Privéauto of leaseauto

Pagina: 1
Acties:

• mb1234
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21-09 21:30
Ik ben toe aan een nieuwe auto en ik zit te twijfelen tussen het inruilen van mijn huidige auto of om deze te verkopen en een leaseauto te gaan rijden via mijn werkgever. We hebben de mogelijkheid om gebruik te maken van flexlease, waarbij we maandelijks kunnen opzeggen en regelmatig van auto kunnen wisselen.

In mijn contract zit een mobiliteitsbudget opgenomen, dat ik uitbetaald krijg als ik hier geen gebruik van maak. Het totaal is 930,-, waarvan 750,- gebruikt kan worden voor een leaseauto en de rest voor brandstof/elektriciteit.

Ik heb een proforma laten maken voor een model waar ik graag in zou willen rijden en mijn maandelijkse kosten komen dan ongeveer uit op 800,-/820,- euro.

Als ik uitreken wat mijn huidige auto ongeveer per maand kost, zit ik rond de 500,-/550,- per maand. Hierbij heb ik alle kosten van de afgelopen jaren bij elkaar opgeteld, incl. een schatting voor een maandelijkse afschrijving. Ik rijd ongeveer 16.000 kilometer per jaar.

Mocht ik ervoor kiezen om de auto in te ruilen, verwacht ik er ongeveer nog 7000,- euro voor te krijgen. Het type auto waarvoor ik hem graag zou willen inruilen, zit rond de 23.000,-, wat een verschil oplevert van 16.000,- euro. In het geval van lease zal ik de auto verkopen, waarbij ik waarschijnlijk ook rond de 7000,- ontvang.

Mijn huidige auto zit in het c-segment (Golf) en de nieuwe auto zal in het b/c-segment zitten (T-Cross, T-Roc, Kamiq enz.). De maandelijkse lasten zullen daardoor ook iets hoger zijn, verwacht ik. Deze auto zal dan een benzineauto zijn, waarbij de leaseauto waarschijnlijk elektrisch wordt, aangezien dat goedkoper is.

Mijn gevoel zegt om de auto in te ruilen, aangezien het verschil best groot is. In het ergste geval misschien 150,- p.m. en als het positief uitvalt 300,- p.m.

Wat zouden jullie doen?

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:27
Ik heb de berekening ook ooit gemaakt. Prive kwam goedkoper uit, maar dat is bedrieglijk rekenen, je vergelijkt een nieuwe leaseauto met een (jong) gebruikte prive auto. Dan komt prive altijd goedkoper uit.

Denk ook aan de vergoeding voor zakelijke kilometers, de beweging richting elektrisch rijden, parkeren etc. Bij lease betaal je alleen de bijtelling, test is voor de werkgever. Voor het geld van de bijtelling tijd je niet dezelfde auto prive

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:26
je getallen kan ik helaas niet volgen. Kun je twee situaties eens los van elkaar beschrijven?

1: je least de auto die je wilt via werk. Dit kost je een bepaalde hoeveelheid bijtelling etc, hoeveel is dit?

2: je koopt zelf en laat de mobiliteitsvergoeding dus uitkeren. Hoeveel blijft hier netto van over op je rekening elke maand?

ik vermoed ongeveer zo: bijtelling 150-200 euro per maand aan kosten in scenario 1. in scenario 2 laat je 930 uitbetalen maar is dit netto zo'n 500 per maand op je rekening. Je ziet dan dat de vraag wordt of je voor 700 euro per maand prive ook kan rijden wat jij wilt rijden.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Hangt echt af van hoeveel km je rijdt ivm afschrijving en verbruik. 16.000 is naar mijn gevoel te weinig om met lease goedkoper uit te komen.
Wel geeft lease meer “peace of mind” mbt gegarandeerd vervoer, geen verrassingen met onderhoud en schade wordt door je werkgever geregeld (neem ik aan). De bijtelling zul je ook mee moeten nemen, tenzij je de auto alleen maar erbij hebt voor zakelijk.

Heb zelf voor dezelfde keuze gestaan en blij dat ik prive ben gaan rijden. Ik zat echter aan contracten van 5 jaar vast. Met maandelijks opzegbaar is het makkelijker switchen.

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Het gaat ook over risico management. Wil je een bijna afgeschreven auto; en accepteer je onvoorspelbaar onderhoud?

Of wil je bij een rood lampje de leasemaatschappij bellen met 'breng maar een andere'

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

De huidige brandstofprijzen gaan niet dalen, en onderhoud, verzekering en brandstof worden ook alleen maar duurder. Dus wat een auto je nu netto prive kost kun je eigenlijk geen garanties aan hangen. Hooguit dat ie in de toekomst meer gaat kosten ;)

De 800 euro die je in de proforma hebt gekregen. is dat de bruto of netto kosten? Scheelt nogal namelijk.

Wellicht handiger als je een concreet voorbeeld geeft. En dan even de template gebruiken uit Keuze leaseauto - Deel 6 want dat maaakt heel snel heel veel duidelijk.

Verder appels met appels vergelijken. DUs een jong gebruikte tweedehands zelfde auto pakken, die door anwb halen qua maandelijkse kosten en dat met de leaseauto vergelijken.

Ik durf je bijna op een briefje te geven dat de leasebak netto net iets duurder uit komt, maar onder de streep dermate veel onzekerheden aan onderhoud etc weg neemt dat het een nobrainer is om lease te gaan rijden.

En 800 euro netto voor een auto is behoorlijk veel, dan zit je klasse D of hoger te kijken, danwel een incourant model waardoor de kosten de pan uit gieren omdat de leasemij er eigenlijk niet aan wil.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• mb1234
Ramon 73 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 14:57:
Ik heb de berekening ook ooit gemaakt. Prive kwam goedkoper uit, maar dat is bedrieglijk rekenen, je vergelijkt een nieuwe leaseauto met een (jong) gebruikte prive auto. Dan komt prive altijd goedkoper uit.

Denk ook aan de vergoeding voor zakelijke kilometers, de beweging richting elektrisch rijden, parkeren etc. Bij lease betaal je alleen de bijtelling, test is voor de werkgever. Voor het geld van de bijtelling tijd je niet dezelfde auto prive
Dat klopt, de vergelijking is niet helemaal eerlijk.
Maar aan de andere kant zou ik zelf geen nieuwe auto kopen en voelt een auto van ± 3 jaar oud met bijv. 50.000 op de teller ook nog als "redelijk nieuw" aan.

Met een jonge occasion kun je als het goed is ook jaren vooruit zonder al te veel onkosten.

Als ik een berekening maak voor een andere privéauto, kom ik in de buurt van de leasekosten, maar daarbij heb ik dan geen rekening gehouden met de inruil van mijn huidige auto in het aankoopbedrag. Als ik dat wel doe, scheelt het een paar honderd euro.

In het geval van lease zal ik waarschijnlijk een elektrische auto kiezen, omdat we gratis een laadpaal voor thuis kunnen aanvragen Privé wordt het een benzineauto. Hier zit ik nog wel over te twijfelen, omdat ik niet weet hoeveel benzineauto's nog waard zijn over bijv. 5 jaar.

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:23
Je hebt nog een 3e optie en dat is private leasen, dan heb je zekerheid mbt lease en vaste kosten (los van brandstof die kan stijgen) en beperkt risico.

advies maak eens een goede rekensom van 3 scenario’s

• mb1234
Fr33z schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 15:06:
je getallen kan ik helaas niet volgen. Kun je twee situaties eens los van elkaar beschrijven?

1: je least de auto die je wilt via werk. Dit kost je een bepaalde hoeveelheid bijtelling etc, hoeveel is dit?

2: je koopt zelf en laat de mobiliteitsvergoeding dus uitkeren. Hoeveel blijft hier netto van over op je rekening elke maand?

ik vermoed ongeveer zo: bijtelling 150-200 euro per maand aan kosten in scenario 1. in scenario 2 laat je 930 uitbetalen maar is dit netto zo'n 500 per maand op je rekening. Je ziet dan dat de vraag wordt of je voor 700 euro per maand prive ook kan rijden wat jij wilt rijden.
Totaalkosten zijn ongeveer 800,- / 820,-.
Dit is het verschil tussen het uit te betalen loon, zoals aangegeven op de proforma, en mijn huidige loon. Bedragen zijn netto.

Ik heb meerdere proforma's laten maken en dit is de meest voordelige. Bij andere auto's is het verschil nog groter.

Bijtelling is vele malen hoger, zit voor de auto in dit voorbeeld op 486,-.

• mb1234
The Eagle schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 15:15:
De huidige brandstofprijzen gaan niet dalen, en onderhoud, verzekering en brandstof worden ook alleen maar duurder. Dus wat een auto je nu netto prive kost kun je eigenlijk geen garanties aan hangen. Hooguit dat ie in de toekomst meer gaat kosten ;)

De 800 euro die je in de proforma hebt gekregen. is dat de bruto of netto kosten? Scheelt nogal namelijk. Netto. Incl. brandstof en eigen bijdrage.

Wellicht handiger als je een concreet voorbeeld geeft. En dan even de template gebruiken uit Keuze leaseauto - Deel 6 want dat maaakt heel snel heel veel duidelijk. Ik ga hier eens naar kijken.

Verder appels met appels vergelijken. DUs een jong gebruikte tweedehands zelfde auto pakken, die door anwb halen qua maandelijkse kosten en dat met de leaseauto vergelijken. Dan scheelt het ongeveer 100 euro. Als ik mijn inruilwaarde van aankoop afhaal, scheelt het ongeveer 220 euro.

Ik durf je bijna op een briefje te geven dat de leasebak netto net iets duurder uit komt, maar onder de streep dermate veel onzekerheden aan onderhoud etc weg neemt dat het een nobrainer is om lease te gaan rijden.

En 800 euro netto voor een auto is behoorlijk veel, dan zit je klasse D of hoger te kijken, danwel een incourant model waardoor de kosten de pan uit gieren omdat de leasemij er eigenlijk niet aan wil.

Nee, gaat in dit geval om een Skoda Epiq.
Ter vergelijk ook een berekening gemaakt voor een Kamiq als brandstof alternatief en deze is nog 110,- duurder.

• Fr33z
he? dus is het nou netto 800 of 800+486 bijtelling dus 1286 euro kosten. misschien is het voor jou erg duidelijk maar voor mij als lezer van de teksten die je aanlevert niet. Hierdoor is het lastig te helpen.

• mb1234
Fr33z schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 16:07:
he? dus is het nou netto 800 of 800+486 bijtelling dus 1286 euro kosten. misschien is het voor jou erg duidelijk maar voor mij als lezer van de teksten die je aanlevert niet. Hierdoor is het lastig te helpen.
Netto 800, dus incl. bijtelling enz.

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:38

SpamLame

niks

Bij lease zit er meestal ook een pechhulpdienst en vervangend vervoer bij in.
Zit dit ook in je berekeningen voor prive?

• Fr33z
ok, weer een stukje verder qua puzzelen dan. krijg je ook nog km-vergoeding als je naar klanten oid rijdt? Kun je opladen op eigen erf? zo ja: elektrisch is een nobrainer. qua lopende kosten erg goedkoop, alleen afschrijving hakt er mogelijk meer in. Hier een mooie auto voor 12k kunnen kopen, die schrijft dus in 5 jaar max 200/mnd af

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

mb1234 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 16:14:
[...]

Netto 800, dus incl. bijtelling enz.
WAT precies is er nou 800 euro netto :?
Kost die auto je dat netto per maand of is dat je leasebudget inclusief brandstof? In het laatste geval is het behoorlijk karig, en zal die auto je netto ca 400 euro per maand kosten. Lease je net een kale golf voor, wellicht iets meer als je qua kilometers laag kunt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Fr33z
The Eagle schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 19:49:
[...]

WAT precies is er nou 800 euro netto :?
Kost die auto je dat netto per maand of is dat je leasebudget inclusief brandstof? In het laatste geval is het behoorlijk karig, en zal die auto je netto ca 400 euro per maand kosten. Lease je net een kale golf voor, wellicht iets meer als je qua kilometers laag kunt.
ja ik heb hetzelfde. TS blinkt niet uit in helderheid/navolgbaarheid. Ligt mss aan tekst / missen context etc. Maar mijn advies is simpel: kun je op eigen terrein opladen? koop laadpaal met een MID kWh meter, laadt met gemiddeld 22 ct per kwh in de nacht op (greenchoice via unive contract), haal nog 12 cent/kWh uit ERE vergoeding en je lacht iedereen uit qua kosten. Je kunt dan 16.000 km per jaar rijden tegen 300 euro stroom ofzo. benzine kpst je ~2000 euro/jaar. Niet moeilijk dus

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:32
Nieuwe leaseauto zal al snel voordeliger zijn dan dezelfde auto zelf kopen. Al kun je natuurlijk de kosten drukken door een auto van een paar jaar oud te kopen. Weet het zelf ook nog niet. Geen lease zal me 1000-1100 EUR netto opleveren. Nadeel is ook dat ik hem mee moet nemen bij eventueel vertrek. Krijg bij een eigen auto ook nog 23 cent per kilometer en een NS Businesscard. Rij met name prive dus die 23 cent zal niet veel opleveren. Lease is ook gewoon lekker gemak. Pech/schade/onderhoud/winterbanden, hoeft nergens over na te denken. Heerlijk.

• mb1234
Ik merk dat ik een beetje onduidelijk overkom. Ik zal het hieronder wat proberen te verduidelijken.

WAT precies is er nou 800 euro netto?
Hiermee bedoel ik het verschil in loon. Ik heb heel simpel de proforma loonstrook afgetrokken van mijn huidige loonstrook. Het verschil wat er dan overblijft is 800,-.

Leasebudget incl. brandstof
Mijn leasebudget is 930,-, waarvan 750,- beschikbaar is voor een auto. Het resterende bedrag is voor brandstof.

Brandstof / elektriciteit
In het geval van lease wordt er een tankpas/laadpas verschaft.
Daarnaast heb ik de mogelijkheid om kosteloos een laadpaal aan te vragen voor thuis. De elektriciteitskosten voor het laden worden daarnaast ook vergoed.

In het geval van een privéauto krijg ik het leasebudget uitbetaald en kan ik mijn kilometers declareren. Dit wordt dan omgezet naar netto.
Leasebudget: 750,- (930,- incl. brandstof)
Kilometrage per jaar: 16.000
Contractduur: flexibel (maandelijks opzegbaar)
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: 930,- incl. brandstof
Merkbeleid, zo ja, welke: VAG-groep
Overige afhankelijkheden: nee
Specifieke wensen: nee

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Volgens mij kan je het jezelf redelijk makkelijk maken. Kijk wat de bijtelling is van een leaseauto, en of je daar een vergelijkbare auto prive kan rijden, waarbij alle kosten voor jou zijn. Vaak kan je niet eenzelfde auto prive rijden, maar zal je een stapje terug moeten doen qua leeftijd of model. Als dat acceptabel is, kan je kijken wat jou het meeste aanspreekt.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 21:54
Je hebt dus gewoon geen leaseauto van je werkgever. Want als je een lease regeling hebt dan wordt dat niet van je loon afgetrokken.

Je hebt een salaris + leaseauto, niet salaris - leaseauto.

Je lease regeling is ook zeer beperkt. 16.000 km/jaar. Dat is inclusief woon/werk of exclusief want anders ben je je werkgever aan het sponsoren.

Of heb je ooit gekozen voor afzien leaseauto en daarvoor extra salaris gekregen?

In jouw geval is een leaseauto (zoals je dat noemt) zwaar te duur. Bij een normale leaseregeling betaal je alleen bijtelling (belasting) waardoor je netto salaris afhankelijk van de waarde van de leaseauto tussen de 100 tot x-100 ligt. Dat bedrag moet je dan vergelijken met wat een privé auto kost.

Ik rij bijvoorbeeld een EV6, deze heeft een waarde van 60K. Ik betaal ongeveer € 380 netto in de maand. Ik loop ongeveer € 240 aan reiskosten mis. Aan de andere kant een zelfde auto kost ongeveer € 1030 per maand om zelf te rijden (afschrijving 4 jaar, kosten, brandstof, onderhoud). Als je dan gaat rekenen:
  • Lease: netto kosten € 620/mnd (380+240)
  • Koop: netto kosten € 790/mnd (1030-240)

[ Voor 63% gewijzigd door WargamingPlayer op 04-09-2026 21:41 ]

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• Inspired
WargamingPlayer schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 21:23:
Je hebt dus gewoon geen leaseauto van je werkgever. Want als je een lease regeling hebt dan wordt dat niet van je loon afgetrokken.

Of heb je ooit gekozen voor afzien leaseauto en daarvoor extra salaris gekregen?
Dat zegt hij toch? Als hij de leaseauto gaat rijden kost het hem 800 EUR netto. Dus ja, budget krijgt hij nu bruto uitgekeerd.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Je lease regeling is ook zeer beperkt. 16.000 km/jaar. Dat is inclusief woon/werk of exclusief want anders ben je je werkgever aan het sponsoren.

In jouw geval is een leaseauto (zoals je dat noemt) zwaar te duur. Bij een normale leaseregeling betaal je alleen bijtelling (belasting) waardoor je netto salaris afhankelijk van de waarde van de leaseauto tussen de 100 tot x-100 ligt. Dat bedrag moet je dan vergelijken met wat een privé auto kost.

Ik rij bijvoorbeeld een EV6, deze heeft een waarde van 60K. Ik betaal ongeveer € 380 netto in de maand. Ik loop ongeveer € 240 aan reiskosten mis. Aan de andere kant een zelfde auto kost ongeveer € 1030 per maand om zelf te rijden (afschrijving 4 jaar, kosten, brandstof, onderhoud). Als je dan gaat rekenen:
  • Lease: netto kosten € 620/mnd (380+240)
  • Koop: netto kosten € 790/mnd (1030-240)
Mijn vrouw heeft een lease budget van 1.200 euro en rijdt een ID3. Ze krijgt daardoor ongeveer de helft als salaris + betaalt veel minder bijtelling dan de Audi/Bmw etc wat ze anders had gereden. Het scheelt netto meer dan 500 euro per maand met de auto van haar budget.

Als ze de prive auto zou gebruiken krijgt ze 1.200 euro + reiskosten vergoeding.

Zo ben ik het ook gewend van andere werkgevers, de leaseauto is links of rechtsom een salaris component.

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 04-09-2026 23:32 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25

• WargamingPlayer
Sport_Life schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 23:30:
[...]

Mijn vrouw heeft een lease budget van 1.200 euro en rijdt een ID3. Ze krijgt daardoor ongeveer de helft als salaris + betaalt veel minder bijtelling dan de Audi/Bmw etc wat ze anders had gereden. Het scheelt netto meer dan 500 euro per maand met de auto van haar budget.

Als ze de prive auto zou gebruiken krijgt ze 1.200 euro + reiskosten vergoeding.

Zo ben ik het ook gewend van andere werkgevers, de leaseauto is links of rechtsom een salaris component.
Wanneer je bij ons recht hebt op een leaseauto dan krijg je iets van €800 bruto per maand bij je salaris als je afziet van een lease auto. Ook al is je lease budget €1200.

Om aan de regels vaan de belastingdienst te voldoen mag een werkgever geen mobiliteitsbudget geven als je ook km-vergoeding krijgt. Dus ik zou maar eens goed nakijken hoe de regeling is want zoals je dat schrijft mag wettelijk niet.

Wanneer je een mobiliteitsbudget krijgt dan wordt een gedeelte netto uitbetaald en een gedeelte Bruto.

Stel je ontvangt €800 mobiliteitsbudget en je zakelijk inclusief woon/werk is 1000 km/mnd. Een werkgever mag dan netto het volgende uitkeren:
  • 1000 * 0,23 = € 230 plus
  • €800-€230=€570,00 bruto = ongeveer €285,00
Totaal dus € 515

Het is of mobiliteitsbudget of km vergoeding en niet beide.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

WargamingPlayer schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 11:17:
[...]

Wanneer je bij ons recht hebt op een leaseauto dan krijg je iets van €800 bruto per maand bij je salaris als je afziet van een lease auto. Ook al is je lease budget €1200.

Om aan de regels vaan de belastingdienst te voldoen mag een werkgever geen mobiliteitsbudget geven als je ook km-vergoeding krijgt. Dus ik zou maar eens goed nakijken hoe de regeling is want zoals je dat schrijft mag wettelijk niet.

Wanneer je een mobiliteitsbudget krijgt dan wordt een gedeelte netto uitbetaald en een gedeelte Bruto.

Stel je ontvangt €800 mobiliteitsbudget en je zakelijk inclusief woon/werk is 1000 km/mnd. Een werkgever mag dan netto het volgende uitkeren:
Totaal dus € 515

Ze krijgt haar mobiliteitsbudget dan natuurlijk bruto uitgekeerd, en de km vergoeding netto. Indien geen leaseauto.
Km vergoeding wordt dan denk ik inderdaad in mindering gebracht op het (bruto) mobiliteitsbudget, anders zou het dubbel zijn.

Bij een goedkopere leaseauto krijgt ze het verschil bruto uitgekeerd. Ik noem 1200 maar het kan ook 1000 of 1500 zijn, in ieder geval krijgt ze door 2 klasses lager te rijden 500 euro netto meer.
Die 500 netto bestaat uit mobiliteitsbudget + lagere bijtelling omdat de ID3 ongeveer de helft kost van een iX3/Q4/ID7 die we anders zouden rijden.

Maar iedere situatie is weer anders. Voor ons is een leaseauto gunstig omdat we thuis (bijna) gratis kunnen laden met zonnestroom.
Zijn allemaal indirecte opbrengsten die ook meetellen. En we hechten echt 0,0 waarde aan een (luxe) auto.

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 05-09-2026 11:32 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:47
@mb1234 wat voor leaseauto hebben we het dan over precies?

Waarschijnlijk zou ik gewoon lekker voor de leaser gaan, zeker in deze tijden. Geen zorgen over schades, stijgende prijzen, etc. Ik vermoed dat het elkaar financieel allemaal niet heel veel zal ontlopen als je het afzet tegen een jonge B segmenter cross-over benzine.

• mb1234
VidaR-9 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 11:34:
@mb1234 wat voor leaseauto hebben we het dan over precies?

Waarschijnlijk zou ik gewoon lekker voor de leaser gaan, zeker in deze tijden. Geen zorgen over schades, stijgende prijzen, etc. Ik vermoed dat het elkaar financieel allemaal niet heel veel zal ontlopen als je het afzet tegen een jonge B segmenter cross-over benzine.
In dit geval een Skoda Epiq.

In heb als brandstof optie een Skoda Kamiq. Deze is alleen duurder, netto verschil is dan ongeveer 900,-.

Als ik via de ANWB tool een berekening maak voor een Skoda Kamiq occasion van een paar jaar oud komt op ongeveer 700,- per maand uit. Als ik de inruil van mijn huidige auto van het aankoopbedrag afhaal, kom ik op ongeveer 550,- uit.

Het verschil is dus nog best wel redelijk, maar dan heb je inderdaad geen onzekerheid over stijgende prijzen enzovoorts.

• VidaR-9
mb1234 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 12:58:
[...]

In dit geval een Skoda Epiq.

In heb als brandstof optie een Skoda Kamiq. Deze is alleen duurder, netto verschil is dan ongeveer 900,-.

Als ik via de ANWB tool een berekening maak voor een Skoda Kamiq occasion van een paar jaar oud komt op ongeveer 700,- per maand uit. Als ik de inruil van mijn huidige auto van het aankoopbedrag afhaal, kom ik op ongeveer 550,- uit.

Het verschil is dus nog best wel redelijk, maar dan heb je inderdaad geen onzekerheid over stijgende prijzen enzovoorts.
Waarom zou je je inruil eraf halen? Inruil heeft 0,0 te maken met de kosten van een eventuele toekomstige privé auto.

Dus 800 voor een Skoda Epiq lease vs 700 voor een gebruikte Skoda Kamiq. Dan zou ik persoonlijk lekker voor het gemak en geen risico van lease (en elektrisch) gaan.

• Waterpolo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:55
Zelf heb ik laatst ook een vergelijkbare berekening gemaakt en het verschil was bij mij marginaal. Hier heb ik zelf de waarde van mijn auto, of eigenlijk het beschikbaar hebben van die middelen ook meegenomen in de vergelijking. Zo zou je voor €23.000 zo’n €100 per maand aan rendement kunnen rekenen (investeren of de maandelijkse lasten verlagen door bv aflossing van de hypotheek).

De gratis laadpaal is ook iets waard, mogelijk kan ze zelfs het tarief iets hoger zetten dan je daarvoor je laadt. In combinatie met ERE certificaten kan dat nog iets opleveren.

En zoals hier al eerder gezegd is, de kosten voor onderhoud en benzine gaan er de komende jaren niet beter op worden.

• mb1234
VidaR-9 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 13:57:
[...]

Waarom zou je je inruil eraf halen? Inruil heeft 0,0 te maken met de kosten van een eventuele toekomstige privé auto.

Dus 800 voor een Skoda Epiq lease vs 700 voor een gebruikte Skoda Kamiq. Dan zou ik persoonlijk lekker voor het gemak en geen risico van lease (en elektrisch) gaan.
Omdat de inruil toch eigenlijk een soort van "korting" is op je de nieuwe auto? Het aanschafbedrag wordt daardoor minder.

• Inspired
WargamingPlayer schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 11:17:
[...]

Totaal dus € 515

Waarom zou dat niet mogen? Is dan toch gewoon een bruto toelage? Waarom zou je niet ook 23 cent netto per km mogen vergoeden? Zo gaat het bij ons wel.

Heeft niks met de BD te maken afaik. Meer met een WG die zo wat voordeliger uit is.

[ Voor 4% gewijzigd door Inspired op 05-09-2026 21:09 ]

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18:05

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

mb1234 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 14:49:
Ik ben toe aan een nieuwe auto en ik zit te twijfelen tussen het inruilen van mijn huidige auto of om deze te verkopen en een leaseauto te gaan rijden via mijn werkgever. We hebben de mogelijkheid om gebruik te maken van flexlease, waarbij we maandelijks kunnen opzeggen en regelmatig van auto kunnen wisselen.

In mijn contract zit een mobiliteitsbudget opgenomen, dat ik uitbetaald krijg als ik hier geen gebruik van maak. Het totaal is 930,-, waarvan 750,- gebruikt kan worden voor een leaseauto en de rest voor brandstof/elektriciteit.

Ik heb een proforma laten maken voor een model waar ik graag in zou willen rijden en mijn maandelijkse kosten komen dan ongeveer uit op 800,-/820,- euro.

Als ik uitreken wat mijn huidige auto ongeveer per maand kost, zit ik rond de 500,-/550,- per maand. Hierbij heb ik alle kosten van de afgelopen jaren bij elkaar opgeteld, incl. een schatting voor een maandelijkse afschrijving. Ik rijd ongeveer 16.000 kilometer per jaar.

Mocht ik ervoor kiezen om de auto in te ruilen, verwacht ik er ongeveer nog 7000,- euro voor te krijgen. Het type auto waarvoor ik hem graag zou willen inruilen, zit rond de 23.000,-, wat een verschil oplevert van 16.000,- euro. In het geval van lease zal ik de auto verkopen, waarbij ik waarschijnlijk ook rond de 7000,- ontvang.

Mijn huidige auto zit in het c-segment (Golf) en de nieuwe auto zal in het b/c-segment zitten (T-Cross, T-Roc, Kamiq enz.). De maandelijkse lasten zullen daardoor ook iets hoger zijn, verwacht ik. Deze auto zal dan een benzineauto zijn, waarbij de leaseauto waarschijnlijk elektrisch wordt, aangezien dat goedkoper is.

Mijn gevoel zegt om de auto in te ruilen, aangezien het verschil best groot is. In het ergste geval misschien 150,- p.m. en als het positief uitvalt 300,- p.m.

Wat zouden jullie doen?
Ik heb vorig jaar voor dezelfde keuze gestaan heb gekozen voor de aanschaf van een eigen auto.

Reden:
- Niet gebonden aan leasebeleid van werkgever
- Meer vrijheid ivm afkoop constructies, zelf kiezen wanneer je iets anders gaat rijden of iets aanpast aan je auto.
- Echt veel goedkoper over de looptijd.

Ik heb destijds gekozen voor een een jaar oude Model 3 met aanvullende Tesla garantie, ik had zelf geen zin in een avontuur met een wat oudere auto en een risico op groot onderhoud. Daarnaast zijn de nieuwe modellen Juniper en Highland erg populair en daardoor waardevast.

Nu was de businesscase bij mij helemaal een no-brainer omdat ik de auto met dynamisch contract, flinke PV installatie en ERE certificaten praktisch gratis kan laden. Daarnaast is het onderhoud bij Tesla nihil

Houd met benzine goed rekening, met de brandstofkosten want die kunnen flink aan tikken , ook met de nieuwe belasting die er vanuit Europa aan zit te komen op fossiele brandstoffen.

[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 05-09-2026 21:22 ]

Vroemt met EV | 13.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Inspired
revolution-nl schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 21:13:
[...]

Nu was de businesscase bij mij helemaal een no-brainer omdat ik de auto met dynamisch contract, flinke PV installatie en ERE certificaten praktisch gratis kan laden.
Dit voordeel heb je bij lease toch ook? Of juist nog meer. Ik krijg vast 30 cent per kWh. Denk dat ik nu zo een 1500 EUR per jaar “verdien” zo. Met een eigen auto ben ik dat kwijt. Heb ik ERE nog niet eens meegenomen.

Het “heel veel goedkoper” is wel met de nodige kanttekeningen volgens mij. De zelfde (nieuwe) auto komt bij mij niet heel veel goedkoper uit de bus. Niet als je bijvoorbeeld na 5 jaar weer wat anders wil.

[ Voor 17% gewijzigd door Inspired op 05-09-2026 21:53 ]

• laurens0619
  • Laatst online: 20:58
Hier dezelfde berekening gemaakt 6 jaar geleden.

Krijg mn leasebudget netto uitgekeerd en mag daarbij mn zakelijke kilometers belasting technisch verrekenen. Daardoor krijg ik ongeveer 900 netto uitgekeerd en hoef geen bijtelling a 500 te betalen dus potje van 1400 euro.

Afgelopen jaren prima van kunnen rijden (doen totaal 38dkm per jaar)

Nu zijn mn prive autos op en is het lastig. Elektrisch maakt de brandstof kosten nog lager wat plus punt is om opnieuw prive te kopen.

Echter de autos die ik zou willen zijn wel duur en het risico van kapotte onderdelen vind ik bij elektrisch maar eng. (Niet de likelihood maar de impact)

Tip: pak autokosten calculator van anwb erbij, die geeft best reel beeld.

CISSP! Drop your encryption keys!

• Inspired
@laurens0619 dan maak je veel zakelijke kilometers denk ik. Zou je ook alleen zakelijk kunnen gaan rijden.

• Marcel a
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 17:38
Als je een leasecontract vergelijkt met dezelfde auto privé, zal er niet zo heel veel tussen zitten denk ik. Wat mensen in mijn ervaring vaak vergeten is dat je ipv een nieuwe lease ook privé prima een jonge, maar toch tweedehandsauto te kopen. En dat je daar als dat nodig is ook langer mee kan rijden dan de contractperiode van de lease. Ik zie ook weinig 'leasers' sparen voor de volgende auto. In die zin zit je ook een beetje in een val waar je niet zo makkelijk uit komt.

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:15
@mb1234 Ik heb recentelijk eenzelfde rekensom gemaakt, waarbij ik de auto in prive-bezit zoveel mogelijk gelijk heb getrokken aan het contract van de zakelijke lease.

De korte versie: qua kosten weinig verschil. Het komt dus neer op "kan & wil ik per direct een groot bedrag kunnen betalen?" met alle keuzevrijheden tegenover geen verrassingen (in geld) en een gouden kooi hebben.

Lange versie op aanvraag beschikbaar

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• WargamingPlayer
Marcel a schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 22:02:
Als je een leasecontract vergelijkt met dezelfde auto privé, zal er niet zo heel veel tussen zitten denk ik. Wat mensen in mijn ervaring vaak vergeten is dat je ipv een nieuwe lease ook privé prima een jonge, maar toch tweedehandsauto te kopen. En dat je daar als dat nodig is ook langer mee kan rijden dan de contractperiode van de lease. Ik zie ook weinig 'leasers' sparen voor de volgende auto. In die zin zit je ook een beetje in een val waar je niet zo makkelijk uit komt.
Ja je hebt helemaal gelijk en men moet wel appels met appels vergelijken. Niet opeens een lease uit D segment met een B segment privé. Want dan gaat het gewoon helemaal mank.

Als ik geen lease meer zou rijden, dan ga ik van electrisch naar benzine of diesel en wordt het gewoon weer een Mercedes met een 6 of 8 cylinder. Luxe inleveren omdat je privé anders wel heel duur uit bent is zo een dooddoener. Ik zeg altijd, lease wat je privé ook zou rijden. Dus zou je privé een C segmenter doen, dan zakelijk ook.

Ik ken wel wat mensen die financieel gekozen hebben om van een Model S zakelijk toen het nog 4% bijtelling was en nu privé een kleine B-segmenter, ook nog 2e-hands rijden. Echt loosers.

• VidaR-9
mb1234 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 21:01:
[...]

Omdat de inruil toch eigenlijk een soort van "korting" is op je de nieuwe auto? Het aanschafbedrag wordt daardoor minder.
Maar als je gaat leasen heb je die opbrengst toch ook?

• laurens0619
Inspired schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 21:55:
@laurens0619 dan maak je veel zakelijke kilometers denk ik. Zou je ook alleen zakelijk kunnen gaan rijden.
Beide :)
1 auto puur zakelijk is idd ook nog optie die ik meeneem
Thnx

Kennis van mij doet minder kilometers dan ik (gok 15k) en voor hem was mobiliteit uitkeren en daar private lease van halen stuk voordeliger dan zakelijk leasen.
En dat gaat ook om auto uur duurder segment.
Bijtelling is gewoon gigantisch geworden en je prijs per km laag qua “brandstof” en onderhoud bij ev.

Met mijn kilometers helaas geen optie, dan is private lease echt duur maar voor de ts misschien wel?

[ Voor 42% gewijzigd door laurens0619 op 05-09-2026 22:35 ]

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:02
Financieel doorrekenen is al genoeg over gezegd. Het irrationele aspect:
Zelf jarenlang eigen auto gereden en in 2018 de knoop doorgehakt en voor een lease-auto via werkgever gekozen. Eerlijk toegeven: de rekensom over wat voordeliger is heb ik nooit gemaakt.

Lease-contract voor 3 jaar / 150k kilometers (pre-corona maakte ik nog veel kilometers)... en... het zat mij eigenlijk nooit lekker. Voor een deel door een wat vage constructie bij werkgever (bruto-salaris werd verlaagd en in een schaduw-boekhouding werd je werkelijke salaris bijgehouden), maar ook: wat als ik van werkgever zou willen wisselen?

Dus voor mij was 'peace of mind' nou juist om GEEN koppeling met werkgever hierin te hebben. Auto voor privegebruik betaal ik prive en heeft werkgever verder niets mee te maken. En ja, dan is het lastig als er een defect aan de auto is, maar daar staat tegenover dat winterbanden-wissel, bijvoorbeeld, iets is dat ik zelf kan & mag doen. Ik vond het juist flink irritant dat je voor zo'n bandenwissel een afspraak moet maken (net wanneer half Nederland dat ook wil doen), dat de datum je maar net moet uiitkomen enzo. Liever eigen beheer.

Nog een ander punt wat nog niet genoemd is: schadevrije jaren. Destijds had ik iets van 20 schadevrije jaren en dat stond geregistreerd in een of ander verzekeraar-systeem. Echter, de leasemaatschappij van werkgever nam die schadevrije jaren niet over, wilde enkel na afloop van de lease een papiertje meegeven met het aantal schadevrije lease-jaren. Dus je wil alvast nadenken: ga je ooit weer prive een auto rijden?

In mijn geval kocht ik de auto na drie jaar over van de leasemaatschappij en ging stoppen met de lease-constructie. En gelukkig werden de 20 schadevrije jaren van voor de lease precies 3 jaar in het verzekeraar-systeem bewaard, dus de nieuwe verzekering kon ik nog net starten met 20+3 schadevrije jaren. Had ik een maand langer geleased, dan was ik met 3 schadevrije jaren gestart.

Dus als je besluit te gaan leasen: informeer vooraf even hoe ze met je huidige aantal schadevrije jaren omgaan.

• mb1234
D_Jeff schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 22:08:
@mb1234 Ik heb recentelijk eenzelfde rekensom gemaakt, waarbij ik de auto in prive-bezit zoveel mogelijk gelijk heb getrokken aan het contract van de zakelijke lease.

De korte versie: qua kosten weinig verschil. Het komt dus neer op "kan & wil ik per direct een groot bedrag kunnen betalen?" met alle keuzevrijheden tegenover geen verrassingen (in geld) en een gouden kooi hebben.

Lange versie op aanvraag beschikbaar
Wat heb je uiteindelijk besloten en wat gaf voor jou uiteindelijke de doorslag?

• mb1234
vanaalten schreef op zondag 6 september 2026 @ 14:23:
Financieel doorrekenen is al genoeg over gezegd. Het irrationele aspect:
Zelf jarenlang eigen auto gereden en in 2018 de knoop doorgehakt en voor een lease-auto via werkgever gekozen. Eerlijk toegeven: de rekensom over wat voordeliger is heb ik nooit gemaakt.

Lease-contract voor 3 jaar / 150k kilometers (pre-corona maakte ik nog veel kilometers)... en... het zat mij eigenlijk nooit lekker. Voor een deel door een wat vage constructie bij werkgever (bruto-salaris werd verlaagd en in een schaduw-boekhouding werd je werkelijke salaris bijgehouden), maar ook: wat als ik van werkgever zou willen wisselen?

Dus voor mij was 'peace of mind' nou juist om GEEN koppeling met werkgever hierin te hebben. Auto voor privegebruik betaal ik prive en heeft werkgever verder niets mee te maken. En ja, dan is het lastig als er een defect aan de auto is, maar daar staat tegenover dat winterbanden-wissel, bijvoorbeeld, iets is dat ik zelf kan & mag doen. Ik vond het juist flink irritant dat je voor zo'n bandenwissel een afspraak moet maken (net wanneer half Nederland dat ook wil doen), dat de datum je maar net moet uiitkomen enzo. Liever eigen beheer.

Nog een ander punt wat nog niet genoemd is: schadevrije jaren. Destijds had ik iets van 20 schadevrije jaren en dat stond geregistreerd in een of ander verzekeraar-systeem. Echter, de leasemaatschappij van werkgever nam die schadevrije jaren niet over, wilde enkel na afloop van de lease een papiertje meegeven met het aantal schadevrije lease-jaren. Dus je wil alvast nadenken: ga je ooit weer prive een auto rijden?

In mijn geval kocht ik de auto na drie jaar over van de leasemaatschappij en ging stoppen met de lease-constructie. En gelukkig werden de 20 schadevrije jaren van voor de lease precies 3 jaar in het verzekeraar-systeem bewaard, dus de nieuwe verzekering kon ik nog net starten met 20+3 schadevrije jaren. Had ik een maand langer geleased, dan was ik met 3 schadevrije jaren gestart.

Dus als je besluit te gaan leasen: informeer vooraf even hoe ze met je huidige aantal schadevrije jaren omgaan.
De schadevrije jaren had ik nog niet over nagedacht. Ik verwacht wel om op een later moment weer privé een auto te gaan rijden. Inderdaad een goeie om eens naar te gaan kijken.

• mb1234
laurens0619 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 21:52:
Hier dezelfde berekening gemaakt 6 jaar geleden.

Krijg mn leasebudget netto uitgekeerd en mag daarbij mn zakelijke kilometers belasting technisch verrekenen. Daardoor krijg ik ongeveer 900 netto uitgekeerd en hoef geen bijtelling a 500 te betalen dus potje van 1400 euro.

Afgelopen jaren prima van kunnen rijden (doen totaal 38dkm per jaar)

Nu zijn mn prive autos op en is het lastig. Elektrisch maakt de brandstof kosten nog lager wat plus punt is om opnieuw prive te kopen.

Echter de autos die ik zou willen zijn wel duur en het risico van kapotte onderdelen vind ik bij elektrisch maar eng. (Niet de likelihood maar de impact)

Tip: pak autokosten calculator van anwb erbij, die geeft best reel beeld.
De bijtelling zou je normaal gesproken betalen van die 900 euro. Het is dan toch niet 900 + bijtelling?

Als ik het goed begrijp, kies je ervoor om opnieuw zelf een brandstof auto te kopen?

• mb1234
Waterpolo schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 19:45:
Zelf heb ik laatst ook een vergelijkbare berekening gemaakt en het verschil was bij mij marginaal. Hier heb ik zelf de waarde van mijn auto, of eigenlijk het beschikbaar hebben van die middelen ook meegenomen in de vergelijking. Zo zou je voor €23.000 zo’n €100 per maand aan rendement kunnen rekenen (investeren of de maandelijkse lasten verlagen door bv aflossing van de hypotheek).

De gratis laadpaal is ook iets waard, mogelijk kan ze zelfs het tarief iets hoger zetten dan je daarvoor je laadt. In combinatie met ERE certificaten kan dat nog iets opleveren.

En zoals hier al eerder gezegd is, de kosten voor onderhoud en benzine gaan er de komende jaren niet beter op worden.
Hier heb ik ook over na zitten denken, maar verder nog geen berekening voor gemaakt. Het bedrag dat ik ontvang voor mijn huidige auto zou ik kunnen gaan beleggen.

Jij bent uiteindelijk voor een leaseauto gegaan?

• laurens0619
mb1234 schreef op zondag 6 september 2026 @ 15:36:
[...]

De bijtelling zou je normaal gesproken betalen van die 900 euro. Het is dan toch niet 900 + bijtelling?

Als ik het goed begrijp, kies je ervoor om opnieuw zelf een brandstof auto te kopen?
MobiliteitsBudget is 1300 bruto
Bijtelling is 500

Als je zakelijk rijdt mag je die belasting technisch gebruiken in de bruto naar netto berekening waardoor ik ongeveer 900 netto overhou van mob budget .
Tel daarbij op dat ik geen bijtelling a 500 hoef te betalen maakt de som 1400

Als ik met mn eigen kosten onder de 1400 blijf dan is eigen auto dus voordeliger.
Los van de voor en nadelen van lease

Ik ben nog aan t rekenen. Ik heb voorkeur voor eigen auto maar vind t wel spannend zoveel geld voor auto uit te geven

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:15
@mb1234 Een leaseauto is een mooi stukje gemak, maar ook een gouden kooi. Tot 1 januari 2027 is een fossiele brandstof leaseauto de goedkoopste manier om een werknemer langer vast te houden.

Hoewel mijn rekensom uitging van 35k km/jaar bij een brandstofprijs van 2,25/liter euro95e10, heb ik in het voorjaar 2026 besloten om 1) te wisselen van werkgever en 2) zelf een jonggebruikte auto aan te schaffen.

Mocht de brandstofprijs zo sterk blijven stijgen, zal alsnog voor 30 december 2026 de berekening opnieuw moeten maken. Huidige werkgever keert het budget uit als km-vergoeding + restant als bruto

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Waterpolo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:55
mb1234 schreef op zondag 6 september 2026 @ 15:44:
[...]

Hier heb ik ook over na zitten denken, maar verder nog geen berekening voor gemaakt. Het bedrag dat ik ontvang voor mijn huidige auto zou ik kunnen gaan beleggen.

Jij bent uiteindelijk voor een leaseauto gegaan?
Ik ben uiteindelijk voor een lease-auto gegaan inderdaad. Het verschil was dusdanig klein (~€50 per jaar) dat dit voor mij het risico m.b.t. onverwachte kosten en de onzekerheid in afschrijving restwaarde niet waard was (ik had een Model Y uit 2023 op het oog, maar met de kilometers die ik per jaar maak zou ik met 5 jaar door de km-garantie heen zijn).

Ik moet er wel bij zeggen dat als ik minimaal €100 onder mijn leasebudget zit qua leaseprijs, dat dit verschil bruto uitgekeerd wordt. Hiermee werd het voor mij dus een onderdeel van de berekening en een maximaal leasebedrag dat ik uit wilde geven.

• mb1234
Waterpolo schreef op zondag 6 september 2026 @ 17:48:
[...]

Ik ben uiteindelijk voor een lease-auto gegaan inderdaad. Het verschil was dusdanig klein (~€50 per jaar) dat dit voor mij het risico m.b.t. onverwachte kosten en de onzekerheid in afschrijving restwaarde niet waard was (ik had een Model Y uit 2023 op het oog, maar met de kilometers die ik per jaar maak zou ik met 5 jaar door de km-garantie heen zijn).

Ik moet er wel bij zeggen dat als ik minimaal €100 onder mijn leasebudget zit qua leaseprijs, dat dit verschil bruto uitgekeerd wordt. Hiermee werd het voor mij dus een onderdeel van de berekening en een maximaal leasebedrag dat ik uit wilde geven.
Met zo'n klein verschil snap ik dat je voor lease bent gegaan.

Wij hebben dezelfde regeling, maar in mijn geval moet ik een paar tientjes extra bijleggen omdat ik net boven het budget zit.

• mb1234
laurens0619 schreef op zondag 6 september 2026 @ 15:47:
[...]

MobiliteitsBudget is 1300 bruto
Bijtelling is 500

Als je zakelijk rijdt mag je die belasting technisch gebruiken in de bruto naar netto berekening waardoor ik ongeveer 900 netto overhou van mob budget .
Tel daarbij op dat ik geen bijtelling a 500 hoef te betalen maakt de som 1400

Als ik met mn eigen kosten onder de 1400 blijf dan is eigen auto dus voordeliger.
Los van de voor en nadelen van lease

Ik ben nog aan t rekenen. Ik heb voorkeur voor eigen auto maar vind t wel spannend zoveel geld voor auto uit te geven
Ik heb tot nu eigenlijk nooit problemen gehad met een auto (dit moet ik natuurlijk wel afkloppen), ik vind het daarom minder spannend.

Ik ben vooral benieuwd wat de restwaarde van een brandstofauto is over ± 5 jaar.
Is dat ook iets wat jij in je overwegingen meeneemt?

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:58
WargamingPlayer schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 22:11:
[...]

. Luxe inleveren omdat je privé anders wel heel duur uit bent is zo een dooddoener. Ik zeg altijd, lease wat je privé ook zou rijden. Dus zou je privé een C segmenter doen, dan zakelijk ook.

Ik ken wel wat mensen die financieel gekozen hebben om van een Model S zakelijk toen het nog 4% bijtelling was en nu privé een kleine B-segmenter, ook nog 2e-hands rijden. Echt loosers.
Met die laatste opmerking diskwalificeer je jezelf

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 24-09 18:17
Ik rij bijvoorbeeld een EV6, deze heeft een waarde van 60K. Ik betaal ongeveer € 380 netto in de maand.
Is dat incl. de gevolgen heffingskortingen? Anders is dit creatief jezelf rijk rekenen ;)

• ZXRY
mb1234 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 21:11:
Leasebudget: 750,- (930,- incl. brandstof)
Kilometrage per jaar: 16.000
Contractduur: flexibel (maandelijks opzegbaar)
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: 930,- incl. brandstof
Merkbeleid, zo ja, welke: VAG-groep
Overige afhankelijkheden: nee
Specifieke wensen: nee
16.000 km per jaar?? Is dit puur het privé-deel of in totaal? Het voor mij een harde skip zijn, tenzij de meer-kilometers relatief goedkoop zijn. Ik rij zelf niet eens zoveel maar 16.000 km per jaar ben je zo doorheen.

Bij een auto op de zaak en bijtelling in loondienst is het imo vrij simpel. Hoe beter de leasevoorwaarden vanuit de werkgever, hoe interessanter bijtellen is. Voor de Belastingdienst maakt het niet uit of jij onbeperkt of ‘slechts’ 16.000 km per jaar mag rijden (los van het hypothetische excessieve privégebruik), de hoogte van de bijtelling blijft hetzelfde. Idem voor bijv. een auto die volgeplakt is met reclame van de werkgever. Of dat je een contract moet afkopen bij uitdiensttreding.

• WargamingPlayer
ZXRY schreef op maandag 7 september 2026 @ 21:35:
[...]

Is dat incl. de gevolgen heffingskortingen? Anders is dit creatief jezelf rijk rekenen ;)
Staat zo op de salarisstrook. Dus zo reken ik. Geen auto is eigenlijk heel simpel. Dan heb ik lager Bruto salaris. Daar komt Bruto € 800 bij voor mobiliteitsbudget budget. Met mijn zakelijke km is dat netto exact € 400. Dus dan is het verschil € 400 + € 380 en kost de lease mij dus € 780. Met mijn privé km komt een privé auto (zelfde model) op de € 1030 uit. Dus eigenlijk levert een lease auto mij € 250 op. Maar ik houd mijzelf voor dat hij gewoon € 380 kost.

• ZXRY
WargamingPlayer schreef op maandag 7 september 2026 @ 21:43:
[...]

Staat zo op de salarisstrook. Dus zo reken ik. Geen auto is eigenlijk heel simpel. Dan heb ik lager Bruto salaris. Daar komt Bruto € 800 bij voor mobiliteitsbudget budget. Met mijn zakelijke km is dat netto exact € 400. Dus dan is het verschil € 400 + € 380 en kost de lease mij dus € 780. Met mijn privé km komt een privé auto (zelfde model) op de € 1030 uit. Dus eigenlijk levert een lease auto mij € 250 op. Maar ik houd mijzelf voor dat hij gewoon € 380 kost.
Door de bijtelling ‘stijgt’ je loon, met als gevolg dat je minder algemene heffingskortingen krijgt. De meest eerlijke berekening maak je daarom via https://www.berekenhet.nl/inkomen/bijtelling-auto-van-de-zaak.html#calctop

Of je dat wil weten is een tweede, ik dacht ik zeg het want ik zie soms mensen louter naar de bijtelling kijken, i.p.v. naar het totale plaatje. Bij de vergelijking tussen zakelijk en privé is dat wel zo fair voor jezelf namelijk.

• mb1234
ZXRY schreef op maandag 7 september 2026 @ 21:39:
[...]

16.000 km per jaar?? Is dit puur het privé-deel of in totaal? Het voor mij een harde skip zijn, tenzij de meer-kilometers relatief goedkoop zijn. Ik rij zelf niet eens zoveel maar 16.000 km per jaar ben je zo doorheen.

Bij een auto op de zaak en bijtelling in loondienst is het imo vrij simpel. Hoe beter de leasevoorwaarden vanuit de werkgever, hoe interessanter bijtellen is. Voor de Belastingdienst maakt het niet uit of jij onbeperkt of ‘slechts’ 16.000 km per jaar mag rijden (los van het hypothetische excessieve privégebruik), de hoogte van de bijtelling blijft hetzelfde. Idem voor bijv. een auto die volgeplakt is met reclame van de werkgever. Of dat je een contract moet afkopen bij uitdiensttreding.
Dat is het totaal. Ik heb het aantal kilometers dat ik momenteel heb gereden met mijn huidige auto gedeeld door het aantal jaar dat ik de auto heb. Ik kom dan uit op ongeveer 16.500.

Vanuit het leasecontract is er, zover ik weet, geen afspraak wat betreft het aantal kilometers.

Harde pas, omdat een leaseauto te duur is voor mijn aantal kilometers?

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik heb het toch anders gedaan. Toen ik nog voor een grote corporate werkte ....had een auto van het werk; de baas bepaalt wat ik rij (bijv. Renault Clio). Alle kosten zijn voor hem. Ik gebruik hem totaal niet privé. Het is hún hok.

Daarnaast heb ik een privé auto; en privé rij ik niet zo veel. Dus ik heb een leuke (oudere) cabrio voor alles wat ik privé doe. Hierdoor heeft de baas geen impact op wat ik privé rij; en de meeste kilometers maak ik toch voor het werk. Het is zeer fijn om na een week franse budget ellende weer in mijn rustig roffelende heerlijke luxe achterwiel aangedreven monster te stappen.

Zo heb ik geen bijtelling; een werkhok welke mij niet boeit; privé de auto van mijn dromen.

• Fr33z
ook een manier inderdaad. Wel weer 2 stukken blik in de straat/op je erf versus 1 helaas. Dat zou voor mij wel een negatief punt zijn. Maar wel heel interessant om te zien dat mensen hun mobiliteitsvraagstuk heel verschillend aanpakken.

@mb1234 ben je er al uit? ik mis na 3 pagina's nog steeds belangrijke info om goed advies te kunnen geven dus ik hou me verder even afzijdig maar ben benieuwd of je zelf al een keuze hebt kunnen maken.

info die nog mist:
wat wil je graag? hoeveel wil/kun je prive rijden? is die 16.000 km alleen voor werk? Ga je op eigen erf opladen van een elektrische wagen of niet? Verwacht je lang bij je werkgever te zitten of ben je aan het rondkijken? Hoe is de regeling als je van die lease af wilt?

• mb1234
Fr33z schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 11:02:
ook een manier inderdaad. Wel weer 2 stukken blik in de straat/op je erf versus 1 helaas. Dat zou voor mij wel een negatief punt zijn. Maar wel heel interessant om te zien dat mensen hun mobiliteitsvraagstuk heel verschillend aanpakken.

@mb1234 ben je er al uit? ik mis na 3 pagina's nog steeds belangrijke info om goed advies te kunnen geven dus ik hou me verder even afzijdig maar ben benieuwd of je zelf al een keuze hebt kunnen maken.

info die nog mist:
wat wil je graag? hoeveel wil/kun je prive rijden? is die 16.000 km alleen voor werk? Ga je op eigen erf opladen van een elektrische wagen of niet? Verwacht je lang bij je werkgever te zitten of ben je aan het rondkijken? Hoe is de regeling als je van die lease af wilt?
Nee, ik heb momenteel nog geen keuze gemaakt. Ik ben er nog niet uit wat wijsheid is.

Wat wil je graag? Ik heb niet per se een voorkeur. Lease zou mooi zijn, omdat je geen zorgen hebt en een nieuwe auto rijdt. Maar uiteindelijk zijn de kosten doorslaggevend als het verschil groot is.

Hoeveel wil/kun je prive rijden? Er is geen limiet vanuit het leasecontract.

is die 16.000 km alleen voor werk? Nee, zowel werk als privé.

Ga je op eigen erf opladen van een elektrische wagen of niet? Ja, dat is wel de bedoeling. We kunnen via het werk een laadpaal laten plaatsen. Kosten hiervoor worden gedekt, incl. de laadkosten.

Verwacht je lang bij je werkgever te zitten of ben je aan het rondkijken? Ik verwacht hier nog wel een aantal jaar te werken.

Hoe is de regeling als je van die lease af wilt? We hebben flexlease; ik kan op elk moment van de lease af of van auto wisselen.

• ZXRY
mb1234 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 09:48:
[...]

Dat is het totaal. Ik heb het aantal kilometers dat ik momenteel heb gereden met mijn huidige auto gedeeld door het aantal jaar dat ik de auto heb. Ik kom dan uit op ongeveer 16.500.

Vanuit het leasecontract is er, zover ik weet, geen afspraak wat betreft het aantal kilometers.

Harde pas, omdat een leaseauto te duur is voor mijn aantal kilometers?
Harde skip bedoelde ik dat het voor mij het niet waard zou zijn. Zoals aangegeven is bijtellen imo erg afhankelijk van hoe gunstig de leasevoorwaarden vanuit de werkgever zijn.

16.000 km per jaar in totaal vind ik zelf te weinig. Maar dat is mijn eigen mening en hooguit een gezichtspunt voor jouw afweging. Maar zoals je aangeeft zit je naar verwachting daar nu al boven. En stel je wil 1-2x tóch een weekendje extra weg met de auto, zit je al helemaal dik eroverheen. Ik zou nog even de meer-prijs per km vragen, als dat voordelig is kun je het toch nog overwegen.

• mb1234
ZXRY schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 19:35:
[...]

Harde skip bedoelde ik dat het voor mij het niet waard zou zijn. Zoals aangegeven is bijtellen imo erg afhankelijk van hoe gunstig de leasevoorwaarden vanuit de werkgever zijn.

16.000 km per jaar in totaal vind ik zelf te weinig. Maar dat is mijn eigen mening en hooguit een gezichtspunt voor jouw afweging. Maar zoals je aangeeft zit je naar verwachting daar nu al boven. En stel je wil 1-2x tóch een weekendje extra weg met de auto, zit je al helemaal dik eroverheen. Ik zou nog even de meer-prijs per km vragen, als dat voordelig is kun je het toch nog overwegen.
Ja, dat is waar.

Meerprijs per km is er niet. Er worden geen km's opgenomen in het leasecontract.

• WargamingPlayer
ZXRY schreef op maandag 7 september 2026 @ 22:51:
[...]

Door de bijtelling ‘stijgt’ je loon, met als gevolg dat je minder algemene heffingskortingen krijgt. De meest eerlijke berekening maak je daarom via https://www.berekenhet.nl/inkomen/bijtelling-auto-van-de-zaak.html#calctop

Of je dat wil weten is een tweede, ik dacht ik zeg het want ik zie soms mensen louter naar de bijtelling kijken, i.p.v. naar het totale plaatje. Bij de vergelijking tussen zakelijk en privé is dat wel zo fair voor jezelf namelijk.
Ik zat er € 2 naast. En als ik dus een prive auto zou rijden ben ik gewoonweg 2,4 keer zo veel kwijt per maand.

• Marcel a
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 17:38
Als dat zo is, klopt er iets niet in je berekening.

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:44

LankHoar

Langharig tuig

@mb1234 heb je zonnepanelen? Indien ja, houd er dan rekening mee dat met leasen je rechtstreeks geld krijgt voor de stroom die je opwekt voor je auto. Dat kan best wel schelen, heb ik zelf gemerkt. Denk dat ik er de afgelopen maanden toch wel ruim 100 euro per maand mee verdiend heb.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• petertje30
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-09 16:43
Na 7 jaar geen prive meer gebruik te hebben gemaakt van mijn zakelijke leaseauto ga ik vanaf 1 januari wel weer privé rijden. De afgelopen jaren hebben we veel onkosten aan onze prive auto gehad doordat we naast alle prive ritten ook de caravan ermee trekken. Door de vele onkosten ook 2x een andere auto moeten aanschaffen.

Zoals velen is mijn leaseauto ook electrisch, die onze caravan niet mag trekken. Onze prive auto houden we dus wel als 2e auto en voor de ritten met caravan. Maar de meeste kilometers zullen we weer met de auto van de zaak gaan doen.

Ik kan thuis laden, heb zonnepanelen, en neem de uitbetaling van de ere certificaten mee, en dan kiezen we voor een stuk gemak. En met de flink gestegen onderhoudstarieven en brandstofkosten was de keuze voor ons zo gemaakt.

Alleen een prive auto en een verklaring geen prive gebruik kan voordelig zijn, maar reken je dus niet rijk omdat onkosten bij de prive auto ook flink kunnen tegenvallen.

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:27

ZieMaar!

Moderator General Chat
Volgens mij kan je prima het netto verschil bedrag omrekenen naar wat je voor dat bedrag aan een auto kan uitgeven. Ik heb de berekening voor mezelf gemaakt (ik wel zelf max 800,- pm aan een auto kwijt zijn, incl alles) en dan kom je op een bedrag tussen de 35k en 45k (voor een EV). De verwachte afschrijving is een onzekerheid, samen met de opportuniteitskosten.

Maar wil je dat weten (wat je voor dat bedrag kan rijden)? Of wil je zo goedkoop mogelijk? Of zoveel mogelijk voorspelbaarheid?
Pagina: 1