geen beeld na overzetten componenten naar nieuwe case

Pagina: 1
Acties:

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:49
Mijn zoon heeft een nieuwe case en waterkoeling gekocht:
  • Asus A32 plus behuizing
  • Asus Prime LC 360 waterkoeling
De oude spullen hebben we overgezet:
  • gigabyte B450 Elite
  • AMD Ryzen 5 3600
  • Acer RX9060XT 16 GB
  • spullen zoals geheugen en NVME blijven op het moederbord dus deze som ik niet op
Alles hebben we netjes overgezet, maar nu is er geen beeld. Wat werkt:
  • systeem gaat aan via de aan/uit button
  • alle casefans, waterkoeling fans, en fans van de GPU draaien.
  • alle componenten (MoBo, Memory, GPU hebben RGB, en die lampjes branden ook
  • op het MoBo zitten 4 kleine rode ledjes. Die lichten kort op, dus de checks gaan goed.
  • het display van de waterkoeler gaat ook aan, geeft alleen geen getallen weer. waarschijnlijk omdat er een driver geinstalleerd moet worden.
Wat zou de oorzaak van het ontbreken van beeld kunnen zijn?

• Meloenen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09-09 16:54
Heb je ook geprobeerd het beeldscherm direct op het moederbord aan te sluiten, of alleen via de GPU?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als alles overgezet is in de nieuwe kast, kan het zijn dat het ding kortsluiting maakt als je geen afstandsbusjes gebruikt hebt, of er juist 1 teveel zit. Controleer dat eerst eens.
In dit soort gevallen kan het aan veel dingen liggen. Idealiter haal je het spul uit de kast en test je of het dan werkt, dan weet je of de hardware zelf nog wel werkt.

• Fordius
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01:15
Probeer even een hdmi kabel in plaats van een display port kabel.

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-09 11:03
Eerste vraag zou zijn, zit de HDMI kabel aangesloten op de GPU en niet per ongeluk op het moederbord? Je cpu heeft geen igpu dus dat zou geen beeld opleveren. (je zou niet de eerste zijn)

[ Voor 8% gewijzigd door Arjant2 op 09-09-2026 11:00 ]

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:49
de ryzen 3600 heeft geen igpu, dus kan ik niet rechtstreeks via het mobo aansturen. Ik gebruik al een HDMI kabel.

ik heb geen afstandsbusjes gebruikt. Zou dat werkelijk een probleem kunnen zijn? Alles gaat aan en ook de mobo checks gaan goed.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

107mb schreef op woensdag 9 september 2026 @ 11:01:
ik heb geen afstandsbusjes gebruikt. Zou dat werkelijk een probleem kunnen zijn? Alles gaat aan en ook de mobo checks gaan goed.
Tenzij die kast die niet nodig heeft (omdat die ingebouwde verhogingen heeft in de backplate. En dat lijk niet zo te zijn bij deze kast) moeten die erin zitten. Anders maakt het spul kortsluiting. Dus haal het eens uit de kast en test of het dan werkt.

[ Voor 4% gewijzigd door TERW_DAN op 09-09-2026 11:08 ]

• jazzozo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:19
Heb je eventueel een andere gpu liggen om te proberen? De gpu's van Acer krijgen niet bijzonder goede aanschrijvingen, ook als het op bouwkwaliteit etc. aan komt.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 13:28
Er wordt alleen een standofftool meegeleverd en geen losse standoff's. Dus ik verwacht dat het vooraf al geïnstalleerd zat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KCEu052lFCOpeEifubhtf892ZLs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3igBE12rurW5fRKs6wMdmg7S.png?f=fotoalbum_large

Verder kan het gegeven advies geen kwaad. Je kunt je moederbord op/uit de kartonnen doos plaatsen en dan de psu aansluiten en kijken of het dan wel werkt.

[ Voor 195% gewijzigd door sdk1985 op 09-09-2026 11:36 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:34

D4NG3R

kiwi

:)

107mb schreef op woensdag 9 september 2026 @ 11:01:
Die zitten al vooraf in de behuizing, het is wel de bedoeling dat je de overbodige busjes verwijderd/verplaatst voordat je het moederbord plaatst.

Deze 4 dienen verwijderd te worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MKLmt1p5u6XOcMMSe3wEXxY_Y_o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/SVv4trTMYLumqn91pw8kkLSt.png?f=user_large

En 2 daarvan moet je er vervolgens hier weer in draaien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bXHWrIEbnrSMItpV-tZCZwu-EAQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zU4FO3fVMbs928dehpTFkSdQ.png?f=fotoalbum_large

De afstandsbusjes moeten overeen komen met de gaten op het moederbord:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DrM8yfxDhQQ0JPz_FB5_Bzdzubs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1IEmifOXeiQyGa0slI9CJGo6.png?f=fotoalbum_large

Die busjes zitten nu dus tegen componenten aan te drukken, en maken daarbij mogelijk (hoogstwaarschijnlijk) kortsluiting.

Bij de behuizing heb je een kleine standoff tool meegeleverd gekregen om dat makkelijk(er) te maken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jZEayMu00swcxoUjV1_AN7K-mtY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/VpN5RF5Vd28AQiaUSWabJ2sn.png?f=user_large

Edit: Gebruik wel je gezonde verstand, soms lijkt het op foto's dat een busje er wel hoort te zitten maar komt deze in het echt niet overeen met het gat van het moederbord.

Minder busjes (dan gaten) kan mits het moederbord wel stevig wordt ondersteund.
Meer busjes, behalve busjes welke echt fysiek buiten het moederbord vallen, niet.

De kans is best wel groot dat je het busje wat helemaal rechts in het midden van de behuizing zit ook achterwege moet laten, en het gat op het moederbord wat rechts in het midden zit dus ook leeg laat.

@sdk1985 Ik was je al voor met m'n edit. ;)

[ Voor 44% gewijzigd door D4NG3R op 09-09-2026 12:07 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 13:28
D4NG3R schreef op woensdag 9 september 2026 @ 11:37:
[...]

Die zitten al vooraf in de behuizing, het is wel de bedoeling dat je de overbodige busjes verwijderd voordat je het moederbord plaatst.

Deze 4 dienen verwijderd te worden.
[Afbeelding]

De afstandsbusjes moeten overeen komen met de gaten op het moederbord:
~[Afbeelding]

Die busjes zitten nu dus tegen componenten aan te drukken, en maken daarbij mogelijk (hoogstwaarschijnlijk) kortsluiting.
Dat verwijder je er toch 2 te veel? Op je moederbord staan 7 pijlen en je laat nu 5 standoffs zitten. Alleen rechtsboven en de aller onderste lijken mij te veel. De ts kan ook even een foto maken dan zie je wel of ze fysiek buiten het bord vallen (daar lijkt het wel op want in ieder geval de onderrand is heel smal, foto moet even 90c links gedraaid).

edit: Oh er is een edit dat je er weer 2 terug plaatst.

Wel slecht dat de handleiding hier niks over opneemt.

[ Voor 5% gewijzigd door sdk1985 op 09-09-2026 11:44 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Pagina: 1