Ik wil een warmtepomp, maar kom er niet goed uit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MennoE
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:32
Ha allen,

Onlangs zijn wij verhuisd en ik wil graag een warmtepomp. Ik heb er best veel over gelezen, maar ik kom er niet uit wat wijsheid is. De twijfel is breed:

- hybride, all electric of all electric ready

- stil genoeg?

- monoblock?

- populair merk of meer niche?

- afstellen/monitoren veel nodig?

Situatie

Wij zijn verhuisd naar een jaren '30 hoekwoning. Woonoppervlakte is 150 m2. Het huis heeft drie woonlagen (begane grond, 1e en 2e verdieping) en een kelder. Gasverbruik van vorige gezin was 2.135 m2 afgelopen jaar.

We zijn een gezin van 5. Naast de verwarming dus warm water nodig voor douchen en in bad gaan van de kinderen, die nu nog jong zijn.

Het huis is redelijk geïsoleerd. Dubbelglas waar het kan, aardig wat raampjes met glas in lood waar een voorzetraam voor is geplaatst. De vloer, spouw en binnenkant van het dak zijn geïsoleerd. Beter zou zijn de buitenkant van het dak te isoleren, maar dat combineren we idealiter met het vervangen van de dakpannen, en die kunnen nog aardig wat jaren mee.

De cv-ketel komt uit 2015 en is een HR-107 combiketel van circa 40 kW, de Remeha Calenta 40c. De radiatoren in huis zijn (volgens ChatGPT) Type 22 paneelradiatoren. Er is geen vloerverwarming.

Bij verkoop afgelopen jaar kreeg dit huis energielabel C.

Het huis heeft Tado radiatorknoppen.

Wensen

Wij hadden in ons oude huis de verwarming op 20 graden, als het koud was. We verwarmden doorgaans alleen de begane grond en de studeerkamer. De slaapkamers deden we alleen maar soms aan om de vocht te verdrijven en/of als het echt koud was. Als de verwarming aanstaat, dan is het ook wel echt fijn als het echt lekker warm is. Dus dat je de verwarming voelt stralen. Ik noem dit omdat ik las dat je met een fullelectric warmtepomp dat niet haalt, en het wel warm wordt, maar niet aangenaam warm.

We hebben aan de zijkant van het huis genoeg ruimte om hem te plaatsen, qua afstand tot de erfgrens en verschillende plekken.

We willen graag een zo stil mogelijke warmtepomp. Dat is wel echt een belangrijke eis voor ons. Wie willen er geen overlast mee maken en we willen er zelf geen overlast van.

Dit huis kan in de zomer ook wel echt warm worden. Ik overweeg daarom ook airco. Ik begrijp dat een warmtepomp soms ook kan koelen, maar ik heb het idee (maar misschien klopt het niet) dat dit niet goed werkt. In ieder geval waarschijnlijk niet goed genoeg om de zolder te koelen, waar het het warmst wordt.

Bij voorkeur ga ik van het gas af. We hebben ook inductie. Het weegt echter niet zo zwaar voor mij dat ik er onevenredig veel geld/energie in stop. Omdat we hier nog niet zo lang wonen weet ik niet goed wat zelf onze warmtebehoefte hier is, en hoe warm het wordt als we de verwarming op lagere temperatuur aanzetten. Eventueel wachten we daarom nog een jaar. Tegelijkertijd gaan de subsidies volgend jaar omlaag, dus is het misschien beter het dit jaar nog te doen.

We hebben een open haard waar nu een gasding in staat. Ik heb het nog nooit gebruikt. Eventueel kunnen we daar iets van een pelletkachel in plaatsen om te verwarmen als het echt koud is. Geen idee of dat fijn/handig is.

Ideeen

Een hybridepomp lijkt mij het meest veilig. Relatief goedkoop, geen buffervat nodig, goede terugverdientijd en de mogelijkheid om voldoende warm te stoken als dat toch de behoefte is van ons/dit huis. Ik heb een offerte gehad voor de Elga Ace hybride warmtepomp. Die zou prima kunnen zijn. Nadeel is dat de CV-ketel op zolder is, en ik bij voorkeur plaats naast het huis, waardoor de aansluiting relatief lang is. Een monoblock is dan misschien beter, maar ik weet niet precies wat de voordelen/nadelen daarvan zijn.

Toen ben ik mij verder gaan verdiepen, en kwam ik onder andere de meer nieuwe aanbieders tegen, zoals DeWarmte. Het oog wil ook wat, en mijn buurman heeft er een en is er heel tevreden over. Ik vrees ergens een beetje voor een 'kleine' leverancier.

Op zoek naar een echt stille warmtepomp begreep ik dat ze allemaal dezelfde mate van geluid maken. De enige die echt stil zou zijn, is de Bosch Compress 5800i AW. Ik kan echter vrijwel geen bedrijf op internet vinden dat een offerte uitbrengt voor installatie daarvan. Zijn die zo obscuur?

Hoe meer ik over warmtepompen lees, hoe meer ik overweeg te gaan voor all electric (ready). De Bosch Compress 5800i AW is er ook in die variant. Een buffervat zou prima in onze kelder passen, en die is goed toegankelijk vanaf de plek waar ik de buitenunit wil plaatsen. De vraag is alleen of we ons huis er dus goed mee kunnen verwarmen. Hij zou tot 75 graden kunnen verwarmen. Als dat echt zo is, dan moet ons huis makkelijk op temperatuur te krijgen zijn.

Ik ken iemand die een TC Swiss GT 14 all electric heeft, en ik moet zeggen dat ik de buitenunit daarvan erg stil vind. Het is ook een groot ding, waardoor ik mij afvroeg of niet alle warmtepompen met veel vermogen automatisch stiller zijn en ik mij dus onnodig beperk tot die van Bosch.

Al met al ga ik dus alle kanten op. Als ik kijk naar het lijstje bij de templates, dan zou dit voor ons zijn:
  1. Overwogen keuze: hybride, all electric of all electric ready
  2. Stil
  3. Onderhoudsvriendelijk / bewezen technologie
  4. Zuinig
  5. Verkrijgbaarheid
  6. Integratie met huidige CV-ketel, Tado en Home Automation
De prijs is uiteraard relevant, maar op zich heb ik prima budget voor een goede keus. Ik besteed het uit want heb helaas twee linkerhanden.

Dank voor het meedenken.

[ Voor 3% gewijzigd door MennoE op 05-09-2026 09:47 ]

Alle reacties

• asdfvdsa
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 03:25
Als All-electric kan is het vaak de beste keuze. Ik zou ChatGPT nog niet vertrouwen over de T22, check zelf even aan de hand van dit plaatje: https://www.radiatoraanbiedingen.nl/media/wysiwyg/radiatoraanbiedingen/landingspaginas/radiatoren-type.webp

Om te weten of je afgiftesysteem geschikt is voor een warmtepomp moet je even een lijstje maken van de maat en het type van al je radiatoren en die hier posten. Op gasweg.nl kan je dan laten berekenen welke aanvoertemperatuur je radiatoren nodig hebben om het huis bij -10˚C warm te houden.

Ik heb zelf ook radiatoren en een all-electric warmtepomp en ervaar een prettige warmte als ik ernaast zit, ook al zijn ze maar 35˚C.

Met het verbruik van de vorige eigenaar zou je op een 11kW systeem komen.

gasweg.nl

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:12
Vaillant plus 8.1 zijn ongeveer even stil als de Bosch machines.

Maar met 2100 m3 zit je op (koevlaas) 10-11kW en zo zwaar is de Bosch 5800i niet te krijgen.

Arotherm pro is een compacte machine die dat kan, maar meer geluid. De plus zijn van die dubbel hoge machines in die vermogens.

Punt 2 (relatief) stil een punt 3 bewezen ga je niet hebben met de niche merken… dan moet je gewoon een a-merk pakken.

En 75 graden moet je niet aan denken… ontwerp voor max 45, anders is het beter het afgifte systeem te verbeteren vanwege hoog stroomverbruik bij hoge temperaturen. Alle warmtepompen gaan 2% meer verbruiken per graad hoger.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• ZeRoC00L
  • Niet online
‘Moet’ je nu een warmtepomp omdat je ketel niet goed meer is?
Aangezien deze nu 11 jaar is zou ik deze nog een winter laten draaien en kijken hoe laag je de temperatuur kunt verlagen om de boel nog behaaglijk te houden.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:41

Tazzios

..

Wat wil je bereiken?
  • Gezin van 5
  • Matig geïsoleerde woning
  • Ongeschikt afgifte systeem
  • Je woont er pas net dus kent het huis nog niet
Niet echt een goed recept om alleen even de de CV uit te wisselen voor een all elektric warmtepomp.

Indien je eerst een warmtepomp neemt en daarna gaat isoleren heb je een onnodig dure pendelende warmtepomp staan.

Kijk naar noregrets zoals isoleren of airco voor verwarmen en koelen op de slaapkamers e.d.
Dit huis kan in de zomer ook wel echt warm worden. Ik overweeg daarom ook airco. Ik begrijp dat een warmtepomp soms ook kan koelen, maar ik heb het idee (maar misschien klopt het niet) dat dit niet goed werkt. In ieder geval waarschijnlijk niet goed genoeg om de zolder te koelen, waar het het warmst wordt.
Om goed te kunnen koelen met een L/W warmtepomp heb je fancoils of speciale radiators met een afvoer. Ook het dak isoleren zo kunnen helpen. ;)

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
MennoE schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 09:43:
Ha allen,

Onlangs zijn wij verhuisd en ik wil graag een warmtepomp. Ik heb er best veel over gelezen, maar ik kom er niet uit wat wijsheid is. De twijfel is breed:

- hybride, all electric of all electric ready

- stil genoeg?

- monoblock?

- populair merk of meer niche?

- afstellen/monitoren veel nodig?

Situatie

Wij zijn verhuisd naar een jaren '30 hoekwoning. Woonoppervlakte is 150 m2. Het huis heeft drie woonlagen (begane grond, 1e en 2e verdieping) en een kelder. Gasverbruik van vorige gezin was 2.135 m2 afgelopen jaar.

We zijn een gezin van 5. Naast de verwarming dus warm water nodig voor douchen en in bad gaan van de kinderen, die nu nog jong zijn.

Het huis is redelijk geïsoleerd. Dubbelglas waar het kan, aardig wat raampjes met glas in lood waar een voorzetraam voor is geplaatst. De vloer, spouw en binnenkant van het dak zijn geïsoleerd. Beter zou zijn de buitenkant van het dak te isoleren, maar dat combineren we idealiter met het vervangen van de dakpannen, en die kunnen nog aardig wat jaren mee.

De cv-ketel komt uit 2015 en is een HR-107 combiketel van circa 40 kW, de Remeha Calenta 40c. De radiatoren in huis zijn (volgens ChatGPT) Type 22 paneelradiatoren. Er is geen vloerverwarming.

Bij verkoop afgelopen jaar kreeg dit huis energielabel C.

Het huis heeft Tado radiatorknoppen.

Wensen

Wij hadden in ons oude huis de verwarming op 20 graden, als het koud was. We verwarmden doorgaans alleen de begane grond en de studeerkamer. De slaapkamers deden we alleen maar soms aan om de vocht te verdrijven en/of als het echt koud was. Als de verwarming aanstaat, dan is het ook wel echt fijn als het echt lekker warm is. Dus dat je de verwarming voelt stralen. Ik noem dit omdat ik las dat je met een fullelectric warmtepomp dat niet haalt, en het wel warm wordt, maar niet aangenaam warm.

We hebben aan de zijkant van het huis genoeg ruimte om hem te plaatsen, qua afstand tot de erfgrens en verschillende plekken.

We willen graag een zo stil mogelijke warmtepomp. Dat is wel echt een belangrijke eis voor ons. Wie willen er geen overlast mee maken en we willen er zelf geen overlast van.

Bij voorkeur ga ik van het gas af. We hebben ook inductie. Het weegt echter niet zo zwaar voor mij dat ik er onevenredig veel geld/energie in stop. Omdat we hier nog niet zo lang wonen weet ik niet goed wat zelf onze warmtebehoefte hier is, en hoe warm het wordt als we de verwarming op lagere temperatuur aanzetten. Eventueel wachten we daarom nog een jaar. Tegelijkertijd gaan de subsidies volgend jaar omlaag, dus is het misschien beter het dit jaar nog te doen.

We hebben een open haard waar nu een gasding in staat. Ik heb het nog nooit gebruikt. Eventueel kunnen we daar iets van een pelletkachel in plaatsen om te verwarmen als het echt koud is. Geen idee of dat fijn/handig is.

Ideeen

Een hybridepomp lijkt mij het meest veilig. Relatief goedkoop, geen buffervat nodig, goede terugverdientijd en de mogelijkheid om voldoende warm te stoken als dat toch de behoefte is van ons/dit huis. Ik heb een offerte gehad voor de Elga Ace hybride warmtepomp. Die zou prima kunnen zijn. Nadeel is dat de CV-ketel op zolder is, en ik bij voorkeur plaats naast het huis, waardoor de aansluiting relatief lang is. Een monoblock is dan misschien beter, maar ik weet niet precies wat de voordelen/nadelen daarvan zijn.

Toen ben ik mij verder gaan verdiepen, en kwam ik onder andere de meer nieuwe aanbieders tegen, zoals DeWarmte. Het oog wil ook wat, en mijn buurman heeft er een en is er heel tevreden over. Ik vrees ergens een beetje voor een 'kleine' leverancier.

Op zoek naar een echt stille warmtepomp begreep ik dat ze allemaal dezelfde mate van geluid maken. De enige die echt stil zou zijn, is de Bosch Compress 5800i AW. Ik kan echter vrijwel geen bedrijf op internet vinden dat een offerte uitbrengt voor installatie daarvan. Zijn die zo obscuur?

Hoe meer ik over warmtepompen lees, hoe meer ik overweeg te gaan voor all electric (ready). De Bosch Compress 5800i AW is er ook in die variant. Een buffervat zou prima in onze kelder passen, en die is goed toegankelijk vanaf de plek waar ik de buitenunit wil plaatsen. De vraag is alleen of we ons huis er dus goed mee kunnen verwarmen. Hij zou tot 75 graden kunnen verwarmen. Als dat echt zo is, dan moet ons huis makkelijk op temperatuur te krijgen zijn.

Ik ken iemand die een TC Swiss GT 14 all electric heeft, en ik moet zeggen dat ik de buitenunit daarvan erg stil vind. Het is ook een groot ding, waardoor ik mij afvroeg of niet alle warmtepompen met veel vermogen automatisch stiller zijn en ik mij dus onnodig beperk tot die van Bosch.

Al met al ga ik dus alle kanten op. Als ik kijk naar het lijstje bij de templates, dan zou dit voor ons zijn:
  1. Overwogen keuze: hybride, all electric of all electric ready
  2. Stil
  3. Onderhoudsvriendelijk / bewezen technologie
  4. Zuinig
  5. Verkrijgbaarheid
  6. Integratie met huidige CV-ketel, Tado en Home Automation
De prijs is uiteraard relevant, maar op zich heb ik prima budget voor een goede keus. Ik besteed het uit want heb helaas twee linkerhanden.

Dank voor het meedenken.
Eerst harde data verzamelen van eigen gebruik. Wat de vorige bewoners gebruikte is niet relevant. Misschien stookte die wel continu etc.

DeWarmte is overigens geen kleine speler ;)

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05-09 12:05

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Er is maar 1 goed antwoord op je vragen, @koevlaas2 bericht sturen. Hij heeft ons en anderen al meerdere keren uitstekend geholpen.

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant]. Anker Solix Max AC 42 kWh.

• Minimalist1
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 09:59
MennoE schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 09:43:
Onlangs zijn wij verhuisd en ik wil graag een warmtepomp.
Dus even je lap tekst samenvatten….

- Je wil een warmtepomp maar kan er geen enkele motivatie voor bedenken.
- Je kent je eigen gebruik in deze woning niet.
- Je houdt zoveel van die lekker stralingswarmte maar overweegt een lage temperatuur verwarming.
- Je afgiftesysteem is eigenlijk alleen geschikt voor een cv.
- Ipv de oorzaak aan te pakken zoals isolatie en zonwering gooi je er liever geld voor extra apparaten tegenaan, maar geluid wil je niet.
- En het moet allemaal nu want je zou wat subsidie mis kunnenlopen.

Klinkt allemaal niet heel doordacht.

[ Voor 18% gewijzigd door Minimalist1 op 05-09-2026 11:10 ]

• _JGC_
  • Laatst online: 09:57
Ik zou investeren in HR++ of triple glas. Dubbelglas is leuk maar isoleert voor geen meter en met lage temperatuur verwarming is het comfort ver te zoeken.
Voorzetramen is ook maar zo-zo, maar als je glas in lood en oude raampjes wilt bewaren... overigens heb je voorzetraampjes met verschillende soorten glas. Op kantoor hadden we enkelglas voorzetramen, dat deed niet heel erg veel.

Ik heb het hier in de eethoek uiteindelijk gedaan, 700 euro destijds voor 3 grote ramen, samen 300x180cm aan glas. Het geld ga ik niet terugverdienen aan uitgespaarde stookkosten (niet met ketel iig, maar waarschijnlijk is mijn huidige warmtepomp nu wel toereikend door deze maatregel), maar ik kan nu gewoon met de rug naar het raam zitten zonder koude lucht in de nek.

Eerst afgiftesysteem in kaart brengen, kijken wat er verbeterd kan worden en dan met gasweg.nl kijken wat je aan vermogen hebt en wat daar aan advies uit komt rollen.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09:27
Dit is nou zo’n recipe for dissaster.

Je moet zulke zaken stapsgewijs aanpakken.

Kijken wat je kunt verbeteren aan je huis en eerst gas terugbrengen naar <1500m3 Dan vermogen en temperatuur afgifte bepalen en acties uitzetten de laatste stap is een warmtepomp.

• Ronald
Minimalist1 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 11:05:
[...]

Dus even je lap tekst samenvatten….

- Je wil een warmtepomp maar kan er geen enkele motivatie voor bedenken.
En wat wil jij bereiken met deze opmerking
- Je kent je eigen gebruik in deze woning niet.
En deugdelijk verwarming systeem moet voor de woning ontworpen zijn, niet de gebruiker.

De woning is in kaart te brengen, dus een systeem voor te bouwen. Daarmee identificeer je gelijk de oprechte zwakke punten.
- Je houdt zoveel van die lekker stralingswarmte maar overweegt een lage temperatuur verwarming.
Ook weer: wat wil je bereiken met de opmerking?

Als de constructie koud is en de lucht niet lekker doorwarmt heb je die straling nodig… maar zo kun je domweg niet met een warmtepomp werken: de constructie moet warm blijven en dus is straling niet nodig.
- Je afgiftesysteem is eigenlijk alleen geschikt voor een cv.
En jij weet wat er in de woning staat via de glazen bol? Topper, deel het even met ons dan?
- Ipv de oorzaak aan te pakken zoals isolatie en zonwering gooi je er liever geld voor extra apparaten tegenaan, maar geluid wil je niet.
Weer zo’n opmerking… kun je het ook ombuigen in wat leerzaams?
- En het moet allemaal nu want je zou wat subsidie mis kunnenlopen.
Subsidie om de subsidie is geen goed plan, het enige waar er wat aan hebben in je post.
Klinkt allemaal niet heel doordacht.
En wat heeft de TS aan je “hulp?”

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:36
Ronald schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 17:46:

En wat heeft de TS aan je “hulp?”
soms is het goed om er even met een andere blik naar te kijken om iemand bewust te maken van zijn eigen op een forum neergezette gedachtengangen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Ronald
No Hands schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 17:57:
[...]

soms is het goed om er even met een andere blik naar te kijken om iemand bewust te maken van zijn eigen op een forum neergezette gedachtengangen.
Yes, maar dat kan zonder neersabelen

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Je geeft aan dat het in de zomer nogal warm kan worden binnenshuis.
In hoeverre zijn er al screens of zonnedoeken beschikbaar voor de ramen? De zon buiten houden is verreweg het efficiëntst.
En het helpt om je gevel te laten begroeien met een hechtende klimplant zoals wilde wingerd. Kies dan geen klimop (Hedera) of aanverwanten, die zijn zowat niet onzichtbaar te verwijderen waar ze te ver doorgroeien. Veel groen rondom je huis, bomen, struiken, bloemenweide helpen ook het koeler te houden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• MennoE
Bedankt iedereen voor de reacties!

@asdfvdsa , dank voor de tip over gasweg.nl. Ik heb het net ingevuld, en heb daarbij verschillende warmtevragen ingevuld. Als ik uitga van 1.500 m3 (ons vorige verbruik in tussenwoning varieerde tussen 1.000 en 1.500), dan zou het goed moeten lukken. Warmtepomp kan!

"De aanvoertemperatuur is aan de warme kant, maar zelfs een lage temperatuur warmtepomp is geschikt. Extra radiatoren of betere isolatie kunnen de efficiëntie verder verbeteren.

Berekende aanvoertemperatuur bij −10°C: 48°C
Samenvatting
Aanbevolen warmtepomp (all-electric)8 kW

Schatting warmtevraag7.3 kW

Gasverbruik1500 m³

Maximale aanvoertemperatuur48°C
Debiet (ΔT=5)1251 L/h

Leiding (ΔT=5)28mm (binnen Ø 26mm)
Debiet (ΔT=10)625 L/h

Leiding (ΔT=10)22mm (binnen Ø 20mm)"

Maar als ik uitga van 2.150 m3, dan wordt het dit:

Alleen een hoge temperatuur warmtepomp is geschikt

Bijplaatsen radiatoren en verbeteren isolatie aanbevolen om de efficiëntie te verbeteren.

Berekende aanvoertemperatuur bij −10°C: 57°C
Samenvatting
Aanbevolen warmtepomp (all-electric)11 kW

Schatting warmtevraag10.4 kW

Gasverbruik2150 m³

Maximale aanvoertemperatuur57°C

Uit jullie reacties en de uitkomst van deze website begrijp ik beter hoe belangrijk het is zelf een winter in het huis door te brengen en te zien wat ons gasverbruik is. Het is mij nu ook meer helder dat het niet alleen de vraag is of een warmtepomp mogelijk is, maar dat een slechter geïsoleerd huis meer warmte vraagt die een warmtepomp misschien wel kan leveren, maar minder rendabel maakt. Ik denk dat ik dan gewoon het deze winter even aanzie en mij niet druk maak om eventueel gemiste subsidie.

In reactie nog op een aantal opmerkingen/tips:

- Qua info gaf ik aan dat we dubbelglas hebben, maar ik bedoelde HR++.

- We hebben veel groen en hoge bomen die de zon buiten houden, maar onvoldoende naar het lijkt. Ook hebben we zonneschermen op alle verdiepingen.

@Minimalist1 Ik snap niet zo goed waarom je zo negatief bent. Sommige van je opmerkingen kon je duidelijk niet afleiden uit mijn post, en voor het overige help je mij er niet mee. Misschien komt het naïef over wat ik vraag, maar daarom vraag ik hierbij ook hulp. Ik ben niet zo technisch en een warmtepomp kiezen is helaas gewoonweg niet heel eenvoudig.

• Ronald
@MennoE Hoe efficiënt een warmtepomp werkt is niet zozeer afhankelijk van de warmtevraag (wat je met isolatie verlaagd).

Als het huis 11kW nodig heeft, en het afgifte systeem zo goed is dat het met 30 graden aanvoer kan, dan betaal je meer stroom, maar het systeem gaat ontzettend efficiënt zijn - hoge COP -> Veel warmte per kWh elektrisch.

Heeft het huis 8kW nodig en je gaat dat doen met 50 graden aanvoer, dan gaat het systeem veel minder efficiënt werken. Zoveel minder dat je ongeveer evenveel stroom nodig gaat hebben... Dus dan win je financieel niets met de isolatie!

Afgifte systeem is echt koning bij warmtepomp. Met isolatie maak je alleen makkelijker een koninklijk afgiftesysteem.

Isolatie is dus één van de schroeven om aan te draaien, maar alles behalve het enige.

Ongefundeerd isoleren isoleren isoleren isoleren isoleren roepen, wat gebeurd is dus geen volledig beeld.

[ Voor 12% gewijzigd door Ronald op 05-09-2026 23:17 ]

• MennoE
@Ronald Dank, dat is verhelderend! Ik denk dat ik qua isolatie niet zoveel meer kan toevoegen aan het huis nu, zonder 'harde' keuzes te maken als het glas in lood vervangen. Kan ik uit je opmerking afleiden dat ik dan beter kan kijken hoe ik het afgiftesysteem verbeter? Dat zou dan denk ik met name zijn radiatoren met meer afgifte. Vloerverwarming zou op zich kunnen, maar er ligt een prachtige vloer in die er dan uit moet.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ronald schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 23:15:
Dus dan win je financieel niets met de isolatie!
Ik volg hem even niet. Bedoel je dat je het geld dan besteed aan een beter afgiftesysteem in plaats van aan betere isolatie?

• Ronald
Olaf van der Spek schreef op zondag 6 september 2026 @ 00:15:
[...]

Ik volg hem even niet. Bedoel je dat je het geld dan besteed aan een beter afgiftesysteem in plaats van aan betere isolatie?
In dat scenario heeft het op stroomverbruik hetzelfde effect ja.

• Ronald
MennoE schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 23:22:
@Ronald Dank, dat is verhelderend! Ik denk dat ik qua isolatie niet zoveel meer kan toevoegen aan het huis nu, zonder 'harde' keuzes te maken als het glas in lood vervangen. Kan ik uit je opmerking afleiden dat ik dan beter kan kijken hoe ik het afgiftesysteem verbeter? Dat zou dan denk ik met name zijn radiatoren met meer afgifte. Vloerverwarming zou op zich kunnen, maar er ligt een prachtige vloer in die er dan uit moet.
Beter vind ik niet juiste woord. Alle knoppen die draaibaar zijn, moet aan gedraaid worden.
Op zeker moment is knop 1 zo kostbaar dat het voor het verbruik onder de streep slimmer is om aan knop 2 te draaien.

Het doel is vermindering primair energie verbruik.

Wat nu lastig is: wat is de warmte vraag van de woning. 2100m3 voelt niet als weinig voor de omschrijving die je gaf. Dus ik weet niet of het een goede basis is voor dimensionering.

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08:28
Deze even doornemen en invullen dan kunnen we je beter helpen.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:36
Ronald schreef op zondag 6 september 2026 @ 07:04:
[...]

In dat scenario heeft het op stroomverbruik hetzelfde effect ja.
Maar met goede isolatie op de juiste plekken is er altijd minder warmtevraag en dus hoeft er minder warmte in het huis te worden gestopt en kun je meestal af met een warmtepomp met minder vermogen die dus goedkoper in aanschaf is.
Wat je niet verbruikt hoef je niet op te wekken. Er zijn dus ook minder zonnepanelen nodig om je winter netafname te verlagen, etc.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1