Occasion PHEV, SUV model.

Pagina: 1
Acties:

• Pepper123
  • Registratie: September 2026
  • Nu online
Momenteel rijden wij, gezin van 4, een Ford Kuga uit 2018. Deze houdt van benzine, 1 op 11 is het gemiddelde. We rijden er dagelijks een kilometer of 40 mee, hoofdzakelijk stadsverkeer en stukje snelweg. 1x per jaar naar Zuid Frankrijk, heuvelachtige wegen met vouwwagen.

We zijn, gezien de huidige benzineprijzen en het forse verbruik, opzoek naar een PHEV. Een PHEV omdat we thuis kunnen laden (helaas geen zonnepanelen) en omdat onze dagelijkse kilometers passen in de actieradius van een PHEV.

We wilden eerst een Ford Kuga PHEV, maar na grondig onderzoek denk ik dat we die links moeten laten liggen gezien de software update met degradatie van de accu en dan redden we zeker in de winter onze dagelijkse ritjes er niet op 1 lading mee.

Andere kanshebbers zijn;
- Lynk & Co, Hyundai Tucson en Kia Sportage.

Wat we belangrijk vinden is dat de actieradius ook in de winter wel zo rond de 40km blijft en dat hij qua benzineverbruik ook niet al te veel op onze huidge auto lijkt.

Kia Niro PHEV hebben we ook bekeken, maar ik vrees dat de vakantieritjes dan niet heel comfortabel worden van wat ik zo lees (toch net een beetje weinig power voor de bergen als accu leeg is)

Hebben jullie advies of ervaring met de Lynk & Co, Hyundai Tucson of Kia Sportage? En dan vooral op de punten actieradius, benzineverbruik, onderhoud/mankementen

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14:41
Mijn eerste vraag zou zijn waarom perse een SUV? Daarna de vraag of een full EV niet een optie is?

Je geeft geen budget anders zou ik eens kijken naar een Volvo v60 (station) of als het echt moet de xc60. Bedenk wel dat een suv sowieso een hoger verbruik heeft dan andere carrosserie vormen. Maar met de Volvo heb je tussen de 60 en 80km range bij de wat nieuwere modellen (60 in de winter)

• Pepper123
  • Registratie: September 2026
  • Nu online
Een SUV omdat we de wat hogere zit fijn vinden. Als vonden we de Kia Niro ook prima zitten hoor, dat is ook geen hele grote/hoge SUV.

Full EV willen we eigenlijk niet aan gezien de vakantie met een vouwwagen. Tanken is toch sneller, praktischer en minder gestress dan laadpalen zoeken waar je ook met een vouwwagen aan kan staan.

Budget is rond de 25k

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:59

JT

VETAK y0

Pepper123 schreef op zondag 20 september 2026 @ 14:40:
Full EV willen we eigenlijk niet aan gezien de vakantie met een vouwwagen. Tanken is toch sneller, praktischer en minder gestress dan laadpalen zoeken waar je ook met een vouwwagen aan kan staan.
Met een EV hoef je nooit meer naar een tankstation, ga je altijd vol weg, zeker als je een eigen oprit hebt ;) Ik rij momenteel aan energie voor 2-3 cent de kilometer. In de winter zal het 4-5 zijn. Dus buiten de vakantie staan er weer voordelen tegenover (ik hoef niet meer anders in ieder geval). Doe ermee wat je wilt, wou je alleen de overweging meegeven.

Verder, je geeft aan dat je een bereik van in ieder geval 40km wilt voor de winter. Ik kan je niet verder helpen als het aan komt op modellen want ik heb bij de keuze voor een nieuwe auto, komend vanaf volledig ICE, PHEV vrij snel afgeserveerd als een oplossing met compromissen aan alle kanten. Maar ik wil je wel iets meegeven in de korte orientatie die ik heb gedaan. Er zijn genoeg PHEV's die boven de 80km/h per definitie met de verbrandingsmotor rijden. Zo ook als het gaat om verwarming: in die gevallen gaat de verbrandingsmotor per definitie aan als de verwarming aan gaat. Misschien geldt dat ook wel voor airco. Verder heb ik wel eens van rijders gehoord dat bij sommige PHEV's bij alles meer dan het gaspedaal aankijken de verbrandingsmotor alweer inschakelt. Maar goed, de andere kant is dat sommige mensen ook niet zoveel controle hebben over hun rechtervoet.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:56
EV met trekhaak, elke keer tanken is toch jammer van A) je euros en B ) de fossiele dinorestjes die weer opgebrand worden