geen beeld na overzetten componenten naar nieuwe case

Pagina: 1
Acties:

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Mijn zoon heeft een nieuwe case en waterkoeling gekocht:
  • Asus A32 plus behuizing
  • Asus Prime LC 360 waterkoeling
De oude spullen hebben we overgezet:
  • gigabyte B450 Elite
  • AMD Ryzen 5 3600
  • Acer RX9060XT 16 GB
  • spullen zoals geheugen en NVME blijven op het moederbord dus deze som ik niet op
Alles hebben we netjes overgezet, maar nu is er geen beeld. Wat werkt:
  • systeem gaat aan via de aan/uit button
  • alle casefans, waterkoeling fans, en fans van de GPU draaien.
  • alle componenten (MoBo, Memory, GPU hebben RGB, en die lampjes branden ook
  • op het MoBo zitten 4 kleine rode ledjes. Die lichten kort op, dus de checks gaan goed.
  • het display van de waterkoeler gaat ook aan, geeft alleen geen getallen weer. waarschijnlijk omdat er een driver geinstalleerd moet worden.
Wat zou de oorzaak van het ontbreken van beeld kunnen zijn?

• Meloenen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:11
Heb je ook geprobeerd het beeldscherm direct op het moederbord aan te sluiten, of alleen via de GPU?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als alles overgezet is in de nieuwe kast, kan het zijn dat het ding kortsluiting maakt als je geen afstandsbusjes gebruikt hebt, of er juist 1 teveel zit. Controleer dat eerst eens.
In dit soort gevallen kan het aan veel dingen liggen. Idealiter haal je het spul uit de kast en test je of het dan werkt, dan weet je of de hardware zelf nog wel werkt.

• Fordius
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:53
Probeer even een hdmi kabel in plaats van een display port kabel.

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-09 22:46
Eerste vraag zou zijn, zit de HDMI kabel aangesloten op de GPU en niet per ongeluk op het moederbord? Je cpu heeft geen igpu dus dat zou geen beeld opleveren. (je zou niet de eerste zijn)

[ Voor 8% gewijzigd door Arjant2 op 09-09-2026 11:00 ]

• 107mb
  • Nu online
de ryzen 3600 heeft geen igpu, dus kan ik niet rechtstreeks via het mobo aansturen. Ik gebruik al een HDMI kabel.

ik heb geen afstandsbusjes gebruikt. Zou dat werkelijk een probleem kunnen zijn? Alles gaat aan en ook de mobo checks gaan goed.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

107mb schreef op woensdag 9 september 2026 @ 11:01:
ik heb geen afstandsbusjes gebruikt. Zou dat werkelijk een probleem kunnen zijn? Alles gaat aan en ook de mobo checks gaan goed.
Tenzij die kast die niet nodig heeft (omdat die ingebouwde verhogingen heeft in de backplate. En dat lijk niet zo te zijn bij deze kast) moeten die erin zitten. Anders maakt het spul kortsluiting. Dus haal het eens uit de kast en test of het dan werkt.

[ Voor 4% gewijzigd door TERW_DAN op 09-09-2026 11:08 ]

• jazzozo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:47
Heb je eventueel een andere gpu liggen om te proberen? De gpu's van Acer krijgen niet bijzonder goede aanschrijvingen, ook als het op bouwkwaliteit etc. aan komt.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:33
Er wordt alleen een standofftool meegeleverd en geen losse standoff's. Dus ik verwacht dat het vooraf al geïnstalleerd zat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KCEu052lFCOpeEifubhtf892ZLs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3igBE12rurW5fRKs6wMdmg7S.png?f=fotoalbum_large

Verder kan het gegeven advies geen kwaad. Je kunt je moederbord op/uit de kartonnen doos plaatsen en dan de psu aansluiten en kijken of het dan wel werkt.

[ Voor 195% gewijzigd door sdk1985 op 09-09-2026 11:36 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

107mb schreef op woensdag 9 september 2026 @ 11:01:
Die zitten al vooraf in de behuizing, het is wel de bedoeling dat je de overbodige busjes verwijderd/verplaatst voordat je het moederbord plaatst.

Deze 4 dienen verwijderd te worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MKLmt1p5u6XOcMMSe3wEXxY_Y_o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/SVv4trTMYLumqn91pw8kkLSt.png?f=user_large

En 2 daarvan moet je er vervolgens hier weer in draaien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bXHWrIEbnrSMItpV-tZCZwu-EAQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zU4FO3fVMbs928dehpTFkSdQ.png?f=fotoalbum_large

De afstandsbusjes moeten overeen komen met de gaten op het moederbord:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DrM8yfxDhQQ0JPz_FB5_Bzdzubs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1IEmifOXeiQyGa0slI9CJGo6.png?f=fotoalbum_large

Die busjes zitten nu dus tegen componenten aan te drukken, en maken daarbij mogelijk (hoogstwaarschijnlijk) kortsluiting.

Bij de behuizing heb je een kleine standoff tool meegeleverd gekregen om dat makkelijk(er) te maken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jZEayMu00swcxoUjV1_AN7K-mtY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/VpN5RF5Vd28AQiaUSWabJ2sn.png?f=user_large

Edit: Gebruik wel je gezonde verstand, soms lijkt het op foto's dat een busje er wel hoort te zitten maar komt deze in het echt niet overeen met het gat van het moederbord.

Minder busjes (dan gaten) kan mits het moederbord wel stevig wordt ondersteund.
Meer busjes, behalve busjes welke echt fysiek buiten het moederbord vallen, niet.

De kans is best wel groot dat je het busje wat helemaal rechts in het midden van de behuizing zit ook achterwege moet laten, en het gat op het moederbord wat rechts in het midden zit dus ook leeg laat.

@sdk1985 Ik was je al voor met m'n edit. ;)

[ Voor 44% gewijzigd door D4NG3R op 09-09-2026 12:07 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• sdk1985
D4NG3R schreef op woensdag 9 september 2026 @ 11:37:
[...]

Die zitten al vooraf in de behuizing, het is wel de bedoeling dat je de overbodige busjes verwijderd voordat je het moederbord plaatst.

Deze 4 dienen verwijderd te worden.
[Afbeelding]

De afstandsbusjes moeten overeen komen met de gaten op het moederbord:
~[Afbeelding]

Die busjes zitten nu dus tegen componenten aan te drukken, en maken daarbij mogelijk (hoogstwaarschijnlijk) kortsluiting.
Dat verwijder je er toch 2 te veel? Op je moederbord staan 7 pijlen en je laat nu 5 standoffs zitten. Alleen rechtsboven en de aller onderste lijken mij te veel. De ts kan ook even een foto maken dan zie je wel of ze fysiek buiten het bord vallen (daar lijkt het wel op want in ieder geval de onderrand is heel smal, foto moet even 90c links gedraaid).

edit: Oh er is een edit dat je er weer 2 terug plaatst.

Wel slecht dat de handleiding hier niks over opneemt.

[ Voor 5% gewijzigd door sdk1985 op 09-09-2026 11:44 ]

• 107mb
  • Nu online
Ik heb gisteren helaas geen tijd gehad om er naar te kijken. Eens kijken of het vanavond lukt. Zou het misschien ook aan de voeding kunnen liggen? Er zit nu een Be Quiet! 9 600 watt voeding in. Kan het zijn dat door het toevoegen van 5 meer fans en waterkoeling de boel wel aangaat, maar dat de gpu te weinig sap krijgt? GPU is trouwens geen acer maar AsRock.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-09 22:39

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Dat kun je vragen en we zouden er over kunnen theoriseren, maar beter probeer je het eens uit. ;)

Als je nog niet terug bent gegaan naar een minimale setup om te testen of het dan werkt zou ik daar mee beginnen alvorens andere dingen te gaan controleren. Wanneer een minimale setup al niet werkt moet je verder terug, zodra een minimale setup wel werkt kun je één voor één componenten gaan toevoegen. Zo kun je zaken uitsluiten.

Wat ik nog interessant vind: Blijft het beeld zwart of staat het beeldscherm op een "No Signal" melding?

Laat een AMD Ryzen systeem ook zeker even zijn gang gaan nadat die stroomloos is geweest. Als in: zet hem niet te snel weer uit. Soms wil er wel eens een memory calibratie/training optreden en dat kan even duren.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• 107mb
  • Nu online
Ik krijg een no signal melding. En inderdaad, @Ultraman ik ga eerst de eerder gegeven tips uitproberen.

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-09 08:30
Misschien denk ik te simpel, maar ik zou als eerste de computer op een andere monitor aansluiten.

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:34
Ik zou het moederbord er weer even uithalen, en dan testen. Dan vervolgens aan de slag met de geweldige post van D4NG3R.

• 107mb
  • Nu online
de overbodige busjes zaten er niet in. ik heb het moedebord losgehaald, en weer teruggezet ivm kabelgedoe. Daarna heb ik de knoopcel verwijderd en na 10 minuten weer teruggeplaatst. alle connectoren goed aangesloten en nu gebeuren er twee andere dingen:
  1. terugplaatsen van de videokaart en aanzetten, dan zie ik het mobo logo op het scherm, daarna wordt het zwart. Geen missing input signaal.
  2. ik kan het bios openen.
  3. Andere videokaart er in, en dan krijg ik de melding van een missend OS. Ik heb er een nvme in zitten en een SSD. Ik kan me niet voorstellen dat het OS op de SSD zit. Deze heb ik nog niet aangesloten.

Met verschillende videokaarten heb ik dus verschillend gedrag. Ik kan het niet verklaren.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:25
107mb schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 18:12:
Daarna heb ik de knoopcel verwijderd en na 10 minuten weer teruggeplaatst. alle connectoren goed aangesloten en nu gebeuren er twee andere dingen:

Andere videokaart er in, en dan krijg ik de melding van een missend OS. Ik heb er een nvme in zitten en een SSD. Ik kan me niet voorstellen dat het OS op de SSD zit. Deze heb ik nog niet aangesloten.

Met verschillende videokaarten heb ik dus verschillend gedrag. Ik kan het niet verklaren.
Mogelijk zijn de instellingen voor UEFI/MBR-CSM gewijzigd waardoor deze problemen nu zijn ontstaan?
Videokaarten kunnen incompatibel zijn met UEFI of MBR en het komt vaak genoeg voor dat de boot informatie op een andere schijf staat dan je Windows systeem.
Belangrijk is dus om te weten hoe/onder welke bios configuratie je Windows was geïnstalleerd.
Gebruik een goede WinPE USB om te zien of je je systeem daarmee kan starten en je systeem kan diagnosticeren zoals in dit topic:

Kan Windows 11 niet installeren op mijn nieuwe systeem
The_Doman schreef op woensdag 9 september 2026 @ 16:52:
Als je een USB maakt welke kan opstarten zowel met UEFI als MBR maakt dat het testen/diagnosticeren van het probleem makkelijker.

Bijvoorbeeld de bekende Hiren’s BootCD PE, deze is opstartbaar met zowel UEFI/MBR.
Alleen wordt deze all geruime tijd niet bijgewerkt zo te zien.

Heel veel beter en uitgebreider: Sergei Strelec WinPE.
Deze is opstartbaar onder MBR/UEFI/Secure Boot mode.

• sdk1985
The_Doman schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 23:48:
Videokaarten kunnen incompatibel zijn met UEFI of MBR
Oprecht nog nooit van gehoord. Waar baseer je dit op?

• sdk1985
107mb schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 18:12:
de overbodige busjes zaten er niet in. ik heb het moedebord losgehaald, en weer teruggezet ivm kabelgedoe. Daarna heb ik de knoopcel verwijderd en na 10 minuten weer teruggeplaatst. alle connectoren goed aangesloten en nu gebeuren er twee andere dingen:
  1. terugplaatsen van de videokaart en aanzetten, dan zie ik het mobo logo op het scherm, daarna wordt het zwart. Geen missing input signaal.
  2. ik kan het bios openen.
  3. Andere videokaart er in, en dan krijg ik de melding van een missend OS. Ik heb er een nvme in zitten en een SSD. Ik kan me niet voorstellen dat het OS op de SSD zit. Deze heb ik nog niet aangesloten.

Simpelste verklaring; defecte videokaart

Verder kan prima je OS dan wel benodigde bootsector op de SSD staan, aansluiten dus.

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:32

HugoBoss1985

Xenotech

sdk1985 schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 00:33:
[...]

Oprecht nog nooit van gehoord. Waar baseer je dit op?
Dat klopt wel degelijk. Sommige kaarten geven dan een zwart scherm totdat CSM ingeschakeld is. Op een pure UEFI bios mobo kun je dan pech hebben. Op Legacy (mbr) werkt alles prima.

De Radeon 7000 series is een mooi voorbeeld. Ik heb 3 7970's, waarvan er maar 1 een UEFI ready vbios bevat.

Kaarten zonder UEFI GOP kunnen dan pas vaak na het laden van een OS en driver beeld geven.

[ Voor 20% gewijzigd door HugoBoss1985 op 12-09-2026 08:22 ]

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:59

Umbrah

The Incredible MapMan

HugoBoss1985 schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 08:15:
[...]

Dat klopt wel degelijk. Sommige kaarten geven dan een zwart scherm totdat CSM ingeschakeld is. Op een pure UEFI bios mobo kun je dan pech hebben. Op Legacy (mbr) werkt alles prima.

De Radeon 7000 series is een mooi voorbeeld. Ik heb 3 7970's, waarvan er maar 1 een UEFI ready vbios bevat.

Kaarten zonder UEFI GOP kunnen dan pas vaak na het laden van een OS en driver beeld geven.
Ts meldt een rx9060xt... Zal me eerder verbazen als daar geen GOP op zat. Dat we uefi beeld was na een cmos clear is erg positief. Nu is het van belang om in de setup te komen. Geen bootloader is of een ssd die onzichtbaar is (sata of nvme), en de juiste efi-file voor de Windows bootloader kan niet gevonden worden, of het is inderdaad een legacy mbr probleem en Csm moet aan (die is standaard uit, gelukkig)

• The_Doman

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Umbrah schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 08:32:
[...]

Ts meldt een rx9060xt... Zal me eerder verbazen als daar geen GOP op zat. Dat we uefi beeld was na een cmos clear is erg positief. Nu is het van belang om in de setup te komen. Geen bootloader is of een ssd die onzichtbaar is (sata of nvme), en de juiste efi-file voor de Windows bootloader kan niet gevonden worden, of het is inderdaad een legacy mbr probleem en Csm moet aan (die is standaard uit, gelukkig)
Mij ook, maar dat was ook niet de reden van mijn reactie.

Ik zou een modern systeem, met Windows 11, niet meer installeren/gebruiken met CSM aan. Krijg je dan ook niet problemen met Secure Boot e.d. ? Dan zou ik in dit geval nog eerder gewoon UEFI gebruiken en het systeem opnieuw installeren.

@The_Doman Andersom kan het trouwens ook, ik heb wel eens ervaren dat het mobo het probleem was terwijl de videokaart gewoon UEFI GOP ready was. Maar ook dat was een oud mobo (p67 chipset).

Ik denk dat de kans groot is dat jij het probleem van TS gevonden hebt.

@107mb Kijk ook eens of je het moederbord bios kan update (flashen). Er zijn recent nog wat beveiligingsupdate voor veel AM4 moederborden doorgevoerd. Gigabyte is hier qua AM4 borden heel vlot mee.

Let goed op of dat je moederbord de Elite V1 of V2 is!

[ Voor 29% gewijzigd door HugoBoss1985 op 12-09-2026 12:48 ]

• Romborum
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 13:52
Is er niet een voedingstekker van de videokaart losgeschoten? Of ben je die niet gewoon vergeten?

Kan je niet een paar foto's plaatsen?

• 107mb
  • Nu online
thanks voor alle tips. Ik maak me vooral zorgen dat de GPU defect is, en dat zou wel een drama zijn voor mijn zoon (van 13, dus een GPU is een vermogen voor hem).

ik heb CSM disabled, en dan schiet de PC rechtstreeks door naar de BIOS setup. Daarna weer enabled, en is er hetzelfde gedrag.

Alleen de Case en de waterkoeling zijn gewijzigd. dus eigenlijk had het zo weer moeten werken. Ik heb redelijk wat ervaring met zelfbouw, en ben zuinig. Geen vloerbedekking in de buurt, niet op plastic gelegd, dus kans op statische electriciteit is minimaal.

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

107mb schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 11:19:
thanks voor alle tips. Ik maak me vooral zorgen dat de GPU defect is, en dat zou wel een drama zijn voor mijn zoon (van 13, dus een GPU is een vermogen voor hem).

ik heb CSM disabled, en dan schiet de PC rechtstreeks door naar de BIOS setup. Daarna weer enabled, en is er hetzelfde gedrag.

Alleen de Case en de waterkoeling zijn gewijzigd. dus eigenlijk had het zo weer moeten werken. Ik heb redelijk wat ervaring met zelfbouw, en ben zuinig. Geen vloerbedekking in de buurt, niet op plastic gelegd, dus kans op statische electriciteit is minimaal.
Wat gebeurd er als je een Windows 11 installatie medium plaatst? Die (Een USB stick met Windows 11 setup) kun je maken met een download van Microsoft.

[ Voor 10% gewijzigd door HugoBoss1985 op 12-09-2026 12:53 ]

• The_Doman
107mb schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 11:19:

Maak nu eerst een (werkende/geteste) rescue/boot USB dan kan je stap voor stap testen/diagnosticeren wat er nu wel/niet werkt.
Er worden nu te veel dingen lukraak geprobeerd, zonder blijkbaar te weten hoe het Windows-systeem nu precies is geïnstalleerd?

• sdk1985
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 08:15:
[...]

Phoe dat is wel héél oude hardware. De 9060 XT, van de ts, moet zelfs verplicht op UEFI draaien; UEFI-Only Support for AMD Radeon™ RX 9000 Series Graphics and Later.

Het lijkt er dus eerder op dat juist de suggesties om een memtest te kunnen draaien ervoor zorgen dat nu de videokaart niet meer werkt. Wat dat betreft; load optimized defaults zou onderhand geen kwaad kunnen.

Maar dat staat dan los van het originele probleem dat het DRAM status led aangaat.

Überhaupt zie ik erg veel gerommel (zoals de cpu demonteren). Let erop; elke keer dat je zonder ESD beveiliging aan je hardware komt ben je met russisch roulette bezig en kun je ESD schade veroorzaken. Het hoeft niet te gebeuren en 9 van de 10 keer gaat het goed, maar het kan wel.

Windows 11 installeren; gewoon met de officiële tool: https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows11. Er zit echt onwijs veel ruis in dit topic :X .

Dus @107mb;
load optimized defaults en probeer je originele GPU.

Daarna verder met het geheugen probleem. Als die dram led aangaat heeft memtest geen zin, je weet al dat er een dram storing is. Windows installeren heeft dat ook geen zin. Die melding moet eerst worden opgelost.

Persoonlijk zou ik zelf een XMP/EXPO profiel proberen te laden en dan ééntje die trager is dan de maximum snelheid van de module. Grote kans dat het dan beter gaat. Ik heb hier ook een DDR4 3200 setje uit een Intel pc overgezet naar een AMD Ryzen 5 5600 en toen moest hij één tandje omlaag om stabiel te zijn. Draait nu op 2933 stabiel.

[ Voor 17% gewijzigd door sdk1985 op 12-09-2026 15:23 ]

• 107mb
  • Nu online
ik had nog een Ubuntu USB installatiestick liggen, en die maar eens in de PC gestopt, en warempel, binnen no time was Ubuntu geïnstalleerd. Daar heeft mijn gamende zoon natuurlijk helemaal niets aan, dus een Windows 11 installatie-stick gemaakt en Windows geïnstalleerd. Natuurlijk ging dit niet zonder slag of stoot:
- geen geldige activatie-code aanwezig
- TPM 2.0 stond uit
- secure boot stond uit
- ik ben bezig aan de keukentafel, waar geen netwerkaansluiting is. Ook heb ik geen UTP kabel van meer dan 15 meter...

Dus key gekocht, in het BIOS settings gemaakt om de vereiste zaken aan te zetten en via CMD netwerkinstallatie disabled (OOBE\BYPASSNRO).

Windows draait nu eindelijk. Iedereen ontzettend bedankt voor de hulp.

Ik snap echter niet wat er is gebeurd. Waarom kan ik een werkend systeem niet even overzetten in een nieuwe case. CPU, Memory, NVME, niets is los geweest van het Mobo. Waarom dan zo'n gedoe met een niet werkende GPU?

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

107mb schreef op zondag 13 september 2026 @ 01:23:
ik had nog een Ubuntu USB installatiestick liggen, en die maar eens in de PC gestopt, en warempel, binnen no time was Ubuntu geïnstalleerd. Daar heeft mijn gamende zoon natuurlijk helemaal niets aan, dus een Windows 11 installatie-stick gemaakt en Windows geïnstalleerd. Natuurlijk ging dit niet zonder slag of stoot:
- geen geldige activatie-code aanwezig
- TPM 2.0 stond uit
- secure boot stond uit
- ik ben bezig aan de keukentafel, waar geen netwerkaansluiting is. Ook heb ik geen UTP kabel van meer dan 15 meter...

Dus key gekocht, in het BIOS settings gemaakt om de vereiste zaken aan te zetten en via CMD netwerkinstallatie disabled (OOBE\BYPASSNRO).

Windows draait nu eindelijk. Iedereen ontzettend bedankt voor de hulp.

Ik snap echter niet wat er is gebeurd. Waarom kan ik een werkend systeem niet even overzetten in een nieuwe case. CPU, Memory, NVME, niets is los geweest van het Mobo. Waarom dan zo'n gedoe met een niet werkende GPU?
Mmm ik gaf de usb media tip alleen om te zien wat er zou gebeuren. Niet om je persé opnieuw te laten installeren.

Maar fijn dat het werkt.

Je tweede klachtomschrijving klonkt voor mij als een missend besturingssysteem of niet leesbare ssd(met besturingssysteem). Wellicht zijn de bios settings anders dan voorheen. Door het verwijderen van de cmos batterij. Je hebt daarmee de bios settings op default gezet. En was de reeds aanwezige installatie daardoor niet meer opstartbaar. Door zoiets als @The_Doman aangaf, bijvoorbeeld.

Dat TPM 2.0 (amd ftpm) uitstond is nog wel bijzonder, volgens mij staat die bij alle am4 borden met courant bios aan op default settings.

Secure boot staat dan volgens mij ook op enabled maar niet active... weet dat even niet zeker.

Heb je het moederbord bios nog ge-update? Welk bios is er actueel aanwezig?

Eerst je bios updaten, settings goed zetten (tpm aanpassen zou niet nodig hoeven zijn) en dan eventueel opnieuw en definitief installeren.

Secure boot active maken, csm uit, above 4g decoding aan, resize bar aan of auto. En xmp aan. Dat vind ik de belangrijkste settings. Fanspeeds kan je ook nog overwegen.

Je hebt waarschijnlijk meerdere issues gehad die je 1 voor 1 verholpen hebt. Door de eerste had je geen beeld (met overzetten is er iets niet goed gegaan; los contact, connector, etc) en door de tweede (bios reset) kon het os niet meer booten.

[ Voor 23% gewijzigd door HugoBoss1985 op 13-09-2026 09:01 ]

• 107mb
  • Nu online
Dat klinkt aannemelijk. Het bios is oud. Volgens mij van 2019. Ik heb echter weinig behoefte om het bios te flashen. Dat voelt als Murphy voor een kop koffie uitnodigen 😂.

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

107mb schreef op zondag 13 september 2026 @ 09:59:
Dat klinkt aannemelijk. Het bios is oud. Volgens mij van 2019. Ik heb echter weinig behoefte om het bios te flashen. Dat voelt als Murphy voor een kop koffie uitnodigen 😂.
Nouja m.b.t. veiligheid zou ik het je nogmaals met stelligheid aanraden, zeker gezien het de pc van je zoon van 13 is! Ik doel dan (ook) op zijn online surf, klik en download gedrag. Er zijn door de jaren heen echt een flink aantal kwetsbaarheden gepatched. Overigens is de kans groot dat de prestaties van het systeem (iets) beter worden. Een ander argument is wellicht een cpu upgrade in de toekomst?

Je kan ook gewoon de huidige bios settings vastleggen, het bios flashen en dan de settings terugzetten.

Had je iets met een bitlocker key gedaan? Zo ja, zorg dan dat je voor het flashen die key ergens paraat houdt/noteert voordat je gaat flashen.

Een disclaimer: in het slechtste geval moet je toch opnieuw installeren maar gezien je het gisteren pas gedaan hebt zou ik dat risico voor lief nemen en het flashen toch doen met dat risico en het extra werk van nogmaals Windows installeren.

Voor de zekerheid kan je anders nog weer even de bios defaults laden en dan even een memtest draaien. Dan weet je vrijwel zeker dat het flashen van het bios goed gaat. Wellicht heeft dit bord zelfs dual (een backup) bios. Een memtest eerst draaien kan problemen met het flashen tegen gaan als er iets met je ram (settings/compatibility) mis blijkt. Zoiets als wat @sdk1985 uiteengezet heeft.

Ik heb ook meerdere AM4 systemen met 3200mhz xmp profiel ram die gewoon niet stabiel zijn op 3200 mhz maar wel met een stap of een aantal stappen daaronder. Afijn dat komt met bios defaults laden goed tenzij er sprake is van een defect.

En kijk dus even goed of het moederbord de V1 of de V2 versie betreft.

[ Voor 28% gewijzigd door HugoBoss1985 op 13-09-2026 22:07 ]

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:13
Ik had deze symptomen ook een keer toen ik mn voeding vervangen had.

De oplossing was de bankjes ram loshalen en opnieuw in de slots stoppen. (Heb het wss 1 voor 1 gedaan).

Heb er geen logische verklaring voor, maar het proberen waard.

Edit nevermind al opgelost zie ik

[ Voor 7% gewijzigd door haarbal op 13-09-2026 10:43 ]

Mechwarrior Online: Flapdrol

Pagina: 1