Niet meer nodig
[ Voor 99% gewijzigd door MarkusFTW op 25-09-2026 15:00 ]
[ Voor 99% gewijzigd door MarkusFTW op 25-09-2026 15:00 ]
Het is een rare situatie. Wij zijn 2e bewoners, huis is bijna 12 jaar oud. Echter het betreft een ketel uit begin 2012 (geen idee of hij tussen 2012 en 2015 gebruikt is). Dus ketel kan ook 15 jaar oud zijn en 15 jaar gebruikt, of maar 12 jaar gebruikt. Ketel is intern gaan lekken. Nieuw onderdeel kost 400 euro, maar andere onderdelen zijn volgens de servicemonteur (lokaal, die zelf geen nieuwe ketels en warmtepompen verkoopt) ook aangetast door de lekkage.Minimalist1 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 20:31:
Een cv-ketel van 12jr die aan het einde is gekomen……. Vast iemand die je wat nieuws wil verkopen.
Panasonic Aquarea M12 - 7200 Wp - SMA Tripower 5.0 SE - BYD HVB 14.8 kWh
Het betreft een systeem dat lucht afzuigt, langs een compressor en warmtewisselaar haalt en de warmte uit deze lucht in een boilervat zet, wat gebruikt kan worden voor zowel CV als tapwater.mar-10 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 21:14:
Heb jij echt een WTW? Ik dacht dat een ventilatiewarmtepomp enkel werkt bij ventilatietype C (mechanische ventilatie). Is die grote doos niet de ventilatiewarmtepomp zelf?
Hybride is nooit een goed idee als je t mij vraagt. Kost alsnog veel geld, je kan je gasaansluiting niet weg laten halen dus de eerste 350 euro per jaar ben je al duurder uit.Jijrosiertje schreef op donderdag 17 september 2026 @ 18:18:
Ten eerste is full Electric echt overpriced.
Helemaal omdat je niet goedkoper kan douchen/badderen dan met een cv ketel. Scheelt je ook zeeën aan ruimte tov boiler.
De cv zal wel rookgaszijdig lekken. Hoewel ik ook wel zou twijfelen aan de oprechtheid. Het lijkt me geen nefit topline wat een probleemmodel is.
Zou eerder de cv eventueel vervangen en verder niks. Je hebt het over terugverdientijd. Die is nauwelijks of niet aanwezig. Helenaal met 300 liter vat.
10k lieverr tegen 3% wegzetten dan full Electric. Hybride lijkt me veel voordeliger.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte
[ Voor 8% gewijzigd door SebastiaanPs op 17-09-2026 22:41 ]
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
[ Voor 6% gewijzigd door wowly op 18-09-2026 09:39 ]
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
Is dit een grap?? €2500 van je investering aftrekker omdat je geen nieuwe cv hoeft te kopen?? HahahahahaSebastiaanPs schreef op donderdag 17 september 2026 @ 22:39:
Ik vind dit ook niet zo complex.
Je hebt grofweg 3 opties: full electric, hybride of op gas blijven.
Een paar opmerkingen:
- bij full electric zou ik het vermogen van de ventilatie warmtepomp niet meetellen en bijvoorbeeld met 1300 m3 gasverbruik rekenen, zoals eerder gesuggereerd. Dan zit je niet vast aan dat apparaat, als ie een keer kapot gaat.
- boiler eventueel 200 liter en dan wat heter, als 300 liter niet past
- zoneregeling eraf halen kost geen geld, eventueel een simpele thermostaat kost heel weinig geld
- een paar Jagas op marktplaats scoren voor de ruimtes die je iets warmer wil hebben is ook niet duur. Kan je mooi zelf boosten met stille fans, zie Het grote HeatMeister smart home radiatorbooster-topic #2
Check even https://warmtepompofgas.nl. Als je jouw gegevens (gasverbruik 1300 m3, ketel resterende levensduur 0 jaar, standaard tarieven) invult, dan komt full electric er duidelijk het goedkoopst uit.
[Afbeelding]
De meerkosten van het warmtepomp systeem zijn €8000, dat klopt zeker wel.rosiertje schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 21:27:
[...]
Is dit een grap?? €2500 van je investering aftrekker omdat je geen nieuwe cv hoeft te kopen?? Hahahahaha
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Die website is een grap toch? Volgens mij geeft die bij elke invoer weer dat van het gas af aan het voordeligste is....SebastiaanPs schreef op donderdag 17 september 2026 @ 22:39:
Ik vind dit ook niet zo complex.
J. je 2
Check even https://warmtepompofgas.nl. Als je jouw gegevens (gasverbruik 1300 m3, ketel resterende levensduur 0 jaar, standaard tarieven) invult, dan komt full electric er duidelijk het goedkoopst uit.
[Afbeelding]
1300m3 is geen gering verbruik, tel daarbij de jaarlijkse netbeheerkosten op en als je dan ook nu de ketel moet vervangen mag je de vermijding daarvan gerust meetellen in de besparing.President schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 22:23:
[...]
Die website is een grap toch? Volgens mij geeft die bij elke invoer weer dat van het gas af aan het voordeligste is....
Ik verwacht op Tweakers wel een wat meer inhoudelijke reactie dan dit soort losse flodders. Bekijk de berekening en geef aan wat jij denkt dat er niet klopt, zou ik zeggen.President schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 22:23:
[...]
Die website is een grap toch? Volgens mij geeft die bij elke invoer weer dat van het gas af aan het voordeligste is....
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Misschien heeft hij gewoon gelijkPresident schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 22:23:
[...]
Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu
Her scenario is ten eerste al erg onvolledig. Er wordt gewoon uitgegaan van 9700 euro aan kosten voor de warmtepomp, waarbij er niet eens duidelijk is of er bijvoorbeeld vloerverwarming is en of het huis überhaupt geschikt is voor lage temperatuur verwarming, of de installatie bijvoorbeeld gebruikt moet worden voor het vullen van een bad.. volgens mij toch wel financieel gezien behoorlijk belangrijke onderdelen... Ook wordt er dan maar vanuit gegaan dat je direct je hele gas aansluiting weg doet, wat voor huishouden ook weer diverse kosten met zich meenemen, zoals bijvoorbeeld een keuken aanpassing.Ronald schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 22:37:
@President kom eens met het scenario waar het niet klopt dan?
Dat is op zich een valide punt. Er staat “investeringskosten”, je moet dan zelf bedenken of er ook extra kosten zijn voor aanpassingen aan het afgiftesysteem zoals de vloerverwarmingsverdeler vervangen. En om van het gas af te gaan zijn er eventueel ook kosten voor bijv. een inductiekookplaat. Dat wordt op berekenhet.nl wel meegenomen. Misschien beide tips melden via de link bovenaan voor vragen/opmerkingen?President schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 06:22:
[...]
Her scenario is ten eerste al erg onvolledig. Er wordt gewoon uitgegaan van 9700 euro aan kosten voor de warmtepomp, waarbij er niet eens duidelijk is of er bijvoorbeeld vloerverwarming is en of het huis überhaupt geschikt is voor lage temperatuur verwarming, of de installatie bijvoorbeeld gebruikt moet worden voor het vullen van een bad.. volgens mij toch wel financieel gezien behoorlijk belangrijke onderdelen... Ook wordt er dan maar vanuit gegaan dat je direct je hele gas aansluiting weg doet, wat voor huishouden ook weer diverse kosten met zich meenemen, zoals bijvoorbeeld een keuken aanpassing.
Maar, uitgaande van 600 kuub gas op jaarbasis
Kosten met gas: 1300 per jaar - 13.000 in 10 jaar + aanschaf nieuwe cv = 16.000
Kosten met warmtepomp: 450 per jaar - 4.500 in 10 jaar + aanschaf nieuwe warmtepomp is 13.500
Ik moet toegeven dat de berekening zo wel interessant lijk.. maar als je de gas aansluiting niet zou weghalen dan zou de kosten van gas ineens met 500 euro per maand dalen, wat een daling in 10 jaar van 5.000 betekent wat de warmtepomp ineens financieel minder aantrekkelijk maakt.
O, mee eens dat we sowieso over moeten gaan en dat het financieel aantrekkelijk kan zijn!SebastiaanPs schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 07:45:
[...]
Dat is op zich een valide punt. Er staat “investeringskosten”, je moet dan zelf bedenken of er ook extra kosten zijn voor aanpassingen aan het afgiftesysteem zoals de vloerverwarmingsverdeler vervangen. En om van het gas af te gaan zijn er eventueel ook kosten voor bijv. een inductiekookplaat. Dat wordt op berekenhet.nl wel meegenomen. Misschien beide tips melden via de link bovenaan voor vragen/opmerkingen?
Overall vind ik het wel de beste calculator en het meest volledig. Na 15 jaar wordt het voordeel van full electric nog een stuk groter.
Wanneer verdien je de nieuwe CV-ketel terugrosiertje schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 21:27:
[...]
Is dit een grap?? €2500 van je investering aftrekker omdat je geen nieuwe cv hoeft te kopen?? Hahahahaha
Is dit een grap?? €40 per maand voor warm water met een warmtepomp?? HahahahahaEn voor een boiler van 300 liter zit je al voor warm water al op zn €40 per maand als je elke dag zn 150 liter warm water gebruikt
[ Voor 4% gewijzigd door Isdatzo op 19-09-2026 09:00 ]
Wat daar gemarkeerd is snap ik helaas niet zonder verdere uitleg.Ik moet toegeven dat de berekening zo wel interessant lijk.. maar als je de gas aansluiting niet zou weghalen dan zou de kosten van gas ineens met 500 euro per maand dalen, wat een daling in 10 jaar van 5.000 betekent wat de warmtepomp ineens financieel minder aantrekkelijk maakt.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Dit is onzin.rosiertje schreef op donderdag 17 september 2026 @ 18:18:
Ten eerste is full Electric echt overpriced.
Helemaal omdat je niet goedkoper kan douchen/badderen dan met een cv ketel. Scheelt je ook zeeën aan ruimte tov boiler.
De cv zal wel rookgaszijdig lekken. Hoewel ik ook wel zou twijfelen aan de oprechtheid. Het lijkt me geen nefit topline wat een probleemmodel is.
Zou eerder de cv eventueel vervangen en verder niks. Je hebt het over terugverdientijd. Die is nauwelijks of niet aanwezig. Helenaal met 300 liter vat.
10k lieverr tegen 3% wegzetten dan full Electric. Hybride lijkt me veel voordeliger.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
[ Voor 14% gewijzigd door BarryH op 19-09-2026 11:25 ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
De website zegt:dunklefaser schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 09:40:
@President Citaat:
[...]
Wat daar gemarkeerd is snap ik helaas niet zonder verdere uitleg.
Volgens mij dalen je (vaste) kosten voor zonder gas juist als je de gasaansluiting laat weghalen.
[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 19-09-2026 12:29 ]
Ja zomer is wel gunstig idd. Van je panelen gebruik maken. Maar wat voor warmtepomp heb jij dan die cop can 4,4 heeft op sanitair voorziening?? Knap met aanvoer van 55 graden. Ben benieuwd naar het model. Maar daarbovenop komt nog de kosten van het stilstaande verlies van 300 liter vat. 150 heeft weinig gezinnen genoeg aan. En 1x per week nog legionella run op elektrisch element.Isdatzo schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 08:54:
[...]
Wanneer verdien je de nieuwe CV-ketel terug.
[...]
Is dit een grap?? €40 per maand voor warm water met een warmtepomp?? Hahahahaha
Het rekensommetje: 150*30*35*4186/3.600.000 = 183 kWh energie benodigd voor SWW. Ik heb zelf een jaargemiddelde COP van 4.4, maar laten we rekenen met 3.5: 183/3.5 = 52 kWh stroom benodigd.
Met een dynamisch contract heb je in de zomer praktisch gratis SWW en in de winter ben je misschien een tientje kwijt.
Mijn boilervat heeft een nominaal stilstandverlies van 33 Watt. In de praktijk kom ik op 1,2 kWh per dag. Dat kost nog geen 10 cent aan stroom. Of 35 euro per jaar.rosiertje schreef op zondag 11 oktober 2026 @ 18:17:
[...]
Ja zomer is wel gunstig idd. Van je panelen gebruik maken. Maar wat voor warmtepomp heb jij dan die cop can 4,4 heeft op sanitair voorziening?? Knap met aanvoer van 55 graden. Ben benieuwd naar het model. Maar daarbovenop komt nog de kosten van het stilstaande verlies van 300 liter vat. 150 heeft weinig gezinnen genoeg aan. En 1x per week nog legionella run op elektrisch element.
[ Voor 5% gewijzigd door mar-10 op 11-10-2026 19:09 ]
Panasonic Aquarea M12 - 7200 Wp - SMA Tripower 5.0 SE - BYD HVB 14.8 kWh