Mechanische ventilatie badkamer + 3 slaapkamers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• laaf
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 10-10 17:29
Wij hebben een badkamer waarbij er een mechanische ventilator aanwezig is, die aan en uit gaat door middel van een schakelaar (geen timer). In de slaapkamers begint vanaf deze periode condensvorming op de ramen te ontstaan in de 3 verschillende slaapkamers. Bij de kozijnen op de bovenverdieping zijn geen ventilatieroosters voorzien. Ik kan dus type c ventilatie niet toepassen zonder aanpassing in de kozijnen bijvoorbeeld. boven 2 slaapkamers en badkamer bevind zich de zolder waarbij vrij gemakkelijk kan komen. De slaapkamer bij de oostkant wordt lastiger maar kan ik nog wel boven de deur komen van de slaapkamer. Voor de dakdoorvoer kan ik één huidige dakdoorvoer gebruiken (die van de badkamer), echter dient er een nieuwe te komen als type d ventilatie de enige oplossing is.

Is in mijn geval dan de beste keuze om type D toe te passen, waarbij ik nu de huidige afvoer in de badkamer gebruik voor het aanzuigen van lucht ( gele cirkel), eventueel nog een extra aanzuigingspunt creëer bij de overloop (is compleet open vanaf begane grond) en de aanvoer van lucht (terugblazen) in de 3 slaapkamers laat plaatsvinden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ixhFPcvs7Q0Rm4fJwxwHcNGLgMU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3caRg97OA9dVSIXFAxsM7xsk.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-10 20:46
In plaats van je huis te verbouwen kan je ook de slaapkamers warmer stoken, condens slaat immers neer op koudte.

Het aanleggen van type D is ook niet een 123'tje, je zal moeten rekenen met de juiste debieten, en of dat door je huidige doorvoeren gaat. Zie ook Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:01
Heb je de slaapkamerramen wel eens open zodat er geventileerd wordt? En wat voor glas zit er in die ramen? Want nu al condens is wel heel snel.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:02
Spherix schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 07:48:
In plaats van je huis te verbouwen kan je ook de slaapkamers warmer stoken, condens slaat immers neer op koudte.

Het aanleggen van type D is ook niet een 123'tje, je zal moeten rekenen met de juiste debieten, en of dat door je huidige doorvoeren gaat. Zie ook Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic
niet per se toch? hier is het nu 19.6C en 70% RV in de slaapkamer. dauwpunt rond de 13,5C dus condens op het raam. Dit los ik volgens mij niet op met stoken tenzij ik naar 22C ga, dan is het dauwpunt paar graden hoger.

volgens mij is dit combi van vochtig weer + noet genoeg ventileren. Je moet die RV omlaag krijgen

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:53
laaf schreef op donderdag 10 september 2026 @ 14:39:
Bij de kozijnen op de bovenverdieping zijn geen ventilatieroosters voorzien. Ik kan dus type c ventilatie niet toepassen zonder aanpassing in de kozijnen bijvoorbeeld.
Ter info: als je het zou willen, kun je zeker wel ventilatieroosters laten maken zonder aanpassingen aan het kozijn. Zo'n rooster wordt geplaatst in het raam, niet in het kozijn; dus het raam wordt bovenaan 10 cm (ofzo) minder hoog en daarboven komt dan het rooster.

Als het glas geen HR++ is (minimaal), wat ik me afvraag als er nu al condens op staat, zou het relatief betaalbaar kunnen zijn om dat te laten vervangen, en daarbij te vragen om in het nieuwe glas bovenaan 1 rooster te plaatsen (per kamer). Zo'n rooster kost rond €100.

• DPeters
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09-10 09:53
Hr++ heeft bij ons condens nagenoeg doen verdwijnen. Alleen aan de rand, waar het glas in het koude kozijn zit, nog een beetje.

Verder heb je sws wel iets van ventilatie nodig. Roosters zoals gesuggereerd lijkt me de simpelste oplossing, of je moet graag wtw willen.

• laaf
bedankt voor alle antwoorden. Simpelweg stoken lijkt mij ook niet echt de oplossing, aangezien het hier nog 20.4 graden is en dan dien ik dus hoger te gaan als deze temperatuur, maar het dauwpunt ligt lager. Ik heb gisteren een meter opgehangen en de RV is rond de 60+ in de slaapkamers. De ramen gaan meestal open (op een kier) in de ochtend. De ramen zijn dubbelglas, maar wel uit 1990 en 1998(aanbouw aan huis). Ik dacht dat roosters vele malen complexer was, aangezien je dan evengoed nog mechanische ventilatie nodig had of is roosters afdoende? Dient dit dan bij elk raam te gebeuren, aangezien ik er nu 3 per slaapkamer heb.

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 07:21

DIY

Als de ramen de hele nacht dicht zijn, is er dus juist geen ventilatie als mensen in de slaapkamer aanwezig zijn. Smorgens ventileren heeft dan afgezien van 30min de muffe lucht even verwijderen weinig zin en je koelt de ruimtes (in het stookseizoen) wel de hele dag af waardoor er nog meer condens ontstaat. Als noodoplossing zou je juist de ramen in de nacht op een kiertje kunnen zetten, zodat er voldoende ventilatie is op het moment dat het nodig is. Overdag dan dicht zodat de temperatuur in de kamers weer stijgt (en de RV dus daalt).

Als je de buizen en ventielen redelijk eenvoudig kan inpassen (wat het geval lijkt) is wtw een aanrader! Minder tocht en ventilatieverliezen. Helemaal een no brainer als je voor C ventilatie nu nog roosters in je kozijnen zou moeten maken en een mechanische ventilatie ophangen (je hebt iets nodig om de ventilatielucht door de roosters naar binnen te trekken). C is echt achterhaalt.

Inderdaad de wtw laten inblazen in de huiskamer en slaapkamers. Afzuigen via toilet, badkamer en keuken. Ga dan uit van het aantal personen in de ruimte (25-30m3 ventilatie per persoon) en niet van de m2 oppervlakte. De ouderslaapkamer met 2 personen moet je dus 50-60m3/h inblazen. Mocht je er tegenop zien kun je inderdaad beginnen met de slaapkamers en badkamer en later de rest van het huis toevoegen.

Tip: pas tenminste 2 inblaasventielen toe in de ouderslaapkamer om het ventilatiegeluid zoveel mogelijk te beperken.

Afregelen is een tijdje met een lucht debietmetertje door het huis rennen om de ventielen op het juiste volume af te stellen (zie het wtw topic), maar ook niet super kritisch dat het allemaal 100% moet zijn. Daarna monitoren met een CO2 meter om te zien of de niveau’s acceptabel blijven of dat je wat extra moet ventileren. Je komt er vanzelf achter wat voor jou werkt.

[ Voor 46% gewijzigd door DIY op 12-09-2026 14:47 ]

• laaf
Bedankt voor je antwoord, echter kan ik gemakkelijk door de zolder bij de slaapkamers, badkamer en overloop komen. De toilet zit echt een op een andere locatie in huis (heeft wel zijn eigen afzuiging naar buiten), maar daar kom je niet gemakkelijk bij, net zoals de keuken. Zouden je/jullie dan toch bij de schets blijven zoals hieronder, maar dan een extra inblaas bij de ouderenslaapkamer?

Ik kan alleen nog niet de keuzen maken tussen type C en D. Ik begrijp nu dat de ramen aangepast dienen te worden, met ventilatieroosters indien ik type C zou kiezen. Dan kan ik kiezen voor alleen aanzuigen in de slaapkamer en naar buiten toe afblazen (ik begrijp dat dit minder efficiënt is). Gezien de 'leeftijd' van de ramen, is het misschien verstandiger om deze te vervangen en als ik dat doe, dat ik dan gelijk met roosters kies. Of ik kies om de huidige situatie zo te laten en te kiezen voor de type D, echter dan brengt het een flink groter kostenplaatje met zich mee.

Ik heb me nog niet verdiept in het inregelen/afregelen van het WTW-systeem (zag wel het topic), maar dat komt vanzelf zodra ik met de installatie bezig ben geweest.

[ Voor 3% gewijzigd door laaf op 14-09-2026 09:26 ]

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 13:04
Gewoon dubbel glas isoleert niet zo goed en daarom zou ik de ruiten vervangen door HR++ glas en meteen in elke kamer minimaal 1 raam aan de bovenkant voorzien van een ventilatierooster.
Waarschijnlijk is het condensprobleem dan meteen opgelost.
Het is sowieso fijn dat er gedurende de nacht continue verse lucht naar binnen kan zodat de co2 niet (te) hoog wordt.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-10 16:29
Als ik je leefstijl goed begrijp hebben jullie de ramen in de nacht bij voorkeur dicht correct?

Ben je nu tevreden met de luchtkwaliteit? Gezien het best vochtig is maar jullie lijken er niet veel last van te hebben behalve de condens?

Ventilatie D in dit geval een passende oplossing kunnen zijn. Zou je daar dan ook iets mee willen op de begane grond of betreft het puur deze etage? En zo ja: Heb je ergens plaats om buizen richting de begane grond te voeren?

Met de bestaande dakdoorvoeren hoef je niet veel rekening te houden, je zal toch een dakwerker nodig hebben dus dan maakt het vaak niet veel uit.

Als het inderdaad oud glas is zou je kunnen overwegen dat te vernieuwen, dat zal dan vooral een voordeel geven qua condens en isolatiewaarde.

Hebben jullie, of wensen jullie mogelijk in de toekomst, nog iets met bijvoorbeeld airco's te gaan doen? En wordt het huis nu met CV ketel verwarmd of daar plannen voor?

• laaf
@vogelmans, bedankt voor dit antwoord. Gezien de grootte van de kamers (zie eerste afbeelding) lijkt het me wel verstandig om 2 ramen met roosters uit te voeren.

@djluc , ja, we hadden eerst de ramen bij nacht dit, maar dit is gewoonweg een gewoonte geworden. Sinds de plaatsing van het bericht heb ik al wel begrepen dat dit verstandig is, dus we hebben nu 1 raam in de slaapkamers op een kier. Wij hebben er zelf geen last van, los van de condens op de ramen.

Het betreft puur alleen op deze etage (1e verdieping) en ik had gehoopt de dakdoorvoer te kunnen gebruiken van de mechanische ventilatie. Tevens (antwoord op je laatste vraag) ga ik over 5 weken de cv ketel demonteren en daarvoor een warmtepomp plaatsen ter vervanging. Die dakdoorvoer wilde ik dan eventueel ook gebruiken voor uitblaas indien een WTW unit de keuze zou zijn. Ik denk alleen gezien de voorstellen dat het eerst verstandig is om eventueel de ramen te vervagen met roosters om daarna te bekijken wat de beste oplossing is qua ventilatie.

Airco's staat nog niet op korte termijn op de planning, maar zou een overweging kunnen zijn in de toekomst. Echter verwarmen we boven zelden tot niet in de winter en zomers word het zelden te warm, aangezien ons huis in de schaduw staat vanwege een aantal hoge bomen.
Pagina: 1