Hikvision AX PRO smartplug veilig laten schakelen

Pagina: 1
Acties:

• ScooBY_DoO
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-09 21:42
Geachte lezer,

Aangezien AI niet als 100% betrouwbaar kan worden geacht, graag jullie aandacht voor het volgende;

Ik heb een Hikvsion AX PRO systeem, en had het plan opgevat om i.c.m. de DS-PSP1-WE (Smartplug) & DS-PDTPH-E-WE (Draadloze temperatuur detector) een alarm scene zo in te stellen dat bij oververhitting van mijn Zendure AC2400 thuisbatterij de smartplug, en daarmee de thuisbatterij uitgeschakeld wordt. Dit met de wetenschap dat de connectoren van deze batterij kunnen smelten. Zendure 2400 AC Gesmolten connectoren - Duurzame energie en installaties - GoT

Nou heb ik helaas niet goed gelezen, de smartplug besteld, en kan de smartplug maar tot maximaal 2300W schakelen. Dit zou betekenen dat ik de Zendure zou moeten knijpen onder die waarde. Maar met een waarschijnlijke update naar een 4000W model is dat dus geen optie.

Daarmee heb ik de plannen gewijzigd, en heb ik de smartplug nu gekoppeld aan een waterlekdetector, en wil ik de wasmachine in de smartplug stoppen, dat bij lekkage, de stroom uitgeschakeld wordt van de wasmachine.... Maar ook daar zit een grenswaarde aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YuTWRqoJHj46uEbPyXxpI4Ar4f0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JEqVz9XO3l9RsMQa26ruvAEi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kObUClPFFvnixQNen7ONC_nFYzY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zSRJA8PBhoprWoEIyCNP521O.jpg?f=fotoalbum_large Bovenstaande het typeplaatje van mijn wasmachine, en de manual van de smartplug.

De wasmachine zit op een aparte groep/stopcontact.

De conclusie van Claude/ChatGPT:
  • De PSP1 hoeft niet de veiligheidsmarge te leveren — dat doet de 10A-zekering in de wasmachine zelf al.
  • De PSP1 wordt hooguit kortstondig tot aan zijn eigen maximum belast tijdens de centrifugeerpiek (1900-2300W), niet continu.
  • Er is geen fysieke ruimte voor overbelasting van de PSP1 door déze machine, tenzij de interne zekering van de wasmachine zelf defect raakt.
Ja, ik zou hem gebruiken. Niet omdat er marge is — die is er niet — maar omdat de wasmachine zelf al op dezelfde grens is begrensd, en dat is precies de bescherming die de PSP1 nodig heeft om hier veilig te functioneren. Het enige punt van aandacht: laat de PSP1 zelf niet ook nog continu andere apparaten voeden op hetzelfde stopcontact/dezelfde groep — hij moet exclusief voor deze wasmachine zijn.

Wat zeggen de experts hier op het forum hiervan?

Ik hoor het graag even. TIA

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:02

AlphaRomeo

FP ProMod
Volgens mij zijn tussenstekkers over het algemeen een groter brandgevaar dan thuisaccu's. Zeker bij langdurig belasten. Er zijn hier wel wat gebruikers die hun pluggen hebben laten doorbranden op verschillende manieren. Het bekendste is een 10A granny charger aan de auto waarbij de overgangsweerstand uiteindelijk toch te hoog werd.

Ik zou zelf in dit soort gevallen voor een fatsoenlijk magneetcontact (relais) gaan die geschikt is voor belasting over langere tijd. De relais in die tussenstekkers zijn erg klein en bovendien heb je twee keer de overgangsweerstand van de stekker-pennen.

Edit: verduidelijking: die stekkers zijn natuurlijk prima om wat lampjes mee te schakelen, het gaat om zware verbruikers en verbruikers die langdurig aangesloten blijven.

[ Voor 12% gewijzigd door AlphaRomeo op 07-09-2026 20:53 ]

• ScooBY_DoO
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-09 21:42
Dank voor je toelichting. Ik zal een andere bestemming voor de smartplug bedenken. d:)b