Vloerverwarming boven kelder, hoe aanpakken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• distroyer117
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:40
Beste mede Tweakers,
Ik heb recent mijn eerste huis gekocht (1959). Ik wil hier graag vloerverwarming gaan maken op de begane grond.Voorafgaand aan de sleuteloverdracht ben ik plannen aan het maken hoe ik dit het beste kan aanpakken.
De begane grond heeft grofweg 4 ruimtes. 2 woonruimtes (totaal ~30m2), 1 keuken (~10m2) en 1 gang met toiletruimte (~7m2).
In de 2 woonruimtes ligt een houten draagvloer boven een kruipruimte.
In de keuken ligt een gestorte betonvloer direct op de (zand)bodem.
Mijn plan is om de houten draagvloer in de woonruimtes en de betonvloer in de keuken uit te breken en dan een nieuwe vloer te storten. de nieuwe vloer wordt opgebouwd uit ~10cm isolatie, ~30cm schuimbeton met in-gefreesde vloerverwarming, een deklaag (waarschijnlijk anhydriet) en een tegel eindvloer. So far so good.

Ik zit echter met het volgende probleem; Mijn gang bevind zich boven mijn kelder. Naar alle waarschijnlijkheid betreft dit een Cusveller vloer met een bovenlaag gestort beton van in totaal ca 20-30cm dik. als ik hier vloerverwarming wil leggen zie ik 4 opties.
[1] Deklaag weg beitelen/schuren en dan een geïsoleerde droogbouw vloerverwarming leggen.
Voordelen:
- Snelste oplossing.
- Draag constructie vloer wordt niet aangepast
- Vloerverwarming staat niet in direct contact met mijn kelderbak.
- Relatief goedkoop.
Nadelen:
- Weinig thermische massa (zeker gezien hier de voordeur ligt is dit een nadeel).
- Isolatie beperkt tot ~3cm.
- Vloerniveau wordt ~5cm hoger dan huidige situatie.

[2] Zelfde als [1] echter na het weghalen van de deklaag de vloer 3-5cm wegfrezen a.d.h.v. een pilot gat om diepte tot draagconstructie te bepalen.
Voordelen:
- Vloerniveau kan gelijk blijven aan huidige situatie.
- (Mogelijk) meer isolatie dikte.
- Relatief goedkoop (zelfde als [1] + prijs van een paar freesjes en mijn eigen tijd).
Nadelen:
- Oppassen om draagconstructie vloer niet aan te tasten.
- Nog steeds weinig thermische massa.

[3] vloerverwarming frezen in huidige vloer.
Voordelen:
- Simpel.
- Goedkoop.
- Veel thermische massa.
- Huidige vloerniveau blijft behouden (ongeveer).
Nadelen:
- Geen isolatie.
- Vloerverwarming staat in contact met kelderbak -> warmteverlies.

[4] volledige vloer eruit breken en een nieuwe vloer (broodjesvloer) plaatsen.
Voordelen:
- Goede isolatie.
- Genoeg thermische massa.
Nadelen:
- Heel duur.
- Bouwtechnische hulp nodig.

Alle werkzaamheden (indien mogelijk) ga ik zelf (met wat hulp van kennissen) uitvoeren.
In alle gevallen wil ik in mijn kelder isolatie tegen het plafond plaatsen voor extra isolatie. Alternatief is het ook mogelijk om de keuze te maken geen vloerverwarming in de gang te leggen en hier een radiator (ltv) op te hangen. Deze optie prefereer ik echter niet gezien woongenot.
Ik heb zelf al rond gezocht op internet en hier op het forum maar heb nog niet een definitieve beste keuze kunnen vinden.

Mijn vraag aan jullie is zijn er mensen die een zelfde situatie hebben gehad, wat hebben jullie gekozen, hoe bevalt dit, wat had je anders gedaan?
Zijn er nog andere opties waar ik misschien niet over hebt nagedacht?
Zijn er nog zaken waar ik niet over heb gedacht bij de bovenstaande opties?
Als laatste (en belangrijkste) wat raden mensen hier aan om te doen, en waarom?
Enige hulp wordt gewaardeerd, alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:35

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wat ga je met de kelder doen ? Ik heb een soort woonkelder, daar kijken we tv (beamer) , sporten, poolen, enz . Ruimte erboven zit vloerverwarming in betonnen massa zonder isolatie en de kelder warmt mooi op.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 26-04-2024 21:08 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• distroyer117
@Sport_Life Dank voor de reactie. De kelder word een provisiekelder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:09
Waarom wil je vloerverwarming in je gang? Het is niet echt een verblijfsruimte die per se warm moet zijn.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• distroyer117
@No Hands In de gang bevind zich ook het toilet, deze houd ik graag op een aangename temperatuur. Verder is de gang ook waar de voordeur zit. De vloerverwarming (zeker als die een aanzienlijke thermische massa heeft) 'vangt de kou op' nadat de deur is open geweest. Als laatste ben ik ook bang dat als ik de gang niet verwarm dit mijn verwarming in de andere kamers disproportioneel meer belast (wegens hitte lek naar de gang toe). Al zou ik dit laatste ook kunnen afvangen met een radiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:28
Kan er 20 cm van je kelder af? Want zonder isolatie gaat je kelder gigantisch opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• distroyer117
@99ruud99 plafond isolatie in de kelder kan maximaal 10cm. Echter als het beton opwarmt zal de warmte niet ook overgaan op de keldermuren (met opwarmen van de kelder als gevolg)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Daarom dus, zeker dat je een verwarmde toilet moet? Halkoud houden zorgt ook voor buffer dat je minder warmte verliest via voordeur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• distroyer117
@99ruud99 Moeten? Nee. Als mijn kelder echt teveel gaat opwarmen met vloerverwarming zal ik waarschijnlijk uiteindelijk toch gaan voor een ltv radiator in de gang. Echter als er een mogelijkheid is om het comfort van vloerverwarming te krijgen zonder dat mijn kelder teveel opwarmt, wil ik graag voor die optie gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Dan zal je de cementlaag moeten weghalen en eerst isolatie leggen dan pas je vloerverwarming, maar dat is niet makkelijk boven een kelder...

Ik zou het simpel houden en juist de hal "koud" houden. Zo verlies je ook stuk minder warmte als voordeur open gaat.
Let wel, hal zal nooit zo koud worden als buiten, want je hebt geen isolatie van warme schil naar hal toe.
Het zal er eerder rond 15 graden worden, misschien met hele lange koude periodes richting 10 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:35

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik zou juist alles binnen de 'schil' met vloerverwarming verwarmen, hoe meer meters vloerverwarming je hebt hoe efficiënter het werkt (lagere temperatuur). Zie het als een grote emmer water , hoe meer inhoud hoe langer de temperatuur hoog blijft. Mits de schil redelijk is geïsoleerd natuurlijk anders verlies je alle warmte naar buiten.
Als de kelder een opslagruimte is dan het plafond met 8-12cm pir platen (geen pur!!) isoleren .

Je kunt beter het topic verplaatsen naar Duurzame energie en installaties

[ Voor 44% gewijzigd door Sport_Life op 27-04-2024 10:01 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-05 07:57
@distroyer117
Gevoelsmatig zou ik de hal niet meenemen maar andere maatregelen nemen.
In het toilet een IR-paneel of een verwarmde toiletbril. Je bent immers maar kort op het toilet.
Voor in de winter, een mooi dik gordijn bij de voordeur, scheelt echt enorm veel.

Ik zou maar vooral concentreren op de schil van de woning (dus ook de voordeur). Als dat allemaal goed op orde is, zal de hal nooit echt koud worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• distroyer117
@99ruud99 Ik was er al bang voor dat het neer zou komen op cementlaag weghalen.
@Sport_Life dat is ook mijn insteek inderdaad echter denk ik dat de muren en vloer van de kelder ook veel warmte van de vloerverwarming gaan opnemen en dus ook voor een warme kelder zorgen en veel hittelek. M.b.t. verplaatsen ik heb voor het bouw en klusforum gekozen omdat mijn vraag juist om het (ver bouw gedeelte gaat (hoe ik dit het beste aanpak) en minder om het duurzaamheid gedeelte. Maar als je zegt dat het in het duurzaamheid forum hoort zal ik het verplaatsen.
@chrisborst de woning heeft energielabel A. Binnen mijn budget kan ik hier ook niet veel meer aan gaan verduurzamen (los van wtw op de mechanische ventilatie die ik sowieso van plan ben)
IR-Panelen heb ik ook heen gekeken maar de algemen consensus is dat deze niet snel genoeg warmte afgeven voor er 'genot' van te hebben tijdens je toilet bezoek. Tenzij je het paneel de hele dag aan laat staan (veel ebergie verspilling).
Pagina: 1