Complexe situatie, is aanschaf warmtepomp de moeite waard.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MarkusFTW
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 08-10 22:47
Niet meer nodig

[ Voor 99% gewijzigd door MarkusFTW op 25-09-2026 15:00 ]

Alle reacties

• Minimalist1
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 10:11
Een cv-ketel van 12jr die aan het einde is gekomen……. Vast iemand die je wat nieuws wil verkopen.

• MarkusFTW
Minimalist1 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 20:31:
Een cv-ketel van 12jr die aan het einde is gekomen……. Vast iemand die je wat nieuws wil verkopen.
Het is een rare situatie. Wij zijn 2e bewoners, huis is bijna 12 jaar oud. Echter het betreft een ketel uit begin 2012 (geen idee of hij tussen 2012 en 2015 gebruikt is). Dus ketel kan ook 15 jaar oud zijn en 15 jaar gebruikt, of maar 12 jaar gebruikt. Ketel is intern gaan lekken. Nieuw onderdeel kost 400 euro, maar andere onderdelen zijn volgens de servicemonteur (lokaal, die zelf geen nieuwe ketels en warmtepompen verkoopt) ook aangetast door de lekkage.

• mar-10
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:09
Heb jij echt een WTW? Ik dacht dat een ventilatiewarmtepomp enkel werkt bij ventilatietype C (mechanische ventilatie). Is die grote doos niet de ventilatiewarmtepomp zelf?

Panasonic Aquarea M12 - 7200 Wp - SMA Tripower 5.0 SE - BYD HVB 14.8 kWh

• MarkusFTW
mar-10 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 21:14:
Heb jij echt een WTW? Ik dacht dat een ventilatiewarmtepomp enkel werkt bij ventilatietype C (mechanische ventilatie). Is die grote doos niet de ventilatiewarmtepomp zelf?
Het betreft een systeem dat lucht afzuigt, langs een compressor en warmtewisselaar haalt en de warmte uit deze lucht in een boilervat zet, wat gebruikt kan worden voor zowel CV als tapwater.

• asdfvdsa
  • Registratie: Mei 2024
  • Nu online
Ik zou mij niet te veel zorgen maken over je afgifte, maar je kan het narekenen op gasweg.nl. Ga dan uit van ~1300m3, want het lijkt mij dat je die wtw unit meteen wil vervangen, misschien door een simpele ventilatiebox als dat ruimte schept en goedkoper is. Het kan ook zijn dat je met een nieuwe spaarpomp net een kleinere warmtepomp kan plaatsen en dat dit geluidstechnisch helpt, maar in de basis zou ik voor een simpel systeem gaan.

De warmte op individuele kamers gaat denk ik wel goed binnen de thermische schil van een huis uit 2015.

Als er echt geen ruimte is voor een warmtapwatervat moet je misschien een 100L elektrische boiler aan de muur laten hangen, die kan je hoog opstoken. Minder efficiënt maar dan kun je van het gas af.

Heel ingewikkeld zal het toch niet zijn om dat Honeywell systeem eraf te slopen en overal vol open te zetten? Een warmtepomp wil een simpele regeling het liefst met de meegeleverde thermostaat.

Ik zou alles eruit halen en van het gas af gaan

gasweg.nl

• rosiertje
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18:36
Ten eerste is full Electric echt overpriced.

Helemaal omdat je niet goedkoper kan douchen/badderen dan met een cv ketel. Scheelt je ook zeeën aan ruimte tov boiler.

De cv zal wel rookgaszijdig lekken. Hoewel ik ook wel zou twijfelen aan de oprechtheid. Het lijkt me geen nefit topline wat een probleemmodel is.

Zou eerder de cv eventueel vervangen en verder niks. Je hebt het over terugverdientijd. Die is nauwelijks of niet aanwezig. Helenaal met 300 liter vat.

10k lieverr tegen 3% wegzetten dan full Electric. Hybride lijkt me veel voordeliger.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 16:03
Jijrosiertje schreef op donderdag 17 september 2026 @ 18:18:

Helemaal omdat je niet goedkoper kan douchen/badderen dan met een cv ketel. Scheelt je ook zeeën aan ruimte tov boiler.

De cv zal wel rookgaszijdig lekken. Hoewel ik ook wel zou twijfelen aan de oprechtheid. Het lijkt me geen nefit topline wat een probleemmodel is.

Zou eerder de cv eventueel vervangen en verder niks. Je hebt het over terugverdientijd. Die is nauwelijks of niet aanwezig. Helenaal met 300 liter vat.

10k lieverr tegen 3% wegzetten dan full Electric. Hybride lijkt me veel voordeliger.
Hybride is nooit een goed idee als je t mij vraagt. Kost alsnog veel geld, je kan je gasaansluiting niet weg laten halen dus de eerste 350 euro per jaar ben je al duurder uit.

Als je zonnepanelen hebt heb je de hele zomer gratis warm water met all electric. Elke zomer weer.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:51
waarom.is dit complex? die inventum spaarpomp kun je misschien wel houden maar is een beetje een hobbyding. Voor de rest lijkt me gewoon een prima casus voor all-electric, alleen moet je even op zoek naar wat scherpere offertes.

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online
Ik vind dit ook niet zo complex.

Je hebt grofweg 3 opties: full electric, hybride of op gas blijven.

Een paar opmerkingen:

- bij full electric zou ik het vermogen van de ventilatie warmtepomp niet meetellen en bijvoorbeeld met 1300 m3 gasverbruik rekenen, zoals eerder gesuggereerd. Dan zit je niet vast aan dat apparaat, als ie een keer kapot gaat.

- boiler eventueel 200 liter en dan wat heter, als 300 liter niet past

- zoneregeling eraf halen kost geen geld, eventueel een simpele thermostaat kost heel weinig geld

- een paar Jagas op marktplaats scoren voor de ruimtes die je iets warmer wil hebben is ook niet duur. Kan je mooi zelf boosten met stille fans, zie Het grote HeatMeister smart home radiatorbooster-topic #2

Check even https://warmtepompofgas.nl. Als je jouw gegevens (gasverbruik 1300 m3, ketel resterende levensduur 0 jaar, standaard tarieven) invult, dan komt full electric er duidelijk het goedkoopst uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v86zMUBSheiKA8pE98DXBaFGMpo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GInNZybzegZrzlHMFRCBCNLU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door SebastiaanPs op 17-09-2026 22:41 ]

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• Quacktop
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 05-10 12:12
Wat ik apart vind is dat men je met 900-1100m3 gas een 9kw Sparrow wil aansmeren. Gebruik je de radiatoren veel? Heb je de 50 graden test gedaan? Vloerverwarming is vaak al begrenst op 40 graden, dus daar zit geen probleem?

Hier komt men uit op 4kw weheat flint met vloerverwarming in de woonkamer en boven radiatoren, maar die worden amper gebruikt. Ook een 300l vat voor warmwater en huis en gasverbruik is vergelijkbaar.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17:10
Enkele overwegingen:

-Zou je geen warmtepomp boiler kunnen doen mbv je ventilatie systeem?

- ik zie genoeg ruimte voor een systeem hoor, ook voor een staande 300L boiler. Dat het onderhoud dan wat minder makkelijker is zou wel kunnen kloppen.

- Ik vind de kosten op zich nog wel meevallen. Ik lees veel van dit soort offertes tegenwoordig. Dit is wat verwrmen tegenwoordig kosten. Of nu in een keer heel veel, of in de komende jaren steeds meer (gas).

Het is dus ook een beslissing: ga ik hier lang wonen en haal ik het er uit (ook ivm energielabel en mogelijke korting hypotheek), of nog maar ene paar jaar. in dat laatste geval zou ik zeker een second opinion aanvragen, want 12 jaar is wel heul erg korte levensduur....

Owja: Airco's verwarmen ook hé, vergeet die optie niet. Erg erg kosten efficient.

[ Voor 6% gewijzigd door wowly op 18-09-2026 09:39 ]

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

• rosiertje
SebastiaanPs schreef op donderdag 17 september 2026 @ 22:39:

Je hebt grofweg 3 opties: full electric, hybride of op gas blijven.

Een paar opmerkingen:

- bij full electric zou ik het vermogen van de ventilatie warmtepomp niet meetellen en bijvoorbeeld met 1300 m3 gasverbruik rekenen, zoals eerder gesuggereerd. Dan zit je niet vast aan dat apparaat, als ie een keer kapot gaat.

- boiler eventueel 200 liter en dan wat heter, als 300 liter niet past

- zoneregeling eraf halen kost geen geld, eventueel een simpele thermostaat kost heel weinig geld

- een paar Jagas op marktplaats scoren voor de ruimtes die je iets warmer wil hebben is ook niet duur. Kan je mooi zelf boosten met stille fans, zie Het grote HeatMeister smart home radiatorbooster-topic #2

Check even https://warmtepompofgas.nl. Als je jouw gegevens (gasverbruik 1300 m3, ketel resterende levensduur 0 jaar, standaard tarieven) invult, dan komt full electric er duidelijk het goedkoopst uit.

[Afbeelding]
Is dit een grap?? €2500 van je investering aftrekker omdat je geen nieuwe cv hoeft te kopen?? Hahahahaha

En voor een boiler van 300 liter zit je al voor warm water al op zn €40 per maand als je elke dag zn 150 liter warm water gebruikt

• Ronald
  • Nu online
rosiertje schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 21:27:
[...]

Is dit een grap?? €2500 van je investering aftrekker omdat je geen nieuwe cv hoeft te kopen?? Hahahahaha
De meerkosten van het warmtepomp systeem zijn €8000, dat klopt zeker wel.

Dat is het bedrag wat je t.o.v de investering in de cv moet goedmaken

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@rosiertje De (be)rekening van ca. € 40 voor warm water per maand gaat waarschijnlijk uit van een elektrische boiler. Met de warmtepomp is de rekening vermoedelijk lager.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18:10
SebastiaanPs schreef op donderdag 17 september 2026 @ 22:39:

J. je 2

[Afbeelding]
Die website is een grap toch? Volgens mij geeft die bij elke invoer weer dat van het gas af aan het voordeligste is....

• Ronald
  • Nu online
@President kom eens met het scenario waar het niet klopt dan?

• _JGC_
President schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 22:23:
[...]

Die website is een grap toch? Volgens mij geeft die bij elke invoer weer dat van het gas af aan het voordeligste is....
1300m3 is geen gering verbruik, tel daarbij de jaarlijkse netbeheerkosten op en als je dan ook nu de ketel moet vervangen mag je de vermijding daarvan gerust meetellen in de besparing.

Hybride valt vooral tegen in de berekening omdat er een servicecontract wordt meegerekend, bij cv+wp betaal je dan dubbel. Servicecontract op een warmtepomp is je reinste onzin. Werkschakelaar omzetten en blaadjes uit de buitenunit vissen... verder investeer je in 2 apparaten, voor de prijs van een CV ketel kan je een leuk RVS boilervat kopen.

Als je lagere verbruiken invult wordt de terugverdientijd vanzelf langer.

• SebastiaanPs
  • Nu online
[...]

Ik verwacht op Tweakers wel een wat meer inhoudelijke reactie dan dit soort losse flodders. Bekijk de berekening en geef aan wat jij denkt dat er niet klopt, zou ik zeggen.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:29
[...]

Misschien heeft hij gewoon gelijk :)

Als ik mijn situatie laat doorrekenen komt het netjes overeen met hoe ik het zelf berekend heb. Sterker nog - beter dan dat ik het zelf deed omdat hij ook rekening houdt met inflatie/rente, woningwaardestijging en geleidelijke afname in efficiency van de pomp.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

• President
Ronald schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 22:37:
@President kom eens met het scenario waar het niet klopt dan?
Her scenario is ten eerste al erg onvolledig. Er wordt gewoon uitgegaan van 9700 euro aan kosten voor de warmtepomp, waarbij er niet eens duidelijk is of er bijvoorbeeld vloerverwarming is en of het huis überhaupt geschikt is voor lage temperatuur verwarming, of de installatie bijvoorbeeld gebruikt moet worden voor het vullen van een bad.. volgens mij toch wel financieel gezien behoorlijk belangrijke onderdelen... Ook wordt er dan maar vanuit gegaan dat je direct je hele gas aansluiting weg doet, wat voor huishouden ook weer diverse kosten met zich meenemen, zoals bijvoorbeeld een keuken aanpassing.

Maar, uitgaande van 600 kuub gas op jaarbasis

Kosten met gas: 1300 per jaar - 13.000 in 10 jaar + aanschaf nieuwe cv = 16.000

Kosten met warmtepomp: 450 per jaar - 4.500 in 10 jaar + aanschaf nieuwe warmtepomp is 13.500

Ik moet toegeven dat de berekening zo wel interessant lijk.. maar als je de gas aansluiting niet zou weghalen dan zou de kosten van gas ineens met 500 euro per maand dalen, wat een daling in 10 jaar van 5.000 betekent wat de warmtepomp ineens financieel minder aantrekkelijk maakt.

• SebastiaanPs
  • Nu online
President schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 06:22:
[...]

Her scenario is ten eerste al erg onvolledig. Er wordt gewoon uitgegaan van 9700 euro aan kosten voor de warmtepomp, waarbij er niet eens duidelijk is of er bijvoorbeeld vloerverwarming is en of het huis überhaupt geschikt is voor lage temperatuur verwarming, of de installatie bijvoorbeeld gebruikt moet worden voor het vullen van een bad.. volgens mij toch wel financieel gezien behoorlijk belangrijke onderdelen... Ook wordt er dan maar vanuit gegaan dat je direct je hele gas aansluiting weg doet, wat voor huishouden ook weer diverse kosten met zich meenemen, zoals bijvoorbeeld een keuken aanpassing.

Maar, uitgaande van 600 kuub gas op jaarbasis

Kosten met gas: 1300 per jaar - 13.000 in 10 jaar + aanschaf nieuwe cv = 16.000

Kosten met warmtepomp: 450 per jaar - 4.500 in 10 jaar + aanschaf nieuwe warmtepomp is 13.500

Ik moet toegeven dat de berekening zo wel interessant lijk.. maar als je de gas aansluiting niet zou weghalen dan zou de kosten van gas ineens met 500 euro per maand dalen, wat een daling in 10 jaar van 5.000 betekent wat de warmtepomp ineens financieel minder aantrekkelijk maakt.
Dat is op zich een valide punt. Er staat “investeringskosten”, je moet dan zelf bedenken of er ook extra kosten zijn voor aanpassingen aan het afgiftesysteem zoals de vloerverwarmingsverdeler vervangen. En om van het gas af te gaan zijn er eventueel ook kosten voor bijv. een inductiekookplaat. Dat wordt op berekenhet.nl wel meegenomen. Misschien beide tips melden via de link bovenaan voor vragen/opmerkingen?

Overall vind ik het wel de beste calculator en het meest volledig. Na 15 jaar wordt het voordeel van full electric nog een stuk groter.

• President
SebastiaanPs schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 07:45:
[...]

Dat is op zich een valide punt. Er staat “investeringskosten”, je moet dan zelf bedenken of er ook extra kosten zijn voor aanpassingen aan het afgiftesysteem zoals de vloerverwarmingsverdeler vervangen. En om van het gas af te gaan zijn er eventueel ook kosten voor bijv. een inductiekookplaat. Dat wordt op berekenhet.nl wel meegenomen. Misschien beide tips melden via de link bovenaan voor vragen/opmerkingen?

Overall vind ik het wel de beste calculator en het meest volledig. Na 15 jaar wordt het voordeel van full electric nog een stuk groter.
O, mee eens dat we sowieso over moeten gaan en dat het financieel aantrekkelijk kan zijn!

Als een warmtepomp dezelfde ruimte in nam als de cv was ik ook al lang overgegaan. Maar anders dan op de dakkapellen (die niet gebouwd zijn op het gewicht en dus ook niet goed toegankelijk zijn) houdt het hier helaas op bij een tussenwoning (ook ivm geluid).

• Isdatzo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:29
rosiertje schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 21:27:
[...]

Wanneer verdien je de nieuwe CV-ketel terug :? .
En voor een boiler van 300 liter zit je al voor warm water al op zn €40 per maand als je elke dag zn 150 liter warm water gebruikt
Is dit een grap?? €40 per maand voor warm water met een warmtepomp?? Hahahahaha

Het rekensommetje: 150*30*35*4186/3.600.000 = 183 kWh energie benodigd voor SWW. Ik heb zelf een jaargemiddelde COP van 4.4, maar laten we rekenen met 3.5: 183/3.5 = 52 kWh stroom benodigd.

Met een dynamisch contract heb je in de zomer praktisch gratis SWW en in de winter ben je misschien een tientje kwijt.

[ Voor 4% gewijzigd door Isdatzo op 19-09-2026 09:00 ]

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14:30
Kijk ook eens naar opties met een warmtepomp boiler. Zo'n ding aansluiten is super simpel. Alles zelf voorbereiden en dan een loodgieter de laatste aansluitingen laten doen is vaak nog voordeliger dan alles laten doen en subsidie ontvangen. Kun je dus ook warmte mee uit je ventilatie redden. Desnoods met een simpele ventilatiebox van 250 euro.

Airco's kunnen ook verwarmen, kan een goede optie zijn afhankelijk van de indeling van je woning. Zit je in de zomer ook fris. Daikin Multi+ split kan ook een boiler verwarmen met hetzelfde buitendeel. Dan zou je ook alle radiatoren kunnen verwijderen.

Met een WPB kun je ook kiezen voor een simpele monoblock warmtepomp zonder binnendeel. Behoeft alleen leidingwerk naar binnen toe, en afhankelijk van je layout van het pand, kun je ook elders aanhechten in het cv circuit. Dan heb je al flink meer ruimte voor je WPB.

Gewoon wat gedachten.

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@President Citaat:
Wat daar gemarkeerd is snap ik helaas niet zonder verdere uitleg.
Volgens mij dalen je (vaste) kosten voor zonder gas juist als je de gasaansluiting laat weghalen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:06
rosiertje schreef op donderdag 17 september 2026 @ 18:18:

Dit is onzin.

15 jaar bij het gas blijven:
  1. nieuwe ketel 3000 eur
  2. 15 jaar vastrecht (Vanaf 1/1/27 eur 310 p jr) = 4650, nog los van de stijging de komende jaren..
  3. 15 jaar vaste kosten gascontract: eur 100 p jr. = eur 1500
  4. op stookkosten bespaar je al snel 50%: dus 1200m3 gas maal 1,30 eur maal 50% = eur 780
met hybride heb je dus eur 6000 extra kosten (Vooruit eur 60 p jr eraf voor lager vastrecht < 500m3) dus eur 5000 extra kosten....

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:06
@MarkusFTW heb je het gasverbruik per dag van december/ januari.

Met name 26 december en 11 januari waren goed koud en geven je een goede check op het vermogen wat de warmtepomp moet kunnen leveren

Voor die ventilatiewarmtepomp: zoek de specs op en kijk naar het vermogen vande warmtepomp. Dat zal waarschijnlijk 1000 watt warmte zijn en 200-300watt stroom.

Dit vermogen kan je dan meerekenen.

Voor de boiler zijn er 2 opties:

1/ liggende boiler nemen van 300 liter (b.v. van itho)

2/ staande 200 liter boiler: is 130cm hoog met 60cm diameter. Als je in de zomermaanden onder de m3 gas per dag blijft dan heb je minder dan 150liter van 55 graden per dag nodig en is 200liter prima. nb. of doet de ventilatie wp ook nog iets met tapwater?

2 groepen in de meterkast erbij kan vaak voor eur 500 oid, hangt beetje af van kabeltraject (meestal door kruipruimte naar buiten en dan met de wp leidingen mee naar boven)

Hoe breed is je perceel? en heb je toevallig een plat dak?

[ Voor 14% gewijzigd door BarryH op 19-09-2026 11:25 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• President
De website zegt:

600 kuub gas komt neer op € 1405,- op jaarbasis.

Maar feitelijk kost 600 kuub gas maar 600 x 1,54 = € 924,-

De website rekent dus met het weghalen van de gasaansluiting. Het is niet dat ze standaard dan ook maar voor elektrisch de kosten voor het omzetten van 1 fase naar 3 fase erbij rekenen...

• _JGC_
3 fasen is een paar honderd euro. Ik heb 'm ook staan voor december, ga morgen de krachtgroep voor de inductieplaat alvast aanleggen en de kast iets aanpassen (ik heb een 4 polige hoofdschakelaar maar alles hangt nu rechtstreeks aan L1)

Gas weghalen is gratis.

Overigens is 3 fase geen eis voor een warmtepomp en ook niet voor elektrisch koken. Een warmtepomp neemt maar weinig stroom (maar wel de hele dag continu als het koud is) en een kookplaat kan je powermanagement op instellen.

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@President Op jouw aparte manier van rekenen wil ik niet verder ingaan.
Bij wat hierboven door @_JGC_ aan uitleg wordt gegeven is bijna niets toe te voegen,
behalve dat er een heel topic over het gratis weghalen van de gasaansluiting bestaat.
De laatste kuub's gas zijn trouwens de duurste, bijvoorbeeld bij een gasaansluiting alleen voor koken.

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 19-09-2026 12:29 ]

• rosiertje
Isdatzo schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 08:54:
[...]

Wanneer verdien je de nieuwe CV-ketel terug :? .

[...]

Is dit een grap?? €40 per maand voor warm water met een warmtepomp?? Hahahahaha

Het rekensommetje: 150*30*35*4186/3.600.000 = 183 kWh energie benodigd voor SWW. Ik heb zelf een jaargemiddelde COP van 4.4, maar laten we rekenen met 3.5: 183/3.5 = 52 kWh stroom benodigd.

Met een dynamisch contract heb je in de zomer praktisch gratis SWW en in de winter ben je misschien een tientje kwijt.
Ja zomer is wel gunstig idd. Van je panelen gebruik maken. Maar wat voor warmtepomp heb jij dan die cop can 4,4 heeft op sanitair voorziening?? Knap met aanvoer van 55 graden. Ben benieuwd naar het model. Maar daarbovenop komt nog de kosten van het stilstaande verlies van 300 liter vat. 150 heeft weinig gezinnen genoeg aan. En 1x per week nog legionella run op elektrisch element.

• mar-10
  • Laatst online: 19:09
rosiertje schreef op zondag 11 oktober 2026 @ 18:17:
[...]

Ja zomer is wel gunstig idd. Van je panelen gebruik maken. Maar wat voor warmtepomp heb jij dan die cop can 4,4 heeft op sanitair voorziening?? Knap met aanvoer van 55 graden. Ben benieuwd naar het model. Maar daarbovenop komt nog de kosten van het stilstaande verlies van 300 liter vat. 150 heeft weinig gezinnen genoeg aan. En 1x per week nog legionella run op elektrisch element.
Mijn boilervat heeft een nominaal stilstandverlies van 33 Watt. In de praktijk kom ik op 1,2 kWh per dag. Dat kost nog geen 10 cent aan stroom. Of 35 euro per jaar.

Legionellarun kan bij iedere R290-warmtepomp zonder element gedaan worden.

En een warmtepomp is ideaal als je PV hebt. Juist ook in de lente en herfst. Bij mij steeg de eigen consumptie van PV-stroom van 23 naar 49%. Dat zijn mooie 1250 kWh per jaar extra winst.
Daarmee is dat stilstandsverlies ook 10 keer betaald.

[ Voor 5% gewijzigd door mar-10 op 11-10-2026 19:09 ]

Panasonic Aquarea M12 - 7200 Wp - SMA Tripower 5.0 SE - BYD HVB 14.8 kWh

Pagina: 1