• Don1233
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 07:57
Hoi goedemorgen,

Mijn situatie: Een 4000 WP van SolarEdge met de app. Wetende dat ik het gas wil afbouwen en uiteindelijk eruit wil hebben en wetende ook: de saldering stopt ooit (nu dus einde van het jaar). Omdat in de wintermaanden de opwek een stuk minder is, oriënteer ik me sinds augustus op een thuisbatterij. Denk aan ongeveer €5000,- inclusief installatie. Heb een P1 meter van HomeWizard om. Sinds juli vorig jaar +, zodat alles opgeslagen blijft. Ik kook elektrisch, boiler beneden en ooit komt er nog vloerverwarming met een grote boiler boven of iets dergelijks zonder gas, voor het warme water daar.
GebruikLevering
2026 tot nu toe11301988
2025
Sep 136160
Okt15656
Nov19416
Dec2172,8
Nu wil ik dus een systeem eigenlijk van hetzelfde merk, zodat dit in eenzelfde app te zien is voor het overzicht. Een hele grote pré. De leverancier waar ik de panelen vandaan heb levert voorlopig niks. Maar als een andere batterij ook handig zou zijn sta ik er open voor.

Vraag: hebben mensen ervaringen met bedrijven die dus, bij voorkeur SolarEdge, batterijen doen. En: wat is dan de handige capaciteit voor de batterij en waarom?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:49
Hangt er van af wat je doel is.

Piek-schaven; dag/nacht overbruggen; 1 (of 2, of 3) dagen zonder zon overbruggen met nauwelijks invoeding uit het net; zelfvoorzienend?

En is je doel er uiteindelijk geld mee te besparen, CO2-afdruk te verlagen, handelen, of nog iets anders?

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:42

Croga

The Unreasonable Man

Als ik even een hele vlotte rekensom doe dan kom ik uit op maximaal 210kWh wat je op deze manier kunt besparen.
Tegen een huidig tarief van grofweg €0.3 per kWh betekend dat een besparing van €63 per jaar.
Als de aanschafkosten €5000 zijn dan praat je dus over een terugverdientijd van bijna 80 jaar......

Ik denk dat je een betere business case nodig hebt. Met de huidige gaat dit absoluut zinloos zijn.

• Masuchievo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:25

Masuchievo

Cpt. Average

In je achterhoofd moet je houden dat een thuisbatterij eigenlijk het sluitstuk is van de elektrificatie. Warmtepomp + EV zullen meer kostenbesparing opleveren dan een batterij.

Enkel als hobby zou je een plug-in kunnen halen om je kookpiek af te dekken.

Te weinig geld voor alle gadgets.

• grimselman
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 11:29
Je schrijft ‘Omdat in de wintermaanden de opwek een stuk minder is, oriënteer ik me sinds augustus op een thuisbatterij’.

In de winter heb je niet heel veel aan je batterij. Bij mij gaat de opwek in de winter voor het grootste deel het huis in. In de batterij niet zo veel.

In het voorjaar, zomer en najaar echter wordt de batterij met zonnestroom geladen en ‘s avonds en ‘s nachts ontladen. Daar gaat de besparing zitten als er niet meer gesaldeerd wordt. Dat bepaart me ongeveer 100kwh per maand, 7 maanden lang

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik heb een batterij van HomeWizard gekocht en heb er eigenlijk nog eentje nodig. (Situatie: CV en koken op gas, geen WP of EV, wel 12 zonnepanelen op zuid). Maar ik wacht nog even om te zien wat de energiebedrijven gaan doen na het aflopen van de salderingsregeling. Wat ze nu lopen te roepen zet ik weg als onbetrouwbaar marketing gezwets.

Maar het voordeel van HW is dat ze pluggable zijn en 'slechts' 2,7 kW. Dus je kunt er met eentje beginnen en zien hoe het voor jouw uitpakt. Want voor een thuisbatterij is bij wijze van spreken een onbeperkt budget niet relevant; smijt je er een vermogen tegenaan om zoveel mogelijk capaciteit te hebben, dan krijg je die in de winter nooit vol en in de zomer nooit leeg. Het is dus van belang om een capaciteit te kiezen die past bij je situatie.

Voor wat betreft 'alles in hetzelfde overzicht', ik heb naast de (voor de batterij verplichte) P1 meter ook een kWh meter geïnstalleerd puur voor de zonnepanelen, heb een watermeter en een twintigtal energy-sockets om apparaten te meten en te schakelen. Daarnaast lees ik alles via Home Assistant uit en kan ik daar naar hartelust grafieken maken, berekeningen doen en natuurlijk automatiseren.
Pagina: 1