Vraag

• kikibu
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 28-09 15:29
Ik heb 0 pensioen opgebouwd maar heb wel een beetje vermogen. Ik ben beginnend ZZP'r met momenteel bijna geen inkomen, dus ook geen ruimte om momenteel inleg af te trekken. Ik zou graag een deel van mijn vermogen parkeren in een (after tax/netto) lijfrente zodat ik niet alsmaar meer voor Box 3 hoef te betalen + misschien ook eens een keer in aanmerking kom voor een toeslag. Bijna alle toeslagen hebben vermogenslimieten, terwijl ik gewoon een beetje spaar voor pensioen en evt. een huis.

Zijn er nog aanbieders van zulke rekeningen? Ik kan via Google eigenlijk alleen maar 'gewone' lijfrentes vinden waarbij je dus je inleg aftrekt van je inkomstenbelasting.

Alle reacties

• FuriousAngel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik dacht dat doelbeleggen dat deed, https://www.doelbeleggen.nl/lijfrente/nettolijfrente/. Verder geen ervaringen mee.

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:21

Herman

FP ProMod
Is een spaar bv niet een oplossing om vermogen uit Box III te halen? Deze komt dan in Box II. Spaarrente is dan wel belast met winstbelasting maar dan heb je i.i.g. t.z.t wel je toeslagen.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• kikibu
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 28-09 15:29
Ik had inderdaad doelbeleggen gevonden, hoewel ik er nog nooit van gehoord heb en een beetje huiverig ben gezien hoe de website er een beetje amateuristisch uit ziet. Ook gaan ze uit van een beleggingsrendement van 4.8% wat ik wel extreem laag vind. In dat geval is een indexfonds en de vermogensbelasting accepteren waarschijnlijk alsnog veel beter, plus bij overlijden zou ik nabestaanden een vermogen achterlaten.

Die spaar bv, daar ga ik naar kijken! Misschien is het niet zo moeilijk op te zetten, ook al denk ik ook dat onze huidige politiek van deze constructie af wil, dus misschien is het niet goed voor de lange termijn.

[ Voor 15% gewijzigd door kikibu op 19-09-2026 22:20 ]

• PlasticPimple
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 28-09 15:49
Wellicht rekenen ze met 4.8%, omdat ze een beleggingsmix aanhouden met daarin ook obligaties. Vlak voor de pensioendatum beleg je normaal gezien niet volle bak in aandelen, in omdat je dan het risico loopt dat je bij een grote daling op de beurs niet met pensioen kunt.