Occasion PHEV, SUV model.

Pagina: 1
Acties:

• Pepper123
  • Registratie: September 2026
  • Laatst online: 08-10 18:47
Momenteel rijden wij, gezin van 4, een Ford Kuga uit 2018. Deze houdt van benzine, 1 op 11 is het gemiddelde. We rijden er dagelijks een kilometer of 40 mee, hoofdzakelijk stadsverkeer en stukje snelweg. 1x per jaar naar Zuid Frankrijk, heuvelachtige wegen met vouwwagen.

We zijn, gezien de huidige benzineprijzen en het forse verbruik, opzoek naar een PHEV. Een PHEV omdat we thuis kunnen laden (helaas geen zonnepanelen) en omdat onze dagelijkse kilometers passen in de actieradius van een PHEV.

We wilden eerst een Ford Kuga PHEV, maar na grondig onderzoek denk ik dat we die links moeten laten liggen gezien de software update met degradatie van de accu en dan redden we zeker in de winter onze dagelijkse ritjes er niet op 1 lading mee.

Andere kanshebbers zijn;
- Lynk & Co, Hyundai Tucson en Kia Sportage.

Wat we belangrijk vinden is dat de actieradius ook in de winter wel zo rond de 40km blijft en dat hij qua benzineverbruik ook niet al te veel op onze huidge auto lijkt.

Kia Niro PHEV hebben we ook bekeken, maar ik vrees dat de vakantieritjes dan niet heel comfortabel worden van wat ik zo lees (toch net een beetje weinig power voor de bergen als accu leeg is)

Hebben jullie advies of ervaring met de Lynk & Co, Hyundai Tucson of Kia Sportage? En dan vooral op de punten actieradius, benzineverbruik, onderhoud/mankementen

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13:05
Mijn eerste vraag zou zijn waarom perse een SUV? Daarna de vraag of een full EV niet een optie is?

Je geeft geen budget anders zou ik eens kijken naar een Volvo v60 (station) of als het echt moet de xc60. Bedenk wel dat een suv sowieso een hoger verbruik heeft dan andere carrosserie vormen. Maar met de Volvo heb je tussen de 60 en 80km range bij de wat nieuwere modellen (60 in de winter)

• Pepper123
Een SUV omdat we de wat hogere zit fijn vinden. Als vonden we de Kia Niro ook prima zitten hoor, dat is ook geen hele grote/hoge SUV.

Full EV willen we eigenlijk niet aan gezien de vakantie met een vouwwagen. Tanken is toch sneller, praktischer en minder gestress dan laadpalen zoeken waar je ook met een vouwwagen aan kan staan.

Budget is rond de 25k

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:22

JT

VETAK y0

Pepper123 schreef op zondag 20 september 2026 @ 14:40:
Full EV willen we eigenlijk niet aan gezien de vakantie met een vouwwagen. Tanken is toch sneller, praktischer en minder gestress dan laadpalen zoeken waar je ook met een vouwwagen aan kan staan.
Met een EV hoef je nooit meer naar een tankstation, ga je altijd vol weg, zeker als je een eigen oprit hebt ;) Ik rij momenteel aan energie voor 2-3 cent de kilometer. In de winter zal het 4-5 zijn. Dus buiten de vakantie staan er weer voordelen tegenover (ik hoef niet meer anders in ieder geval). Doe ermee wat je wilt, wou je alleen de overweging meegeven.

Verder, je geeft aan dat je een bereik van in ieder geval 40km wilt voor de winter. Ik kan je niet verder helpen als het aan komt op modellen want ik heb bij de keuze voor een nieuwe auto, komend vanaf volledig ICE, PHEV vrij snel afgeserveerd als een oplossing met compromissen aan alle kanten. Maar ik wil je wel iets meegeven in de korte orientatie die ik heb gedaan. Er zijn genoeg PHEV's die boven de 80km/h per definitie met de verbrandingsmotor rijden. Zo ook als het gaat om verwarming: in die gevallen gaat de verbrandingsmotor per definitie aan als de verwarming aan gaat. Misschien geldt dat ook wel voor airco. Verder heb ik wel eens van rijders gehoord dat bij sommige PHEV's bij alles meer dan het gaspedaal aankijken de verbrandingsmotor alweer inschakelt. Maar goed, de andere kant is dat sommige mensen ook niet zoveel controle hebben over hun rechtervoet.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:57
EV met trekhaak, elke keer tanken is toch jammer van A) je euros en B ) de fossiele dinorestjes die weer opgebrand worden

• Pepper123
Wie weet is een EV toch nog wel interessant. Kostentechnisch zeker. Maar de vakantie met vouwwagen naar Frankrijk is wel anders plannen en ik weet niet of we dat zien zitten.

We zouden evt ook nog kunnen kijken om een auto te huren voor de zomervakantie

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:17

-tom-562

Oliesjeik

Waarom zou je voor die 1 (of 2x) per jaar dat je 'voordeel' hebt van een ICE (het voordeel is een maximaal een paar uurtjes tijdwinst, meer niet) de rest van het jaar met een duurdere (er van uitgaande dat je thuis kunt laden), minder comfortabele auto willen rondrijden? Juist een vouwwagen is wel ideaal, je hebt (t.o.v. een caravan ofzo) vrij weinig extra luchtweerstand.
VW ID.4 geen optie? Afhankelijk van de uitvoering mag die minimaal 1000kg trekken.
Of b.v. een Hyundai Ioniq 5, die hebben ook trekkgewichten tot b.v. 1600kg.

Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>

• Pepper123
We zijn om en gaan voor een volledige EV kijken die genoeg trekkracht heeft!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17:46

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Pepper123 schreef op zondag 20 september 2026 @ 14:40:
Een SUV omdat we de wat hogere zit fijn vinden. Als vonden we de Kia Niro ook prima zitten hoor, dat is ook geen hele grote/hoge SUV.

Budget is rond de 25k
We gaan sinds 2019 al met aanhanger op vakantie, eerst met bagage aanhanger en tegenwoordig met caravan. Afgelopen vakantie een rondje Polen gedaan en dat vergde 0 voorbereiding.

Anno 2026 met alle actualiteiten nog fossiel kiezen ? Ik vraag mij af of dit een handige keuze is.

Vroemt met EV | 13.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Pepper123 schreef op maandag 21 september 2026 @ 18:16:
Dan begin maar bij AutoWeek en anwb om te kijken welke ev een goede trek auto is :)

Schoonouders hadden btw ook jouw vraag, maakten behoorlijk wat kilometers per jaar en moest ook caravan kunnen trekken. Zijn naar RAV-4 PHEV gegaan. EV zagen ze nog niet zitten.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Pepper123 schreef op maandag 21 september 2026 @ 18:16:
Trekkracht hebben nagenoeg alle EV's wel genoeg :P alleen niet iedere EV mag wat trekken

• Pepper123
Bijv de Kia Niro EV mag ongeremd maar 300kg trekken en geremd 750kg. Hoe verhoudt zoiets zich dan tot de trekkracht in bijv de bergen?

Het budget van 25-28k zal de grootste uitdaging worden denk ik...

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Pepper123 schreef op maandag 21 september 2026 @ 20:02:
Bijv de Kia Niro EV mag ongeremd maar 300kg trekken en geremd 750kg. Hoe verhoudt zoiets zich dan tot de trekkracht in bijv de bergen?

Genoeg keuze.

ID.4, Enyaq, Model Y, Megane-E, E-Tron, Ford Mach-E. Km-stand is bij een EV minder relevant.

Trekkracht is echt een non-issue bij een EV. Met mijn Model 3 (trekgewicht 1000kg) ben ik qua acceleratie met caravan sneller dan menig brandstof auto zonder iets aan de trekhaak, zelfs bij steilere hellingen heb je niet door dat er iets achter hangt.

[ Voor 39% gewijzigd door revolution-nl op 21-09-2026 20:08 ]

Vroemt met EV | 13.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Pepper123
Tot welke kilometerstand is het nog steeds minder relevant? Lijkt mij dat er toch een max aan zit?

Fijn dat de trekkracht geen ding is. Jammer dat de Kia E-niro niet zoveel mag trekken. We gaan maar eens verder kijken naar wat je schreef. EV is echt een nieuwe wereld voor ons

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-10 12:20

FreakNL

Well do ya punk?

Vergeet ook het onderhoud argument niet. Een PHEV is wat dat betreft echt gewoon ruk, altijd twee aandrijflijnen te onderhouden. En straks betaal je je blauw aan MRB. Je ziet het ook aan de occasion prijzen..

Gewoon full EV of een zuinigere ICE.

• Pepper123
Ik kon zelf geen ICE vinden, suv of station model die 1 op 19 zo'n beetje rijdt.

We willen denk ik wel naar Full EV. De zoektocht is dus weer veranderd hahaha.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-10 12:20

FreakNL

Well do ya punk?

Pepper123 schreef op maandag 21 september 2026 @ 21:10:
Ik kon zelf geen ICE vinden, suv of station model die 1 op 19 zo'n beetje rijdt.

Een Dacia Bigster 155 full hybrid zal wel 1 op 19 doen. Of een Corolla Cross.

Maar EV is gewoon de toekomst.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Das niet heel vreemd bij een SUV of flinke station. Relatief zwaar en een gemiddelde SUV heeft ook nog eens een stroomlijn van een blok beton :+

Volgens mij probeer je een aantal dingen te combineren die niet verenigbaar zijn. Veel trekkracht, grote auto en zuinig. Does not compute ;)

Maar bedenk je ook dat trekkracht misschien geen issue mag zijn met een EV, maar je wel met max te trekken gewicht zit.
Dus begin eens met wat je vouwwagen volgeladen weegt, en zoek dan verder.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Fr33z
Pepper123 schreef op maandag 21 september 2026 @ 20:02:

gaaf dat je ooo naar EVs gaat kijken! hier sinds 2 jaar een EV en na paar weken wennen/gedoe wil ik nooit meer anders. opladen met eigen zonnestroom is gaaf, en vol'getankt' van huis kunnen ook. Ik ben in 2 jaar denk ik 3x bij een snellader geweest :+

hoeveel trekgewicht zoek je? want is een vouwwagen dan zwaarder dan 750kg?
en hoeveel ruimte? want een Niro is er wel vanaf 15k maar dan hebben ze wat meer kilometers. voor 20-25k heb je echt heel veel keuze uit mooie EVs.

hoeveel jaar wil je er ongeveer mee vooruit? niet lullig bedoelt maar je kinderen worden bijv groot en gaan niet meer mee straks...

eerste hit op.marktplaats:
Skoda Enyaq iV 60 | Uitklap Trekhaak | Panoramadak | 95% SoH
€ 26.399,00
https://link.marktplaats.nl/m2443865468

[ Voor 7% gewijzigd door Fr33z op 21-09-2026 22:12 ]

• Pepper123
Fr33z schreef op maandag 21 september 2026 @ 22:04:
[...]

gaaf dat je ooo naar EVs gaat kijken! hier sinds 2 jaar een EV en na paar weken wennen/gedoe wil ik nooit meer anders. opladen met eigen zonnestroom is gaaf, en vol'getankt' van huis kunnen ook. Ik ben in 2 jaar denk ik 3x bij een snellader geweest :+

hoeveel trekgewicht zoek je? want is een vouwwagen dan zwaarder dan 750kg?
en hoeveel ruimte? want een Niro is er wel vanaf 15k maar dan hebben ze wat meer kilometers. voor 20-25k heb je echt heel veel keuze uit mooie EVs.

hoeveel jaar wil je er ongeveer mee vooruit? niet lullig bedoelt maar je kinderen worden bijv groot en gaan niet meer mee straks...

eerste hit op.marktplaats:
Skoda Enyaq iV 60 | Uitklap Trekhaak | Panoramadak | 95% SoH
€ 26.399,00
https://link.marktplaats.nl/m2443865468
Thanks. De vouwwagen weegt onder de 750kg. De kinderen zijn nog jong genoeg om nog minimaal 5 jaar mee te gaan op vakantie.

Skoda hadden wij ook gevonden, ziet er mooi uit. Helaas hebben wij geen zonnepanelen, dus moeten wel betalen voor het laden, maar dat is goedkoper dan tanken!

• Fr33z
dan zou ik 5k minder uit proberen te geven en zorgen voor wat panelen ;)

• Pepper123
We hebben 2 dakkapellen op de zon/panelen kant dus ik denk dat dat wel lastig wordt.

Maar het lijkt alsof mijn wensen (gezinsauto, trekhaak en 750kg mogen trekken en niet teveel kilometers op de teller) niet voor veel minder dan mijn budget kunnen..

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

(jarig!)
Let bij een PHEV ook op de grote van de benzine tank want die is vaak kleiner om ruimte voor de accu te maken. Zo kan je dan bijv met bepakking maar een km of 300 rijden op een volle tank als je op vakantie gaat.

• Fr33z
je kunt een leuke ID.4 kopen voor 20k ;)

• Theo
  • Registratie: Januari 2005

Theo

moederbord

Vrienden van mij die zijn van de zomer met hun caravan achter de ID4 gewoon naar noord Spanje gereden. Je rijdt wat minder zuinig met zo'n ding achter je, maar door de lagere snelheid wordt dat deels gecompenseerd. Dan moet je om de drie uren even een half uurtje aan de snellander (even even de benen strekken, plassen en een broodje pakken), maar verder dan dat is er geen enkel proleem. Het kost op zo'n reis dus (laten we zeggen) drie uurtjes aan extra laadtijd per vakantie, maar daar staat tegenover dat je nooit meer wekelijks naar een winkel moet (om)rijden om daar benzine te kopen. :P

• Pepper123
Toch maar eens voor een ID.4 oriënteren dan!

• Wippie1234
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Wij rijden naar volle tevredenheid in een Kuga uit 2021. Vol bepakt naar Zuid-Frankrijk haalde deze een indrukwekkend rendement (net even gezocht naar de cijfers, kan deze helaas niet meer terugvinden).

Ik baal natuurlijk ook van de laadbeperking, in mijn geval ~1,2 kWh minder per laadbeurt bij een woon-/werkafstand van 30 km enkele reis, maar los daarvan is het een ontzettend prettige en zuinige auto. Prettig is de Skoda Enyaq ook, evenals de ID4. Het is dan ook vooral de afweging volledig EV / PHEV die je zal moeten maken.

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:00

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ioniq 5? Geen SUV, maar wel dezelfde zit. Elektrisch van hoog niveau. Wel te krijgen rond 25k denk ik?

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Theo schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 08:07:
Vrienden van mij die zijn van de zomer met hun caravan achter de ID4 gewoon naar noord Spanje gereden. Je rijdt wat minder zuinig met zo'n ding achter je, maar door de lagere snelheid wordt dat deels gecompenseerd. Dan moet je om de drie uren even een half uurtje aan de snellander (even even de benen strekken, plassen en een broodje pakken), maar verder dan dat is er geen enkel proleem. Het kost op zo'n reis dus (laten we zeggen) drie uurtjes aan extra laadtijd per vakantie, maar daar staat tegenover dat je nooit meer wekelijks naar een winkel moet (om)rijden om daar benzine te kopen. :P
Probleem zit inderdaad vaak tussen de oren, wij zijn ook heel Europa door geweest (incl Oost). Afgelopen vakantie de heen en terugweg van 1000km met caravan ook in een ruk gedaan. Kan gewoon :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f0Osu2zdqEC5f6W9wLd2CDzdVBU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes%283145728%29:no_upscale%28%29:strip_icc%28%29:strip_exif%28%29/f/image/tEy1qIjf7caBXB8dnygTZalm.jpg

Dit is ook een interessant topic voor beginnende EV rijders die direct met een caravan op reis gaan https://caravan-forum.nl/viewtopic.php?t=42024 draadje is al wel 6 jaar oud en in die tijd is er in Europa veel positief veranderd ten aanzien van de laadinfrastructuur houd dat dus in het achterhoofd.

[ Voor 11% gewijzigd door revolution-nl op 22-09-2026 09:26 ]

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:36
Ioniq5 en EV6 zijn interessant. Kunnen vlot snelladen en mogen in de juiste uitvoering tot 1800kg geremd trekken. Zijn wellicht geen 'echte SUVs' gezien ze er uit zien als een grote hatchback, maar als het gaat om ruimte en de iets verhoogde zit dan is het waarschijnlijk wel wat je zoekt.

De Model Y is niet voor niks een populaire auto en kan 1600kg trekken. Tesla heeft zelfs 'trailer-friendly' plekken bij superchargers en zal daar rekening mee houden tijdens het plannen van je laadstops. Gecombineerd wat goede vragen aan Grok gaat 'ie je helemaal uit de brand helpen.

De Enyaq en ID4/ID5 voldoen ook aan je wensen. Grootste nadeel is het wat tragere snelladen. Maargoed dat gaat uiteindelijk om +1 tot +2 uren op jaarbasis als ik het goed begrijp :P Deze auto's zijn wel een stukje goedkoper, je kan je afvragen hoeveel geld die uurtjes waard zijn ;)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Pepper123
Bedankt voor alle tips! De PHEV wilden we gewoon via een stopcontact buiten (op eigen groep) opladen.

Kan dat ook gewoon met een EV? Snap dat het dan geen snel laden is, maar hij kan op de oprit gewoon hele nacht aan de stroom. Of werkt dat zo niet?

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Pepper123 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 09:49:
Bedankt voor alle tips! De PHEV wilden we gewoon via een stopcontact buiten (op eigen groep) opladen.

Kan dat ook gewoon met een EV? Snap dat het dan geen snel laden is, maar hij kan op de oprit gewoon hele nacht aan de stroom. Of werkt dat zo niet?
Ja hoor, ik heb mijn vorige EV altijd op 1 fase (~3,7kW) geladen. Mijn huidige (een ID.4) laad ik wel met 11kW (3-fase), maar wellicht dat ik in de toekomst wel eens terug ga schakelen naar 1 fase (in de zomer) i.v.m. het beëindigen van salderen

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ja dat kan, wees jij ervan bewust dat je met een eigenlaadpaal en MID meter nog 13 ct /kWh ERE vergoeding krijgt. In combinatie met een dynamisch contract laad je dan op veel momenten gratis.

Daarnaast kan je met een 11kW paal beter gebruik maken van lage stroom tarieven die soms maar enkele uren in een etmaal aanwezig zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door revolution-nl op 22-09-2026 10:02 ]

• Richh

Dat kan prima. Je krijgt een 'long range' accu niet vol in 1 nacht, maar je hoeft ook niet elke ochtend een volle accu te hebben natuurlijk :P

Desondanks, als je serieus centen wil besparen... dan kan een dynamisch contract interessant zijn. Als er veel zon schijnt en/of wind waait, dan daalt de kale stroomprijs (ex belastingen dus) naar nul. Er is, zeker 9 maanden per jaar, bijna altijd wel een moment in de week waar je kan laden voor minder dan 14 cent per kWh (dan betaal je feitelijk alleen de energiebelasting want de kale stroomprijs is nul). Meestal op de zaterdag voor een paar uurtjes.
Een daadwerkelijke paal kan je dan wel gaan helpen om op de goedkope uurtjes, meer energie in je auto te pompen.

Koop je een paal met MID-meter, dan kan je per geladen kWh een vergoeding krijgen, welke momenteel rond de 14 cent per kWh ligt (al zal dit tarief vast nog wat gaan dalen).
Even voor het beeld, bij 1 op 11 en 2,25 per liter betaal je grofweg 20 cent per kilometer. Bij een combinatie van slim laden en ERE certificaten krijg je (momenteel) 1 cent toe per kilometer. En dat is nog exclusief een voordeel uit eventuele zonnepanelen mocht je nog iets overhebben. Het verschil tussen benzine en elektrisch is zo duizenden euro's per jaar, afhankelijk van hoeveel benzine kilometers je maakt en hoeveel je thuis kan laden.

Die laadpaal verdien je dubbel en dwars terug dus. Een Tesla Wall Connector met MID kost 535 euro (ex installatie).
Dat is allemaal nog los van het praktische gemak, zeker als je een lader hebt met vaste kabel. En niet onbelangrijk, een stukje brandveiligheid. Een autolader is langer op hogere vermogens uitgerekend, dan een simpele stopcontactlader.

[ Voor 10% gewijzigd door Richh op 22-09-2026 10:10 ]

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:20
ik lees nergens iets over een mitsubishi outlander phev?

dat zijn praktisch onverwoestbare auto's die rond de 40km elektrisch prima halen, en een flinke caravan mogen trekken om die 1x per jaar je sleurhut naar zuid frankrijk te brengen.

ik lees overigens ook niets over een eventueel budget. een budget kan ons beter helpen om een relevant advies te geven ;)

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

• Theo

Theo

moederbord

Toen ik mijn EV net had (42 kWh accu) heb ik 'm een paar weken op de oprit opgeladen via zo'n stopcontactlader. Dat gaat traag (12km/h aan laadsnelheid) maar gezien ik 'm 's nachts 10 uurtjes aan de lader had was dat ruim voldoende.

Ik ken ook mensen die hun traaglader aan de muur hebben gemonteerd en deze als standaard/enige lader gebruiken. Een soort zeert trage laadpaal :P En dat werkt ook prima.

Al is -qua comfort- het wel prettig wanneer je een laadpaal hebt die in een avond/nacht je accu stevig/volleidg kan opladen. Dan zou elke laadpaal (met loadbalancing) echt ruim voldoende zijn.

• Pepper123
Richh schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 10:05:
[...]

Dat kan prima. Je krijgt een 'long range' accu niet vol in 1 nacht, maar je hoeft ook niet elke ochtend een volle accu te hebben natuurlijk :P

Desondanks, als je serieus centen wil besparen... dan kan een dynamisch contract interessant zijn. Als er veel zon schijnt en/of wind waait, dan daalt de kale stroomprijs (ex belastingen dus) naar nul. Er is, zeker 9 maanden per jaar, bijna altijd wel een moment in de week waar je kan laden voor minder dan 14 cent per kWh (dan betaal je feitelijk alleen de energiebelasting want de kale stroomprijs is nul). Meestal op de zaterdag voor een paar uurtjes.
Een daadwerkelijke paal kan je dan wel gaan helpen om op de goedkope uurtjes, meer energie in je auto te pompen.

Koop je een paal met MID-meter, dan kan je per geladen kWh een vergoeding krijgen, welke momenteel rond de 14 cent per kWh ligt (al zal dit tarief vast nog wat gaan dalen).
Even voor het beeld, bij 1 op 11 en 2,25 per liter betaal je grofweg 20 cent per kilometer. Bij een combinatie van slim laden en ERE certificaten krijg je (momenteel) 1 cent toe per kilometer. En dat is nog exclusief een voordeel uit eventuele zonnepanelen mocht je nog iets overhebben. Het verschil tussen benzine en elektrisch is zo duizenden euro's per jaar, afhankelijk van hoeveel benzine kilometers je maakt en hoeveel je thuis kan laden.

Die laadpaal verdien je dubbel en dwars terug dus. Een Tesla Wall Connector met MID kost 535 euro (ex installatie).
Dat is allemaal nog los van het praktische gemak, zeker als je een lader hebt met vaste kabel. En niet onbelangrijk, een stukje brandveiligheid. Een autolader is langer op hogere vermogens uitgerekend, dan een simpele stopcontactlader.
We hebben geen zonnepanelen en een vast contract, 0,25c/kwh zo uit mn hoofd. Geen dynamisch contract. Vaak zijn we overdag weg met de auto, we zijn een beetje bang dat als we dan moeten laden het donker en windstil is en je dan dus een hoge prijs betaalt. Maar misschien zien we door door onervarenheid allemaal beren op de weg.

Momenteel betalen we zo'n 200 benzine per maand (rijden ongeveer 1000km per maand).

Dit hele energie stukje is voor mij echt abracadabra, daar moet ik mij echt nog goed in verdiepen wat interessant en handig is voor ons.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Pepper123 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 10:21:
[...]

We hebben geen zonnepanelen en een vast contract, 0,25c/kwh zo uit mn hoofd. Geen dynamisch contract. Vaak zijn we overdag weg met de auto, we zijn een beetje bang dat als we dan moeten laden het donker en windstil is en je dan dus een hoge prijs betaalt. Maar misschien zien we door door onervarenheid allemaal beren op de weg.

Momenteel betalen we zo'n 200 benzine per maand (rijden ongeveer 1000km per maand).

Dit hele energie stukje is voor mij echt abracadabra, daar moet ik mij echt nog goed in verdiepen wat interessant en handig is voor ons.
Met een juiste laadpaal heb je altijd recht op die ERE, dat is dus eigenlijk een no-brainer bij een eigen oprit :)

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:26

DropjesLover

Dit dus ->

Met 40km/dag verbruik je ~8kWh aan energie.
Zelfs met een 2,4kW granny charger heb je dat er in 3,5 uur weer bij.
En een volle accu a 60kWh (je rijdt hem nooit helemaal leeg) na een weekendje weg duurt dan een dagje, maar ook dat levelt zich uit omdat je de andere werkdagen weer maar 40km rijdt.

Zelfs met een granny charger kan je eigenlijk gewoon prima toe :P
pc_freak1 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 10:07:
ik lees nergens iets over een mitsubishi outlander phev?

dat zijn praktisch onverwoestbare auto's die rond de 40km elektrisch prima halen, en een flinke caravan mogen trekken om die 1x per jaar je sleurhut naar zuid frankrijk te brengen.

ik lees overigens ook niets over een eventueel budget. een budget kan ons beter helpen om een relevant advies te geven ;)
25k is genoemd.
Maar de populaire en recentere modellen (Outlander, XC60, RAV) zijn nog een klap duurder dan dat. Maar dat is voor brandstofauto's niet anders.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Richh
[...]

We hebben geen zonnepanelen en een vast contract, 0,25c/kwh zo uit mn hoofd. Geen dynamisch contract.
Overstappen kan altijd nog (en dat contract loopt een keer af), en die auto staat nog een paar jaar voor je deur immers :) je hoeft ook zeker niet direct wat te doen. Je kan gewoon, zoals je het nu doet, doorgaan met hetzelfde stopcontact. En de besparing tov benzine blijft groot.

Die laadpaal zou ik sowieso al wel doen. Je kan ook met je huidige contract een MID laadpaal doen en ERE certificaten ontvangen. Die zijn momenteel dus 14 cent per kilowatt waard, dus resteert nog netto 11 cent die je zelf moet betalen als je je huidige contract behoudt en laad wanneer je maar wil.

Maar weet dus dat je elektrakosten, als je er later eens trek in hebt, zelfs negatief kunnen worden. Je moet er inderdaad wel een klein beetje moeite voor doen en je er een beetje in verdiepen. Maar het is minder moeite dan zoeken naar het goedkoopste tankstation zou ik zeggen :P
Vaak zijn we overdag weg met de auto, we zijn een beetje bang dat als we dan moeten laden het donker en windstil is en je dan dus een hoge prijs betaalt. Maar misschien zien we door door onervarenheid allemaal beren op de weg.
Ik snap het gevoel, maar de praktijk wijst vaak toch anders uit. Kwestie van een beetje meten en bijhouden. En af en toe eens te checken wat dynamische energieprijzen doen. In de winter is het duur, dat klopt. In de zomer rijd je gratis.
  • Met een full EV die 18kwh/100km verbruikt ga je met je huidige vaste contract naar €45/maand.
  • Met een laadpaal met MID/ERE en je huidige contract ga je naar netto €20/maand.
  • Met slim plannen rond dynamisch + MID/ERE kan je naar €0 tot zelfs geld toe, voor zeker 9 maanden per jaar.
  • En dat is allemaal dus nog exclusief gratis laden uit zonnepanelen...
Verder goed om te weten: elektrische auto's hebben geen onderhoud aan bougies, distributieriemen, oliewissels en dat soort zaken. Bijvoorbeeld Tesla hanteert in feite geen onderhoudsintervallen op de aandrijflijn. Scheelt allemaal weer centjes.
Snap dat het best ingewikkeld kan zijn, zeker als alles nieuw is. Maar het uitzoeken kan, eventueel op een later moment, echt de moeite waard zijn, zoals ik hierboven heb voorgerekend. Of je dat ook daadwerkelijk wil doen, is helemaal aan jou. Ook als je dat allemaal niet wil doen, is de besparing tov benzine nog steeds gigantisch groot.

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:50
Misschien is een B10 iets voor je? Het grote Leapmotor B10 & B05 topic

• Fr33z
[...]

is allemaal optimalisatie die ook wel later kan. Vooralsnog bespaar je verreweg het meest met de combinatie fullEV + laadpaal op eigen terrein met de genoemde MID kWh-meter. Zo'n meter hebben heel veel laadpalen en daarmee krijg je ~11-13ct/kWh terug wat het laden echt gestoord goedkoop maakt.

Tarieven en planning/timing kan je allemaal later doen. ik zou eerst eens lekker gaan proefrijden.

ter info: ik heb hier een EV die prima is maar bijv slecht snellaad en "maar" op laag vermogen van 3,6kW op kan laden. Nooit een centje pijn want snachts slaap ik toch zeker 8uur en in die tijd is de accu alweer met 29 kWh gevuld, daarmee kan ik weer ~175 km rijden.

obv je getallen verwacht ik dat je voor iets van 30-40 euro per maand aan stroom rond kunt rijden ipv de 200 euro die je nu aan brandstof uitgeeft. Gaat wel uit van eigen laadpaal en die certificaten e.d. maar verder is het simpel. Verbruik is vaak rond de 6 km uit 1 kWh. Jij zegt die kWh kost me 25 cent, maar je krijgt nog 13 ct terug van die certificaten dus blijft er 12 over. 12/6 = 2 ct/km :9~

[ Voor 13% gewijzigd door Fr33z op 22-09-2026 11:03 ]

• Theo

Theo

moederbord

200 euro per maand aan benzine voor 12.000 km per jaar. Electrisch ben je voor dezelfde kilometers ook 200 euro kwijt aan energie. Alleen dan wel per jaar *O*

na ERE is een kWh 12 cent, voor 200 euro koop je 1.667 kWh. Rij je 15 kW/100 km gemiddeld (zonder aanhanger) dan is dat voldoende voor 11.000 km

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 19:09

Reken voor de lol eens uit hoeveel KM je moet rijden voordat je de aanschaf van een nieuwe auto hebt terugverdiend tov doorrijden met je Ford Kuga.

Dat zullen er flink wat zijn, het is niet snel de moeite waard.

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 19:09
Theo schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 11:48:
200 euro per maand aan benzine voor 12.000 km per jaar. Electrisch ben je voor dezelfde kilometers ook 200 euro kwijt aan energie. Alleen dan wel per jaar *O*

na ERE is een kWh 12 cent, voor 200 euro koop je 1.667 kWh. Rij je 15 kW/100 km gemiddeld (zonder aanhanger) dan is dat voldoende voor 11.000 km
Als je even alle oplaadverliezen niet meerekent, het buiten de deur laden wanneer nodig, de 2000 euro aan ERE-mogelijke laadpaal, en de 12 cent alleen het aller-aller-aller gunstigste geval is. De werkelijkheid is dat het gemiddeld 18 tot 25 cent per kwh is.

Ik hou ook van EV's maar het gunstiger voorstellen dan de werkelijkheid doet echt niemand goed.

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-10 13:01
XelaRetak schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 11:51:
[...]

Reken voor de lol eens uit hoeveel KM je moet rijden voordat je de aanschaf van een nieuwe auto hebt terugverdiend tov doorrijden met je Ford Kuga.

Dat zullen er flink wat zijn, het is niet snel de moeite waard.
Niemand wil een Ford met Ecoboost motor inkopen, tenzij het de merkdealer is waar je altijd voor je onderhoud met je ICE Kuga bent geweest, maar ook die moeten er aan verdienen en ze zullen zeker de huidige markt incalculeren in hun inruilprijs.

• Theo

Theo

moederbord

XelaRetak schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 11:54:
[...]

Als je even alle oplaadverliezen niet meerekent, het buiten de deur laden wanneer nodig, de 2000 euro aan ERE-mogelijke laadpaal, en de 12 cent alleen het aller-aller-aller gunstigste geval is. De werkelijkheid is dat het gemiddeld 18 tot 25 cent per kwh is.

Ik hou ook van EV's maar het gunstiger voorstellen dan de werkelijkheid doet echt niemand goed.
ERE laadpal is gratis via Zeres. En anders voor een paar honderd euro elders aan te schaffen, en valt onder de aanschaf/afschrijving van de auto zelf.
Laadverliezen zijn 10%
12 cent is de TS zijn vaste contrtact minus 13 cent ERE

Het gunstiger voorstellen dat kan ook; dan neem ik mijn persoonlijke situatie met 10 ct/kWh na ERE en een EV die -inc laadverliezen- 14 kWh/100 km nodig heeft :P Dan kun je 14.000 km rijden met 200 euro aan stroom. Zou ik de PV panelen niet negeren dan zal dit zelfs richting de 20.000 km gaan. Dán zou ik het gunstiger voorstellen dan de realiteit is anneer je (net als de TS) een eigen oprit hebt. :)

• Richh
[...]

Ik reken gewoon met kilowatts die door de laadpaal lopen. Wij laden persoonlijk nooit eigenlijk buiten de deur, met praktisch >400km bereik kan je ook met dagjes weg uit zonder laden. Enkel autovakanties zijn wat duurder maar dat is op jaarbasis amper tientjeswerk.
Mijn laadpaal kostte 535 en heb ik zelf geinstalleerd (aardlekschakelaar, bekabeling, totale kosten <700). De afgelopen 9 maanden is er geen week geweest waarop we niet voor 13,5 cent per kilowatt hebben kunnen laden, laat staan na Tibbers Grid Rewards. Na aftrek ERE is het dan letterlijk gratis en/of geld toe.

Over een heel jaar heen zijn de netto kosten heel prima onder de 5 cent per kilowatt te krijgen na aftrek ERE. Alles nog exclusief het voordeel uit zonnepanelen.
Er zijn zeker kanttekeningen waardoor het niet bij iedereen past. Vereiste is een eigen oprit en het gegeven dat je auto op de juiste momenten thuis kan staan. Dat klopt. Ons kindje doet een middagslaapje waardoor het nu een gegeven is bij ons, maar ja, dat kan veranderen. En geldt simpelweg niet voor iedereen. Sure :)

Desondanks kan ik met ons jaarkilometrage (20k) toch makkelijk concluderen dat wij enkele duizenden euro's per jaar besparen tov een full ICE.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

[...]

Dat ligt er toch maar net aan hoe veel je zelf doet? Een Webasto MID gecertificeerde meter heb je al voor ~300 euro. Afhankelijk van hoe handig je bent kan je het (gedeeltelijk) zelf aanleggen.
Je hoeft geen hele fancy laadinstallaties of automatiseringen te maken om voor heel weinig geld te gaan laden.

[ Voor 8% gewijzigd door -tom-562 op 22-09-2026 12:19 ]

• Pepper123
Bedankt voor alle reacties!

Nieuwe tweedehands auto, ICE, PHEV of EV is een flinke investering. Een investering die we niet hoeven te doen als we met deze auto door blijven rijden. Maar daar komen binnen 1-1.5jr ook wel duurdere onderhoudsdingen aan en elke 3 weken aan de tank worden we niet heel gelukkig van.

Áls we dan een investering doen, dan lijkt een EV ons momenteel de beste keuze; goed voor milieu en voor de maandelijkse kosten. Dan hebben we weer een auto die hopelijk een paar jaar mee kan (al weet ik niet wat de levensduur zo'n beetje is voor die dingen).

• Fr33z
tot nu toe is de levensduur erg groot, alleen sommige oude modellen (nissan leaf <2015 ofzo) hebben veel batterij-slijtage. Maar de meeste nieuwere EVs kachelen rustig 3 a 4 ton door. Je ziet ze alleen nog minder, mogelijk ook omdat de ontwikkelingen snel gaan en mensen toch kiezen voor de nieuwste snufjes. Maar maak je geen zorgen: een EV valt echt niet uitelkaar na 200.000 km rijden. Het is meer dat de restwaarde tege kan vallen eventueel dus kies er 1 waar je het ook niet erg zou vinden om.hem bijv 7 of 10 jaar te rijden.

• Pepper123
Fr33z schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 12:52:
tot nu toe is de levensduur erg groot, alleen sommige oude modellen (nissan leaf <2015 ofzo) hebben veel batterij-slijtage. Maar de meeste nieuwere EVs kachelen rustig 3 a 4 ton door. Je ziet ze alleen nog minder, mogelijk ook omdat de ontwikkelingen snel gaan en mensen toch kiezen voor de nieuwste snufjes. Maar maak je geen zorgen: een EV valt echt niet uitelkaar na 200.000 km rijden. Het is meer dat de restwaarde tege kan vallen eventueel dus kies er 1 waar je het ook niet erg zou vinden om.hem bijv 7 of 10 jaar te rijden.
Dat wat we nu gaan kopen, die gaan we ook oprijden. Vandaar de zeer uitgebreide research 😉

• Richh
Fr33z schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 12:52:
tot nu toe is de levensduur erg groot, alleen sommige oude modellen (nissan leaf <2015 ofzo) hebben veel batterij-slijtage.
Daaraan toegevoegd: het zijn vooral (oude) modellen die niet beschikken over actieve koeling en verwarming van het batterijpack. Vrijwel alle moderne EV's hebben een pack dat beschikt over vloeistofkoeling. Als dat aan boord is, dan zit het vaak wel goed :)
Combineer dat met LFP-packs (kosten-technisch zijn die inmiddels ook goedkoper om te produceren) en zoals je zegt is de 3-4 ton over het algemeen geen issue.
Het is meer dat de restwaarde tege kan vallen eventueel dus kies er 1 waar je het ook niet erg zou vinden om.hem bijv 7 of 10 jaar te rijden.
Dat de restwaarde tegen zou vallen, is een vrij opgeblazen gegeven. Vroeger kostte een nieuwe EV zo'n 60.000 euro - en net als een Audi van 60.000 euro is die na 4-5 jaar voor ruim 60% afgeschreven.
Bij EV's komt daarbij dat je tegenwoordig een fatsoenlijke EV kan kopen voor 30k nieuwprijs. Als een nieuwe EV met 300+km range 30k kost, en een tweedehands EV naar 30k is afgeschreven, dan kiezen mensen voor #1. En dus moet #2 verder in prijs zakken.

Inmiddels is een nieuwe EV al goedkoper dan een nieuwe ICE. De prijs van materialen zoals lithium heeft een bodem bereikt. Het is daardoor niet aannemelijk dat je over 5 jaar een nieuwe EV met 300km range kan kopen voor 15k (een auto kost altijd geld, ook als de aandrijflijn goedkoop is), dus het 'prijsdrukkende vermogen' van nieuwe/betere EV's is inmiddels verdwenen. Wat resteert, is 'natuurlijke afschrijving' en er is niet echt een reden waarom die groter zou zijn dan bij ICE's.

• Pepper123
We hebben een shortlist, VW ID.4 77kwh, Skoda iV Enyaq 80 en evt nog Polestar 2 en Ford Mach-E, beide met grote accu.

Wat is handig qua kilometerstand? Volgens mij hebben de meeste fabrieksgarantie op de accu tot 160.000 of 8jr oud. Dat merk je ook in de prijs, de auto's richting die 160k zijn stuk gunstiger geprijsd. Maar dan hebben we geen fabrieksgarantie meer op de accu...

En hebben jullie enig idee (ik weet, niemand heeft een glazen bol) wat de prijzen van de EV occasions van ong 5jr oud gaan doen? We twijfelen over nu aanschaffen of volgend jaar. Huidige auto hoeft niet gelijk weg.
Pagina: 1