Mechanische ventilatie badkamer + 3 slaapkamers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• laaf
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 10-09 16:39
Wij hebben een badkamer waarbij er een mechanische ventilator aanwezig is, die aan en uit gaat door middel van een schakelaar (geen timer). In de slaapkamers begint vanaf deze periode condensvorming op de ramen te ontstaan in de 3 verschillende slaapkamers. Bij de kozijnen op de bovenverdieping zijn geen ventilatieroosters voorzien. Ik kan dus type c ventilatie niet toepassen zonder aanpassing in de kozijnen bijvoorbeeld. boven 2 slaapkamers en badkamer bevind zich de zolder waarbij vrij gemakkelijk kan komen. De slaapkamer bij de oostkant wordt lastiger maar kan ik nog wel boven de deur komen van de slaapkamer. Voor de dakdoorvoer kan ik één huidige dakdoorvoer gebruiken (die van de badkamer), echter dient er een nieuwe te komen als type d ventilatie de enige oplossing is.

Is in mijn geval dan de beste keuze om type D toe te passen, waarbij ik nu de huidige afvoer in de badkamer gebruik voor het aanzuigen van lucht ( gele cirkel), eventueel nog een extra aanzuigingspunt creëer bij de overloop (is compleet open vanaf begane grond) en de aanvoer van lucht (terugblazen) in de 3 slaapkamers laat plaatsvinden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ixhFPcvs7Q0Rm4fJwxwHcNGLgMU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3caRg97OA9dVSIXFAxsM7xsk.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07:52
In plaats van je huis te verbouwen kan je ook de slaapkamers warmer stoken, condens slaat immers neer op koudte.

Het aanleggen van type D is ook niet een 123'tje, je zal moeten rekenen met de juiste debieten, en of dat door je huidige doorvoeren gaat. Zie ook Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:52
Heb je de slaapkamerramen wel eens open zodat er geventileerd wordt? En wat voor glas zit er in die ramen? Want nu al condens is wel heel snel.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:00
Spherix schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 07:48:
In plaats van je huis te verbouwen kan je ook de slaapkamers warmer stoken, condens slaat immers neer op koudte.

Het aanleggen van type D is ook niet een 123'tje, je zal moeten rekenen met de juiste debieten, en of dat door je huidige doorvoeren gaat. Zie ook Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic
niet per se toch? hier is het nu 19.6C en 70% RV in de slaapkamer. dauwpunt rond de 13,5C dus condens op het raam. Dit los ik volgens mij niet op met stoken tenzij ik naar 22C ga, dan is het dauwpunt paar graden hoger.

volgens mij is dit combi van vochtig weer + noet genoeg ventileren. Je moet die RV omlaag krijgen

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:25
laaf schreef op donderdag 10 september 2026 @ 14:39:
Bij de kozijnen op de bovenverdieping zijn geen ventilatieroosters voorzien. Ik kan dus type c ventilatie niet toepassen zonder aanpassing in de kozijnen bijvoorbeeld.
Ter info: als je het zou willen, kun je zeker wel ventilatieroosters laten maken zonder aanpassingen aan het kozijn. Zo'n rooster wordt geplaatst in het raam, niet in het kozijn; dus het raam wordt bovenaan 10 cm (ofzo) minder hoog en daarboven komt dan het rooster.

Als het glas geen HR++ is (minimaal), wat ik me afvraag als er nu al condens op staat, zou het relatief betaalbaar kunnen zijn om dat te laten vervangen, en daarbij te vragen om in het nieuwe glas bovenaan 1 rooster te plaatsen (per kamer). Zo'n rooster kost rond €100.

• DPeters
  • Registratie: Maart 2023
  • Nu online
Hr++ heeft bij ons condens nagenoeg doen verdwijnen. Alleen aan de rand, waar het glas in het koude kozijn zit, nog een beetje.

Verder heb je sws wel iets van ventilatie nodig. Roosters zoals gesuggereerd lijkt me de simpelste oplossing, of je moet graag wtw willen.
Pagina: 1