Privéauto of leaseauto

Pagina: 1
Acties:

• mb1234
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:14
Ik ben toe aan een nieuwe auto en ik zit te twijfelen tussen het inruilen van mijn huidige auto of om deze te verkopen en een leaseauto te gaan rijden via mijn werkgever. We hebben de mogelijkheid om gebruik te maken van flexlease, waarbij we maandelijks kunnen opzeggen en regelmatig van auto kunnen wisselen.

In mijn contract zit een mobiliteitsbudget opgenomen, dat ik uitbetaald krijg als ik hier geen gebruik van maak. Het totaal is 930,-, waarvan 750,- gebruikt kan worden voor een leaseauto en de rest voor brandstof/elektriciteit.

Ik heb een proforma laten maken voor een model waar ik graag in zou willen rijden en mijn maandelijkse kosten komen dan ongeveer uit op 800,-/820,- euro.

Als ik uitreken wat mijn huidige auto ongeveer per maand kost, zit ik rond de 500,-/550,- per maand. Hierbij heb ik alle kosten van de afgelopen jaren bij elkaar opgeteld, incl. een schatting voor een maandelijkse afschrijving. Ik rijd ongeveer 16.000 kilometer per jaar.

Mocht ik ervoor kiezen om de auto in te ruilen, verwacht ik er ongeveer nog 7000,- euro voor te krijgen. Het type auto waarvoor ik hem graag zou willen inruilen, zit rond de 23.000,-, wat een verschil oplevert van 16.000,- euro. In het geval van lease zal ik de auto verkopen, waarbij ik waarschijnlijk ook rond de 7000,- ontvang.

Mijn huidige auto zit in het c-segment (Golf) en de nieuwe auto zal in het b/c-segment zitten (T-Cross, T-Roc, Kamiq enz.). De maandelijkse lasten zullen daardoor ook iets hoger zijn, verwacht ik. Deze auto zal dan een benzineauto zijn, waarbij de leaseauto waarschijnlijk elektrisch wordt, aangezien dat goedkoper is.

Mijn gevoel zegt om de auto in te ruilen, aangezien het verschil best groot is. In het ergste geval misschien 150,- p.m. en als het positief uitvalt 300,- p.m.

Wat zouden jullie doen?

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Ik heb de berekening ook ooit gemaakt. Prive kwam goedkoper uit, maar dat is bedrieglijk rekenen, je vergelijkt een nieuwe leaseauto met een (jong) gebruikte prive auto. Dan komt prive altijd goedkoper uit.

Denk ook aan de vergoeding voor zakelijke kilometers, de beweging richting elektrisch rijden, parkeren etc. Bij lease betaal je alleen de bijtelling, test is voor de werkgever. Voor het geld van de bijtelling tijd je niet dezelfde auto prive

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:22
je getallen kan ik helaas niet volgen. Kun je twee situaties eens los van elkaar beschrijven?

1: je least de auto die je wilt via werk. Dit kost je een bepaalde hoeveelheid bijtelling etc, hoeveel is dit?

2: je koopt zelf en laat de mobiliteitsvergoeding dus uitkeren. Hoeveel blijft hier netto van over op je rekening elke maand?

ik vermoed ongeveer zo: bijtelling 150-200 euro per maand aan kosten in scenario 1. in scenario 2 laat je 930 uitbetalen maar is dit netto zo'n 500 per maand op je rekening. Je ziet dan dat de vraag wordt of je voor 700 euro per maand prive ook kan rijden wat jij wilt rijden.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Hangt echt af van hoeveel km je rijdt ivm afschrijving en verbruik. 16.000 is naar mijn gevoel te weinig om met lease goedkoper uit te komen.
Wel geeft lease meer “peace of mind” mbt gegarandeerd vervoer, geen verrassingen met onderhoud en schade wordt door je werkgever geregeld (neem ik aan). De bijtelling zul je ook mee moeten nemen, tenzij je de auto alleen maar erbij hebt voor zakelijk.

Heb zelf voor dezelfde keuze gestaan en blij dat ik prive ben gaan rijden. Ik zat echter aan contracten van 5 jaar vast. Met maandelijks opzegbaar is het makkelijker switchen.

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Het gaat ook over risico management. Wil je een bijna afgeschreven auto; en accepteer je onvoorspelbaar onderhoud?

Of wil je bij een rood lampje de leasemaatschappij bellen met 'breng maar een andere'

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:20

The Eagle

I wear my sunglasses at night

De huidige brandstofprijzen gaan niet dalen, en onderhoud, verzekering en brandstof worden ook alleen maar duurder. Dus wat een auto je nu netto prive kost kun je eigenlijk geen garanties aan hangen. Hooguit dat ie in de toekomst meer gaat kosten ;)

De 800 euro die je in de proforma hebt gekregen. is dat de bruto of netto kosten? Scheelt nogal namelijk.

Wellicht handiger als je een concreet voorbeeld geeft. En dan even de template gebruiken uit Keuze leaseauto - Deel 6 want dat maaakt heel snel heel veel duidelijk.

Verder appels met appels vergelijken. DUs een jong gebruikte tweedehands zelfde auto pakken, die door anwb halen qua maandelijkse kosten en dat met de leaseauto vergelijken.

Ik durf je bijna op een briefje te geven dat de leasebak netto net iets duurder uit komt, maar onder de streep dermate veel onzekerheden aan onderhoud etc weg neemt dat het een nobrainer is om lease te gaan rijden.

En 800 euro netto voor een auto is behoorlijk veel, dan zit je klasse D of hoger te kijken, danwel een incourant model waardoor de kosten de pan uit gieren omdat de leasemij er eigenlijk niet aan wil.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• mb1234
Ramon 73 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 14:57:
Ik heb de berekening ook ooit gemaakt. Prive kwam goedkoper uit, maar dat is bedrieglijk rekenen, je vergelijkt een nieuwe leaseauto met een (jong) gebruikte prive auto. Dan komt prive altijd goedkoper uit.

Denk ook aan de vergoeding voor zakelijke kilometers, de beweging richting elektrisch rijden, parkeren etc. Bij lease betaal je alleen de bijtelling, test is voor de werkgever. Voor het geld van de bijtelling tijd je niet dezelfde auto prive
Dat klopt, de vergelijking is niet helemaal eerlijk.
Maar aan de andere kant zou ik zelf geen nieuwe auto kopen en voelt een auto van ± 3 jaar oud met bijv. 50.000 op de teller ook nog als "redelijk nieuw" aan.

Met een jonge occasion kun je als het goed is ook jaren vooruit zonder al te veel onkosten.

Als ik een berekening maak voor een andere privéauto, kom ik in de buurt van de leasekosten, maar daarbij heb ik dan geen rekening gehouden met de inruil van mijn huidige auto in het aankoopbedrag. Als ik dat wel doe, scheelt het een paar honderd euro.

In het geval van lease zal ik waarschijnlijk een elektrische auto kiezen, omdat we gratis een laadpaal voor thuis kunnen aanvragen Privé wordt het een benzineauto. Hier zit ik nog wel over te twijfelen, omdat ik niet weet hoeveel benzineauto's nog waard zijn over bijv. 5 jaar.

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:55
Je hebt nog een 3e optie en dat is private leasen, dan heb je zekerheid mbt lease en vaste kosten (los van brandstof die kan stijgen) en beperkt risico.

advies maak eens een goede rekensom van 3 scenario’s

• mb1234
Fr33z schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 15:06:
je getallen kan ik helaas niet volgen. Kun je twee situaties eens los van elkaar beschrijven?

1: je least de auto die je wilt via werk. Dit kost je een bepaalde hoeveelheid bijtelling etc, hoeveel is dit?

2: je koopt zelf en laat de mobiliteitsvergoeding dus uitkeren. Hoeveel blijft hier netto van over op je rekening elke maand?

ik vermoed ongeveer zo: bijtelling 150-200 euro per maand aan kosten in scenario 1. in scenario 2 laat je 930 uitbetalen maar is dit netto zo'n 500 per maand op je rekening. Je ziet dan dat de vraag wordt of je voor 700 euro per maand prive ook kan rijden wat jij wilt rijden.
Totaalkosten zijn ongeveer 800,- / 820,-.
Dit is het verschil tussen het uit te betalen loon, zoals aangegeven op de proforma, en mijn huidige loon. Bedragen zijn netto.

Ik heb meerdere proforma's laten maken en dit is de meest voordelige. Bij andere auto's is het verschil nog groter.

Bijtelling is vele malen hoger, zit voor de auto in dit voorbeeld op 486,-.

• mb1234
The Eagle schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 15:15:
De huidige brandstofprijzen gaan niet dalen, en onderhoud, verzekering en brandstof worden ook alleen maar duurder. Dus wat een auto je nu netto prive kost kun je eigenlijk geen garanties aan hangen. Hooguit dat ie in de toekomst meer gaat kosten ;)

De 800 euro die je in de proforma hebt gekregen. is dat de bruto of netto kosten? Scheelt nogal namelijk. Netto. Incl. brandstof en eigen bijdrage.

Wellicht handiger als je een concreet voorbeeld geeft. En dan even de template gebruiken uit Keuze leaseauto - Deel 6 want dat maaakt heel snel heel veel duidelijk. Ik ga hier eens naar kijken.

Verder appels met appels vergelijken. DUs een jong gebruikte tweedehands zelfde auto pakken, die door anwb halen qua maandelijkse kosten en dat met de leaseauto vergelijken. Dan scheelt het ongeveer 100 euro. Als ik mijn inruilwaarde van aankoop afhaal, scheelt het ongeveer 220 euro.

Ik durf je bijna op een briefje te geven dat de leasebak netto net iets duurder uit komt, maar onder de streep dermate veel onzekerheden aan onderhoud etc weg neemt dat het een nobrainer is om lease te gaan rijden.

En 800 euro netto voor een auto is behoorlijk veel, dan zit je klasse D of hoger te kijken, danwel een incourant model waardoor de kosten de pan uit gieren omdat de leasemij er eigenlijk niet aan wil.

Nee, gaat in dit geval om een Skoda Epiq.
Ter vergelijk ook een berekening gemaakt voor een Kamiq als brandstof alternatief en deze is nog 110,- duurder.

• Fr33z
he? dus is het nou netto 800 of 800+486 bijtelling dus 1286 euro kosten. misschien is het voor jou erg duidelijk maar voor mij als lezer van de teksten die je aanlevert niet. Hierdoor is het lastig te helpen.

• mb1234
Fr33z schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 16:07:
he? dus is het nou netto 800 of 800+486 bijtelling dus 1286 euro kosten. misschien is het voor jou erg duidelijk maar voor mij als lezer van de teksten die je aanlevert niet. Hierdoor is het lastig te helpen.
Netto 800, dus incl. bijtelling enz.

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:27

SpamLame

niks

Bij lease zit er meestal ook een pechhulpdienst en vervangend vervoer bij in.
Zit dit ook in je berekeningen voor prive?

• Fr33z
ok, weer een stukje verder qua puzzelen dan. krijg je ook nog km-vergoeding als je naar klanten oid rijdt? Kun je opladen op eigen erf? zo ja: elektrisch is een nobrainer. qua lopende kosten erg goedkoop, alleen afschrijving hakt er mogelijk meer in. Hier een mooie auto voor 12k kunnen kopen, die schrijft dus in 5 jaar max 200/mnd af
Pagina: 1