Vol elektrische warmtepomp op vloerverwarming uit '96

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Stefertje
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 06:56
Hi allemaal,

Ik lees al een behoorlijk tijdje mee op het forum maar nu toch mijn eerst echte post.

Ik heb een huis gekocht uit 96. Ik wil hier de boel verduurzamen en direct de CV ketel laten vervangen door een vol elektrische warmtepomp.

Er zit op de beneden verdieping van het huis vloerverwarming met 2 jaga radiatoren. Dit is sinds de bouw (96) en hier is nog niets aan gedaan. Huis wordt netjes warm, alles werkt prima.

De vloerverwarming bestaat uit WTH slang. op de minder dan 70m2 zitten 4 groepen voor de vloerverwarming. Zoals op de foto te zien is die ik ga toevoegen is de toevoer van de CV op de verdeler knepen en dient deze vergroot te worden en verder dient ook de verdeler vervangen te worden.

Nu het volgende: Ik krijg gemengde berichten van verschillende installateurs, de ene zegt de hele vloer eruit en nieuwe vloerverwarming met meer groepen, de ander zegt lekker laten zitten, werkt prima met een warmtepomp.

Nu ben ik opzoek naar oprecht advies wat nu te doen: Hele vloer (tegels, dekvloer+slangen) verwijderen en compleet nieuwe vloer leggen. Of bestaande tegels eruit, nieuwe gietvloer erin en met de nieuwe warmtepomp werkt dit prima.

Ja, ik begrijp dat in de wereld van nu je misschien meer groepen zou willen maar het is me opgevallen hoe dik de leidingen zijn, verder kan ik overal €15k verbranden maar als het niet nodig is, is het niet nodig.

Jullie advies: Vloer eruit of werkt prima.

Graag jullie reacties

Afbeeldingslocatie: https://iili.io/nfX7907.md.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Stefertje op 11-09-2026 21:36 ]

Alle reacties

• Stefertje
Ooh ja, vergeten te melden, er is eind maart 3 dubbel glas gemonteerd in de grote ramen in de huiskamer, dit zal vast mee helpen

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:26
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

Iets meer info helpt, gebruik het template :)

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:45
Lijkt op wth slangen 20x3,4mm.

we hebben tientallen woningen met zulke vloerverwarmingsslangen voorzien van een fe- warmtepomp…

Op basis van de foto kunnen we natuurlijk niet zien hoe ver de slangen uit elkaar liggen etc..

Maar als het voorheen (gasketel) warm werd zonder extreme temperaturen zal het dat met een warmtepomp ook doen.

Aandachtspuntjes;

Koppelingen even vooraf bestellen, liggen niet overal op voorraad.

Nieuwe pomploze verdeler plaatsen en leidingwerk naar verdeler vergroten.

juist dimensioneren warmtepomp

Wellicht systeem toch even preventief spoelen :)

2050vandaag, waarom wachten?

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 09:55

DIY

Ik sluit me aan bij Bjorn.

De verdeler die je nu hebt mengt het te hete water van de cvketel terug naar een temperatuur die je vloer in kan (25-40 graden), dat is bij een warmtepomp niet nodig. Dus die zeker vervangen voor een pomploze ltv verdeler, zodat je warmtepomp geen onnodig hoge aanvoer temperatuur hoeft te leveren.

[ Voor 50% gewijzigd door DIY op 11-09-2026 23:07 ]

• Stefertje
Dank voor jullie reacties. Dus even voor de duidelijkheid, er zou geen reden zijn omdat de vloerverwarming uit 1996 komt om deze te vervangen?

Systeem zou prima moeten kunnen werken lees ik, en eigenlijk is het dus echt geld weg gooien om je vloer helemaal opnieuw te doen? Correct?

Ik zal mij eens buigen over de template, maar ik zie dat dit best moeilijk wordt. Ik weet het verbruik, maar dit was voordat er HR+++ (3 dubbel) werd geïnstalleerd. Verder heb ik de sleutel nog niet en is bijv. hoh afstand van de vloerverwarming nu nog onmogelijk om te meten.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:51

Croga

The Unreasonable Man

De hele truuk met een warmtepomp is dat hij wellicht nóg zuiniger wordt bij de juiste afgifte maar ook bij minder perfecte afgifte al behoorlijk goed werkt.

Een warmtepomp werkt het beste bij lage temperatuur afgifte. De perfecte oplossing is dan ook een perfecte vloerverwarming. Een warmtepomp is een hele slechte keuze bij kleine radiatoren waar het water met 80+ graden doorheen moet. Maar daar zit echt heel erg veel tussenin.
Als je enorme radiatoren hebt in een goed geïsoleerd huis kun je ook gewoon een warmtepomp gebruiken. Wellicht zit ie dan niet op de perfect COP maar het werkt wel.

Jij hebt hier een oudere vloerverwarming. Die zal niet zo'n perfect rendement halen als een nieuwe. Maar hij is absoluut geschikt om een warmtepomp op aan te sluiten. Daar moet je echt niet de hele vloer voor open gaan breken; die kosten ga je er nooit meer uit halen.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:29
Stefertje schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 06:26:

Systeem zou prima moeten kunnen werken lees ik, en eigenlijk is het dus echt geld weg gooien om je vloer helemaal opnieuw te doen? Correct?
Je hebt een systeem liggen wat het huis warm krijgt met water op lage temperatuur.

Dus ja, het is geschikt… ongeacht h-o-h

Het enige is dus zorgen dat het hogere debiet naar de afgifte kan, want met lage deltaT heb je veel meer water nodig.
Met 4 groepen is dn20, 25/26mm pex of 22mm staal gewenst.

De Jaga’s zijn nog extra te pushen met fans (zie jaga DBE zelfbouw en heatmeister topics)

Hoe zit het met afgifte in rest van huis?

Je wil zoveel mogelijk afgifte inzetten. Daarmee druk je de benodigde Ta nog verder. Het is een opvatting dat bovenverdiepingen niet verwarmd worden als de afgifte dicht gezet is: die worden dan verwarmd door beneden en daar moet dus extra gewerkt worden: hogere Ta.

Alle afgifte inzetten geeft meer comfort, minder vocht, en het kost amper tot geen extra stroom door hogere COP.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:59

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Stefertje schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 06:26:

Je bent heel erg op zoek naar een positief antwoord. Het kan ook zo zijn dat het net niet lekker werkt en je je vloer er alsnog uit moet halen, maar dan staan al je meubels er al op. Je moet dus echt wat meer onderzoek doen; je wil echt voldoende debiet kunnen halen.

Verder: hoe is de rest van het huis verwarmd? Gewone radiatoren doen niks bij 27 graden watertemperatuur. Vervolgens gaat er warmte van beneden naar boven en jij vraagt af waarom het niet lekker aanvoelt in je huis.

[ Voor 17% gewijzigd door teacher op 12-09-2026 09:07 ]

Wise enough to play the fool

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
teacher schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 09:02:
[...]

Je bent heel erg op zoek naar een positief antwoord. Het kan ook zo zijn dat het net niet lekker werkt en je je vloer er alsnog uit moet halen, maar dan staan al je meubels er al op. Je moet dus echt wat meer onderzoek doen; je wil echt voldoende debiet kunnen halen.

Verder: hoe is de rest van het huis verwarmd? Gewone radiatoren doen niks bij 27 graden watertemperatuur. Vervolgens gaat er warmte van beneden naar boven en jij vraagt af waarom het niet lekker aanvoelt in je huis.
Ik heb hier boven T33’s hangen die bij 27 graden toevoer en 25 graden retour prima kamers op temperatuur houden. Zonder extra ventilatoren.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Djvdb schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 09:38:
[...]

Ik heb hier boven T33’s hangen die bij 27 graden toevoer en 25 graden retour prima kamers op temperatuur houden. Zonder extra ventilatoren.
Dat wil ik en @Stefertje horen! - Overtuigend als anekdote, maar ik kan dit niet bevestigen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
dunklefaser schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 10:08:
[...]

Dat wil ik en @Stefertje horen! - Overtuigend als anekdote, maar ik kan dit niet bevestigen.
In dat geval vetrouwen op natuurkunde ;). Hytools app kan je een mooie inschatting geven hoeveel kw radiatoren nog afgeven bij bepaalde aanvoer en retour temperatuur. Met een warmteverliesberekening weet je wat je nodig hebt per kamer en kun je zien of de radiator groot genoeg is om de kamer op temperatuur te houden. Zolang er warmer water door een radiator stroomt dan de kamertemperatuur geven radiatoren warmte af. De vraag is doen ze genoeg om de kamers op temperatuur te houden.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

Pagina: 1