Beste Tweakers,
Ik ben geïnteresseerd in een woning die momenteel te koop staat. Bij het bekijken van het energielabel en de onderliggende berekening vallen mij echter een aantal zaken op die volgens mij niet kunnen kloppen. Het lijkt erop dat er bij de bepaling van het energielabel oppervlaktes zijn gebruikt die aantoonbaar te klein zijn, waardoor de woning mogelijk gunstiger wordt beoordeeld (A+) dan op basis van de werkelijke situatie.
Een paar voorbeelden:
Dit lijkt mij niet alleen een theoretische kwestie. Een energielabel van A+ kan immers invloed hebben op de presentatie en waardering van een woning en daarmee mogelijk ook op de vraagprijs.
Mijn vragen:
Ik ben geïnteresseerd in een woning die momenteel te koop staat. Bij het bekijken van het energielabel en de onderliggende berekening vallen mij echter een aantal zaken op die volgens mij niet kunnen kloppen. Het lijkt erop dat er bij de bepaling van het energielabel oppervlaktes zijn gebruikt die aantoonbaar te klein zijn, waardoor de woning mogelijk gunstiger wordt beoordeeld (A+) dan op basis van de werkelijke situatie.
Een paar voorbeelden:
- Het vloeroppervlak lijkt correct te zijn berekend.
- Voor het platte dak wordt echter een oppervlak gebruikt dat ongeveer 30% kleiner is dan het dakoppervlak. Het dak bestaat uit twee niveaus, maar één niveau lijkt helemaal niet in de berekening te zijn meegenomen.
- Ook bij de gevels lijken de oppervlaktes niet te kloppen. De opgegeven oppervlaktes van muren, ramen en deuren tellen niet op tot het totale geveloppervlak. Deze lijken ongeveer 10–20% kleiner te zijn.
- Tegelijkertijd wordt voor het woonoppervlak wél het juiste oppervlak gebruikt.
Dit lijkt mij niet alleen een theoretische kwestie. Een energielabel van A+ kan immers invloed hebben op de presentatie en waardering van een woning en daarmee mogelijk ook op de vraagprijs.
Mijn vragen:
- Wat is in zo'n situatie verstandig om te doen als potentiële koper?
- Wie is verantwoordelijk voor de juistheid van de informatie die bij de verkoop van de woning wordt gepubliceerd: de verkoper, makelaar, energielabeladviseur, of een combinatie daarvan?
- Kan een aantoonbaar onjuist energielabel gevolgen hebben voor de verkoop of voor eventuele aansprakelijkheid richting een koper?
- Heeft iemand hier ervaring mee, bijvoorbeeld met een herziening van een energielabel of een discussie met verkoper/makelaar?