Beste mede Tweakers,
Ik heb recent mijn eerste huis gekocht (1959). Ik wil hier graag vloerverwarming gaan maken op de begane grond.Voorafgaand aan de sleuteloverdracht ben ik plannen aan het maken hoe ik dit het beste kan aanpakken.
De begane grond heeft grofweg 4 ruimtes. 2 woonruimtes (totaal ~30m2), 1 keuken (~10m2) en 1 gang met toiletruimte (~7m2).
In de 2 woonruimtes ligt een houten draagvloer boven een kruipruimte.
In de keuken ligt een gestorte betonvloer direct op de (zand)bodem.
Mijn plan is om de houten draagvloer in de woonruimtes en de betonvloer in de keuken uit te breken en dan een nieuwe vloer te storten. de nieuwe vloer wordt opgebouwd uit ~10cm isolatie, ~30cm schuimbeton met in-gefreesde vloerverwarming, een deklaag (waarschijnlijk anhydriet) en een tegel eindvloer. So far so good.
Ik zit echter met het volgende probleem; Mijn gang bevind zich boven mijn kelder. Naar alle waarschijnlijkheid betreft dit een Cusveller vloer met een bovenlaag gestort beton van in totaal ca 20-30cm dik. als ik hier vloerverwarming wil leggen zie ik 4 opties.
[1] Deklaag weg beitelen/schuren en dan een geïsoleerde droogbouw vloerverwarming leggen.
Voordelen:
- Snelste oplossing.
- Draag constructie vloer wordt niet aangepast
- Vloerverwarming staat niet in direct contact met mijn kelderbak.
- Relatief goedkoop.
Nadelen:
- Weinig thermische massa (zeker gezien hier de voordeur ligt is dit een nadeel).
- Isolatie beperkt tot ~3cm.
- Vloerniveau wordt ~5cm hoger dan huidige situatie.
[2] Zelfde als [1] echter na het weghalen van de deklaag de vloer 3-5cm wegfrezen a.d.h.v. een pilot gat om diepte tot draagconstructie te bepalen.
Voordelen:
- Vloerniveau kan gelijk blijven aan huidige situatie.
- (Mogelijk) meer isolatie dikte.
- Relatief goedkoop (zelfde als [1] + prijs van een paar freesjes en mijn eigen tijd).
Nadelen:
- Oppassen om draagconstructie vloer niet aan te tasten.
- Nog steeds weinig thermische massa.
[3] vloerverwarming frezen in huidige vloer.
Voordelen:
- Simpel.
- Goedkoop.
- Veel thermische massa.
- Huidige vloerniveau blijft behouden (ongeveer).
Nadelen:
- Geen isolatie.
- Vloerverwarming staat in contact met kelderbak -> warmteverlies.
[4] volledige vloer eruit breken en een nieuwe vloer (broodjesvloer) plaatsen.
Voordelen:
- Goede isolatie.
- Genoeg thermische massa.
Nadelen:
- Heel duur.
- Bouwtechnische hulp nodig.
Alle werkzaamheden (indien mogelijk) ga ik zelf (met wat hulp van kennissen) uitvoeren.
In alle gevallen wil ik in mijn kelder isolatie tegen het plafond plaatsen voor extra isolatie. Alternatief is het ook mogelijk om de keuze te maken geen vloerverwarming in de gang te leggen en hier een radiator (ltv) op te hangen. Deze optie prefereer ik echter niet gezien woongenot.
Ik heb zelf al rond gezocht op internet en hier op het forum maar heb nog niet een definitieve beste keuze kunnen vinden.
Mijn vraag aan jullie is zijn er mensen die een zelfde situatie hebben gehad, wat hebben jullie gekozen, hoe bevalt dit, wat had je anders gedaan?
Zijn er nog andere opties waar ik misschien niet over hebt nagedacht?
Zijn er nog zaken waar ik niet over heb gedacht bij de bovenstaande opties?
Als laatste (en belangrijkste) wat raden mensen hier aan om te doen, en waarom?
Enige hulp wordt gewaardeerd, alvast bedankt.
Ik heb recent mijn eerste huis gekocht (1959). Ik wil hier graag vloerverwarming gaan maken op de begane grond.Voorafgaand aan de sleuteloverdracht ben ik plannen aan het maken hoe ik dit het beste kan aanpakken.
De begane grond heeft grofweg 4 ruimtes. 2 woonruimtes (totaal ~30m2), 1 keuken (~10m2) en 1 gang met toiletruimte (~7m2).
In de 2 woonruimtes ligt een houten draagvloer boven een kruipruimte.
In de keuken ligt een gestorte betonvloer direct op de (zand)bodem.
Mijn plan is om de houten draagvloer in de woonruimtes en de betonvloer in de keuken uit te breken en dan een nieuwe vloer te storten. de nieuwe vloer wordt opgebouwd uit ~10cm isolatie, ~30cm schuimbeton met in-gefreesde vloerverwarming, een deklaag (waarschijnlijk anhydriet) en een tegel eindvloer. So far so good.
Ik zit echter met het volgende probleem; Mijn gang bevind zich boven mijn kelder. Naar alle waarschijnlijkheid betreft dit een Cusveller vloer met een bovenlaag gestort beton van in totaal ca 20-30cm dik. als ik hier vloerverwarming wil leggen zie ik 4 opties.
[1] Deklaag weg beitelen/schuren en dan een geïsoleerde droogbouw vloerverwarming leggen.
Voordelen:
- Snelste oplossing.
- Draag constructie vloer wordt niet aangepast
- Vloerverwarming staat niet in direct contact met mijn kelderbak.
- Relatief goedkoop.
Nadelen:
- Weinig thermische massa (zeker gezien hier de voordeur ligt is dit een nadeel).
- Isolatie beperkt tot ~3cm.
- Vloerniveau wordt ~5cm hoger dan huidige situatie.
[2] Zelfde als [1] echter na het weghalen van de deklaag de vloer 3-5cm wegfrezen a.d.h.v. een pilot gat om diepte tot draagconstructie te bepalen.
Voordelen:
- Vloerniveau kan gelijk blijven aan huidige situatie.
- (Mogelijk) meer isolatie dikte.
- Relatief goedkoop (zelfde als [1] + prijs van een paar freesjes en mijn eigen tijd).
Nadelen:
- Oppassen om draagconstructie vloer niet aan te tasten.
- Nog steeds weinig thermische massa.
[3] vloerverwarming frezen in huidige vloer.
Voordelen:
- Simpel.
- Goedkoop.
- Veel thermische massa.
- Huidige vloerniveau blijft behouden (ongeveer).
Nadelen:
- Geen isolatie.
- Vloerverwarming staat in contact met kelderbak -> warmteverlies.
[4] volledige vloer eruit breken en een nieuwe vloer (broodjesvloer) plaatsen.
Voordelen:
- Goede isolatie.
- Genoeg thermische massa.
Nadelen:
- Heel duur.
- Bouwtechnische hulp nodig.
Alle werkzaamheden (indien mogelijk) ga ik zelf (met wat hulp van kennissen) uitvoeren.
In alle gevallen wil ik in mijn kelder isolatie tegen het plafond plaatsen voor extra isolatie. Alternatief is het ook mogelijk om de keuze te maken geen vloerverwarming in de gang te leggen en hier een radiator (ltv) op te hangen. Deze optie prefereer ik echter niet gezien woongenot.
Ik heb zelf al rond gezocht op internet en hier op het forum maar heb nog niet een definitieve beste keuze kunnen vinden.
Mijn vraag aan jullie is zijn er mensen die een zelfde situatie hebben gehad, wat hebben jullie gekozen, hoe bevalt dit, wat had je anders gedaan?
Zijn er nog andere opties waar ik misschien niet over hebt nagedacht?
Zijn er nog zaken waar ik niet over heb gedacht bij de bovenstaande opties?
Als laatste (en belangrijkste) wat raden mensen hier aan om te doen, en waarom?
Enige hulp wordt gewaardeerd, alvast bedankt.