• Johnn
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 01-09 22:24
Ik wil vóór komende winter mogelijk helemaal van het gas af en ben benieuwd of iemand ervaring heeft met deze opstelling.

Huidige situatie:
  • Quatt Hybrid
  • Intergas cv-ketel
  • ongeveer 600 m³ gas per jaar totaal
  • daarvan slechts circa 50 m³ voor ruimteverwarming
  • 30 zonnepanelen
  • 3×25A
Mijn plan:
  • Intergas verwijderen
  • op de plek van de cv-ketel een losse warmtepompboiler van circa 200 liter plaatsen voor al het tapwater
  • Quatt zelfstandig de ruimteverwarming laten doen
  • gasfornuis vervangen door inductie
  • gasaansluiting volledig verwijderen
Dat de Quatt op een paar zeer koude dagen mogelijk wat vermogen tekortkomt vind ik niet erg. Een iets lagere binnentemperatuur accepteer ik. Eventueel kan ik later nog verder isoleren of een airco als lokale back-up plaatsen.

Mijn belangrijkste vraag is of iemand ervaring heeft met een Quatt Hybrid die zonder cv-ketel draait, terwijl het tapwater door een losse warmtepompboiler wordt verzorgd.

Met name benieuwd naar:
  • blijft de Quatt/CiC normaal functioneren zonder aangesloten cv-ketel?
  • hoe gaat dit met defrosts, vorstbeveiliging en cold-start?
  • moet Quatt softwarematig iets aanpassen?
  • zijn er mensen die dit daadwerkelijk zo hebben draaien?
Voor de warmtepompboiler kijk ik momenteel vooral naar:
  • Haier HP200M7-F9 – 194 liter, R290
  • Tosot/Gree Hombask 200 – 206 liter, R290, elektronische anode
  • eventueel Atlantic Explorer V5 200
De huidige plek van de cv-ketel lijkt ideaal omdat daar koud/warm water, afvoer en elektra al aanwezig zijn.

Ik hoor het graag.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:01

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Johnn schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 13:54:
Dat de Quatt op een paar zeer koude dagen mogelijk wat vermogen tekortkomt vind ik niet erg.
Waarom kies je voor deze warmtepomp, en niet een merk of type die nét wat zwaarder en dus comfortabeler is? Is het niet wat zonde om veel geld uit te geven aan een net-niet configuratie?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:12
@Question Mark Omdat de machine er al staat...
TS is dus mogelijkheden aan het zoeken... dat is juist goed ;-)

@Johnn 50m³ is dus het restverbruik gas voor verwarming? 550m³ voor warmwater en koken (peanuts) is best ruig... heb je dan genoeg aan de minder grote WPB's?

De airco is juist een hele goede keuze om het tekort aan te vullen.

Heb je dit topic gezien? OpenQuatt: zelf je Quatt warmtepomp aansturen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Johnn
Question Mark schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 13:56:
[...]

Waarom kies je voor deze warmtepomp, en niet een merk of type die nét wat zwaarder en dus comfortabeler is? Is het niet wat zonde om veel geld uit te geven aan een net-niet configuratie?
Die warmtepomp staat er idd al en ook al terugverdiend met wat ik aan gas bespaard heb.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:01

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Johnn schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 14:26:
[...]

Die warmtepomp staat er idd al en ook al terugverdiend met wat ik aan gas bespaard heb.
Stupid, heb daar totaal overheen gelezen... :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Johnn
50m³ is dus het restverbruik gas voor verwarming? 550m³ voor warmwater en koken (peanuts) is best ruig... heb je dan genoeg aan de minder grote WPB's?
Die 600 m³ is inderdaad meer een bovengrens die ik bij een strenge winter verwacht. Afgelopen jaar zat het totale gasverbruik op ongeveer 485 m³. Van ruimteverwarming is naar schatting maar circa 50 m³, dus het grootste deel zit inderdaad in warm tapwater. Koken is maar een klein aandeel.
OpenQuatt had ik inderdaad gezien. Technisch erg interessant, maar het liefst wil ik een oplossing waar ik daarna gewoon geen omkijken meer naar heb. Als de originele Quatt/CiC zonder ketel kan blijven functioneren, heeft dat dus sterk mijn voorkeur.

Mijn belangrijkste vragen blijven daarom inderdaad:

* blijft de Quatt/CiC normaal functioneren zonder aangesloten cv-ketel?
* hoe worden defrosts, vorstbeveiliging en cold-start dan afgehandeld?
* moet Quatt hiervoor softwarematig/configuratief iets aanpassen?
* draait iemand hier daadwerkelijk al op deze manier: Quatt voor ruimteverwarming + losse WPB voor tapwater, zonder cv-ketel?

[ Voor 11% gewijzigd door Johnn op 31-08-2026 14:48 ]

Pagina: 1