Vraag

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:10

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
Nav alle nieuwsberichten ben ik me ook maar aan het orienteren op een warmtepomp. redelijk wat gelezen en AI adviezen ingewonnen en alles lijkt erop dat voor mij een hybride WP past.

Ik heb een huis uit ~1970, matig geisoleerd, geen vloerverwarming (kan ook niet, ga ik niet aan beginnen), CV ketel 9 jaar oud (ITAG i28C), zonnepanelen, gaskookplaat.

Op kantoor en slaapkamer hangt een airco waar ik mee kan verwarmen. Daardoor is de radiator verwarming alleen nodig in de woonkamer/keuken.

Gasverbruik ~900m3 / jaar.

Adviezen komen uit op ATAG energion M 40 of 50. (waarschijnlijk wel gedomineerd door lekkere samenwerking met de ATAG ketel).

De eerste offerte van mijn vaste lokale, installateur (die mijn huidige ketel heeft geplaatst en odnerhoud), en ook ATAG dealer komt op 13k en een lever/installatie termijn van 3-12 maanden. 8)7

Ik heb daarom maar andere bedrijven om een offerte gevraagd, want dit was niet helemaal wat ik verwacht. Of is dit het effect van een warmtepomp wilde westen hoogseizoen? Dat men simpel de max vraagt?

Alle reacties

• mar-10
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:27
Maar waarom de hybride warmtepomp? Voor dat geld zou in de meeste gevallen een full electric installatie mogelijk moeten zijn, waarmee de besparing op lange termijn veel hoger is. En de complexiteit van het verwarmingssysteem niet toeneemt.

Maar voordat hier echt advies gegeven kan worden, kijk eens naar het FAQ-topic en loop de FAQ na. Er is meer informatie nodig (leidingwerk, afgiftevermogen, warmteverlies).

En kijk eens op warmtepompofgas.nl én gasweg.nl voor berekeningen op jouw situatie.

Mening: AI is een handige adviseur, maar is vooral heel goed in het samenvatten van vaak herhaalde informatie in haar bronnen. En die bronnen zijn niet neutraal op dit onderwerp. Ik krijg in Gemini "Remeha" als belangrijkste bron, dat is een CV-boer.

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:10

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
mar-10 schreef op donderdag 10 september 2026 @ 13:02:
Maar waarom de hybride warmtepomp? Voor dat geld zou in de meeste gevallen een full electric installatie mogelijk moeten zijn, waarmee de besparing op lange termijn veel hoger is. En de complexiteit van het verwarmingssysteem niet toeneemt.

Maar voordat hier echt advies gegeven kan worden, kijk eens naar het FAQ-topic en loop de FAQ na. Er is meer informatie nodig (leidingwerk, afgiftevermogen, warmteverlies).

En kijk eens op warmtepompofgas.nl én gasweg.nl voor berekeningen op jouw situatie.

Mening: AI is een handige adviseur, maar is vooral heel goed in het samenvatten van vaak herhaalde informatie in haar bronnen. En die bronnen zijn niet neutraal op dit onderwerp. Ik krijg in Gemini "Remeha" als belangrijkste bron, dat is een CV-boer.
Waarom? De woning is al ouder en matig geisoleerd, en dan wijzen alle advies sites naar hybride. Ben met je eens dat de opgegeven prijs niet echt past bij een vrij simpele hybride WP....

• mar-10
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:27
Dat advies is leuk, maar hier willen we meer weten voordat er advies komt. Kijk naar die drie linkjes en ga data verzamelen en informatie delen.

Voor jouw opgegeven verbruik kan een kleine WP het helemaal alleen aan. Ook die kleine "hybride" warmtepomp kan het alleen aan. Tenzij jouw afgifte te klein is, maar dat weten we nu niet. Dus FAQ-topic doorlezen en radiatoren opmeten.

Het is naar mijn mening zonde om enkel een gasaansluiting en CV-ketel te hebben om SWW te maken. Een gasaansluiting kost 300 euro per jaar, CV-ketel heeft ook onderhoudskosten.
En dan negeren we het belangrijkste nadeel van hybride: als een van de twee apparaten niet werkt, werkt het hele systeem niet meer.

De tweede vraag is of je ergens ruimte hebt voor een SWW-vat of een warmtepompboiler. Dan kun je in een keer van het gas a.