Ervaring met Daikin Ururu Sarara

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14:24
We hebben een huis uit 1987 met op zolder een Nefit Trendline 2 CV ketel voor het verwarmen van het huis en voor het warme water in de badkamer op de eerste verdieping. Het warme water in de keuken op de begane grond wordt verzorgd door een close-in boiler on het aanrechtblad.

Vanwege de warme dagen die we tegenwoordig vaker hebben, zijn we ons aan het orienteren voor een airco in de woonkamer, ook ter vervanging van een mobiele airco.

Maar er is meer. Met de CV ketel stoken we hoofdzakelijk beneden in de woonkamer en dan meestal maar op 19 graden. Boven verwarmen we nauwelijks; hooguit de badkamer een beetje en soms eens een korte tijd in andere ruimtes.

Het is dan ook logisch dat we vooral ook kijken naar de verwarmingsfunctionaliteit van de airco; mogelijk kunnen we daar het nodige besparen, zeker nu de gasprijzen weer eens enthousiast hoge waardes laten zien.

En er is nog iets. Zoals veel mensen hebben we last wanneer de lucht te droog wordt en ook de eikenhouten vloer houdt daar niet van. Zoals we begrijpen, droogt de lucht bij het gebruik van een airco juist. Wanneer in de zomer de luchtvochtigheid te hoog is, dan kun je die wel omlaag krijgen met de airco, maar dan daalt de temperatuur ook weer wat ook niet altijd gewenst is.

En dan nog een punt: wij zijn echte buitenmensen. Binnenlucht vinden we vaak minder prettig. We luchten dan ook vaak en hebben vaak ramen open staan in huis. Maar die laten we niet open staan als we langere tijd van huis zijn. Als we na meerdere dagen reizen of bijvoorbeeld 3 weken zomer vakantie terug komen, valt ons het bedompte binnenklimaat erg tegen.

Zo kwamen we op de info terecht van de Daikin Ururu Sarara die los van de koelings- en warmefunctie ook actief de lucht kan be-/ontvochtigen en zelfs kan ventileren met buitenlucht.

Dat klinkt in onze oren ideaal. De mogelijkheid om invloed uit te oefenen op de vochtigheid en tijdens afwezigheid toch buitenlucht te kunnen laten rondgaan in huis, zonder ramen geopend te hebben, zou voor ons wel eens een goede oplossing kunnen zijn.

Ik ben benieuwd naar mensen die dit apparaat hebben en wat hun ervaring is!
  • Werkt deze extra functionaliteit (be-/ontvochtigen, ventileren) merkbaar?
  • Hoe bevalt het apparaat zich in het algemeen?
  • Heb je merkbaar minder last van slijmvliezen en luchtwegen vergeleken met gewone airco systemen?
  • Andere op- en aanmerkingen?
  • Wat vind je voor- en nadelen?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Die toevoer van buitenlucht heeft veel te weinig capaciteit. Is lastig te vinden in de specificaties, maar is iets van 30-35m3/h, een WTW-systeem voor een woning is vaak 250-300m3/h. Ook meen ik dat de printplaat van deze Daikin nog wel eens stuk gaat, dure reparatie. Zoek op 'ururu' in dit forum.

Steek je licht eens op in Decentrale balansventilatie met warmteterugwinning. En schaf een CO2-meter aan, dan zul je waarschijnlijk zien dat je te weinig ventileert.

Ik verwarm ook met een airco en had ook last van droge lucht, ik heb een Venta luchtbevochtiger gekocht. Nieuw erg duur, ik had hem vrij goedkoop via Marktplaats. Is een zgn. 'koudwaterverdamper'. Veel van die units werken met een soort 'kartonnen' filters, maar daar komt snel schimmel in. Deze heeft twee plastic 'wielen' van kunststof schijven, waar door het capillaire effect water tussen blijft plakken. Een ventilator blaast dat vervolgens de kamer in. Werkt perfect, als het vroor gingen er bij mij meerdere liters water per dag doorheen.

[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 22-09-2026 10:41 ]

• ravenge
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-09 15:31

ravenge

Wij Schoppen Kont!

Deze Ururu Sarara 5KW hangt bij ons al een paar jaar in de woonkamer. Inderdaad aangeschaft voor de mogelijkheden, maar ik merk dat we niet alles gebruiken (zoals ventileren).

Negatief:
  • Vrij grote binnenunit.
  • Matige functionaliteiten extra (externe) Wifi Module.
Positief:
  • Relatief stil
  • Vochtgestuurd koelen/verwarmen
  • Automatisch stoffilter
Al met al ben ik zeer tevreden met deze unit.

• bnwgraaf
ThinkPad schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 10:39:
Die toevoer van buitenlucht heeft veel te weinig capaciteit. Is lastig te vinden in de specificaties, maar is iets van 30-35m3/h, een WTW-systeem voor een woning is vaak 250-300m3/h. Ook meen ik dat de printplaat van deze Daikin nog wel eens stuk gaat, dure reparatie. Zoek op 'ururu' in dit forum.

Steek je licht eens op in Decentrale balansventilatie met warmteterugwinning. En schaf een CO2-meter aan, dan zul je waarschijnlijk zien dat je te weinig ventileert.

Ik verwarm ook met een airco en had ook last van droge lucht, ik heb een Venta luchtbevochtiger gekocht. Nieuw erg duur, ik had hem vrij goedkoop via Marktplaats. Is een zgn. 'koudwaterverdamper'. Veel van die units werken met een soort 'kartonnen' filters, maar daar komt snel schimmel in. Deze heeft twee plastic 'wielen' van kunststof schijven, waar door het capillaire effect water tussen blijft plakken. Een ventilator blaast dat vervolgens de kamer in. Werkt perfect, als het vroor gingen er bij mij meerdere liters water per dag doorheen.
Dank je voor je reactie en jouw inzicht hierin.

Voor de duidelijkheid, het is niet de bedoeling dat mijn hele huis wordt geconditioneerd, dus een complete WTW-systeem is wat te veel van het goede denk ik. De kleinere hoeveelheid, die theoretisch mijn woonkamer/keuken in ongeveer drie uur de volledige inhoud ververst lijkt me voldoende. Juist als we langere tijd weg zijn. Wanneer ik thuis ben, gaan deuren en ramen ook regelmatig open.

Ik gaf aan dat we juist veel ventileren; we hebben juist vaak ramen open staan en in de winter doen we nog wel eens aan Stoßlüften. Het is meer dat we na terugkomst van bijvoorbeeld vakantie, welke vaak met de tent wordt doorgebracht, weer moeten wennen aan het binnen klimaat. Bovendien, waar zou tijdens onze aanwezigheid zo veel CO2 vandaan moeten komen?

Ja, een WTW systeem heeft vel meer capactieit, maar is wat teveel van het goede. Zodra we thuis zijn slapen we toch weer met open raam en luchten we regelmatiger.
Een losse bevochtiger zal meer kunnen bevochtigen, maar moet heel regelmatig worden bijgevuld en mogelijk soms ook worden ontkalkt?
En losse apparaten zijn prettiger wanneer er onverhoopt bij eentje een storing optreedt en ze zijn minder complex, maar het is nog steeds een grote hoeveelheid techniek bij elkaar, welke nog steeds ergens defect kan gaan.

Daarnaast, onze CV ketel blijft gewoon beschikbaar voor warm water en eventueel (kort) bijverwarmen.

Zo'n CO2 meter is wel een interessant optie, welke ook nog eens mooi is te combineren met Home Assistant; daar ga ik zeker eens in duiken.

• bnwgraaf
ravenge schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 11:28:
Deze Ururu Sarara 5KW hangt bij ons al een paar jaar in de woonkamer. Inderdaad aangeschaft voor de mogelijkheden, maar ik merk dat we niet alles gebruiken (zoals ventileren).

Negatief:
  • Vrij grote binnenunit.
  • Matige functionaliteiten extra (externe) Wifi Module.
Positief:
  • Relatief stil
  • Vochtgestuurd koelen/verwarmen
  • Automatisch stoffilter
Al met al ben ik zeer tevreden met deze unit.
Dank je, fijn om praktijk ervaring te horen!
Welke functionaliteit ik in praktijk zou gebruiken, moet uiteindelijk natuurlijk ook nog blijken, omdat ik nu de mogelijkheden helemaal nog niet heb.

Ja, de unit is groot, dat is ook wel een minpuntje. Aan de andere kant, zoals ik hiervoor ook al schreef, wanneer ik dergelijke functionaliteiten in mijn woonkamer wil hebben, is dit uiteindelijk de meest compacte manier om dat te bereiken.

Wat betreft die matige functionaliteiten via de Wifi module: ik wil eigenlijk ook een koppeling maken met mijn Home Assistant systeem.

Goed om te horen, dat je na enkele jaren gebruik zeer tevreden bent!

• ravenge
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-09 15:31

ravenge

Wij Schoppen Kont!

bnwgraaf schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 11:35:
[...]

Wat betreft die matige functionaliteiten via de Wifi module: ik wil eigenlijk ook een koppeling maken met mijn Home Assistant systeem.
Ik weet niet of er tegenwoordig een ingebouwde wifi functionaliteit is, die van ons heeft een apart kastje. Deze heb ik niet in de kast geplaatst (kan misschien wel), wat jammer is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-mFtytsgfPiALXCMNPoLCUcdSwA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/p5XCKFPCuT3A6BRqRovYJWgR.png?f=user_large

Je kunt hem dus toevoegen in de Daikin Onecta app, functionaliteiten zijn beperkt. Enegerieverbruik zit daar bijvoorbeeld niet in, maar ook vochtgehalte (wat via de afstandsbediening ingesteld kan worden) niet.

• bnwgraaf
@ravenge moesten jullie heel erg wennen aan de afmetingen? Het is best nog een flink blok aan je plafond? Al scheelt het wel dat hij flink afgerond is...
Pagina: 1