Help vaatwasser verwijderen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Martijnv
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 11-09 17:48
Goedemiddag!

Onze vaatwasser is kapot.

Nu staat er een nieuwe in bestelling.

Onze tegelvloer later geplaats en is de vloer er later ingelegd. Echter krijg ik hem er nu met geen mogelijkheid uit aangezien die dan tegen de vloer aan schuift.

Wie heeft de gouden tip?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DXPb9bV9uaf522NV-3hwNQiMy2c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VIveKUuCvGp8ug6N3ZsUH9JA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hLD7XLZOziha5-a--F39f5vOyqo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X9QSLFtQefYXWnLdgGHxb4SD.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:29

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Kan dat zilveren ding niet weg? En vaak kan je de pootjes onderop de vaatwasser uit en indraaien. Draai ze dus volledig in, mogelijk geeft dat wat ruimte?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Meer foto's zou helpen.

Hoeveel ruimte tussen de vaatwasser en de keukenplint?
Hoeveel cm tegels heb je achter de keukenplint?
VW staat volledig vlak op de vloer?
Welk model/type VW heb je nu?

[ Voor 12% gewijzigd door True op 11-09-2026 17:51 ]

Reageert niet op AI berichten | VW ID.7 | 5670 Wp - 14x405 33° op zuid | Twente

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
De oude eruit lukt natuurlijk altijd, desnoods in stukjes. Maar krijg je de nieuwe er ook weer in?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Microkid schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 17:50:
Kan dat zilveren ding niet weg? En vaak kan je de pootjes onderop de vaatwasser uit en indraaien. Draai ze dus volledig in, mogelijk geeft dat wat ruimte?
Nope, volgens mij is dit het pootje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Ba0p07GaGMMWxL1U8glvB0IDgg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/9ZXe0v4Et2kDN7IQrLVZ9YmC.png?f=user_large

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:26

pistole

Frutter

Zo te zien zit er een isolerende (?) plaat boven je vaatwasser. Als die er tussenuit kan dan zou je misschien net voldoende ruimte hebben.

Vergeet ook niet de schroefjes rechts en links los te draaien op de beugeltjes die de machine op z'n plaats houden.

[ Voor 29% gewijzigd door pistole op 11-09-2026 17:58 ]

Ik frut, dus ik epibreer

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:52

franssie

Save the albatross

pistole schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 17:57:
Zo te zien zit er een isolerende (?) plaat boven je vaatwasser. Als die er tussenuit kan dan zou je misschien net voldoende ruimte hebben.
Wilde ik ook net typen...

[ Voor 17% gewijzigd door franssie op 11-09-2026 18:01 ]

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
pistole schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 17:57:
Klopt. Veel "installateurs" plakken aluminium tape op houten plankjes om vocht te weren. 8)7
Gelukkig gaat dat tape snel stuk en kan vocht bij het hout komen.
(Ja, ze doen het ook bij kookplaten. Alu tape is hun duct tape |:( )

Als TS de plank niet weg krijgt, kan je slijptol met diamand schojf gebruiken (ivm rvs) om boven en achterkant door midden te klieven.
Vouw dan de bovenkanten naar binnen. Klaar!

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

DJMaze schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 22:35:
[...]

Klopt. Veel "installateurs" plakken aluminium tape op houten plankjes om vocht te weren. 8)7
Gelukkig gaat dat tape snel stuk en kan vocht bij het hout komen.
(Ja, ze doen het ook bij kookplaten. Alu tape is hun duct tape |:( )

Als TS de plank niet weg krijgt, kan je slijptol met diamand schojf gebruiken (ivm rvs) om boven en achterkant door midden te klieven.
Vouw dan de bovenkanten naar binnen. Klaar!
Dat in 'zilver' ALU-folie (tape) gewikkelde latje lijkt op de foto maar een paar centimeter breed (diep) te zijn en zou er vrij simpel tussenuit te halen moeten kunnen zijn.

Standaard keuken met de ruimte voor een XXL vaatwasser waarin 'maar' een XL variant geplaatst is?

[ Voor 7% gewijzigd door Will_M op 12-09-2026 23:26 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• System
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 30-09 23:12

System

Leef of wordt geleefd

Modbreak:Dit soort reacties voegen echt helemaal niks toe en kan je achterwege laten.

[ Voor 67% gewijzigd door BiG-GuY op 13-09-2026 21:37 ]

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
niet des tweakers, maar misschien de installatiehandleiding lezen?

• nospam_Z
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20:05
Je ziet ook schroeven zitten in de aluminium tape plank.

1) Alle schroeven los

2) via de hoogte verstelschroefjes zoveel mogelijk ruimte creëren, dan krijg je hem er vast wel uit. hij is er ook ingekomen:-)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S8rCeHc-cCfswWVzhl5-YjRBsrs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FhGcBBBzl13QC6ctCnOcoz4M.jpg?f=fotoalbum_large

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:36

Aganim

I have a cunning plan..

En daarna is ie ingebouwd met de tegelvloer, dus die vlieger gaat niet per se op. ;)

[ Voor 1% gewijzigd door Aganim op 13-09-2026 15:18 . Reden: Typo ]

• mvn23
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:16
System schreef op zondag 13 september 2026 @ 09:55:
Omg, wie heeft dat prutswerk gedaan?
Vloeren rond de keuken heen?
Thé landlord special?
Is op zich niet heel ongebruikelijk. Waarom betalen voor die vierkante meters vloer als er toch permanent een keukenblok op staat?

• siem123
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:41
Ik heb hetzelfde gehad bij schoonouders, toen heb ik m van binnen uit kapot geslepen. Simpelweg lades eruit en rondom alles kapot slijpen.

Beetje bruut, maar werkt wel. ;)

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21:42
siem123 schreef op zondag 13 september 2026 @ 14:07:
Ik heb hetzelfde gehad bij schoonouders, toen heb ik m van binnen uit kapot geslepen. Simpelweg lades eruit en rondom alles kapot slijpen.

Beetje bruut, maar werkt wel. ;)
De oude is er natuurlijk altijd wel op 1 of andere manier (in stukken) uit te krijgen. Maar volgens mij wil de TS er wel een nieuwe in zijn geheel voor terug op dezelfde plaats. Daar heeft hier nog niemand van de tippende wijsneuzen over nagedacht.

• DJMaze
  • Niet online
Frappuccino schreef op zondag 13 september 2026 @ 14:11:
Daar heeft hier nog niemand van de tippende wijsneuzen over nagedacht.
Het forum staat er vol mee. Incl. waarom de nieuwe Siemens/Bosch niet in de huidige nis ingebouwd kan worden zonder speciale rvs strips (die deze vaatwasser nu ook heeft).
Dan blijven wij een beetje hangen in herhalingen.

Zoals: Nishoogte vaatwasser

[ Voor 8% gewijzigd door DJMaze op 13-09-2026 17:58 ]

• siem123
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:41
[...]

De oude is er natuurlijk altijd wel op 1 of andere manier (in stukken) uit te krijgen. Maar volgens mij wil de TS er wel een nieuwe in zijn geheel voor terug op dezelfde plaats. Daar heeft hier nog niemand van de tippende wijsneuzen over nagedacht.
Er zijn genoeg vaatwassers met een iets kleinere nis afmetingen. Zo is t toen opgelost. Niet te moeilijk denken soms, gewoon doen. 😉

• franssie

franssie

Save the albatross

@Martijnv Al iets verder gekomen?

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
[...]

:w

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

[...]

Jawel, heb je die post van nospam_Z in "Help vaatwasser verwijderen" gemist?

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:36

Aganim

I have a cunning plan..

mvn23 schreef op zondag 13 september 2026 @ 14:06:
[...]

Waarom betalen voor die vierkante meters vloer als er toch permanent een keukenblok op staat?
Ik denk dat het probleem van TS die vraag prima beantwoordt. :+

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 25-09 12:07
Normaliter kan je de achterste pootje(s) die achterin zitten vanuit de voorkant indraaien zodat die lager komt te staan. Meer beweegruimte.

Beschikaar voor freelance opdrachten, stuur pm

• Opa_1960
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01-10 09:41
Alu balkje boven verwijderen, sloop het weg. Geeft 2cm extra hoogte, misschien genoeg om de vaatwasser over de tegels te krijgen.
Modbreak:Het samenvatten van het topic voor iemand anders, is nergens voor nodig.

[ Voor 77% gewijzigd door BiG-GuY op 14-09-2026 11:16 ]

• DJMaze
  • Niet online
Opa_1960 schreef op zondag 13 september 2026 @ 17:20:
- DOOM-scenario's: niks wil en niks past nu..
Oplossing 1: werkblad opkrikken of slopen. Wordt slopen als ik je foto zie, duur geintje.
Oplossing 2: Tegelvloer deels verwijderen.. En een oplossing vinden om dat te herstellen..
Miele FrontFit zou altijd moeten passen.
Die kreeg ik zelfs in een nis waar 4 vloeren op elkaar voor lagen. De nis was exact 81,5 😁

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:12

mjl

Ugh

Samengevat: Verwijder dat stomme alu-vulplankje.

Is TS nog aanwezig eigenlijk 🤔?

[ Voor 74% gewijzigd door BiG-GuY op 14-09-2026 19:56 ]

-------

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

mjl schreef op zondag 13 september 2026 @ 18:17:
[...]

Samengevat: Verwijder dat stomme alu-vulplankje.

Is TS nog aanwezig eigenlijk 🤔?
Los daarvan: waarom niet de oude verwijderen met een slijptol?

Dat geeft ruimte, lost 1 probleem op en laat TS op het gemak uitzoeken hoe hij de nieuwe kan installeren, bijvoorbeeld door alsnog het alu-vulplankje te verwijderen.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus E V2 5.12 kWh V158; HW P1; HomeAssistant

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:12

mjl

Ugh

Pietervs schreef op zondag 13 september 2026 @ 22:45:
[...]

Los daarvan: waarom niet de oude verwijderen met een slijptol?

Dat geeft ruimte, lost 1 probleem op en laat TS op het gemak uitzoeken hoe hij de nieuwe kan installeren, bijvoorbeeld door alsnog het alu-vulplankje te verwijderen.
Ik mag hopen dat het plankje verwijderen makkelijker en veiliger is dan de vaatwasser in stukken slijpen. Iets met vonken regen, scherpe randen en de isolatie die in de fik kan vliegen. Ik zou dat meer als last resort zien.

-------

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:35

FreakNL

Well do ya punk?

Hoe laag is die keuken wel niet dat die vaatwasser er helemaal klem onder staat en niet eens over een tegel (wat is dat, 2 a 3cm?) getild kan worden? Je zou er rugpijn van krijgen :+

Keuken is hier 100cm, de XXL vaatwasser moest zelfs alsnog op een plateau van 4cm hoog (pootjes konden niet ver genoeg uit).

Als niks werkt bij TS zal hij een tegel of 2 moeten uitbikken.

Plaat die bovenop vaatwasser weghalen! Desnoods met geweld. En de nieuwe vaatwasser met een blende afwerken of op een massieve verhoging zetten.

Ik heb mijn vaatwasser al 3 keer uitgebouwd en ingebouwd. Dat ding wil je toch niet compleet vast hebben zitten, hoe ga ie dan ooit een reparatie uitvoeren?

[ Voor 34% gewijzigd door FreakNL op 14-09-2026 01:17 ]

• System

System

Leef of wordt geleefd

Is op zich niet heel ongebruikelijk. Waarom betalen voor die vierkante meters vloer als er toch permanent een keukenblok op staat?
Net om de reden waarom de TS hier nu een topic moet starten.
Schilder je dan ook niet achter de kasten?? dit is compleet gepruts eerlijk gezegd.
Bovendien gaat een keuken niet eeuwig mee. Ga je iedere keer een nieuwe vloer leggen dan?
Eerst muren plakken, dan vloeren, dan keuken.

Nu sta je met een probleem. De enige uitweg is de keuken half demonteren.
Latje verwijderen zoals velen hier zeggen zal de stabiliteit van de keuken om zeep helpen. Je zal sowieso een reparatie moeten doen achteraf.

Latje verwijderen zal ook niet zo simpel zijn. Er zit minstens nog zo'n lat wat dieper in de nis waar je niet bij kan.
Blad verwijderen en de keuken in zijn geheel liften.

• DJMaze
  • Niet online
System schreef op maandag 14 september 2026 @ 15:11:
Latje verwijderen zal ook niet zo simpel zijn. Er zit minstens nog zo'n lat wat dieper in de nis waar je niet bij kan.
9 van de 10 keukens waar ik een vaatwasser verving, zat dat latje achterin helemaal niet.
Monteurs zijn liever z.s.m. naar huis of naar de volgende klus.

• System

System

Leef of wordt geleefd

DJMaze schreef op maandag 14 september 2026 @ 15:32:
[...]

9 van de 10 keukens waar ik een vaatwasser verving, zat dat latje achterin helemaal niet.
Monteurs zijn liever z.s.m. naar huis of naar de volgende klus.
Ok, dan had ik zelf een goeie keuken installateur. :)
Hier zit het er wel maar gezien de manier waarop de rest gedaan is in die keuken is de kans idd vrij groot dat dit latje er ook niet zit ;)

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:35

FreakNL

Well do ya punk?

System schreef op maandag 14 september 2026 @ 15:11:
[...]

Net om de reden waarom de TS hier nu een topic moet starten.
Schilder je dan ook niet achter de kasten?? dit is compleet gepruts eerlijk gezegd.
Bovendien gaat een keuken niet eeuwig mee. Ga je iedere keer een nieuwe vloer leggen dan?
Eerst muren plakken, dan vloeren, dan keuken.

Nu sta je met een probleem. De enige uitweg is de keuken half demonteren.
Latje verwijderen zoals velen hier zeggen zal de stabiliteit van de keuken om zeep helpen. Je zal sowieso een reparatie moeten doen achteraf.

Blad verwijderen en de keuken in zijn geheel liften.
Ik heb de vloer ook pas gelegd nadat de keuken stond. Plint eraf, laminaat leggen tot de pootjes, plint terug.. Ik zie niet in waarom dit prutswerk is...

[ Voor 4% gewijzigd door FreakNL op 15-09-2026 18:20 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

FreakNL schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 18:19:
[...]

Ik heb de vloer ook pas gelegd nadat de keuken stond. Plint eraf, laminaat leggen tot de pootjes, plint terug.. Ik zie niet in waarom dit prutswerk is...
Dat is het verschil tussen een tegel- en een laminaatvloer in een keuken. Tegels zet je voordat je de keuken plaatst en je plaatst de keuken op de tegels. Laminaat leg je nadat de keuken geplaatst is en leg je tot aan de keuken (eigenlijk tot aan de poten tot onder de plint).

• franssie

franssie

Save the albatross

Zolang ts niet reageert blijft het een academische discussie helaas

• DJMaze
  • Niet online
franssie schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 20:41:
Zolang ts niet reageert blijft het een academische discussie helaas
Ik denk niet dat hij zal reageren.
Zijn huidige vaatwasser is een lage Bosch (SMV serie) en de nis moet dan minimaal 81,5 zijn.
Aangezien de vloer er voor ligt zal hij een Miele moeten kopen (nis 80,5), en die is vast niet in bestelling.
Dus die plank bovenin moet sowieso weg als hij geen Miele wil kopen.

Door de vloer is het aanrecht wel laag (810 + 18 + 30 = 858mm, dus ongeveer 86cm).

Best zuur als je een huis koopt in 2022 en steeds maar problemen hebt (zie post historie).

[ Voor 7% gewijzigd door DJMaze op 16-09-2026 13:38 ]

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-10 08:45
Ik zou zelf die tegel er heel uit proberen te halen en anders mocht die breken later een nieuwe plaatsen als de vaatwasser geplaatst is
Pagina: 1