• Johnn
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 01-09 22:24
Ik wil vóór komende winter mogelijk helemaal van het gas af en ben benieuwd of iemand ervaring heeft met deze opstelling.

Huidige situatie:
  • Quatt Hybrid
  • Intergas cv-ketel
  • ongeveer 600 m³ gas per jaar totaal
  • daarvan slechts circa 50 m³ voor ruimteverwarming
  • 30 zonnepanelen
  • 3×25A
Mijn plan:
  • Intergas verwijderen
  • op de plek van de cv-ketel een losse warmtepompboiler van circa 200 liter plaatsen voor al het tapwater
  • Quatt zelfstandig de ruimteverwarming laten doen
  • gasfornuis vervangen door inductie
  • gasaansluiting volledig verwijderen
Dat de Quatt op een paar zeer koude dagen mogelijk wat vermogen tekortkomt vind ik niet erg. Een iets lagere binnentemperatuur accepteer ik. Eventueel kan ik later nog verder isoleren of een airco als lokale back-up plaatsen.

Mijn belangrijkste vraag is of iemand ervaring heeft met een Quatt Hybrid die zonder cv-ketel draait, terwijl het tapwater door een losse warmtepompboiler wordt verzorgd.

Met name benieuwd naar:
  • blijft de Quatt/CiC normaal functioneren zonder aangesloten cv-ketel?
  • hoe gaat dit met defrosts, vorstbeveiliging en cold-start?
  • moet Quatt softwarematig iets aanpassen?
  • zijn er mensen die dit daadwerkelijk zo hebben draaien?
Voor de warmtepompboiler kijk ik momenteel vooral naar:
  • Haier HP200M7-F9 – 194 liter, R290
  • Tosot/Gree Hombask 200 – 206 liter, R290, elektronische anode
  • eventueel Atlantic Explorer V5 200
De huidige plek van de cv-ketel lijkt ideaal omdat daar koud/warm water, afvoer en elektra al aanwezig zijn.

Ik hoor het graag.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:31

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Johnn schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 13:54:
Dat de Quatt op een paar zeer koude dagen mogelijk wat vermogen tekortkomt vind ik niet erg.
Waarom kies je voor deze warmtepomp, en niet een merk of type die nét wat zwaarder en dus comfortabeler is? Is het niet wat zonde om veel geld uit te geven aan een net-niet configuratie?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:07
@Question Mark Omdat de machine er al staat...
TS is dus mogelijkheden aan het zoeken... dat is juist goed ;-)

@Johnn 50m³ is dus het restverbruik gas voor verwarming? 550m³ voor warmwater en koken (peanuts) is best ruig... heb je dan genoeg aan de minder grote WPB's?

De airco is juist een hele goede keuze om het tekort aan te vullen.

Heb je dit topic gezien? OpenQuatt: zelf je Quatt warmtepomp aansturen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Johnn
Question Mark schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 13:56:
[...]

Waarom kies je voor deze warmtepomp, en niet een merk of type die nét wat zwaarder en dus comfortabeler is? Is het niet wat zonde om veel geld uit te geven aan een net-niet configuratie?
Die warmtepomp staat er idd al en ook al terugverdiend met wat ik aan gas bespaard heb.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:31

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Johnn schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 14:26:
[...]

Die warmtepomp staat er idd al en ook al terugverdiend met wat ik aan gas bespaard heb.
Stupid, heb daar totaal overheen gelezen... :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Johnn
50m³ is dus het restverbruik gas voor verwarming? 550m³ voor warmwater en koken (peanuts) is best ruig... heb je dan genoeg aan de minder grote WPB's?
Die 600 m³ is inderdaad meer een bovengrens die ik bij een strenge winter verwacht. Afgelopen jaar zat het totale gasverbruik op ongeveer 485 m³. Van ruimteverwarming is naar schatting maar circa 50 m³, dus het grootste deel zit inderdaad in warm tapwater. Koken is maar een klein aandeel.
OpenQuatt had ik inderdaad gezien. Technisch erg interessant, maar het liefst wil ik een oplossing waar ik daarna gewoon geen omkijken meer naar heb. Als de originele Quatt/CiC zonder ketel kan blijven functioneren, heeft dat dus sterk mijn voorkeur.

Mijn belangrijkste vragen blijven daarom inderdaad:

* blijft de Quatt/CiC normaal functioneren zonder aangesloten cv-ketel?
* hoe worden defrosts, vorstbeveiliging en cold-start dan afgehandeld?
* moet Quatt hiervoor softwarematig/configuratief iets aanpassen?
* draait iemand hier daadwerkelijk al op deze manier: Quatt voor ruimteverwarming + losse WPB voor tapwater, zonder cv-ketel?

[ Voor 11% gewijzigd door Johnn op 31-08-2026 14:48 ]

• wpeterw
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 28-09 13:21
Ik overweeg hetzelfde maar ik zoek de oplossing meer in het plaatsen van een "dummy cv" in de vorm van een elektrische cv. Dan heb je meteen een, weliswaar cop = 1, backup.

PV Output

• sj0ertum
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:29
Ik zit precies in hetzelfde schuitje qua afweging. Het warme water hoeft bij ons alleen nog naar de badkamer. Keuken doen we met een quooker met een combi vat voor warm water.

Ik heb nu nog niets in huis. Ik dacht eerst eens te beginnen met een warmtepompboiler, en de CV dan alleen laten werken voor de centrale verwarming, maarja daar zit nu juist je winst, dus dan maar alles tegelijk.

Ons huis heeft 7 flinke groepen aan vloerverwarming, heel wat 'buffer' meter dus beschikbaar al in de vloer. Ik hoop het dus zonder buffervat te kunnen doen, of met een hele kleine voor de antifrost run. Mijn afwezig zou dus zijn, WPBoiler voor tapwater, Warmtepomp voor centrale verwarming. Zit op beide los subsidie.

Quat heb ik afgelopen week mee gebeld en ook deze situatie geschetst, want ik vond het prijsverschil tussen hybride en full electric behoorlijk +- 4,5k en 10k. Maar daar gaven ze niet op thuis, logisch uiteraard.

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:01
sj0ertum schreef op maandag 14 september 2026 @ 16:36:
Ik zit precies in hetzelfde schuitje qua afweging.
Nou nee, want zo te lezen heb jij nog geen Quatt staan...
Dus jij kan gewoon elke WP kiezen die je wil?
Ik zou een eigen topic openen, conform de instructies in dit forum ;)
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

[ Voor 8% gewijzigd door MisterMailman op 14-09-2026 19:42 ]

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:24
Johnn schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 14:47:
[...]

Die 600 m³ is inderdaad meer een bovengrens die ik bij een strenge winter verwacht. Afgelopen jaar zat het totale gasverbruik op ongeveer 485 m³. Van ruimteverwarming is naar schatting maar circa 50 m³, dus het grootste deel zit inderdaad in warm tapwater. Koken is maar een klein aandeel.

[...]

OpenQuatt had ik inderdaad gezien. Technisch erg interessant, maar het liefst wil ik een oplossing waar ik daarna gewoon geen omkijken meer naar heb. Als de originele Quatt/CiC zonder ketel kan blijven functioneren, heeft dat dus sterk mijn voorkeur.

Mijn belangrijkste vragen blijven daarom inderdaad:

* blijft de Quatt/CiC normaal functioneren zonder aangesloten cv-ketel?
* hoe worden defrosts, vorstbeveiliging en cold-start dan afgehandeld?
* moet Quatt hiervoor softwarematig/configuratief iets aanpassen?
* draait iemand hier daadwerkelijk al op deze manier: Quatt voor ruimteverwarming + losse WPB voor tapwater, zonder cv-ketel?
Volgens mij kun je dan het beste gewoon een doorstroomverwarmer van 2kw plaatsen en die op het aan/uit contact van de cic plaatsen. Geen idee of nog getweaked kan worden wanneer die bijspringt.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:07
Djvdb schreef op maandag 14 september 2026 @ 20:37:
[...]

Volgens mij kun je dan het beste gewoon een doorstroomverwarmer van 2kw plaatsen en die op het aan/uit contact van de cic plaatsen. Geen idee of nog getweaked kan worden wanneer die bijspringt.
Dan wel even checken hoeveel die cic kan voeden… als het bedoeld is voor aansturing CV via droogcontact moet er echt wel een scheidingsrelais tussen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:24
Ronald schreef op maandag 14 september 2026 @ 21:10:
[...]

Dan wel even checken hoeveel die cic kan voeden… als het bedoeld is voor aansturing CV via droogcontact moet er echt wel een scheidingsrelais tussen
Ja, ik zou het sowieso op een aparte groep doen en dan via scheidingsrelais aansturen.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• Garage263839
  • Registratie: September 2026
  • Laatst online: 28-09 20:57
Ik zit met dezelfde gedachte om voor dat laatste beetje gas om te gaan naar full electric. Samen met vastrecht kost mij 250 m3 gas toch 1000,- per jaar..

Op dit forum is iemand die in het circuit een elektrisch element heeft gezet en deze via aan/uit contact aanstuurt. Kun je naar zoeken.

Quatt heeft de cv nu als backup om het water minimaal 18 graden C te hebben voor een defrost. Ik heb ooit de gasketel uit het stopcontact gehad, dan geeft de Quatt signaal richting de gasketel en denkt hij dat deze aanstaat terwijl deze uitstaat. Ik weet niet goed meer wat de temperaturen in die situatie was. Maar de Quatt ging uiteindelijk gewoon opstarten.

In de praktijk heeft de Quatt bij mij sporadisch extra warmte nodig, ook omdat de thermostaat op een vaste stand staat en de vloerverwarming buffer geeft.

Dit gaf mij de volgende gedachte: simpelweg een buffervat toevoegen zou ervoor moeten zorgen dat het leidingwater niet onder de 18 graden komt. Ik heb een buffervat op het oog die ook nog een elektrische verwarmer van 2 kW heeft, als ik deze laat schakelen op het contact zou deze nog als backup kunnen fungeren. Dit zou het systeem ook nog stabieler moeten maken.

Buffervat: https://www.technim.nl/p/buffervat-rvs-duplex-100l-met-2kw-weerstand/?g_c_l_i_d=CjwKCAjw2aPVBhBkEiwA0Cptt-Bm9veU940qQf-U6SAPYL7YJh0PviomBufWSWqdkBQNwKqBpah93hoCAfsQAvD_BwE&g_b_r_a_i_d=0AAAAADCjKJB_vwVBQEcNW_d4z4sLKErkT&w_b_r_a_i_d=Cj4KCAjwtp7VBhBwEi4ALlFGrjqwBv66njAS917UbGnCgUS2EcS81D9AzhLpXNBdtimDVlKfFq56142dGgKnog&gad_source=1&gad_campaignid=8769852426&gbraid=0AAAAADCjKJB_vwVBQEcNW_d4z4sLKErkT&gclid=CjwKCAjw2aPVBhBkEiwA0Cptt-Bm9veU940qQf-U6SAPYL7YJh0PviomBufWSWqdkBQNwKqBpah93hoCAfsQAvD_BwE

Goedkoper en minder ruimte is een doorstroom verwarmer waar je zelf een regelrelais bij moet plaatsen:

https://www.groenehoedduurzaam.nl/aquaboost3kw.html?_gl=1*u4j3z8*_up*MQ..*_ga*MTI4MzYwMDQxMS4xNzg5NDk3ODgw*_ga_6MSMGH0WDL*czE3ODk0OTc4ODAkbzEkZzEkdDE3ODk0OTc5NDUkajYwJGwwJGg0NDM1NzY0MTA

Of een kant en klare set:

https://www.groenehoedduurzaam.nl/warmtepompbooster.html?_gl=1*e5vrz8*_up*MQ..*_ga*MTI4MzYwMDQxMS4xNzg5NDk3ODgw*_ga_6MSMGH0WDL*czE3ODk0OTc4ODAkbzEkZzEkdDE3ODk0OTg3NjQkajIwJGwwJGg0NDM1NzY0MTA

Met betrekking tot de selectie van de warmtepompboiler zou ik ook kijken naar de lucht aansluitopties. Wil je deze bijvoorbeeld ipv een mv-box?
Pagina: 1