Zelf vloerverwarming aanleggen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Toppertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:11
Ik ben even aan het onderzoeken of ik zelf vloerverwarming kan gaan aanleggen tijdens onze verbouwing. Inmiddels is er gestart met de bouw van onze uitbouw waardoor onze benedenverdieping straks 65m2 is (inclusief hal). Daarin willen we graag vloerverwarming aanbrengen. Op dit moment liggen er plavuizen met een cementdekvloer van slechts 2cm, in eerste instantie dachten we aan infrezen van de vloerverwarming maar daarvoor is de dekvloer te dun (hoorden we van diverse bedrijven die vloerverwarming infrezen).

Toen was mijn gedachte; plavuizen + cementdekvloer verwijderen en op de betonvloer vloerverwarming aanleggen met bijvoorbeeld noppenplaat. Maar daar heb ik een paar vragen over;

1. Waarmee vul ik de noppenplaten met vloerverwarming op voor het leggen van de vloer?
(PVC vloer, de vloerenleverancier gaat egaliseren en leggen).

2. Welke diameter leiding moet ik leggen vanaf mijn CV ketel naar de verdeler.
(die ondersteund wordt door een Quatt V2, en in de toekomst wellicht volledig elektrisch).

3. iemand ervaring met het zelf aanleggen van vloerverwarming met een pakket incl. legplan van bijvoorbeeld Housewarming.nl?

Alle reacties

• DNLK
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:00
Op je noppenplaat moet een afwerkvloer komen, bijvoorbeeld cementdekvloer of een anhydrietvloer. Noppenplaat is makkelijk zelf te doen. Zelf heb ik het erna met anhydriet afgewerkt, waarna ik er over getegeld heb. Egaliseren voor de pvc gebeurt op je afwerkvloer. Maar met 2 cm ga je te weinig opbouwhoogte hebben.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
DNLK schreef op maandag 14 september 2026 @ 21:54:
Op je noppenplaat moet een afwerkvloer komen, bijvoorbeeld cementdekvloer of een anhydrietvloer. Noppenplaat is makkelijk zelf te doen. Zelf heb ik het erna met anhydriet afgewerkt, waarna ik er over getegeld heb. Egaliseren voor de pvc gebeurt op je afwerkvloer. Maar met 2 cm ga je te weinig opbouwhoogte hebben.
Met maar 2 cm zou je eens naar warp systems kunnen kijken die bieden ook doe het zelf paketten aan.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Toppertje
DNLK schreef op maandag 14 september 2026 @ 21:54:
Er is (denk ik) voldoende ruimte, huidige situatie:
Beton, Cementdekvloer 2cm, plavuizen 1,5cm, laminaat 0,5cm.

Als ik de noppenplaten zonder isolatie neem zijn die 2cm dik, dus dan blijven we ten alle tijde nog onder het niveau van de huidige 4cm aan vloer lijkt mij.

Of is er meer cm's aan cementdek/anhydrietvloer nodig boven de vloerverwarming?

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:51
Voor de leiding van CV naar verdeler geldt: hoe groter hoe beter :-) in de warmtepomp topics kom je meer info tegen over hoe je zoveel mogelijk 'flow' wil. uitgaande van meerlagenbuis zou ik voor 32mm gaan.

Het installatiebedrijf dat bij ons de vloerverwarming deed vond noppenplaten maar niets 'want dan sprongen die buizen soms weer los'. zij werken met draadmatten (lijkt op wapening maar zal wat dunner zijn) met vakken van 10x10cm. op die matten bind je dan de buizen hoh 10cm vast met metaaldraadjes met een vlechtmachine. Kan me voorstellen dat als je 't zelf doet dat de noppenplaten wel makkelijker zijn overigens.

• DNLK
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:00
Toppertje schreef op maandag 14 september 2026 @ 22:06:
[...]

Er is (denk ik) voldoende ruimte, huidige situatie:
Beton, Cementdekvloer 2cm, plavuizen 1,5cm, laminaat 0,5cm.

Als ik de noppenplaten zonder isolatie neem zijn die 2cm dik, dus dan blijven we ten alle tijde nog onder het niveau van de huidige 4cm aan vloer lijkt mij.

Of is er meer cm's aan cementdek/anhydrietvloer nodig boven de vloerverwarming?
Ik meen 5cm voor anhydriet en 7 cm voor cementdekvloer. Weet je zeker dat je huidige dekvloer maar 2cm is? Liggen je plavuizen niet gewoon in een 2 cm dikke cementlaag? Bij vloerverwarming wil je ook een massa kunnen verwarmen voor een goed buffer.

• Toppertje
DNLK schreef op maandag 14 september 2026 @ 23:00:
[...]

Ik meen 5cm voor anhydriet en 7 cm voor cementdekvloer. Weet je zeker dat je huidige dekvloer maar 2cm is? Liggen je plavuizen niet gewoon in een 2 cm dikke cementlaag? Bij vloerverwarming wil je ook een massa kunnen verwarmen voor een goed buffer.
Onderstaand twee foto's bij het luik naar de kruipruimte.
Indien er 5cm (of zelfs 7cm) aan massa bovenop de leidingen van de vloerverwarming moet komen wordt het wel een lastig verhaal...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yV9nvan568u-9Fa0-t04WgynRyE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0NxDYfyHXaIUPjw2RifQQivN.jpg?f=fotoalbum_medium. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tI1AFylpPGQ5-NM8kjAPwzmpuv8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6W22QXCYuNqVlPCLx2FhVErW.jpg?f=fotoalbum_medium
Pagina: 1