Vraag

• AniMeshorer
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 13-09 18:53
Ik heb een Samsung Galaxy met Android. Uiteraard is daar een Google account op gepre-installeerd, met ook een Gmail account in de Gmail-app.

Nu is er ook een kalender van Google waarbij je afspraken kan noteren, raadplegen en reminders krijgen.
Ik zou wel graag zo'n kalender installeren op de GSM, mijn papieren agenda overal meesleuren is immers erg onpraktisch.

Maar ik weet niet of ik Google wel echt vertrouw om mijn afspraken in bij te houden. Ik wil niet in paranoïa vervallen, maar het is ook niet de bedoeling dat Google mij overal volgen kan. ;)
Daarom: is er een betrouwbare en efficiënte kalender-app waar je je afspraken in bijhouden kan?

(PS: ik wil zeker niet te paranoïde worden. Hoewel ik voor de belangrijkste zaken een mailbox heb die los staat van "big tech", gebruik ik ook Gmail, en ik sta op het punt een eigen YouTube kanaal te lanceren. Google Maps gebruik ik ook wel eens. Maar goed, ik probeer een balans te vinden tussen de paranoïa die ik bij sommige mensen waarneem enerzijds en een zekere waakzaamheid anderzijds)

Alle reacties

• Rhapsody
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:17

Rhapsody

In Metal We Trust

Ik gebruik de caledar app van https://www.fossify.org/

Je kunt een 'on device' calendar gebruiken, maar als je wilt synchroniseren heb je iets als Davx5 nodig. En natuurlijk een server waar een CalDAV applicatie draait. (Bijv. Baïkal)

🇪🇺 pro Europa!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:44
Op je telefoon staat ook de Samsung Calender app voor geïnstalleerd als het goed is. Die kun je ook gebruiken.

• AniMeshorer
swhnld schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 18:18:
Op je telefoon staat ook de Samsung Calender app voor geïnstalleerd als het goed is. Die kun je ook gebruiken.
Hoe kan ik die kalender precies herkennen?

Vreemd genoeg vind ik geen kalender van Google op mijn GSM. Vreemd, want andere Google diensten als YouTube en Gmail (de enige 2 die ik frequent gebruik, Google Maps slechts occasioneel) , Google Drive en Google Maps zaten wel voorgeïnstalleerd op de GSM.

Ik vind wel een voorgeïnstalleerde app "Agenda" met als symbool een blauw kader met daarin een wit icoontje dat op een notebloc-blad lijkt. In dat icoontje staat het cijfer 10.
Ik vind hier echter niet van welke origine die app is. Kan dat die Samsung calender app zijn? Ik vind nergens de naam van de producent van die app.

• Groeneg2
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-09 08:15

Groeneg2

Meten is weten

Ik zou even de F-droid shop downloaden op je telefoon, daar staan veel kalender opties op. https://f-droid.org/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DMeBUPb34ID3na11xnBSb6T4gNg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/lLj6kKBgo44GwKfDI0lg9qlL.jpg?f=user_large

Ik vind zelf Fossify het beste https://f-droid.org/en/packages/org.fossify.calendar/ maar dat is ook een kwestie van smaak. Als je wilt synchroniseren met andere agenda's zijn er diverse opties.

“Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare.”
Ieder mens kan zich vergissen; alleen een dwaas volhardt in zijn vergissing.
Cicero, Philippica XII (43 v.Chr.)

• swhnld
AniMeshorer schreef op donderdag 10 september 2026 @ 19:32:
[...]

Vreemd genoeg vind ik geen kalender van Google op mijn GSM. Vreemd, want andere Google diensten als YouTube en Gmail (de enige 2 die ik frequent gebruik, Google Maps slechts occasioneel) , Google Drive en Google Maps zaten wel voorgeïnstalleerd op de GSM.

Ik vind wel een voorgeïnstalleerde app "Agenda" met als symbool een blauw kader met daarin een wit icoontje dat op een notebloc-blad lijkt. In dat icoontje staat het cijfer 10.
Ik vind hier echter niet van welke origine die app is. Kan dat die Samsung calender app zijn? Ik vind nergens de naam van de producent van die app.
Ja, dat is de Samsung kalender app. Google verplicht de meelevering van hun kalender niet op Android, wat ze wel met sommige andere apps doen.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Rhapsody schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 17:11:
Ik gebruik de caledar app van https://www.fossify.org/

Je kunt een 'on device' calendar gebruiken, maar als je wilt synchroniseren heb je iets als Davx5 nodig. En natuurlijk een server waar een CalDAV applicatie draait. (Bijv. Baïkal)
Of owncloud/nextcloud, maar inderdaad dit dus. Werkt ook goed om agenda's te delen met meerdere mensen.

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:19

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Si vis pacem, para bellum

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
AniMeshorer schreef op donderdag 10 september 2026 @ 19:32:
[...]

Dat is de Samsung kalender denk ik ja. Als je het icoontje lang indrukt en op het i-tje rechtsboven in de popup klikt kun je doorklikken naar de app details in de Google Play Store of Samsung Galaxy Store, dan is het ook meteen duidelijk waar het vandaan komt.

Overigens heeft de Samsung kalender de mogelijkheden om data lokaal op te slaan, of op te slaan in een Samsung account, Exchange account, Google account of Outlook account. Als je je data niet een Google of Microsoft (of Samsunt) toevertrouwt moet je dus wel even uitkijken hoe je deze app gebruikt.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 17:08

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

AniMeshorer schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 16:53:
Ik heb een Samsung Galaxy met Android. Uiteraard is daar een Google account op gepre-installeerd, met ook een Gmail account in de Gmail-app.
Ik ben hier al snel gestopt met lezen. Wat bedoel je met "gepre-installeerd"? Heb je een telefoon overgekocht? Is het wel je eigen account?

Los van de (basale) topicstart over een kalender met meer privacy; je hebt vergelijkbare topics over allerlei apps/games en privacy gestart. Is dan (onderhand) het niet een slimmer idee je eerst in te lezen welke telefoons en apps beter zijn voor privacy dan (klakkeloos) een Galaxy kopen en op basis beschrijven van kleurtjes en icoontjes ons proberen te informeren welke app het is of hoe je kan achterhalen van welke publisher?

Allicht dat je eens je licht op kan doen rondom GrapheneOs (als voorbeeld) maar ook op andere forumtopics hier of bijvoorbeeld op XDA-Developers waar (goed) custom roms voor allerlei toestellen te vinden zijn.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:21

Herman

FP ProMod
^^ Dit.

Ik heb een gedeelde agenda met mijn vrouw. Duidelijke widget op het startscherm. Proton bevalt mij erg goed :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• AniMeshorer
swhnld schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 12:58:
[...]

Ja, dat is de Samsung kalender app. Google verplicht de meelevering van hun kalender niet op Android, wat ze wel met sommige andere apps doen.
OK, dat is dus de Samsung kalender app. Het vreemde is wel dat als ik daar op dat icoontje met de 3 horizontale strepen druk (ik vind het wat lullig om dat een "hamburger" icoontje te noemen) staat als account wel mijn telefoonnummer en mijn Gmail adres vermeld. Betekent dat dan dat die Samsung kalender app dan toch samenhangt met mijn Gmail account?

Anderzijds merk ik ook al 2 aanbevelingen voor Fossify. Zal https://www.fossify.org/ eens checken. :)

@MAX3400 : het is een telefoon die ik niet van iemand overkocht hoor, helemaal de mijne en altijd al geweest. Wel kreeg ik 'm cadeau nadat mijn vorige GSM kapot was gegaan. Mocht mijn GSM in de toekomst nog eens aan vervanging toe zijn, dan zou ik misschien voor een Europees merk gaan dat los staat van Apple en Google. Maar dat is in de toekomst dan aan de orde. Toen ik de GSM kreeg stonden bepaalde apps (Gmail, Google Maps, YouTube, Agenda, Facebook, LinkedIn, ...) al op de GSM. Dus van bij de fabrikant. Behalve YouTube en Gmail gebruik ik die apps eigenlijk zelden of nooit, al heb ik er wel zelf enkele apps bijgezet die ik dan wel graag gebruik (de Livescore app bijvoorbeeld zou ik niet kunnen missen).

• Mit-46
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:47
Je gebruikt alles van Google lees ik in de topic start. Je gebruikt een telefoon met Google Android en je gebruikt een (of één) Google account. Niet één van deze twee, maar beide.

Google kan jou overal volgen. Via jouw telefoon en via jouw account als je deze op andere apparaten gebruikt. Heb geen illusies :)

Als je in die privacy gerichte app een agenda gaat gebruiken die gekoppeld is aan het Google account komt dat er nog bovenop. Dit is erg veel moeite voor iets waarvan de basis niet goed is en dus zo niet werkt.

[ Voor 11% gewijzigd door Mit-46 op 14-09-2026 00:05 ]

• swhnld
AniMeshorer schreef op zondag 13 september 2026 @ 18:03:
[...]

OK, dat is dus de Samsung kalender app. Het vreemde is wel dat als ik daar op dat icoontje met de 3 horizontale strepen druk (ik vind het wat lullig om dat een "hamburger" icoontje te noemen) staat als account wel mijn telefoonnummer en mijn Gmail adres vermeld. Betekent dat dan dat die Samsung kalender app dan toch samenhangt met mijn Gmail account?

Anderzijds merk ik ook al 2 aanbevelingen voor Fossify. Zal https://www.fossify.org/ eens checken. :)

@MAX3400 : het is een telefoon die ik niet van iemand overkocht hoor, helemaal de mijne en altijd al geweest. Wel kreeg ik 'm cadeau nadat mijn vorige GSM kapot was gegaan. Mocht mijn GSM in de toekomst nog eens aan vervanging toe zijn, dan zou ik misschien voor een Europees merk gaan dat los staat van Apple en Google. Maar dat is in de toekomst dan aan de orde. Toen ik de GSM kreeg stonden bepaalde apps (Gmail, Google Maps, YouTube, Agenda, Facebook, LinkedIn, ...) al op de GSM. Dus van bij de fabrikant. Behalve YouTube en Gmail gebruik ik die apps eigenlijk zelden of nooit, al heb ik er wel zelf enkele apps bijgezet die ik dan wel graag gebruik (de Livescore app bijvoorbeeld zou ik niet kunnen missen).
Je kunt in de instellingen kiezen welke cloud dienst je mee synchroniseerd voor je afspraken. Standaard staat de Google account op je telefoon beschikbaar als je daarop ingelogd bent.

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:16

bonzz.netninja

Niente baffi

Mit-46 schreef op zondag 13 september 2026 @ 20:29:
Je gebruikt alles van Google lees ik in de topic start. Je gebruikt een telefoon met Google Android en je gebruikt een (of één) Google account. Niet één van deze twee, maar beide.

Google kan jou overal volgen. Via jouw telefoon en via jouw account als je deze op andere apparaten gebruikt. Heb geen illusies :)

Als je in die privacy gerichte app een agenda gaat gebruiken die gekoppeld is aan het Google account komt dat er nog bovenop. Dit is erg veel moeite voor iets waarvan de basis niet goed is en dus zo niet werkt.
Dat zal best allemaal maar is natuurlijk geen reden om niet alsnog een app te zoeken die wat onafhangelijker is van Google en zijn fratsen. Stapje bij stapje....

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.wegmetbigtech.nl

Pagina: 1