alle reacties

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:34

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ramon 73 schreef op woensdag 23 september 2026 @ 07:47:
(nadeel is dat de Shelley een bypass moet hebben voor lage vermogens)
Niet als je de module zelf aansluit met fase en 0. Dat modules die je zonder 0 aansluit bij een te laag vermogen van de lampjes een bypass nodig hebben is overigens niet iets specifiek voor Shelly :)

Bij de KaKu-modules zie je niets staan over een bypass omdat je die alleen met 0 kunt gebruiken. Bij de Shelly heb je de mogelijkheid om zonder nul (met bypass bij <20W) of met nul (nooit bypass nodig) aan te sluiten.

Ben je bekend met hét topic waar smartmodules besproken worden? Het grote smart-module (aansluiten) topic

[ Voor 18% gewijzigd door Gizz op 23-09-2026 08:49 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX